Jak wypromować profil na Instagramie? – 48 sposobów jak organicznie zdobyć followersów
Instagram jest jedną z najpopularniejszych platform mediów społecznościowych. Z serwisu społecznościowego korzystają osoby z każdej grupy wiekowej i zlokalizowane na całym świecie.
Najnowsze dane pokazują, że Instagram posiada ponad 1 miliard aktywnych użytkowników miesięcznie. W Polsce z serwisu korzysta już 6,8 miliona osób.
Prowadzenie konta na Instagramie, bycie Influencerem oraz budowanie zaangażowanej społeczności, to coraz częściej cel wielu osób. Nie ma się co dziwić, jeśli w efekcie przekłada się to na zwiększoną sprzedaż Twoich produktów i mnóstwo propozycji współpracy.
W tym artykule przedstawię Ci 48 porad, dzięki którym rozwiniesz swój profil na Instagramie. Omówimy najważniejsze kwestie związane z prowadzeniem konta, tworzeniem treści, a także relacjami, jakie powstają pomiędzy twórcą a odbiorcami na Instagramie.
Gotowy?
Zaczynajmy!
Instagram – słownik pojęć
- Content – tematyka konta oraz publikowanych treści
- Influencer – osoba, która prowadzi konto na Instagramie i ma realny wpływ na inne osoby
- Aktualności – zbiór postów, które widzisz po uruchomieniu aplikacji Instagram
- Feed – zbiór zdjęć na Instagramowym profilu
- Nick – unikalna nazwa profilu na Instagramie
- Bio/biogram – opis profilu na Instagramie
- DM – skrót z ang. Direct Message, który oznacza wiadomości prywatne na Instagramie
- Eksploruj – zakładka, która pozwala na odkrywanie nowych osób i materiałów
- Preset – rodzaj filtra, który jest nakładany na zdjęcie
- Obserwowani – liczba osób, które Ty obserwujesz na Instagramie
- Obserwujący – liczba osób, które obserwują Twój profil na Instagramie
- Repost – udostępnienie na swojej tablicy posta innej osoby
- Post sponsorowany – post zawierający reklamę, którego publikacja została opłacona
- Archiwum – zbiór zarchiwizowanych postów oraz relacji. Takie treści nie są usunięte na stałe.
- Instagram stories – zdjęcia lub krótkie 15-sekundowe filmiki, które po publikacji są widoczne przez 24 godziny
- Swipe up – funkcja na instastory, która umożliwia przekierowanie użytkowników do strony internetowej po użyciu przycisku z linkiem (opcja dostępna jest dla kont z liczbą obserwujących powyżej 10 000)
- Gif – animowany obrazek, naklejka, którą możesz dodać do swojej relacji na Instagramie
- IG TV – Instagram TV, miejsce, gdzie można publikować dłuższe filmy
- Interakcje – suma wszystkich lajków, komentarzy, udostępnień oraz zapisań posta przez użytkowników
- Live – rodzaj transmisji, która jest prowadzona na żywo, w czasie rzeczywistym
- Hashtagi – znaczniki, które pomagają uporządkować i odnaleźć interesujące nas treści na Instagramie
- Zbanowane hashtagi – zbiór hashtagów, po których dodaniu nasz post nie będzie wyświetlał się w wyszukiwarce
- #L4L – skrót z ang. like for like, oznacza wymianę polubień pod zdjęciami osób, które dodały taki hashtag
- #F4F – skrót z ang. follow for follow, oznacza wymianę obserwowania się wzajemnie osób, które dodały taki hashtag
- TBT – skrót z ang. Throwback Thursday, oznacza publikację z przeszłości, wspomnienie
- No filter – zdjęcia, do których obróbki nie użyto żadnych filtrów, tzn. zdjęcia „surowe”
1. NICK na Instagramie
W przypadku nazwy profilu na Instagramie sprawa może wydawać się prosta, ale dokładnie przemyśl tę kwestię. Tworzenie nicku w postaci @kasia.haft*uje_1, choć z pozoru wygląda całkiem w porządku, niekoniecznie takie jest.
Zastanów się, co odpowiesz, gdy ktoś na żywo zapyta o Twój nick na Instagramie? Zaczniesz mówić „kasia kropka haft gwiazdka uje podkreślenie jeden”. Najprawdopodobniej nikt nie zapamięta tego skomplikowanego szyfru.
Zadbaj o to, aby nazwa profilu była krótka, prosta do zapamiętania i nawiązywała do treści publikowanych na koncie. Jako swój nick na Instagramie możesz wykorzystać także swoje imię i nazwisko, choć tutaj również możesz napisać @jankowalskifotograf zamiast samego @jankowalski.
Nazwę użytkownika zawsze możesz zmienić pod warunkiem, że nie jest ona już zajęta przez inną osobę.
Edytuj profil >> Nazwa użytkownika
Uwaga!
Pamiętaj, że każdy może sprawdzić Twoje poprzednie nazwy użytkownika, wchodząc na Twój profil i klikając 3 kropeczki w prawym górnym rogu, a następnie: Informacje o tym koncie >> Poprzednie nazwy użytkownika.
2. Wirtualna wizytówka na Instagramie
Mówi się, że pierwsze wrażenie jest najważniejsze. Dotyczy to nie tylko kontaktów face to face, ale również Twojego profilu na Instagramie. Gdy ktoś trafia na Twoje konto, pierwsze co widzi to zdjęcie profilowe oraz biogram, następnie jego oczom ukazuje się pasek z wyróżnionymi relacjami oraz feed.
Masz tylko kilka, maksymalnie kilkanaście sekund, aby osoba, która weszła na Twój profil, podjęła decyzję o kliknięciu follow. Wybierz zdjęcie profilowe, które będzie przykuwało uwagę, a miejsce w biogramie wykorzystaj mądrze. Przygotuj krótki tekst o tym, czego dotyczy Twój profil. Zastosuj emotikony, aby tekst był bardziej czytelny. Pamiętaj także o uporządkowaniu wyróżnionych relacji oraz zadbanej tablicy.
3. Profil na Instagramie – Aktywne linki do strony internetowej
Masz dwie opcje, aby przekierować Twoich obserwatorów np. na swoją stronę internetową:
- umieszczenie linku swipe up na instastory,
- umieszczenie linku w biogramie profilu.
Pierwsza opcja jest dostępna, tylko jeśli ilość Twoich obserwatorów jest większa od 10 000 osób. W przypadku umieszczenia linku w biogramie każdy użytkownik może wykorzystać tę funkcję od momentu założenia profilu.
Pomyślisz pewnie… ale halo, ja chcę się wybić na Instagramie, nie chcę przekierowywać odbiorców nigdzie indziej. Jasne, masz rację, ale pamiętaj, że każda aktywność odbiorcy podnosi Twoje zasięgi. Kliknięcie w udostępniony przez Ciebie link również. Dlatego warto korzystać z możliwości podpinania odnośników, którą oferuje nam Instagram.
