Algorytm Facebooka – czym jest, jak działa i jak z nim wygrać?
Zdarza Ci się narzekać, że Facebook „ucina Ci zasięgi”? Masz wrażenie, że nie nadążasz za ciągłymi zmianami w social mediach? Chcesz wiedzieć, czemu jedne posty mają więcej reakcji, a inne – podobne – znacznie mniej?
Jeśli na powyższe pytania odpowiedziałeś tak, to zdecydowanie powinieneś przeczytać ten artykuł!
Chociaż nikt nie wie w 100%, co Facebook bierze pod uwagę w swoim algorytmie, możliwe jest zrozumienie pewnych mechanizmów jego funkcjonowania i wdrożenie zdobytej wiedzy w swoje działania tak, aby zwiększyć zasięg organiczny treści i osiągnąć sukces na Facebooku.
Algorytm Facebooka – czym jest i dlaczego musi istnieć?
Algorytm Facebooka tworzy Ranking Aktualności, a jego celem jest tworzenie predykcji dotyczących zachowań użytkowników – takich, które podpowiedzą jakie treści pokazać użytkownikowi Facebooka, by się zaangażował. Czy wiesz jednak dlaczego algorytm Facebooka w ogóle powstał i z jakiego powodu zostanie z nami na zawsze?
Niektórzy z nas dziennie scrollują feed Facebooka, który wysokością mógłby się równać z kilkudziesięciu piętrowym wieżowcem. Być może również jesteś w tej grupie 🙂 I chociaż wydaje się, że to bardzo, bardzo dużo, to jednak wciąż zbyt mało, żeby zobaczyć wszystko, co pojawia się na bieżąco na Twoim Facebooku. Każdego dnia bowiem Twoi znajomi i strony, które obserwujesz, publikują średnio 1500 aktualizacji, a więc o wiele więcej, niż jesteś w stanie obejrzeć.
Skoro nie jesteś w stanie zobaczyć wszystkiego na Facebooku, to jakie informacje spośród 1500 masz widzieć? Tylko najnowsze? Wtedy prawdopodobnie przegapisz wiele interesujących Cię wątków, które pojawiają się np. gdy śpisz.
Skoro chronologia nie jest najlepszym rozwiązaniem, może powinieneś widzieć to, co najbardziej Cię interesuje… To ma sens, prawda? I właśnie dlatego algorytm Facebooka, na który tak często narzekamy, musi istnieć: by pokazywać nam to, co najbardziej chcemy widzieć.
By lepiej zrozumieć mechanizm działania mediów społecznościowych i sens istnienia algorytmu, spójrz na Facebooka jak na zarabiającą firmę, którą przecież jest. W interesie firmy jest to, aby jej użytkownicy dobrze się czuli i spędzali na platformie jak najwięcej czasu. Czy będą spędzać tam czas, jeśli zobaczą na swojej tablicy 5 postów reklamowych z rzędu i to od marek, które zaobserwowali 5 lat temu i już dawno nie są nimi zainteresowani? No właśnie.
Wobec tego ten sam algorytm Facebooka, który „przeszkadza” nam, jako twórcom, jednocześnie służy nam, jako użytkownikom. Warto to mieć na uwadze za każdym razem, gdy jako twórcy chcemy trafić do naszych odbiorców na Facebooku.
Zmiany w algorytmie Facebooka od 2018 do 2021 roku
Kogo faworyzuje algorytm Facebooka?
Ostatnie duże zmiany w algorytmie Facebooka miały miejsce w 2018 roku, kiedy ogłoszono, że posty udostępniane przez naszych znajomych, a więc najczęściej rodzinę i przyjaciół, będą faworyzowane w stosunku do tych publikowanych przez marki. „Wyższy priorytet” uzyskały również grupy na Facebooku. Zmiany te zapowiedział założyciel Facebooka, Mark Zuckerberg, podkreślając, że od teraz celem Facebooka będzie wspieranie istotnych interakcji społecznych oraz postów, które przyczyniają się do powstawania dyskusji. Co ciekawe, jednym z wymienionych powodów tych zmian była troska o psychiczny dobrostan użytkowników 🙂
Wprowadzone modyfikacje w teorii zrzucają posty marek na dalszy plan w news feedzie Facebooka. Nie zmieniają one jednak tego, że również publikacje firm mogą być „wspierające dla znaczących interakcji społecznych”, a Twoim zadaniem jako twórcy czy reklamodawcy jest sprawić, by właśnie takie były.
