Brand hero – jak stworzyć ciekawą postać marki, która pomoże w promocji firmy?
Prawdopodobnie większość specjalistów od marketingu (ale nie tylko!) kojarzy Małego Głoda, ludzika Michelin, misia Plusha, Królika Duracell czy draże M&M’s. Skojarzenia i emocje to główny motor napędowy marketingu, dlatego stworzenie odpowiedniej postaci marki może przyczynić się do osiągnięcia nie tylko celów wizerunkowych, ale przede wszystkim sprzedażowych. Czy brand hero sprawdzi się w przypadku każdej marki? Jak może pomóc Ci w promowaniu firmy? Od czego zacząć pracę nad twarzą marki? Przeczytaj poniższy artykuł, a poznasz odpowiedzi na te pytania!
Na czym polega koncepcja brand hero?
Bohaterem marki może być postać, idea, maskotka lub przedmiot, który nawiązuje bezpośrednio do działalności i wartości firmy, jaką reprezentuje. Postać powinna posiadać zestaw ludzkich cech i wyróżników, tak aby zwracała uwagę odbiorców, wzbudzała określone emocje oraz zapadała w pamięci na dłużej. Jeśli odbiorcy będą utożsamiać się z daną postacią, chętniej zaufają marce, a co za tym idzie, skorzystają z usług lub produktów i chętniej dokonają zakupów.
Kiedy warto wprowadzić postać marki?
To rozwiązanie sprawdzi się szczególnie w przypadku branż, które są trudne do ukazania wizualnie w atrakcyjny sposób (np. motoryzacja, przemysł). Dzięki postaci marki firmy mają szansę wyróżnić się na tle swojej konkurencji, skuteczniej zaprezentować własne produkty, pokazać firmę od innej – zdystansowanej, humorystycznej – strony. Z pomocą tej koncepcji znacznie łatwiej jest także budować relacje z odbiorcami na profilu.
Jeśli jednak brand hero stanowi dla Ciebie główne narzędzie służące zwiększeniu sprzedaży… lepiej zrezygnuj z tej strategii. Pośrednim skutkiem wprowadzenia postaci na profil marki może być zwiększona sprzedaż produktów lub usług, jednak w największym stopniu należy nastawić się na relacje z odbiorcami, emocje i autentyczność. Jeśli zaczniesz sprzedawać nachalnie swoje produkty z pomocą brand hero, możesz spodziewać się nikłych efektów. W pierwszej kolejności należy zbudować określoną tożsamość postaci, nadać jej wyraz emocjonalny i unikatowy charakter, tak aby odbiorcy dobrze ją poznali, obdarzyli sympatią i znaleźli z nią wspólny język. Dopiero po podjęciu tych kroków działania sprzedażowe mogą przynieść oczekiwane efekty.
Postać marki – korzyści dla Twojej marki
Nie jesteś przekonany do pomysłu tworzenia bohatera dla Twojej marki i nie widzisz w tej strategii szansy na rozwój? Czytaj dalej, ponieważ dowiesz się, że jednak warto spróbować!
Wyróżnienie na tle konkurencji
Dobrze przygotowana postać pomoże wyróżnić Twoją markę na rynku. Firma stanie się bardziej rozpoznawalna, charakterystyczna i łatwiejsza do zapamiętania, dzięki czemu szybciej trafisz do nowych klientów, którzy mając do wyboru Twoją markę oraz konkurencję, która nie wyróżnia się niczym charakterystycznym, prawdopodobnie wybiorą… właśnie Ciebie!
Świadomość marki
Brand hero wzbudza emocje, skojarzenia, pozytywnie wpływa na budowanie wizerunku oraz świadomości marki. Jeśli dobrze wykorzystasz potencjał postaci, Twoja firma stanie się bardziej rozpoznawalna, ale także przyjazna dla odbiorców. Informacje na temat produktów lub usług, które oferujesz, zostaną w świadomości grupy docelowej na dłużej ze względu na przyjazną i charakterystyczną postać, towarzyszącą im podczas udzielania się na profilu.