Możesz umieścić link również w opisie posta, ale niestety nie będzie on aktywny i aby, przejść do strony, użytkownik będzie musiał skopiować ten odnośnik i wkleić w swoją przeglądarkę. Jest to dość uciążliwe, zwłaszcza że większość osób korzysta z Instagrama na telefonie.
4. Instagram – Nazwa profilu
W biogramie jest miejsce na wpisanie swojej nazwy.
Jest to istotne, dlatego przemyśl, co tam wpiszesz. Użytkownicy mają możliwość wyszukiwania profili nie tylko po nicku, ale również wpisując nazwę, dlatego to kolejny sposób na pojawienie się w wyszukiwarce i ściągnięcie na swój profil nowych obserwujących.
Co więcej, gdy ktoś otrzyma od Ciebie wiadomość, pierwsze, co zobaczy to właśnie tę nazwę, dlatego jest ona tak istotna.
Zamiast wpisywać swoje inicjały A. R. wpisz A. R. – doradca kredytowy.
Swoją nazwę możesz zmienić tylko dwa razy w ciągu 14 dni.
5. Adres e-mail na Instagramie
Zadbaj, aby na Twoim profilu adres e-mail był dostępny i dobrze widoczny. Możesz włączyć aktywny przycisk z Twoim adresem e-mail (Edytuj profil >> Informacje profilowe >> Opcje kontaktu >> Adres e-mail) lub wpisać go w biogramie.
Z punktu widzenia firmy bądź agencji, która chce zaproponować Ci współpracę, nie ma nic bardziej irytującego niż szukanie adresu e-mail na profilu. Jasne, można napisać do skrzyneczki, ale wiadomości te często zostają zagubione wśród innych DM-ów, mają ograniczoną liczbę znaków i nie ma możliwości przesyłania załączników.
6. Temat przewodni – o czym mówić i pisać na Instagramie?
Zastanów się, o czym chcesz pisać i mówić, oraz co chcesz pokazywać na swoim profilu. Nie możesz prowadzić kanału o wszystkim (i o niczym), jeśli chcesz osiągnąć sukces.
Pomyśl, w czym jesteś dobry, co lubisz robić i ustal temat przewodni swojego konta.
Nie chodzi też o to, aby zamknąć się w jednym temacie i koniec. Jeśli planujesz prowadzić konto o modzie, możesz przeplatać to również z kosmetykami czy podróżami. Jednak dodawanie recenzji książek i tworzenie bookstagrama (konto poświęcone wyłącznie recenzjom książek) na profilu o tematyce modowej, niekoniecznie będzie dobrym pomysłem.
7. Nisza
Pewnie nie raz usłyszałeś, że konieczne jest znalezienie swojej niszy, aby się wybić. Jasne, jest w tym trochę prawdy i super jest znaleźć temat, którego nikt nie porusza oraz grupę osób, która będzie nim zainteresowana, jednak nie zawsze się to sprawdza. Czasami to, że nie ma w danym temacie treści, nikt nie tworzy publikacji w określonej dziedzinie, oznacza po prostu, że nie ma zainteresowania tą tematyką. Dlatego szukanie bardzo wąskiej niszy może nie przynieść zamierzonych rezultatów.
Dlatego znajdź tematy, w których czujesz się pewnie i skup się na tworzeniu treści. Pamiętaj, że jeśli dopiero zaczynasz swoją drogę z Tworzeniem marki na Instagramie, nie od razu zdobędziesz grono wiernych fanów. Musisz testować, próbować i eksperymentować.
Oczywiście nie chodzi tutaj o wymyślanie koła na nowo (prawdopodobnie na wszystkie tematy już ktoś publikuje treści), ale o przedstawienie swojego podejścia i punktu widzenia.
8. Odbiorca – grupa docelowa na Instagramie
Zastanów się, kto jest odbiorcą Twoich treści i do jakich osób pragniesz docierać. Błędne jest stwierdzenie, że „moją grupą odbiorców są wszyscy, chcę dotrzeć do każdego”. Inaczej będziesz pisał do osoby, która jeszcze studiuje, a inaczej do 40-letniego przedsiębiorcy. Przemyśl, jaka jest grupa Twoich odbiorców i dopasuj swoje treści właśnie do tych osób.
Dane o odbiorcach znajdziesz w statystykach swojego profilu.
Statystyki >> Twoja grupa odbiorców
9. Wyróżnij się – co robić z konkurencją na Instagramie?
Instagram widział już wszystko i jest duża konkurencja, ale co w związku z tym?
Pomyśl, czy Coca Cola przejmuje się konkurencją Pepsi? Nie, sprzedaje swoje produkty z sukcesem, tworząc coraz to nowe kampanie reklamowe.
Profili o modzie, dietach, sporcie, wystroju wnętrz są już tysiące (jak nie więcej), ale każdy ma szansę się wybić. Jak to zrobić?
Wyróżnij się, pokaż swój punkt widzenia, swoje podejście, zachowaj autentyczność, po prostu – BĄDŹ SOBĄ.
Wiesz, ile jest profili, na których twórcy uczą inne osoby języków obcych? Mnóstwo, ale @panodfrancuskiego uczy języka francuskiego w ciekawy, nietypowy sposób. Choć nie planuję nauki tego języka, wszystkie jego Insta Story oglądam z zaciekawieniem.
10. “Już za późno na start”
„Kiedyś było na Instagramie tak łatwo, nie było konkurencji”.
Ile razu usłyszałeś to zdanie? Może i jest w tym nieco prawdy. Konkurencja jednak była, jest i będzie. Może kiedyś nieco mniejsza, ale było również mniej użytkowników aplikacji.
Dlatego nie zastanawiaj się dłużej i zacznij. To dzisiaj jest dobry moment na start. Nie jutro czy za miesiąc. Zacznij już teraz.
11. Bądź regularny – jak często publikować na Instagramie?
Regularność to podstawa. Instagram to aplikacja, której algorytm sprzyja aktywnym twórcom. Jeśli chcesz zdobyć rzeszę fanów, nie możesz dodawać postów raz na kilka miesięcy. Ustal ilość postów, jakie jesteś w stanie publikować na przestrzeni tygodnia lub miesiąca, uwzględniając swoje możliwości oraz zasoby czasowe i trzymaj się tej liczby.
Pamiętaj też, aby nie przesadzać. Publikowanie 20 postów dziennie może być traktowane jako spam. Optymalna liczba publikacji to 3-7 postów w tygodniu. Jeśli masz więcej czasu, który chciałbyś poświęcić na rozwój swojego profilu – przygotuj Insta Story, film na IG TV lub post na następny tydzień.
