Branża RTV w social media. Jak wyróżnić się na tle konkurencji i przykuć uwagę odbiorców?
Skutecznej sprzedaży elektroniki nie zagwarantuje dziś tylko reklama. Warto zainwestować w budowanie społeczności i kreatywną komunikację, by przekonać odbiorców, że… chcą kupować i to właśnie od Was. Jak prowadzić social media w branży RTV, by za ich pomocą sprzedawać sprzęt elektroniczny? Podpowiadamy!
Niektórzy mówią, że dobry produkt obroni się sam. Często tak jest, natomiast zapominamy, że… odbiorcy najpierw muszą się o nim dowiedzieć. Nawet najlepszy sprzęt potrzebuje skutecznej reklamy – branża RTV nie jest tu wyjątkiem. Jak działać w social media sklepu z elektroniką lub jej producenta, by zwiększać przychody i satysfakcję z zakupów? Poznaj rekomendacje naszych ekspertów!
5 powodów obecności w social media dla branży RTV
Zacznijmy od początku – po co sklepowi z RTV social media? Za ich pomocą możesz osiągnąć kilka celów:
- dotrzeć z ofertą do nowych osób – przypadkowe wejście do sklepu internetowego zdarza się o wiele rzadziej niż natrafienie na informację o firmie w mediach społecznościowych;
- dotarcie do klientów, którzy już znają firmę – potencjalny klient był już na Twojej stronie www, ale nic nie kupił? Jesteś w stanie dotrzeć do niego ponownie w social media dzięki odpowiedniej kreacji reklamowej pokazującej np. dokładnie ten produkt, który oglądał;
- budowanie pozytywnych skojarzeń z marką – użytkownicy chętnie kupują od marek, które znają i lubią; sklep z elektroniką w social media może zbudować wokół siebie grono zaangażowanych fanów oraz potencjalnych i realnych klientów, by przekonać ich do zakupów właśnie w tym miejscu;
- bezpośredni kontakt z odbiorcami – stworzenie bezpośredniej relacji z odbiorcami pozwoli lepiej ich poznać, a także skuteczniej odpowiadać na ich potrzeby. Przy okazji budowania społeczności możesz udoskonalać swoją usługę i niwelować słabe punkty.
Nie zapominajmy też o głównej motywacji do działań w mediach społecznościowych i piątym powodzie, czyli o zyskach finansowych. Dzięki obecności w social media sklep z RTV może stale zwiększać swoje przychody – zarówno poprzez reklamy, jak i treści organiczne. O tym, jak to zrobić, przeczytasz w dalszej części tekstu.
Kanały komunikacji dla sklepu z elektroniką w social media – które wybrać?
Kanały warto dobierać na podstawie strategii (przeczytasz o niej dalej), ale jest kilka typów mediów społecznościowych, które w przypadku sklepu z elektroniką mają szansę dobrze się sprawdzić. Od których warto zacząć?
Facebook dla sklepu z elektroniką
Facebook to dziś najważniejsze medium społecznościowe – w Polsce ma on 25 milionów użytkowników (na 38 milionów osób w populacji; dane za styczeń 2022, źródło: NapoleonCat), dlatego jeśli zależy Ci na szerokim dotarciu do nowych klientów, warto rozważyć działania właśnie tu.
Skorzystaj nie tylko z fanpage’a, ale także z potencjału, jaki mają grupy. Być może to właśnie pod szyldem Twojej marki warto stworzyć przestrzeń skupiającą miłośników technologicznych nowinek i dać im miejsce do dyskusji?
Instagram w branży RTV
Czy elektronikę da się pokazać na Instagramie? Tak, o ile nie chcesz tam wrzucać zdjęć packshotowych. Pokaż, jak Twoje produkty towarzyszą ludziom w ich codziennym życiu i jak wzbogacają lub utrwalają chwile.
Nie zapomnij o Reels, czyli najprężniej rozwijającej się obecnie części Instagrama. Firma sprzedająca elektronikę może w rolkach zrobić np. porównania sprzętu starszej generacji z nowością, by w bezdyskusyjny sposób przekonać użytkownika do zmiany na lepszy model.
TikTok dla sklepu z elektroniką lub jej producenta
¾ użytkowników TikToka w Polsce to osoby dorosłe, a więc siła nabywcza. Możesz zaprezentować im sprzęt w zabawny, zapadający w pamięć sposób, który jednocześnie wyeksponuje zalety produktu i wyedukuje odbiorców na jego temat. Dobrym pomysłem są też tiktoki doradcze, w których omówisz zalety różnych produktów i powiesz, komu je rekomendujesz.
YouTube w branży RTV i elektroniki
Filmy z przedstawieniem nowości, porównaniami i testami to jeden z najlepszych formatów do zaprezentowania zalet sprzętu, który sprzedajesz. Zadbaj o to, by podczas prezentacji konkretnej rzeczy przemycać również informacje na temat swojej firmy, np. mówić o błyskawicznej dostawie, wyjątkowych gratisach czy promocjach.