Autentyczność i zaufanie
Zabawny, przyjazny charakter bohatera, który rozumie problemy odbiorców, buduje z nimi relacje, odpowiadając na komentarze i biorąc udział w dyskusji, przyczyni się do stworzenia silnej więzi między nimi. Dystans zacznie zanikać, a jego miejsce zastąpią naturalne, pozytywne reakcje. Postać marki wpłynie na autentyczność komunikatów, które zaczną wyróżniać się na tle innych, tych standardowych i ofertowych. Treści z brand hero bardziej oddziałują na odbiorców i mają znacznie większy potencjał wirusowy.
Jak stworzyć unikatowego brand hero marki?
Aby odnieść sukces, musisz dobrze zaplanować działania związane z brand hero i dopasować je do strategii komunikacji marki. Twoja postać nie może być chaotycznym zbiorem cech i emocji, które w danej chwili, w zależności od komunikatu, który publikujesz, wydają Ci się odpowiednie. Koncepcja musi być odpowiednio dopasowana do Twojej marki, branży, w jakiej działasz, a także Twoich klientów.
Od czego zatem rozpocząć tworzenie koncepcji brand hero?
Odbiorcy
W pierwszej kolejności warto przeanalizować zachowania i preferencje fanów na profilach Twojej marki. Jakie treści lubią najbardziej? Pod jakimi postami najchętniej się udzielają? Preferują posty merytoryczne czy bardziej humorystyczne? Mają dystans, czy wręcz przeciwnie?
Taka analiza pozwoli Ci na lepsze dopasowanie brand hero do fanów Twojej marki. W końcu nie tworzysz postaci dla siebie, a właśnie dla odbiorców! To oni mają się z nią utożsamiać, obdarzyć sympatią i znaleźć nić porozumienia.
Wartości
Gdy już dobrze poznasz swoich odbiorców, czas na zastanowienie się, jakie wartości będzie reprezentować Twoja postać. Powinny być one dobrze dopasowane do firmy i produktów czy usług, które oferujesz klientom. Świetnym przykładem jest marka M&M’s i kultowe już zdanie pakuj się do miski. W tym wypadku mamy do czynienia z dwoma bohaterami marki, żółtym i czerwonym, którzy reprezentują odmienne wartości. Żółty cukierek to spokojna i uprzejma postać w opozycji do czerwonego, który wyróżnia się większą przebojowością, zdecydowaniem i odwagą w podejmowaniu różnych akcji. To właśnie różnice charakteru, uosobienia i wyznawanych wartości przyczyniły się do sukcesu marki i popularności tych postaci. Ich krótkie i zabawne dialogi zapadają odbiorcom w pamięci, co przekłada się na większą popularność produktu, jakim są cukierki M&M’s.
Cele
Istotnym krokiem w tworzeniu postaci marki jest także ustalenie celów strategicznych, które chcesz osiągnąć. Zależy Ci na zwiększeniu sprzedaży, promocji nowych usług, czy może na zbudowaniu silniejszego i bardziej rozpoznawalnego wizerunku marki? Zastanów się, jaka ma być rola brand hero, czy ma być związany z całą firmą, czy może konkretnymi produktami, które oferujesz i jakie cele marketingowe chcesz zrealizować.
Tożsamość (archetypy marki)
Skuteczny brand hero musi być przede wszystkim… autentyczny, dlatego powinieneś nadać mu zestaw unikalnych cech, z którymi odbiorcy będą go łatwo kojarzyć. W tym wypadku warto posiłkować się 12 archetypami marki.
Archetypy określają wzorce zachowań, osobowość, cele i styl komunikacji marki. Wyróżnia się 12 archetypów:
- mędrzec,
- bohater,
- twórca,
- kochanek,
- władca,
- odkrywca,
- czarodziej,
- opiekun,
- niewinny,
- towarzysz,
- buntownik,
- błazen.
Wszystkie archetypy przydzielone są do czterech różnych kategorii.
Stabilizacja
Do tej kategorii należy twórca, opiekun i władca. Głównymi wyróżnikami takich marek jest dążenie do porządku, stabilizacji i kontroli.
