Jak wybrać agencję Social Media?

Jak wybrać agencję social media? 6 Skutecznych Praktyk

Coraz więcej marek decyduje się na obecność w mediach społecznościowych. Mówi się nawet, że firma, której nie ma online, po prostu nie istnieje. Pomimo szerokich możliwości reklamowania w Social Mediach, wiele firm nie wie, jak z tego skorzystać i decyduje się na wsparcie agencji marketingowej. Niezależnie od tego, czy zdecydujesz na wybór agencji, czy chcesz działać samodzielnie – warto poznać 6 praktycznych praktyk, jak wybrać agencję Social Media. 

Agencja social media - czym się zajmuje

Jak Wybrać Agencję Social Media i co oznacza jej nazwa?

Porada 1: NAZWA AGENCJI CZĘSTO ZDRADZA OBSZAR JEJ DZIAŁANIA 

Już w początkowej fazie poszukiwania wsparcia w obszarze marketingu można zauważyć różnorodność w samym nazewnictwie firm oferujących działania reklamowe. Na rynku pojawia się mnóstwo agencji: reklamowych, Social Media, digitalowych, public relations, 360˚, SEO/SEM, interaktywnych, strategicznych, a nawet domów mediowych. Jak tu nie oszaleć i wybrać odpowiednią opcję? Przede wszystkim usiądź i przemyśl, na czym zależy Ci najbardziej. Każda z wymienionych wyżej opcji wykonuje podobny zakres usług z drobnymi różnicami. 

Jeśli Twoim celem jest promocja działań marki tylko na portalach społecznościowych, takich jak Facebook czy Instagram, to najlepiej skorzystać z usług agencji Social Media, bo to właśnie w tym obszarze powyższe firmy znają się najlepiej. Z kolei jeśli mają do tego dojść działania na stronie www i w Google’u, a nawet te wykraczające poza świat Internetu, dobrą opcją będzie wybranie domu mediowego lub agencji 360˚. 

Współpraca z Agencją Social Media – Portfolio i Case Study

Porada 2: DOŚWIADCZENIE MA ZNACZENIE

Następnym, bardzo ważnym aspektem w wyborze najlepszej agencji Social Media jest doświadczenie w prowadzeniu projektów – nie tylko tych z podobnej branży. Podczas pierwszego spotkania z agencją pracownicy powinni pokazać swoje portfolio, zwane także „case studies” oraz na przykładzie konkretnych działań udowodnić, że prowadzone działania wpływały pozytywnie nie tylko na wizerunek marki, ale i były efektywne sprzedażowo. 

Dobrze jest także porozmawiać o znajomości narzędzi, na których pracują na co dzień specjaliści. Czy agencja korzysta z gotowych rozwiązań automatyzujących pracę? Czy są to narzędzia dodatkowo płatne, czy w pełni darmowe? Pytań w tej kwestii może być bardzo wiele i warto pamiętać o ich zadaniu.

Agencja Social Media - raportowanie

Czy Największe Agencje Social Media są Najlepsze?

Porada 3: ZAPYTAJ O ILOŚĆ OBSŁUGIWANYCH KONT 

Ten punkt chcemy opisać w nawiązaniu do kilku naszych klientów, którzy podczas pierwszego spotkania z nami byli załamani tym, że poprzednia agencja nie poświęcała im wystarczająco dużo czasu i nie czuli zaangażowania w markę z ich strony. Nie pomyśleli oni wtedy o tym, aby przed rozpoczęciem współpracy zapytać, ile projektów prowadziła osoba, która miała się opiekować ich marką. 

Okazało się, że poprzednie agencje lub freelancerzy podchodzili do takich współprac masowo i stawiali na ilość, a nie na jakość. Przy małym poświęceniu obsługiwali kompleksowo nawet 10 klientów miesięcznie. 

Ile w takim razie projektów powinien obsługiwać specjalista Social Media? Przyjmuje się, że jest to liczba między 3 a 5 klientami miesięcznie, gdzie 3 to klienci obsługiwani kompleksowo (działania wizerunkowo-sprzedażowe na różnych kanałach), a 5 to działania mieszane (np. 2 projekty prowadzone kompleksowo oraz 3 projekty tylko skupione na wizerunku lub tylko na sprzedaży). 

Wybór Agencji Social Media – Sposób Pracy i Jakość Usług

Porada 4: DOWIEDZ SIĘ, JAK WYGLĄDA PROCES TWORZENIA TREŚCI I GRAFIK

Bardzo ważnym elementem współpracy jest poznanie sposobu pracy specjalistów w agencji. W jaki sposób tworzą oni treści? Jak powstają grafiki? Bardzo dużym ułatwieniem dla zespołu kreatywnego jest dostarczenie materiałów graficznych i tekstowych, na których będzie mógł pracować cały team. 