LinkedIn dla branży elektronicznej
LinkedIn przyda się, jeśli masz spore potrzeby rekrutacyjne albo zależy Ci na budowaniu pozytywnego wizerunku marki jako pracodawcy. Chwal się tam nowościami i sukcesami, możliwościami rozwoju oraz historiami obecnych pracowników, które przekonają potencjalnych do aplikowania.
Reklamy social media dla firmy RTV/elektroniki
W każdym z tych kanałów możesz prowadzić także działania reklamowe – dobrze ustawione kreacje remarketingowe mogą przynieść szybki wzrost przychodów. Chcesz wiedzieć o tym więcej? Zapytaj o naszą ofertę lub o szkolenie z reklam w social media!
Sprzedaż elektroniki w social media – podejście strategicznie
Kim są Twoi odbiorcy i jak najskuteczniej do nich dotrzeć? Jaka jest Twoja największa konkurencja i które jej działania możesz wykorzystać w lepszej wersji u siebie? To tylko niektóre odpowiedzi, których dostarczy Ci strategia social media dla sklepu z elektroniką lub producenta elektroniki przygotowana przez specjalistów. Co zawiera?
Analiza dotychczasowych działań w social media
Jednym z filarów strategii social media dla sklepu z elektroniką jest analiza dotychczasowych działań. Pozwala ona na ocenę, co jest robione dobrze, a co można poprawić, by wzrosły zarówno sprzedaż, jak i satysfakcja klientów. Będzie to bazą do stworzenia nowej, kompleksowej strategii komunikacji.
Analiza konkurencji
W strategii social media w branży RTV warto przyjrzeć się zarówno tym, którzy są Twoją bezpośrednią konkurencją, jak i temu, jak radzą sobie topowi gracze na rynku. Dzięki temu dowiesz się, co przekonuje klientów Twojego konkurenta do zakupów właśnie u niego, co ich denerwuje, co im się podoba i czego oczekują. Oczywiście nie chodzi o skopiowanie jego działań 1:1 – bardziej o jeszcze bliższe poznanie odbiorców i odkrycie ich potrzeb.
Analiza grupy odbiorców
Dowiedzenie się, do kogo dokładnie mówimy w social media, jest niezwykle istotne. Pozwoli na wybór tone of voice, czyli sposobu, w jaki będziemy mówić, najlepszych sposobów tworzenia komunikatów, a także uniknięcia wpadek wynikających z niedostatecznego zrozumienia potencjalnych klientów.
Pomysł kreatywny i egzekucja
Po analizach przychodzi pora na to, jak zrealizować cele w oparciu o zdobytą wiedzę – na tym etapie następuje planowanie komunikacji sklepu z RTV i elektroniką domową w social media. Otrzymujesz konkretne rekomendacje dotyczące tego, jak działać, by odnieść sukces i przekonać do siebie klientów! Dzięki licznym analizom dobierzesz najlepsze kanały, w których z pewnością jest obecna Twoja grupa docelowa.
Więcej o strategii piszemy tutaj: Strategia social media
Jak sprzedawać sprzęt elektroniczny? X porad
Mamy doświadczenie w skutecznej sprzedaży elektroniki w social media, dlatego chcemy podzielić się z Tobą naszymi sprawdzonymi sposobami na dobrze prowadzone, ciekawe profile i treści. Oto kilka z nich!
1. Pokazuj korzyść, nie produkt
Nie kupujemy najnowszej generacji telefonu po to, żeby go mieć – chcemy mieć wysokiej jakości zdjęcia i wideo, które utrwalą piękne chwile na zawsze, a telefon to tylko narzędzie. W social media sklepu z elektroniką lub producenta urządzeń mów do swoich odbiorców językiem korzyści. By zwiększyć sprzedaż, pokaż, że większy telewizor pozwala na zupełnie nową jakość oglądania meczów piłki nożnej, a nie skupiaj się na jego wymiarach w centymetrach czy calach.
2. Mów do odbiorców obrazowo
Ile to 256 GB? Przeciętny odbiorca nie ma pojęcia. Przełóż język techniki na język ludzki – taka pamięć to około 40 tysięcy zdjęć wysokiej jakości, więc naprawdę długo nie będziemy musieli się martwić o ich zgranie na inny nośnik.
Sprzedajesz powerbank o mocy 2000 mAh? W social media swojego sklepu z elektroniką napisz, że wystarczy na cztery ładowania, więc spokojnie możemy zabrać go nawet na odludzie.
Zadbaj o to, by odbiorca poznał parametry w sposób, który pokazuje ich użycie – dla niego liczby mają drugorzędne znaczenie, chodzi o funkcję i praktyczne zastosowanie.
