Jak prowadzić social media w branży beauty? O tym musisz pamiętać!
Są branże, które bez mediów społecznościowych absolutnie nie mogą się obejść. Jedną z nich jest właśnie branża beauty, dla której social media są największą reklamą i portfolio. Jak je prowadzić, by przyciągać nowych klientów i utrzymać lojalność obecnych? Oto nasze wskazówki!
Z artykułu dowiesz się:
– jak ustalić cel prowadzenia mediów społecznościowych dla marki z branży beauty,
– jakie kanały komunikacji wybrać,
– jak analizować działania konkurencji w branży beauty,
– jakie są dobre praktyki w prowadzeniu profili niezależnie od tego, jakie medium wybierzesz.
Zacznijmy od tego, czym w ogóle jest branża beauty. W tym artykule zaliczamy do niej zarówno producentów kosmetyków, jak i salony fryzjerskie czy kosmetyczne. Działające w jej obrębie marki łączy przede wszystkim to, co chcą dostarczyć klientowi za pomocą swoich produktów i usług – ma być zadowolony, zrelaksowany i czuć się bardziej atrakcyjnie. Dowiedz się, jak komunikować się z nim za pomocą mediów społecznościowych, by zwiększyć swoje przychody i wzmocnić pozytywny wizerunek marki!
Social media w branży beauty. Zacznij od wyznaczenia celu
Wyznaczenie sobie celu jest najważniejszą rzeczą, o której musisz pamiętać przed rozpoczęciem działań w mediach społecznościowych. Tylko w ten sposób jesteś w stanie dobrać odpowiednie środki przekazu i stworzyć trafne komunikaty. Cel stanie się dla Ciebie motywacją i punktem wyjścia w mierzeniu skuteczności prowadzonych aktywności.
Najpopularniejsze cele prowadzenia social media w branży beauty to:
– wzrost świadomości istnienia marki i jej rozpoznawalności,
– wzrost sprzedaży produktów lub usług,
– wzrost zaangażowania (liczby fanów, aktywności pod postami).
Nie są to oczywiście wszystkie możliwości – może Ci zależeć np. na pozyskaniu pracowników. Jeśli zaś Twoim celem jest pozyskanie leadów, przeczytaj nasze case study dla branży beauty!
Przy określaniu celów kieruj się tym, by były SMART, tj. konkretne, mierzalne, osiągalne, istotne i określone w czasie. Dlaczego? Trudniej jest zmierzyć, czym jest „wzrost zasięgów”, niż ocenić, czy udało Ci się dotrzeć do 100 tysięcy unikalnych użytkowników w ciągu 3 miesięcy od startu kampanii. Im precyzyjniej określisz cel, tym łatwiej będzie podjąć działania, dzięki którym go osiągniesz.
W jakich kanałach social media powinna się komunikować marka z branży beauty?
Każde medium społecznościowe ma trochę inną charakterystykę i innych odbiorców. TikTok gromadzi przede wszystkim najmłodszą, jeszcze niepełnoletnią widownię, LinkedIn służy do budowania wizerunku pracodawcy i pracownika, a Pinterest do inspirowania ludzi ciekawymi, wartymi zachowania treściami. Nim stwierdzisz, że musicie działać tam czy tu, zastanów się nad tym, jak to medium będzie realizować Twoje cele i jakie możliwości masz w ramach jego ekosystemu.
Facebook w branży beauty
Facebook dla branży beauty to przede wszystkim strona firmowa, czyli popularny fanpage. Jest właściwie obowiązkowy, bo to tu konsumenci często szukają aktualnych informacji na temat działalności marki, np. nowości czy godzin otwarcia. Regularne postowanie nie tylko pozwala na docieranie do nowych osób, ale przede wszystkim na przypominanie o marce tym, którzy już ją znają.
Marki z branży beauty mogą z powodzeniem prowadzić także grupy tematyczne. Jeśli jako firma jesteście gotowi udzielać porad pielęgnacyjnych, odpowiadać na liczne pytania i edukować społeczność, koniecznie rozważcie tę opcję.
Instagram w branży beauty
Co łączy branżę beauty i użytkowników Instagrama? Zamiłowanie do piękna. Warto działać w tym medium nie tylko po to, by pokazywać produkty czy komunikować wprowadzenie nowości, ale i by edukować w zakresie dbania o siebie. W tym celu warto wykorzystać nie tylko posty – twórz również angażujące Stories i tematyczne przewodniki (kolekcje).
LinkedIn w branży beauty
Zaskoczyła Cię obecność LinkedIna na liście polecanych mediów społecznościowych? To idealne miejsce do zaprezentowania się jako atrakcyjny pracodawca i działania związane z employer brandingiem. Jeśli firma stale się rozrasta i potrzebujesz nowych pracowników lub szukasz kontrahentów, LinkedIn sprawdzi się idealnie.