12. Plan publikacji – jak planować działania na Instagramie?
Nie ma nic gorszego niż brak planu. Życie jest przewrotne, o czym już z pewnością nie raz zdarzyło Ci się przekonać. Nieoczekiwane odwiedziny znajomych, weekendowy wyjazd niespodzianka czy nadgodziny w pracy potrafią sprawić, że zapomnisz lub po prostu nie będziesz miał czasu na opublikowanie nowego posta. Jeśli jednak masz stworzony plan postów na najbliższy czas (polecam planować na 2 – 4 tygodnie do przodu) i przygotowane gotowe treści, nic nie jest w stanie wybić Cię z rytmu.
Dodatkowo możesz skorzystać z aplikacji/narzędzia, które za Ciebie opublikuje post w danym dniu i o określonej godzinie. Moim ulubionym narzędziem jest Creator Studio, w którym możesz zaplanować publikację postów na Instagramie i Facebooku. Jest to oficjalne narzędzie Facebooka, więc nie ma obaw o utratę danych do konta po zalogowaniu.
13. Nie ilość a jakość
Pamiętaj, że lepiej opublikować 2 porządne posty w tygodniu niż każdego dnia dodawać rozmazane zdjęcie zrobione na szybko przed wyjściem do pracy. Dobrze jest dostarczać odbiorcom nowe treści, ale lepiej nie publikować postów z mnóstwem błędów pisanych w autobusie. Dlatego właśnie jest Ci potrzebny plan dopasowany do Twoich możliwości i zasobów czasowych.
14. Perfekcja nie istnieje
Nawiązując do powyższego punktu, nie daj się jednak wpędzić w pułapkę perfekcjonizmu. Nie ma sensu przez miesiąc zmieniać i poprawiać jednego posta, bo zawsze znajdziesz jakiś szczegół, który można zmienić. Każdy, kto kiedyś zaczynał na Instagramie, z każdym kolejnym postem rozwijał się i zwiększał poziom. Możesz to łatwo sprawdzić, przeglądając profile różnych osób i odnajdując ich starsze publikacje. Pierwszy post na tablicy, który pojawił się kilka lat temu, nie wygląda jak ten dodany dzisiaj. Dlatego przygotowuj treści, publikuj posty i pamiętaj, że zrobione, jest lepsze od doskonałego.
15. Błędy w treści
Nie musisz być pisarzem, aby tworzyć treści i publikować posty na Instagramie, ale zwróć uwagę na błędy ortograficzne. Jeśli sam nie jesteś w stanie określić czy w Twoim tekście nie pojawiły się błędy ortograficzne lub interpunkcyjne, poproś o pomoc siostrę/chłopaka/współlokatora lub skorzystaj z darmowych narzędzi internetowych takich jak np. bezpłatna wtyczka LanguageTool do przeglądarki Google Chrome czy strona Ortograf.pl. Oba narzędzia umożliwiają sprawdzenie tekstów w różnych językach, więc jeśli prowadzisz swoje konto w języku innym niż polski, również możesz z nich korzystać.
16. Instagram Stories
Instagram stories umożliwia dodawanie zdjęć oraz krótkich 15-sekundowych filmików. Wykorzystaj tę funkcję, przygotowując różnorodne, ciekawe treści. Korzystaj z naklejek do tworzenia ankiet, quizów oraz okienek umożliwiających zadawanie pytań, które podnoszą aktywność odbiorców. Większa aktywność = większe zasięgi. Pamiętaj, że ludzie lubią autentyczność, więc nie bój się wypowiedzieć na jakiś temat i pokazać swojej twarzy.
Jak pokonać barierę przed nagrywaniem siebie na Instagram Stories?
Na początku zrozum, że nie stanie się nic złego, gdy się przejęzyczysz lub powiesz coś źle. Każdy z nas jest tylko człowiekiem. W dodatku masz nieograniczoną ilość prób!
Jeśli masz opory przed nagrywaniem siebie, zacznij małymi kroczkami, na przykład od nagrania swojego głosu, gdy coś pokazujesz. Po kilku dniach spróbuj dodać swoje zdjęcie bądź filmik, nawet bez głosu, ale ze swoją twarzą. Następnym krokiem jest nagranie Instagram Stories, gdy coś opowiadasz. Uwierz mi, że trening czyni mistrza i już po tygodniu regularnego nagrywania nie będziesz mieć problemów z mówieniem do telefonu.
Rada:
Podczas publikacji „mówionych” instastory nie zapomnij o dodaniu napisów. Jest to duże ułatwienie dla osób głuchych i głuchoniemych, które także korzystają z aplikacji. Dodatkowo mnóstwo użytkowników przegląda relacje na Instagramie podczas przerwy w pracy, w autobusie lub innych miejscach, gdzie nie mogą włączyć głosu. Napisy sprawią, że takie osoby nie pominą Twoich relacji i zapoznają się z informacjami, które chcesz przekazać.
17. Wyróżnione relacje
Opublikowane Instagram Stories możesz zapisać na swoim profilu jako wyróżnioną relację. Zadbaj o to miejsce, ponieważ jest ono widoczne od razu, gdy ktoś trafi na twój Instagramowy profil.
Możesz stworzyć serię „Tu zacznij”, gdzie nowe osoby dowiedzą się czegoś o Tobie i profilu albo opublikować spisane zasady profilu (np. w każdy poniedziałek na instastory wykonujemy razem treningi, co środę gotujemy, a w piątki uczymy się angielskiego). Z pewnością ułatwi to poruszanie się po Twoim profilu.
Możesz również opublikować FAQ – czyli Twoje odpowiedzi na pytania, które otrzymujesz najczęściej. W ten sposób nie będziesz tracić czasu na pisanie kilkudziesięciu osobom o tym samym i odeślesz ich do wyróżnionej relacji.
18. Feed na Instagramie
Planowanie działań mamy już omówione, ale to nie jedyny plan, jaki warto regularnie wykonywać. Przygotowanie spójnej siatki zdjęć jest kolejną istotną kwestią, na którą musisz zwrócić uwagę. Pozwoli to na prowadzenie uporządkowanego konta i tworzenie atrakcyjnej siatki zdjęć, dzięki której Twój profil na Instagramie będzie przyciągał uwagę. W tym celu możesz skorzystać z aplikacji, które umożliwiają stworzenie wizualizacji swojego profilu po wgraniu kolejnych zdjęć.
Uwaga!
Istnieje mnóstwo podejrzanych aplikacji, które wymagają podania loginu oraz hasła do Twojego konta na Instagramie. Nigdy nie udostępniaj takich danych niepewnym aplikacjom, to szybka droga do stracenia konta! Jedną z bezpiecznych aplikacji jest np. Planoly.