Algorytm uzna Twoje treści za wartościowe dla relacji międzyludzkich, m.in. jeśli:
- jako strona będziesz odpowiadać na komentarze użytkowników pod swoimi postami,
- wiele osób wejdzie w dyskusję pod Twoim postem, odpowiadając nawzajem na swoje komentarze,
- użytkownicy wejdą w interakcję w trakcie prowadzonego przez Ciebie LIVE-a,
- obserwujący będą udostępniać Twoje treści i komentować je – nie tylko na tablicy udostępniającego, ale nawet w Messengerze.
By do tego wszystkiego mogło dojść, Twoje treści muszą być bardzo kreatywne i nieść wartość. Więcej na ten temat znajdziesz w dalszej części artykułu 🙂
Algorytm Facebooka – zmiany w 2019 roku
Nie jest jednak tak, że od 2018 roku do dziś nic się nie zmieniło. W 2019 Facebook zmienił sposób wyświetlania treści wideo, stawiając głównie na te, których użytkownicy sami poszukują i do których wracają, by obejrzeć je ponownie. Również wtedy wprowadzone modyfikacje w algorytmie zaczęły wykrywać (i w przypadku reklam: blokować) wprowadzające w błąd posty dotyczące zdrowia. Jeśli działasz w branży fitness, kosmetycznej lub farmaceutycznej z pewnością to odczułeś, chociażby poprzez blokadę reklam z efektami „przed i po”.
Algorytm Facebooka – zmiany w 2020 roku
2020 rok przyniósł wzmocnienie personalizacji treści wyświetlanych facebookowiczom. Nie tylko reklamodawcy Facebook Ads otrzymali możliwość dokładniejszej personalizacji reklam. Właściciele prywatnych profili dostali narzędzia, mające za zadanie pomóc im zrozumieć, dlaczego Facebook „czyta im w myślach”, takie jak przycisk ‘Dlaczego widzę tę reklamę?’.
Algorytm Facebooka – zmiany w 2021 roku
Z kolei w 2021 roku personalizacja treści na Facebooku weszła na nowy, jeszcze wyższy poziom, dzięki wykorzystaniu uczenia maszynowego. Dla Ciebie jako twórcy i właściciela profilu firmowego na Facebooku oznacza to, że by przebić się na tablicach fanów, powinieneś jeszcze lepiej dostosowywać swoje posty do grupy docelowej i starać się, by były jeszcze bardziej interesujące niż wcześniej.
Co bierze pod uwagę algorytm Facebooka?
Tworząc Ranking Aktualności, algorytm Facebooka analizuje nawet 100 000 czynników! Większości z nich prawdopodobnie nigdy nie poznamy. Trochę o algorytmie jednak wiemy, więc czas przyjrzeć się temu, na jakie konkretne wskaźniki zwraca uwagę Facebook: co działa na naszą korzyść, a za jakie działania może nam się oberwać.
1. Rodzaj publikowanych treści a algorytm Facebooka
Pierwszym czynnikiem, który wpływa na wyświetlenia i zasięg Twoich postów na Facebooku, jest rodzaj publikowanej treści. Treściami najwyżej ocenianymi przez algorytm Facebooka są transmisje LIVE oraz filmy. Na kolejnych miejscach znajdują się: zdjęcie, tekst oraz link. Co więcej, gdy wrzucamy na fanpage obraz, znaczenie będzie miała jego optymalizacja dla formatu mobile i desktop (tak, by był on dobrze widoczny i z telefonu, i komputera – dzieje się tak np. gdy grafika jest kwadratowa).
W przypadku publikacji zdjęcia prawdopodobnie dostanie ono wyższy priorytet, gdy zostało wykonane niedługo przed umieszczeniem na Facebooku. Z kolei, gdy opublikujesz post z linkiem, nie bez znaczenia pozostanie siła domeny, do której odsyłasz użytkownika, co jest związane z pozycjonowaniem www na Facebooku (odmiennym od pozycjonowania Google). Intuicyjnie: post z linkiem do silniejszej domeny otrzyma wyższy wynik wg algorytmu, a do słabszej – niższy.