Przynależność
Błazen, towarzysz oraz kochanek to archetypy, dla których najważniejszym celem jest dążenie do przynależności, idącej w parze z przyjemnością i zadowoleniem.
Mistrzostwo
Do tej kategorii zalicza się bohatera, buntownika i czarodzieja, którzy wyróżniają się dążeniem do władzy, mistrzostwa bez względu na ryzyko.
Niezależność
Dążenie do spełnienia, swobody i niezależności to charakterystyczne cechy dla takich archetypów jak niewinny, odkrywca i mędrzec.
Identyfikacja wizualna
Gdy nadałeś już swojej postaci unikalny zestaw cech i wartości, czas na przygotowanie koncepcji wizualnej. W tym wypadku warto kierować się prostymi rozwiązaniami, które mogą okazać się najbardziej skuteczne.
Dopasuj wygląd brand hero do swojej marki i produktów lub usług, które sprzedajesz. Zobacz, jak inne popularne firmy poradziły sobie w tej kwestii:
- M&M’s → draże;
- Danio → Mały Głód;
- Milka → fioletowa krowa;
- Tesco → Krysia i Henio;
- Telekomunikacja Polska → Serce i Rozum.
Dzięki skutecznym, nasilonym emocjami przekazom marketingowym powyższych marek, prawie każdy zna te postacie!
Pamiętaj, aby bazować na prostych skojarzeniach, ponieważ to właśnie takie działania mogą przynieść największe efekty! Przykładowo: postać reklamująca market budowlany, może być ubrana w typowy strój pracownika takiego sklepu, np. ogrodniczki, a jego nieodłącznym atrybutem może być ołówek za uchem i młotek w ręce.
Język komunikacji
Kolejnym niezwykle istotnym krokiem w procesie tworzenia brand hero jest przygotowanie strategii komunikacji. Zastanów się, w jaki sposób postać będzie komunikować się z odbiorcami, biorąc pod uwagę stylistykę języka, nacechowanie emocjonalne komunikatów, poprawność językową itd.
Język komunikacji powinien być dopasowany do marki i specyfiki grupy docelowej. Dzięki temu brand hero będzie wzbudzał większą autentyczność i zaufanie, a jego unikatowy sposób komunikacji pomoże zbudować większość świadomość w umysłach odbiorców i przyczyni się do lepszego zapamiętania przez nich postaci.
Brand hero dla marki Sortmund
W ramach działań wizerunkowych dla marki Sortmund sklepu z odzieżą dla służb mundurowych stworzyliśmy postać marki. Z racji tego, że współpracujemy już od ponad roku, dobrze znamy grupę docelową, jej potrzeby i charakterystykę. Na podstawie naszych obserwacji i zachowań fanów na profilu, postanowiliśmy stworzyć postać krótkofalówki, która jest spersonalizowaną wersją marki Sortmund.
Nadaliśmy postaci wyjątkowy charakter – treści, w których się pojawiała, wyróżniały się specyficznym, bardzo lekkim i kolokwialnym językiem, nie brakowało skrótów myślowych, przejęzyczeń i drobnych błędów, które były celowym zabiegiem.
Takie działania miały na celu wzbudzić zaufanie u odbiorców, zwrócić uwagę na autentyczność postaci i przedstawić ją jako nieco szalonego i zakręconego bohatera.
Podsumowanie
Jeśli potrzebujesz pomocy doświadczonych specjalistów, którzy pomogą Ci opracować oraz wdrożyć postać Twojej marki, skontaktuj się z nami!
Poprowadzimy profile Twojej firmy w social mediach, stworzymy brand hero dla Twojej marki, przygotujemy skuteczne kampanie sprzedażowe. Pomożemy Ci zrealizować Twoje cele biznesowe i podzielimy się praktycznymi poradami, jak działać w social mediach, aby osiągnąć sukces.
A może szukasz szkolenia social media dla firm? Zapraszamy do kontaktu >> Kliknij tutaj i przejdź do zakładki kontaktowej