19. Kiedy publikować na Instagramie? – godziny publikacji
Pewnie zastanawiasz się, w jakich godzinach najlepiej publikować posty na Instagramie. Pomyśl, o jakiej porze ludzie sięgają po telefon. Przed pracą i w drodze, w porze lunchu oraz po pracy/wieczorem. To są właśnie najlepsze godziny publikacji, kiedy najwięcej użytkowników korzysta z aplikacji.
Aktywność swoich odbiorców możesz sprawdzić również w statystykach swojego konta an Instagramie (Statystyki >> Twoja grupa odbiorców >> Najbardziej aktywne pory).
Pamiętaj o tym również podczas wyjazdów, gdy będziesz przebywać w innej strefie czasowej. Dostosuj porę publikacji do swoich odbiorców, nie do godziny, która aktualnie jest u Ciebie. Jeśli wypadałoby, że post musisz opublikować w środku nocy, zawsze możesz skorzystać z aplikacji, która zrobi to za Ciebie (omawiałam je w podpunkcie 12).
20. Cierpliwość
Nie od razu Rzym zbudowano. Dlatego Ty również musisz uzbroić się w cierpliwość. Jedna, dwie czy nawet dziesięć publikacji nie sprawią, że zdobędziesz sławę, będziesz sprzedawał swoje produkty w tysiącach egzemplarzy, a firmy będą biły się o możliwość współpracy z Tobą. Spójrz na konta swoich idoli i sprawdź, ile postów już opublikowali, zanim doszli do sławy (pod warunkiem, że nie usunęli starych zdjęć). Twórz atrakcyjne, wartościowe treści, uzbrój się w cierpliwość, a zobaczysz, że Twoje konto będzie się rozwijało.
21. Instagram – konto prywatne czy publiczne
Ustawiając swoje konto jako prywatne, można powiedzieć, że częściowo zamykasz się na nowych odbiorców. Jeśli użytkownik chciałby zapoznać się z publikowanymi przez Ciebie treściami, musi wysłać prośbę o obserwację, którą Ty następnie musisz zaakceptować, co jest dla Ciebie dodatkową pracą do wykonania. Wiele osób przegląda różne konta, pisze komentarze czy lajkuje zdjęcia, nie zostawiając follow. W przypadku konta prywatnego nie dotrzesz do takich użytkowników.
Oczywiście konto prywatne ma również swoje plusy jak np. kontrola nad tym, kto Cię obserwuje. Nie musisz dopuszczać do swojego profilu osób, które obserwują po kilka tysięcy kont, bo prawdopodobnie i tak nie przebijesz się ze swoimi treściami, gdyż możliwości konsumowania treści przez takiego odbiorcę są mocno ograniczone. Nikt nie jest w stanie obejrzeć 10 tysięcy relacji i 5 tysięcy postów każdego dnia (no, chyba że spędza w aplikacji 24 godziny na dobę).
Rozważ wszystkie za i przeciw i podejmij decyzję.
22. Konto profesjonalne na Instagramie
Na Instagramie istnieją 3 typy kont:
- konto osobiste,
- konto twórcy,
- konto firmowe.
W przypadku konta osobistego niestety nie masz dostępu do wielu funkcji, jak np. statystyki konta, dlatego tę opcję zdecydowanie Ci odradzam. Jeśli zdecydujesz się na ustawienie swojego konta jako profesjonalne, będziesz musiał zdecydować między kontem twórcy a kontem firmowym. Różnice pomiędzy obydwoma kontami są niewielkie,
Co między innymi daje ustawienie konta jako profesjonalne?
- możliwość ustawienia adresu e-mail, telefonu oraz w przypadku konta firmowego, również lokalizacji w formie aktywnych przycisków na profilu,
- dostęp do statystyk,
- rozbudowaną skrzynkę odbiorczą,
- możliwość tworzenia postów sponsorowanych z oznaczeniem sponsora.
Jak zmienić typ konta na Instagramie?
Ustawienia >> Konto >> Przełącz ty konta
23. Statystyki na Instagramie
Jeśli ustawiłeś typ swojego konta jako profesjonalne i masz wgląd do statystyk, wykorzystaj to. Przeanalizuj grupę swoich odbiorców oraz zasięgi poszczególnych treści, jakie publikujesz. Być może posty z ciekawostkami będą zdobywały o wiele więcej komentarzy niż zdjęcia Twojego zwierzątka. Przeprowadzenie takiej analizy pozwoli Ci na lepsze dopasowanie publikacji do swoich followersów, co przełoży się na wyższą aktywność pod postami.
Pamiętaj, że ludzie i ich zainteresowania czasami się zmieniają, dlatego analizuj statystyki swojego konta na Instagramie np. raz w miesiącu.
Jak czytać statystyki na Instagramie?
PROFIL:
- Liczba obserwujących – ilość osób, która obserwuje Twoje konto,
- Wyświetlenia profilu – liczba wyświetleń Twojego profilu,
- Zasięg – liczba użytkowników, do których dotarło Twoje konto,
- Kliknięcia przekierowujące do witryny – ilość unikatowych kliknięć w link umieszczony w biogramie,
- Posty – liczba opublikowanych na Twoim koncie postów,
- Płeć – płeć Twoich obserwatorów,
- Wiek – wiek Twoich obserwatorów,
- Lokalizacja – najpopularniejsze lokalizacje Twoich obserwatorów,
- Obserwujący/Dni – dni, w których Twoich obserwatorzy są najbardziej aktywni,
- Obserwujący/Godziny – godziny, w których Twoich obserwatorzy są najbardziej aktywni.
POSTY:
- Polubienia – ilość polubień opublikowanego posta (w niektórych krajach jest ona już niewidoczna dla wszystkich, a dostępna tylko dla autora w podglądzie statystyk publikacji),
- Komentarze – liczba komentarzy pod postem (suma komentarzy zamieszczonych przez odbiorców oraz przez Ciebie),
- Zapisane – liczba osób, która zapisała twój post,
- Wyświetlenia – liczba wyświetleń Twojego posta,
- Zasięg – liczba użytkowników, do których dotarł Twój post,
- Wizyty w profilu – liczba przejść do Twojego profilu za pośrednictwem posta,
- Obserwujący – liczba osób, która zaobserwowała Twoje konto za pośrednictwem posta.
RELACJE INSTA STORY:
- Wyświetlenia – liczba wyświetleń Twojej relacji,
- Zasięg – liczba użytkowników, do których dotarła Twoja relacja,
- Wstecz – liczba osób, która przeszła do poprzedniego kafelka Twojej relacji,
- Dalej – liczba osób, która przeszła do następnego kafelka Twojej relacji,
- Następna relacja – liczba osób, która przeszła do następnej relacji,
- Wyjścia – liczba osób, która wyszła z relacji,
- Wizyty w profilu – liczba przejść do Twojego profilu za pośrednictwem posta,
- Obserwujący – liczba osób, która zaobserwowała Twoje konto za pośrednictwem relacji,
- Liczba kliknięć linku – liczba kliknięć linku umieszczonego w Twojej relacji.