2. Informacyjność treści – czy algorytm Facebooka lubi długie posty?
Inny ważny dla algorytmu czynnik to informacyjność treści, określana również jako optymalna długość posta. Post o optymalnej długości to taki, który nie jest ani za krótki (gdyż pozostawiłby czytelnika niedoinformowanego), ani za długi (może być uznany za „lanie wody”). Niestety jednak nie ma czegoś takiego, jak idealna, uniwersalna długość posta, gdyż algorytm mierząc informacyjność treści, bierze pod uwagę także tematykę postu. Powinieneś wyciągnąć z tego dwie ważne lekcje. Po pierwsze posty na Facebooku nie zawsze muszą być krótkie, a po drugie, jeśli wyczerpałeś już dany temat, nie ma sensu na siłę lać wody 🙂 Eksperymentuj z postami różnej długości, by odkryć, co będzie optymalne w Twoim przypadku.
Jeśli chcesz zadbać o jak najlepsze traktowanie Twoich treści przez algorytm, sprawdź koniecznie także kompletność informacji o Twojej firmie na fanpage’u. Czy wypełniłeś wszystkie informacyjne rubryki, godziny otwarcia, dane kontaktowe? Jeśli nie, szybko nadrób zaległości, ponieważ algorytm wyżej ocenia strony, które jak najdokładniej informują użytkowników o swojej działalności.
Warto zadbać też o dobry customer service na Facebooku, czyli o odpowiadanie na wszystkie komentarze i wiadomości użytkowników.
3. Jak czas publikacji treści wpływa na algorytm Facebooka?
Na pozycjonowanie Twoich treści w rankingu wpływa także czas, jaki upłynął od ich publikacji – im jest on krótszy, tym częściej post będzie wyświetlany. W związku z tym warto eksperymentować z różnymi godzinami publikacji na Facebooku, by móc ostatecznie wybrać tę, w której Twoi fani najchętniej reagują na posty.
Pozostałe czynniki, które bierze pod uwagę algorytm Facebooka, pozornie są zależne od odbiorcy, a nie nadawcy treści. Dlaczego tylko pozornie? Ponieważ to, jak zareaguje odbiorca, zależy od tego, jak atrakcyjną treść przygotował dla niego twórca 🙂 O jakich czynnikach mowa?
4. Zaangażowanie pod postem a zasięg organiczny na Facebooku
Algorytm oceni Twoje treści lepiej, jeśli Twoi odbiorcy wchodzą z nimi w liczne interakcje poprzez reagowanie, komentowanie i udostępnianie. Jeśli chodzi o komentarze, szczególnie ważne są te, które są jak najbardziej różnorodne oraz te, które tworzą dyskusje, co dzieje się, gdy użytkownicy odpowiadają sobie nawzajem. Kiedy natomiast zachęcasz obserwujących do komentowania Twoich postów konkretnym słowem czy zwrotem, może to zostać uznane za próbę „wypraszania sobie komentarzy” i post pomimo dużej ilości komentujących, nie zostanie uznany za wartościowy, a wręcz przeciwnie – za spamerski.
Nawet gdy fani nie reagują na Twoje posty, i tak mogą wpływać na ich rangowanie przez algorytm, gdyż Facebook mierzy, jak dużo czasu poświęcili na przeczytanie tekstu czy komentarzy oraz przez ile średnio sekund oglądali wrzucony przez Ciebie film. Oczywiście im więcej, tym lepiej 🙂
Pamiętaj o tym, że posty to nie wszystko i że obserwujący mogą także ocenić Twoją firmę za pośrednictwem Facebooka. Warto zrobić wszystko, co w Twojej mocy, aby oceny były jak najlepsze, gdyż są kolejnym czynnikiem, który algorytm Facebooka bierze pod uwagę.
A co wpływa na to, co na swojej Facebookowej tablicy widzi indywidualny użytkownik? Wbrew pozorom, te informacje są równie ważne dla twórców, jak wiedza dotycząca oceny przez algorytm ich własnych postów.