Informuj tutaj na przykład o:
– nowych ofertach pracy,
– innowacjach, jakie udało się wprowadzić w firmie,
– sukcesach zespołów i poszczególnych pracowników.
Pamiętaj, że to medium ma inną specyfikę niż Instagram czy Facebook i wymaga bardziej profesjonalnej komunikacji.
Pinterest w branży beauty
Pinterest nie jest w Polsce tak popularny jak wcześniej wymienione media społecznościowe, ale mimo tego warto rozważyć jego prowadzenie. Kto i co może tam pokazywać?
- Salon kosmetyczny może zaprezentować efekty przeprowadzonych zabiegów.
- Marka sprzedająca lakiery do paznokci (jak Semilac) może pokazać ciekawe wzory wykonane za pomocą jej produktów.
- Salon fryzjerski może podzielić się zdjęciem fryzury przygotowanej przez swoich pracowników.
Zdjęcia mogą prowadzić do strony internetowej marki, a tym samym wpłynąć pozytywnie na konwersję w sklepie internetowym czy na podstronie służącej do robienia rezerwacji.
TikTok w branży beauty
Branża beauty może zabłysnąć także na TikToku! Warto pokazać trochę kulisów działania marki, zrobić tutoriale krok po kroku pokazujące sposób użycia produktu czy zaprezentować efekty osiągnięte dzięki przeprowadzeniu zabiegu pielęgnacyjnego.
W tym medium bardzo łatwo o stworzenie virala, czyli treści zdobywającej niezwykłą popularność, a także o dotarcie do tych osób, które dopiero staną się samodzielnymi konsumentami. Komunikując się z nimi teraz, masz szansę wypozycjonować w ich świadomości swoją markę jako pierwszy wybór.
Branża beauty w social media – przed doborem kanałów oceń, kim są odbiorcy i jakie masz zasoby
Podczas dobierania kanałów dla swojej marki kieruj się przede wszystkim dwiema rzeczami:
1) tym, czy w wybranym medium są Twoi klienci,
2) tym, czy masz zasoby (czasowe, osobowe, finansowe), by tworzyć treści.
W mediach społecznościowych komunikujesz się z ludźmi, trzeba więc sprawdzić, czy potencjalni klienci w ogóle są tam, gdzie chcesz do nich mówić. Nie zrobisz skutecznej kampanii promującej szampon do włosów ukrywający siwiznę, jeśli jako najważniejszy kanał komunikacji wybierzesz TikToka, z którego korzystają głównie nastolatki. Niech dobór kanału będzie dopasowany nie tylko do celu, ale i do odbiorców.
Równie ważne są zasoby, jakimi dysponujesz, bo to od tego zależy, czy uda Ci się utrzymać regularność publikacji. Jeśli nie masz czasu na samodzielne kreowanie contentu, zgłoś się do agencji reklamowej, która pomoże Ci osiągnąć postawione cele i wzorowo poprowadzi komunikację z odbiorcami. Jeśli ogranicza Cię budżet, działaj samodzielnie, korzystając ewentualnie ze szkoleń i konsultacji u specjalistów. Porzucone social media oznaczają często, że marka zakończyła działalność, a więc… umarła dla konsumenta – nawet jeśli w rzeczywistości ma się świetnie!
Rzuć okiem na to, co robi Twoja konkurencja
Zwieńczeniem działań nad doborem kanałów komunikacji jest przeanalizowanie tego, co robi Twoja konkurencja. Sprawdź, gdzie i jak działa oraz jak reagują na to jej odbiorcy. Zastanów się nad tym, jakie błędy popełnia i jak możesz ich uniknąć u siebie.
Niech konkurencja będzie Twoją inspiracją, ale jej nie kopiuj – zupełnie nie o to chodzi. Wyciągając wnioski z jej działań, zaoszczędzisz czas na testowaniu niesprawdzonych rozwiązań i dowiesz się, jakie treści szybko pomogą Ci w odniesieniu sukcesu.
Strategicznie zaplanuj swoją komunikację
Po analizach pora na strategiczne zaplanowanie komunikacji. Co przez to rozumiemy?
- Ustal, jakie media społecznościowe wybierasz dla swojej marki i w ilu kanałach chcesz działać.
- Kierując się metodą SMART, określ cele, które chcesz w każdym z tych mediów osiągnąć.
- Zdecyduj, jaki będzie język Twojej komunikacji z fanami w każdym z kanałów.
- Określ, ile postów tygodniowo oraz miesięcznie będziesz publikować i czego będą dotyczyć. Uwzględnij przy tym komunikację do klientów z każdego etapu lejka sprzedaży.
- Przygotuj spójne szablony postów samodzielnie lub wybierz je spośród gotowych szablonów przygotowanych przez naszych graphic designerów.
- Zdecyduj, w jaki sposób będziesz sprawdzać realizację celów.