24. Aktualne trendy na Instagramie
Zwróć uwagę na występujące na Instagramie trendy, odnieś się do nich, dopasuj swoje treści pod to, co po prostu aktualnie się „klika”. Jednocześnie nie zapominaj w tym wszystkim o sobie i zachowaj autentyczność. Jeśli nie czujesz jakiegoś „modnego” tematu, nie musisz na siłę tworzyć pod to treści i na pewno nie kopiuj innych. Pamiętaj, że niektóre treści musisz publikować na bieżąco, ponieważ dodane po czasie, nie mają sensu. Gdy zbliżają się Święta Bożego Narodzenia, już przez cały grudzień Instagram jest zasypywany treściami związanymi z prezentami. Jeśli obudzisz się w styczniu i zaczniesz publikować treści z opóźnieniem, przyniesie to zupełnie odwrotne rezultaty.
25. Hashtagi na Instagramie
Hashtagi to słowa klucze, dzięki którym możesz posegregować swoje treści oraz dotrzeć do nowych osób. Pod każdym postem możesz umieścić maksymalnie 30 hashtagów (możesz dodać je w opisie posta bądź w komentarzu pod zdjęciem). Pamiętaj, aby dodawać je w momencie publikacji, nie później.
Istnieje wyszukiwarka, dzięki której użytkownicy mogą odnaleźć interesujące ich treści właśnie po hashtagach.
Czy warto dodawać aż 30 hashtagów?
Jasne, że warto wykorzystać całą pulę tych słów kluczowych. To darmowy sposób na podbicie swoich zasięgów.
Jak dobrać hashtagi?
Wybierz słowa, które pasują do zdjęcia oraz opisu, a także do tematyki, jaką poruszasz na swoim profilu. Możesz również stworzyć swój unikatowy hashtag, tak zrobiła np. marka Renee, tworząc #reneegirls.
Jak duże hashtagi wybrać?
Najlepiej korzystać z hashtagów różnej wielkości. Dodać kilka mniejszych (1-10 tys.), średnich (10 – 100 tys.) oraz dużych (100 – 500 tys.). W przypadku “ogromnych” hashtagów, które mają po kilka milionów postów, Twoja szansa na przebicie się wśród tych zdjęć jest naprawdę minimalna i nie zalecam używania samych wielkich hashtagów.
Uwaga! Przed publikacją warto sprawdzić zbanowane hashtagi. Zrobisz to np. na stronie iqhashtags.com/banned-hashtags-checker.
Publikacja posta z zablokowanymi hashtagami sprawi, że nie będzie pojawiał się on w wyszukiwarce, co skutkuje znacznie niższymi zasięgami.
26. Lokalizacja – pinezka na Instagramie
Podczas publikowania postów masz możliwość oznaczenia lokalizacji. Warto skorzystać z tej funkcji, ponieważ dodając do swojego zdjęcia „pinezkę” z położeniem, sprawiasz, że Twój post dołącza do galerii zdjęć danego miejsca na mapie.
Istnieje wyszukiwarka zdjęć po lokalizacji, z której użytkownicy często korzystają, aby znaleźć inspiracje do ciekawych zdjęć oraz sprawdzić, czy w okolicy odbywają się jakieś wydarzenia lub eventy.
Oznaczanie lokalizacji to darmowa funkcja, która pozwoli Ci na ściągnięcie na swój profil nowych osób oraz zwiększenie zasięgów publikacji, dlatego warto z niej korzystać.
27. Presety – czy używać filtrów na Instagramie?
Czy korzystanie z gotowych presetów, czyli filtrów do zdjęć ma wpływ na zasięg publikacji? Teoretycznie nie, ale użycie odpowiedniego filtra i dopasowanie ustawień takich jak kontrast, czy kolory sprawią, że Twoje zdjęcie będzie bardziej atrakcyjne wizualnie, przez co przyciągnie uwagę odbiorców.
Warto pamiętać, że źle dobrane presety oraz nienaturalne kolory mogą przynieść efekt odwrotny do zamierzonego, dlatego korzystaj z filtrów, ale mądrze. Wiele osób oferuje w sprzedaży gotowe presety, które za pośrednictwem darmowej aplikacji Lightroom możesz nałożyć i dopasować do swojego zdjęcia. To świetna opcja dla osób, które nie potrafią samodzielnie obrabiać fotografii.
28. Instagram – Rozmiar i format zdjęć
Przygotowałeś świetne zdjęcie bądź grafikę, publikujesz post i nagle okazuje się, że jego część została ucięta. Dzieje się tak w sytuacji, gdy rozmiar zdjęcia jest niezgodny z formatem akceptowanym przez Instagram.
Jakie rozmiary zdjęć umieszczać na Instagramie?
Posty – rozmiar grafiki na Instagramie:
- Kwadrat 1080 x 1080 px (proporcje 1:1)
- Portret 1080 x 1350 px (proporcje 4:5)
- Krajobraz 1080 x 566 px (proporcje 16:9)
Instagram Stories – rozmiary grafiki na Instagramie:
- 1080 x 1920 px (proporcje 9:16)
Zdjęcie Profilowe – rozmiar grafiki na Instagramie:
- 500 x 500 px (proporcje 1:1)
Pamiętaj jednak, że zdjęcie profilowe wyświetla się jako koło.
Zdjęcia bardzo łatwo przytniesz do odpowiednich rozmiarów w większości bezpłatnych aplikacji do obróbki graficznej zdjęć np. Lightroom.
29. Aplikacja Instagram – Android a iOS
Na wstępie zaznaczę, że Instagram cały czas rozwija się i dokonuje zmian, jeśli chodzi o publikowanie zdjęć z różnych systemów operacyjnych.
Dotychczas publikując posty na Instagramie w systemie Android, dodawaliśmy tak naprawdę screen zdjęcia z naszej galerii, niestety tak został zaprojektowany ten system. Przyczynia się to do tego, że publikacje tracą na jakości. W systemie iOS jest nieco inaczej, ponieważ publikujemy faktycznie zdjęcie z naszej galerii, więc jakość jest również lepsza.
Jak zapobiec utracie jakości zdjęcia nie posiadając urządzenia z systemem iOS?
Prześlij zdjęcie i dokonaj publikacji z poziomu komputera. Pozwoli Ci to uniknąć utraty jakości zdjęć.