Pamiętajmy, że to klient jest ekspertem w swojej branży i to jego zadaniem jest kontrola stworzonych materiałów. Jeśli mamy taką bazę, którą będziemy mogli udostępnić agencji, to warto dowiedzieć się, w jaki sposób firma będzie z niej korzystać. Poniżej zamieszczamy kilka pytań, które warto zadać firmie przed startem współpracy w tym obszarze:

  1. Skąd agencja czerpie inspiracje do tworzenia publikacji w mediach społecznościowych?
  2. Co w przypadku, kiedy nie posiadam zdjęć lub treści bloga jako inspiracji dla agencji? 
  3. Czy otrzymam gotową strategię działania i harmonogram postów? 
  4. Z jakim wyprzedzeniem będę otrzymywać treści do kontroli? Ile postów będzie wysyłane jednorazowo w pliku? 
  5. Chcę publikować także treści na fanpage’u w innym języku. Kto będzie odpowiadał za tłumaczenia? 
  6. Czy tworzone grafiki będą spójne na całym profilu? 
  7. Czy agencja tworzy także animacje i inne oryginalne formaty do wykorzystania na profilu? 

Najlepsze Agencje Social Media

Współpraca z Agencją Social Media – Raportowanie

Porada 5: UPEWNIJ SIĘ, JAK BĘDZIE WYGLĄDAĆ OPTYMALIZACJA DZIAŁAŃ I RAPORTOWANIE

Czas na zapytanie o jedną z ważniejszych kwestii, czyli optymalizację działań reklamowych i raportowanie. Koniecznie zadaj pytanie, w jaki sposób specjaliści optymalizują kampanie oraz na co najbardziej zwracają przy tym uwagę. Ważnym aspektem jest to, aby kampanie były doglądane codziennie, a nie raz w tygodniu, a nawet miesiącu. 

Warto przed rozpoczęciem działań ustalić sobie również omówione wspólnie wskaźniki KPI (tzw. mierniki w procesach pomiaru stopnia realizacji celów organizacji). Powinno to być wyznaczenie konkretnej ilości postów, jakie mają być opublikowane na profilu lub np. liczba nowych osób, do których mają trafić reklamy). Uzgodnienie takich wskaźników pomoże Ci później weryfikować założenia trwającej współpracy, a agencji działać skuteczniej i osiągać coraz to lepsze wyniki z działań online. 

Co w przypadku raportowania? Najlepiej, jeśli taki raport będziesz otrzymywał co miesiąc. Najczęściej wybieraną opcją jest wysyłanie przez agencję raportu do 10 dnia każdego miesiąca. W raporcie powinny się znaleźć nie tylko dane liczbowe, ale i zrzuty ekranu prezentujące najlepiej działające posty czy reklamy. 

Agencja Social Media – Jak wygląda umowa?

Porada 6: PODPISZ UMOWĘ ZAWIERAJĄCĄ WSZYSTKIE SZCZEGÓŁY WSPÓŁPRACY

Umowa to pismo formalne, które jest przypieczętowaniem ustaleń między klientem a agencją. Dzięki niej obydwie strony wiedzą, czego spodziewać się po drugiej stronie i jak dokładnie mają wyglądać działania online przez cały okres współpracy. Warto zwrócić uwagę, aby zawierała ona wszystkie niezbędne kwestie. Co powinno znaleźć się w takiej umowie? Przede wszystkim szczegóły dotyczące:

  1. czasu i miejsca podpisania umowy,
  2. stron, pomiędzy którymi ma być podpisana umowa,
  3. czasu trwania umowy i długości trwania wypowiedzenia,
  4. profili i kanałów, które mają być promowane online,
  5. sposobu oraz czasu tworzenia i wysyłania materiałów do akceptacji,
  6. ilości ewentualnych poprawek w treściach czy na grafikach,
  7. godzin moderacji konta i ewentualnych kosztach w innym zakresie czasu,
  8. budżetu mediowego oraz obsługowego z dokładnym podziałem,
  9. warunków odpowiedzialności stron,
  10. czasu stworzenia i dostarczenia raportu do klienta. 
Agencja Social Media Współpraca

Mamy nadzieję, że powyższe porady pomogą Ci podjąć odpowiednią decyzję w wyborze najlepszej agencji social media. Najważniejszym zadaniem jest zrozumienie wszystkich omawianych z agencją ustaleń i świadomość tego, co znajduje się w podpisywanej umowie. Potem zostaje tylko sam proces współpracy – mamy nadzieję, że jak najbardziej owocny! 🙂

Bezpłatne Konsultacje z naszym specjalistą

Chcesz umówić się na bezpłatne Konsultacje z naszym specjalistą?

  • Sprawdzimy Twoje aktualne działania w Social Mediach
  • Zaproponujemy nowe pomysły i doradzimy co można poprawić od razu.
  • Dopasujemy działania do Twoich aktualnych potrzeb i przygotujemy bezpłatną wycenę

>>>> Kliknij Teraz i Zapisz się na Bezpłatne Konsultacje

Podobne wpisy