- Stwórz plan płatnej i organicznej promocji treści.
- Nieustannie analizuj i optymalizuj swoje działania, by na bieżąco rozwiązywać ewentualne problemy.
Dobre praktyki w social media dla branży beauty
Na koniec mamy dla Ciebie garść dobrych praktyk i pomysłów na content w mediach społecznościowych, które doskonale sprawdzą się w branży beauty.
Zadbaj o aktualne dane kontaktowe i godziny otwarcia salonu
Jeśli prowadzisz działalność stacjonarną lub klienci kontaktują się z Tobą mailowo bądź telefonicznie, koniecznie na bieżąco informuj ich o godzinach swojej dostępności. Nikt z nas nie lubi odbijać się od drzwi, zwłaszcza jeśli wcześniej upewnił się, że infolinia, sklep czy salon powinny być w danej chwili otwarte.
Pokazuj efekty i mów o tym, jak zostały osiągnięte
Klient musi wiedzieć, co uzyska dzięki skorzystaniu z Twojego produktu czy świadczonej przez Ciebie usługi. Nie bój się pokazywać efektów przed i po – pamiętaj jednak, że niektóre media społecznościowe zabraniają płatnego promowania takich treści. Z komunikatów powinno też jasno wynikać, jak uzyskać efekt przedstawiony na grafice czy filmie.
Używaj języka korzyści
Skup się na perspektywie klienta i pokazuj mu korzyści, jakie odnosi. Jak to zrobić? Spójrz na przykład 3 korzyści płynących z dobrze wykonanego manicure’u:
Dobrze zrobiony manicure:
– sprawi, że dłoń będzie doskonale wyglądać na zdjęciach ze ślubu eksponujących obrączki,
– pozwoli na zaoszczędzenie 10 godzin miesięcznie, które normalnie byłyby spędzone na malowaniu paznokci,
– ochroni słabe i łamliwe paznokcie przed uszkodzeniami, a klientkę – przed bólem, jaki się z tym wiąże.
Możesz oczywiście pisać o technologiach czy produktach, ale to również pokazuj przez pryzmat korzyści dla klienta.
Edukuj
Pokazuj, jak przedłużyć efekty zabiegu dzięki odpowiedniej pielęgnacji, rekomenduj kosmetyki komplementarne do wybranego dla danego typu cery i dawaj wskazówki dotyczące odpowiedniego przechowywania produktów. Udowodnij klientowi, że troszczysz się o jego zadowolenie długo po tym, jak po raz ostatni dokonał zakupów.
Organizuj profesjonalne sesje zdjęciowe
Profesjonalne, dobrze oświetlone i atrakcyjne zdjęcia to Twoja najlepsza reklama i wizytówka. Nie pozwól, by niechlujne, wykonane w pośpiechu fotografie sprawiły, że również Twoje produkty czy usługi zostaną za takie uznane. Dobre zdjęcia to absolutna podstawa w działaniach w social mediach dla branży beauty.
Komunikuj się regularnie
Regularność to podstawa – jak już wspominaliśmy, im rzadziej postujesz, tym większa szansa, że klient o Tobie zapomni. Postaraj się dodawać przynajmniej jeden post tygodniowo w każdym z mediów, w których działasz. Weź pod uwagę, że im mniej czasu na to poświęcisz, tym później zobaczysz efekty.
Buduj relacje
Odpisuj na komentarze, wiadomości i recenzje. Autentycznie interesuj się zdaniem swoich odbiorców i dbaj o to, by zawsze dostarczać im prawdziwe, wartościowe informacje. Pokaż, że Ci na nich zależy i że doceniasz, że wybrali właśnie Twoją markę.
Pokazuj, kto za tym stoi
Ma to znaczenie zwłaszcza w przypadku komunikacji salonów – klienci nawiązują często relację z fryzjerem czy kosmetyczką i chętnie wracają do tej osoby. Jeśli zobaczą ją w mediach społecznościowych, jest duża szansa na to, że skomentują post lub… przypomną sobie o tym, że już dawno mieli umówić się na kolejną wizytę.
Sukces masz na wyciągnięcie ręki! – Podsumowanie
Social media to dziś nieodłączny kanał komunikacji z klientami, także w branży beauty. Zadbaj o to, by zawsze zawierały aktualne informacje i pokazywały Cię z jak najlepszej strony. Twórz profesjonalne zdjęcia i równie profesjonalnie komunikuj się z fanami – pilnuj tego, by komentarze i recenzje nie pozostawały bez odpowiedzi. Nie bój się popełniać błędów i testować nowych rozwiązań, bo tylko tak możesz dowiedzieć się więcej o swoich odbiorcach.
Jeśli szukasz firmy, która ma udokumentowane sukcesy w prowadzeniu social media dla branży beauty i pomoże Ci w osiągnięciu celów Twojej firmy, napisz do nas!