30. Oznaczanie innych kont na Instagramie
Podczas publikacji posta na Instagramie masz możliwość „Oznaczenia znajomych” na zdjęciu. Oczywiście nie muszą być to osoby, które znasz na żywo. Możesz oznaczyć np. markę, której produkt znajduje się na zdjęciu.
Każdy profil na Instagramie posiada dwie „galerie zdjęć”. Pierwsza z nich to standardowy feed, na którym widać publikowane posty, natomiast druga zawiera zdjęcia, na których ten profil został oznaczony. Jeśli podczas publikacji swojego posta oznaczysz np. @Deezee, trafisz do tej drugiej galerii zdjęć. Marki często odwiedzają profile osób, które je oznaczyły, zostawiają serduszka i komentarze, a czasami nawet udostępniają zdjęcia klientów na swoich kanałach social media. Dzięki temu zwiększają się zasięgi Twojego profilu.
Uwaga!
Istnieje różnica pomiędzy oznaczeniem profilu na zdjęciu a wspomnieniem o profilu w opisie. W drugim przypadku Twoje zdjęcie nie trafi do galerii z oznaczeniami, co zmniejsza szanse na większy zasięg publikacji.
31. CTA
CTA (Call To Action) to nic innego jak działanie, które ma zachęcić odbiorcę do wykonania konkretnej, pożądanej przez nas czynności np. polubienia posta, zostawienia komentarza, napisania wiadomości, przejścia na stronę www, dokonania zakupu.
W przypadku postów na Instagramie najczęściej stosujemy krótkie pytania na początku lub na końcu wpisu, które mają zachęcić do pozostawienia komentarza.
Przykłady: Jaką porę roku lubisz najbardziej? Koniecznie daj znać w komentarzu!
Na instastory mamy możliwość dodawania aktywnych linków (przy liczbie obserwujących powyżej 10 tys.), które przekierowują odbiorcę na określoną stronę www.
Przykłady: napis Swipe up, Przesuń palcem w górę.
32. RTM na Instagramie
RTM (Real Time Marketing) to nawiązywanie do bieżących wydarzeń. Jeśli na świecie dzieje się coś ważnego bądź mamy jakieś święto – wypowiedz się na ten temat. Oczywiście nie musisz pisać o wszystkim, co się dzieje. Wybierz te wydarzenia i święta, które pasują do tematyki prowadzonego przez Ciebie profilu.
33. Odpowiedzi na komentarze
Ten podpunkt wydaje się oczywisty, ale niestety wiele osób o tym zapomina. Jeśli chcesz zbudować społeczność na Instagramie, konieczne jest nawiązywanie relacji oraz odpisywanie na komentarze.
Sam przecież starasz się, aby tych komentarzy pod postami mieć jak najwięcej, stosujesz CTA i zadajesz pytania. Jeśli później nie odpowiesz na nie, dajesz znać swoim odbiorcom, że wcale nie interesowały Cię ich odpowiedzi, a pytanie zadałeś tylko dla zasięgów. Dlatego odpisz, zadaj kolejne pytanie i rozpocznij dyskusję. Nic nie podbija zasięgów tak, jak rozmowy pod postami i duża ilość wartościowych komentarzy (czyli nie sama emotka :)).
Rada:
Istnieje niepisana zasada o tym, że komentarz powinien składać się z co najmniej trzech słów oraz emotikony, aby został uznany przez algorytm i zwiększył zasięg publikacji.
34. Instagram – odpowiadanie na wiadomości
Temat odpisywania na komentarze już przerobiliśmy, ale zostają jeszcze wiadomości, na które również powinieneś odpowiadać. Nie każdy ma odwagę napisać w komentarzu, jeśli np. poruszasz trudne tematy albo chce otrzymać od Ciebie poradę. Dlatego zaglądaj do swojej skrzynki z wiadomościami na bieżąco.
Rada:
Wraz z rozwojem profilu zwiększa się również liczba otrzymywanych wiadomości. Często zdarza się, że jest to samo emoji w odpowiedzi na relację. Jeśli nie masz czasu na przeglądanie DM-ów każdego dnia i przekopywanie się przez lawinę uśmieszków i serduszek, a chcesz odpowiadać na wiadomości, gdzie ktoś faktycznie pisze z jakąś ważną sprawą (lub propozycją współpracy), możesz wyłączyć opcję wysyłania wiadomości jako odpowiedź na Instagram Stories. Jeśli ktoś będzie chciał do Ciebie napisać, będzie musiał wejść na Twój profil i kliknąć „Wyślij wiadomość”.
Ustawienia >> Prywatność >> Relacja >> Zezwalaj na odpowiedzi i reakcje
35. Zmiana zdjęcia profilowego na Instagramie
Dobre zdjęcie profilowe na Instagramie jest bardzo ważne, ale nie zmieniaj go zbyt często. Użytkownicy przyzwyczajają się do niego i kojarzą Twój profil właśnie poprzez zdjęcie profilowe. Zadbaj o to, aby było ono charakterystyczne i zapadło w pamięć. Jeśli będziesz aktywny na kontach innych osób, bardzo prawdopodobne, że po którymś komentarzu osoba skojarzy Twój profil i wejdzie na niego, a wtedy być może zostawi jakiś komentarz, serduszko lub nawet follow.
Wymiar zdjęcia profilowego na Instagramie to kwadrat 500 x 500 px (proporcje 1:1), ale pamiętaj, że wyświetla się ono w formie koła.
36. Podglądanie konkurencji na Instagramie
Nie przewidziałeś się, podglądanie konkurencji to bardzo ważna kwestia. Zaobserwuj profile o podobnej tematyce i regularnie sprawdzaj, jakie działania są dobrze odbierane przez ich obserwujących. Oczywiście rób to mądrze i nie kopiuj treści z innych profili. Może znajdziesz ciekawą serię postów, która sprawdzi się również u Ciebie?
37. To COŚ
Aby Twój profil na Instagramie się rozwijał, musi być COŚ, dzięki czemu użytkownik zwróci uwagę na Twoje treści i będzie nimi realnie zainteresowany, ponieważ będą wpływały na jego życie. Przemyśl swój plan działania i rozważ, co możesz zaoferować swoim odbiorcom.
Może jesteś dietetykiem i chcesz podzielić się swoją wiedzą, przekazując różne wartościowe porady? A może uwielbiasz tworzyć ciekawe memy i nagrywać śmieszne filmiki, dzięki czemu od razu na czyjejś buzi pojawia się uśmiech?
Daj obserwującym coś od siebie, przekaż wartość, podziel się wiedzą lub zapewnij rozrywkę. Dzięki temu osoby z chęcią będą wracały na Twój profil i wyczekując kolejnych treści.