5. Zachowanie użytkownika a algorytm Facebooka
To czy dany post zostanie pokazany konkretnemu użytkownikowi, zależy m.in. od jego stylu konsumpcji treści na danym urządzeniu (smartfon/komputer), gotowości do reagowania z danym typem posta, gotowości klikania w reklamy, ilości interakcji z daną stroną lub znajomym, a nawet prędkości internetu, z którego korzysta i jego lokalizacji. Zilustruję te wszystkie czynniki za pomocą jednego przykładu: wyobraź sobie, że właśnie wrzuciłeś na swój fanpage edukacyjny film trwający 4 minuty, jednocześnie go reklamując. Największą szansę zobaczenia Twojego wideo ma osoba, która często lajkuje Twoje posty, jednocześnie ogólnie chętnie wchodzi w interakcje z filmami, w szczególności, gdy korzysta z Facebooka na komputerze, chętnie klika w reklamy i jej komputer jest w danym momencie podłączony do bardzo szybkiego źródła internetu.
Jaki wniosek płynie z tego dla Ciebie jako twórcy? Nawet jeśli stworzysz najlepszy, najbardziej kreatywny i dopracowany film, na niewiele się to zda, jeśli Twoi odbiorcy rzadko oglądają filmy, zwykle na nie nie reagują i w dodatku korzystają ze słabego łącza internetowego. Powinieneś więc nie tylko rozumieć, jak działa algorytm, ale też zadbać o to, by dobrze poznać swoich odbiorców. Pomoże Ci w tym dobre określenie grupy docelowej oraz eksperymentowanie z różnymi rodzajami treści (i wyciąganie z tych eksperymentów wniosków!).
Co zrobić, żeby algorytm Ci sprzyjał?
W poprzednich częściach artykułu przytoczyłam już wiele rad, jak sprawić, by algorytm „był po Twojej stronie”. Co jednak gdy algorytm się zmieni? Czy wszystkie informacje zawarte w tym tekście będą nieaktualne? Niekoniecznie. Dlatego na koniec chcę nieco odwrócić Twoją uwagę od algorytmu, i zwrócić ją w kierunku tego, co w mediach społecznościowych sprawdza się niezmiennie, czyli dzielenia się tym, co wartościowe.
Jakiś czas temu na Facebooku popularne było publikowanie kontrowersyjnych lub clickbaitowych treści niezwiązanych z tematyką fanpage’a tylko po to, by osiągnąć jak najlepsze zasięgi i zaangażowanie. Na szczęście takie zabiegi już nie zdają egzaminu – Facebook ciągle wzmacnia swoją sztuczną inteligencję i bez problemu wykrywa tego typu posty, „karząc” twórców niższymi zasięgami. Sam widzisz więc, że tutaj nie ma drogi na skróty – musi być naprawdę wartościowo 🙂
Dobra treść zawsze się obroni, niezależnie od tego, jak w danym momencie działa algorytm. Publikujący wartościowe treści mogą również liczyć na niższe stawki reklamowe. Nie ma jednak jednej właściwej recepty na wartościową treść: to mogą być materiały edukacyjne, relacje z bieżących wydarzeń albo humorystyczne obrazki. Wszystko zależy od Twojej branży, grupy docelowej i pomysłu na komunikację.
Gdybym jednak miała podać uniwersalny przepis na dobre posty, wyglądałby tak:
- Działaj w oparciu o strategię.
- Poznaj swoją grupę docelową.
- Tworząc posty, bazuj na emocjach.
- Eksperymentuj z tematyką i formatami.
- Wyciągaj wnioski.
Nie pozostaje Ci nic innego, jak go zastosować!
Mam nadzieję, że wiesz już, że zamiast walczyć z algorytmem Facebooka, zdecydowanie lepsze efekty osiągniesz, gdy zrozumiesz jego działanie i wykorzystasz je na swoją korzyść. Algorytm jest przyjacielem Twoich Klientów, a więc i Twoim przyjacielem 🙂 Trzymam kciuki za Twoje działania w mediach społecznościowych. Niech Twoje posty w news feedzie wyświetlają się na samej górze!
Szukasz szkolenia z social mediów dla Twojej firmy lub zespołu marketingowego? Sprawdź naszą ofertę szkoleniową i skontaktuj się z nami!
Źródła i powiązane linki (w języku angielskim):
Wykorzystanie uczenia maszynowego na Facebooku: https://engineering.fb.com/2021/01/26/ml-applications/news-feed-ranking/
Wzmacnianie znaczących interakcji społecznych za pomocą Facebooka: https://about.fb.com/news/2018/01/news-feed-fyi-bringing-people-closer-together/
Zmiany w algorytmie Facebooka na przestrzeni lat: https://www.falcon.io/insights-hub/industry-updates/social-media-updates/facebook-algorithm-change/