3. Moderuj wiadomości i komentarze na profilach
Odpisuj na wiadomości prywatne, które wysyłają klienci. Potraktuj social media sklepu z RTV jako kolejny kanał Biura Obsługi Klienta i dbaj o to, by odpowiadać na różnego rodzaju zapytania.
Oprócz tego odpisuj także na wszystkie pojawiające się komentarze – pokażesz użytkownikom, że cenisz ich i ich zdanie, a także… zmotywujesz ich do dalszej dyskusji, co zwiększy zasięgi Twojej treści.
4. Puść oko do klientów w social mediach
Wiele firm z elektroniką stawia w social media na memy i różnego rodzaju zabawy, które mają na celu dostarczenie odbiorcom rozrywki. Ty także możesz wykorzystać ten trend i pokusić się o żarty. Jeśli odbiór będzie pozytywny (a jest na to duża szansa), warto te działania kontynuować, dbając jednak, by łączyły się z ofertą. Nie ma nic gorszego niż profile, które ni z gruchy, ni z pietruchy wrzucają przypadkowy mem z kawą czy kotkiem – może i rozbawi odbiorców, ale zupełnie nie będą potrafili powiązać tego z publikującą firmą.
5. Twórz regularnie posty do social media sklepu z elektroniką
Jeśli chcesz widzieć, że działania przynoszą efekt, musisz wykonywać je regularnie. Twórz przynajmniej jeden post tygodniowo (a optymalnie około czterech) na Facebooka czy Instagram, a na Youtube’a wrzucaj nowy film raz na tydzień lub dwa. Wytrwałość, konsekwencja i regularność to podstawa sukcesu w social media nie tylko dla sklepu z elektroniką.
6. Wymyśl cykle postów na profile w social media
Cykle postów to linie tematyczne, które będą regularnie pojawiać się na profilach social media producenta elektroniki lub jej dystrybutora. To może być zarówno memowy piątek, jak i codwutygodniowa publikacja recenzji klienta – dobór tematyki należy do Ciebie. Pamiętaj, że przyzwyczajenie odbiorców do formatu chwilę trwa, dlatego nie oczekuj wyników natychmiast.
7. Nie powielaj treści
Dbaj o różnorodność contentu, by odbiorcy chcieli obserwować Cię jednocześnie w kilku kanałach. Wrzucanie tego samego na Facebooka, Instagram i Twittera sklepu elektronicznego może i zajmuje mniej czasu, ale z pewnością nie przyniesie tak dobrych efektów jak tworzenie indywidualnych, zgodnych ze specyfiką każdego z tych mediów treści.
8. Pokazuj testy na profilach w social media
Elektronika często jest droga, dlatego nie bój się pokazywać testów, porównań i rankingów. Pozwolą one wybrać odbiorcy to, co dla niego najlepsze, a Tobie pokazać się w roli eksperta, prawdziwego fachowca, który umie doradzić każdemu właściwą opcję na jego kieszeń.
Możesz pokazać np.:
- najlepsze tanie telefony do 1000 zł,
- najlepsze małe telewizory, które zmieszczą się w niewielkim pokoju,
- porównania aparatów w różnych telefonach.
Niech social media producenta telefonów, telewizorów czy komputerów aż kipią nie tylko od produktów, ale także od wiedzy i porad.
9. Kreatywnie wykorzystuj formaty postów i oznaczaj produkty
Album na Facebooku albumowi nierówny – możesz w nich tworzyć poradniki, fotostory albo pokazywać wszystkie nowości w sklepie. Wymyślaj różne sposoby na kreatywne wykorzystanie formatów postów, które oferują media społecznościowe. Jeśli brakuje Ci pomysłów, zgłoś się do nas! Chętnie wygenerujemy dla Twojej firmy dziesiątki błyskotliwych kreacji.
Koniecznie połącz również katalog produktów ze strony z Facebookiem, by móc na zdjęciach oznaczać konkretne rzeczy i ułatwić klientom ich zakup.
Samodzielnie czy z agencją – jak prowadzić social media w branży RTV?
Prowadzenie social media dla sklepu z elektroniką może być wyzwaniem – chętnie Cię w tym wesprzemy, jeśli czujesz, że samodzielnie nie uzyskasz oczekiwanych wyników. Możesz skorzystać zarówno z konsultacji, jak i zamówić dedykowane szkolenie z reklam w w mediach społecznościowych, Facebooka, Instagrama czy TikToka dla sklepu RTV. Wolisz zlecić nam obsługę, zamiast brać sobie na głowę kolejny obowiązek? W tym również nasi doświadczeni eksperci mogą Cię odciążyć.
Skontaktuj się z nami, a uszyjemy ofertę na miarę Twoich potrzeb! >>> Kontakt <<<