38. Ja tutaj jestem
Raz na jakiś czas wejdź na profile osób, które komentują Twoje posty i zostaw kilka serduszek oraz napisz coś miłego. To naprawdę wiele nie kosztuje (nie kosztuje wcale, no, chyba że trochę czasu), a między Tobą a odbiorcą nawiązuje się pewnego rodzaju relacja. Odwiedzaj także profile innych osób (w tym konkurencji) i daj się zapamiętać. Wypowiedz się na temat, na którym się znasz i przekaż swój pogląd na jakąś sprawę.
39. Wyskakiwanie z lodówki
Nawiązując do podpunktu wcześniejszego, uważaj, aby nie przesadzić i „nie wyskakuj z lodówki”. Oczywiście pół żartem, pół serio, ale nic nie denerwuje tak bardzo, jak profil, który pojawia się dosłownie wszędzie. Często zdarza się tak w przypadku reklam, które wyświetlają się w każdym możliwym miejscu, ale działając organicznie, również możesz przesadzić. Nie komentuj każdego posta, jaki zobaczysz, zwłaszcza gdy temat Cię zupełnie nie interesuje i piszesz komentarze w stylu „Miłego dnia. Zapraszam do mnie” lub „Super zdjęcie” pod setką (albo i więcej) postami. W ten sposób, zamiast wzbudzać sympatię, powodujesz tylko zdenerwowanie użytkowników, którzy po jakimś czasie z pewnością Cię zablokują lub wyciszą Twój profil.
40. Opinia innych
Chyba każdy z nas lubi, gdy jesteśmy pytani o naszą opinię w danym temacie i gdy widzimy, że ta odpowiedź faktycznie została uwzględniona, a nie służyła tylko podbiciu zasięgów. Zapytaj swoich odbiorców, jaki temat chcieliby, abyś poruszył w następnym poście lub co sądzą o produkcie A oraz B.
Rada:
Jeśli masz niewielką grupę odbiorców, nie zadawaj pytania typu „Jaki następny post przygotować?”, ponieważ jest duże prawdopodobieństwo, że nikt nie odpowie lub ilość komentarzy nie będzie dla Ciebie satysfakcjonująca.
Pytanie sformułuj inaczej np. „W następnym poście chcielibyście zobaczyć sposoby przygotowywania grafik w Photoshopie czy w Canvie?”. Dając wybór pomiędzy opcją A oraz B jest większe prawdopodobieństwo, że zdobędziesz sporą ilość komentarzy.
41. Różnorodność
Postaw na różnorodność publikowanych materiałów. Twórz zdjęcia, grafiki, krótkie oraz dłuższe filmiki, baw się kolorami oraz napisami. Testuj i sprawdzaj, a następnie wyciągaj wnioski, obserwując, jakie treści są najlepiej odbierane przez Twoich obserwatorów. Być może grafiki się u Ciebie nie sprawdzą, ale filmy będą miały 2x większe zasięgi niż zwykłe zdjęcia. Sprawdź to!
42. Konkursy na Instagramie
Konkursy to zawsze publikacje, które osiągają ogromne zasięgi, ponieważ użytkownicy lubią brać w nich udział. Być może masz produkty, które możesz przeznaczyć na nagrodę lub współpracujesz z firmą, która z wielką chęcią przeprowadzi taki konkurs razem z Tobą. W opisie takiego posta możesz również zachęcić osoby do zaobserwowania Twojego profilu, zostawienia serduszka lub zaproszenia do zabawy znajomych. Niestety prawo zabrania wpisywania takich czynności jako jedną z zasad udziału w konkursie.
Planując konkurs, nie zapomnij o jego obowiązkowym elemencie, czyli regulaminie. Ustal i opublikuj regulamin, który będzie zgodny z prawem i zasadami określonymi przez Instagram.
Minus przeprowadzania konkursów jest jednak taki, że dużo osób odwiedza Twój profil tylko po to, aby wygrać nagrodę, a po konkursie odchodzą. Dlatego organizując takie przedsięwzięcie, musisz liczyć się z tym, że to tylko nagły i chwilowy wzrost zasięgu. Na szczęście na pewno będą również osoby, które trafią na Twój profil właśnie dzięki konkursowi, ale publikowane przez Ciebie treści przypadną im do gustu i zostaną z Tobą na dłużej.
Uwaga!
Z pewnością kojarzysz konkursy, gdzie następuje losowanie zwycięzców. Taka forma publikacji tak naprawdę nie jest konkursem, a grą losową, która musi zostać zgłoszona do odpowiedniego Urzędu. Dlatego, jeśli nie chcesz otrzymać wysokiej kary oraz mieć nieprzyjemności z powodu przeprowadzenia losowania, unikaj takiej formy postów na swoim profilu.
Podatek dochodowy a konkurs na Instagramie:
Każda nagroda w konkursie jest traktowana jako przychód z innych źródeł i należy zapłacić od wygranej zryczałtowany podatek w wysokości 10%. Płatnikiem podatku jest zawsze organizator (fundator) nagrody, ponieważ to on wydaje/wypłaca wygraną. Najczęściej wygląda to w taki sposób, że oprócz nagród, fundator zapewnia dodatkową nagrodę pieniężną, która zostaje przeznaczona na pokrycie podatku dochodowego.
Kiedy nie trzeba płacić podatku?
Gdy wartość nagrody nie przekracza 200 zł brutto, organizator jest zwolniony z opłacania podatku dochodowego. Jako wartość nagrody rozumiana jest suma wartości wszystkich składowych wygranej (gdy składa się ona z kilku elementów). Warto pamiętać, że kwota 200 zł brutto dotyczy nagrody przekazywanej jednej osobie, a nie całej puli upominków w konkursie.
43. Wzajemne Polecanie
Czasami na Instagramie można zobaczyć posty, w których profile polecają się wzajemnie. Taka wymiana postów/stories często przynosi dobre rezultaty w postaci nowych obserwujących i przyczynia się do rozwoju profilu. Możesz znaleźć konto o podobnej wielkości do Twojego i ustalić zasady wzajemnego polecenia.
Lepszą alternatywą jest jednak zorganizowanie w kilka osób akcji tematycznej i przeprowadzenie jej na kilku profilach jednocześnie. Jeśli tworzysz content modowy, możesz zebrać 3-4 influencerki i zorganizować np. „Kolorowy tydzień”. Każdego dnia będziecie publikować kolor oraz propozycje stylizacji z elementami właśnie tej barwy. W postach oraz relacjach oznaczacie siebie nawzajem, dzięki czemu kierujecie swoich odbiorców na profile współorganizatorek, jednocześnie zyskując również wiele odwiedzin profilu od ich odbiorców.
44. Promowanie na grupach
Na Facebooku istnieje wiele grup tematycznych, do których warto dołączyć.
Z pewnością zastanawiasz się, w jaki sposób ma Ci to pomóc w rozwoju profilu na Instagramie? Już tłumaczę. Jeśli interesujesz się fotografią, uczysz swoich odbiorców zasad wykonywania poprawnych zdjęć oraz przekazujesz rady dotyczące ich obróbki, dołącz do grup, które poruszają taką tematykę. Często użytkownicy publikują posty z prośbą o polecenie profili, z których mogą czerpać wiedzę, bądź szukają porady w konkretnym temacie. Możesz wtedy dodać w komentarzu link do swojego profilu lub odesłać do konkretnego posta, dzięki czemu zwiększasz liczbę odwiedzin Twojego konta na Instagramie. Najprawdopodobniej część z tych osób postanowi zostawić follow, napisze komentarz oraz kliknie serduszko.
45. Boty – wróg czy przyjaciel?
Mam nadzieję, że nawet nie przeszło Ci przez myśl, aby korzystać z botów, a jeśli masz to w głowie (albo co gorsza – w planach), czym prędzej o tym zapomnij. Dlaczego? Takie sztuczne nabijanie followersów może i sprawi, że zdobędziesz wymarzoną liczbę obserwujących na swoim profilu, ale… nic poza tym. Nie będą to realne osoby, które są zainteresowane Twoimi treściami, które zostawią serduszko lub napiszą komentarz, a fałszywe konta, które nie wniosą nic dobrego na Twój profil.
Takie działania też wpływają negatywnie na współczynnik ER (wielkość zaangażowania w stosunku do ilości obserwujących) Twojego profilu. Pomyśl, czy to nie dziwne, gdy masz 100 000 obserwujących, a tylko 100 serduszek i 2 komentarze pod postami?
Firmy oraz agencje od razu przekreślają takie konta i nawet nie zadają sobie trudu sprawdzenia ich autentyczności. A jak już jesteśmy przy sprawdzaniu – istnieje mnóstwo darmowych oraz płatnych narzędzi, dzięki którym łatwo sprawdzić jakość konta. Taką funkcję oferuje np. strona https://socialblade.com/.
46. Współpraca z markami na Instagramie
Gdy już rozwiniesz swój profil, z pewnością wcześniej czy później napisze do Ciebie firma lub agencja marketingowa. Kiedy zaczną spływać do Ciebie różne propozycje współprac, a Ty zdecydujesz się na podjęcie wspólnych działań z marką, nie zapomnij o byciu szczerym ze swoimi odbiorcami.
Poinformuj obserwujących, że zaczynasz współpracę, a konkretne działania są sponsorowane. Możesz oznaczyć takie publikacje #współpraca lub #AD. Firmy nie mają nic przeciwko zamieszczeniu takich informacji, a jeśli trafisz na markę, która będzie chciała namówić Cię na ukrywanie faktu współpracy – stanowczo odmów. Ludzie wiedzą, jak działa Instagram i współprace, dlatego oszukiwanie ich nie przyniesie Ci nic dobrego, a tylko stracisz zaufanie swoich odbiorców, które przecież tak długo budowałeś.
Rada:
Pamiętaj, że prowadzenie profilu na Instagramie kosztuje Cię mnóstwo czasu i traktuj to, w mniejszym lub większym stopniu, jako swoją pracę. A jak wiadomo, za pracę otrzymuje się wynagrodzenie, dlatego nie zgadzaj się reklamować czyichś produktów za darmo lub na niekorzystnych dla Ciebie warunkach.
Uwaga!
Pamiętaj, aby zachować równowagę pomiędzy treściami sponsorowanymi a własnym contentem i nie stać się „słupem reklamowym”. Nie przyjmuj każdej współpracy, rób selekcję propozycji, a produkty dobieraj mądrze. Nigdy nie polecaj produktów oraz usług, które nie spełniają Twoich oczekiwań w 200% i nie oszukuj swoich odbiorców.
47. Kółka wzajemnej adoracji
Brzmi fajnie, co? Jednak takie nie jest.
Istnieją grupy (w wiadomościach prywatnych na Instagramie, na Messengerze, Whatsappie, Telegramie) zrzeszające osoby, które wzajemnie komentują i lajkują swoje zdjęcia. Być może teraz pomyślałeś – super! Darmowy sposób na podbicie zasięgów. Teoretycznie tak, w praktyce jednak są to identyczne komentarze w stylu: „Super post”, „Świetny post”, „Fajny post”. Dodatkowo Ty również musisz komentować wszystkie publikacje tych osób. Czy masz czas na pisanie 50-100 komentarzy pod postami osób z tego grupy?
Lepiej poświęć ten czas na odpisanie swoim odbiorcom oraz przygotowanie nowych, wartościowych treści.
A jeśli nadal myślisz, że ta metoda wcale nie jest taka zła, uwierz mi, agencje i firmy sprawdzają jakość komentarzy pod postami, a udział w takich kółkach wzajemnej adoracji nie służy na Twoją korzyść.
48. Reposty na Instagramie
Z pewnością spotkałeś się z repostami, czyli udostępnieniem przez inne konto Twojego posta. Marki, gdy spodoba im się post klienta, czasami decydują się na opublikowanie tego zdjęcia u siebie na profilu. Właśnie dlatego warto oznaczać innych na zdjęciach (o czym pisałam w podpunkcie 30). Niestety w przypadku repostów zdarza się również mnóstwo kradzieży zdjęć, kiedy małe konta publikują u siebie cudze zdjęcia, aby się wybić i zdobyć duży zasięg (oczywiście bez zgody i oznaczenia autora). W takiej sytuacji warto napisać do tej osób z prośbą o usunięcie posta, a jeśli to nie działa – zgłosić post.
Zgłoś >> Zawartość jest niestosowna >> Naruszenie praw własności intelektualnej
PODSUMOWANIE
Mam nadzieję, że przedstawione przeze mnie rady pomogą Ci w rozwoju swojego konta, zdobyciu rzeszy fanów, spełnieniu marzeń o zbudowaniu społeczności, a także przyczynią się do wzrostu ilości współprac, a co za tym idzie – zwiększeniu Twoich zarobków.
Pamiętaj, że prowadzenie konta na Instagramie to ciężka i bardzo czasochłonna praca, która przynosi efekty dopiero długofalowo. Nie nastawiaj się na sukces w tydzień czy miesiąc, uzbrój się w cierpliwość i twórz ciekawe, wartościowe treści, a zobaczysz, że z dnia na dzień Twój profil będzie się rozwijał i zwiększał ilość odbiorców.
Potrzebujesz wsparcia w działaniach wizerunkowych lub reklamowych na Instagramie?
Zachęcamy do kontaktu! Szkolenia dedykowane, dopasowane do Twoich potrzeb to nasza specjalność! Z nami wszystko stanie się łatwiejsze, niż myślisz!