Reklama na LinkedIn – Jak stworzyć krok po kroku płatne kampanie? Poradnik
Zastanawiasz się nad rozpoczęciem działań reklamowych na LinkedInie, ale nie do końca wiesz, jak się za to zabrać? Ten przewodnik nie tylko krok po kroku przeprowadzi Cię przez najważniejsze funkcje Menedżera kampanii. Dzięki niemu odpowiesz sobie również na pytanie o to, czy reklama na LinkedInie jest dla Ciebie i czy warto w nią zainwestować.
Z artykułu dowiesz się:
– jak założyć konto reklamowe na LinkedInie,
– jakie są cele reklamowe na LinkedInie i jakie formaty reklam masz do dyspozycji,
– jak przygotować swoją pierwszą reklamę w tym medium,
– na jakie koszty musisz się przygotować,
– czym reklama na LinkedInie różni się od reklamy na Facebooku.
LinkedIn jako medium jest w Polsce wciąż dużo mniej popularny niż Facebook – główną przyczyną tego jest fakt, że to serwis przeznaczony do budowania kontaktów biznesowych, nie osobistych. Na LinkedInie szuka się pracowników, potencjalnych klientów w B2B czy kontrahentów. Możesz to oczywiście robić organicznie, jednak to dzięki reklamie jesteś w stanie osiągnąć niektóre swoje cele znacznie szybciej. Zyskany czas przeznaczysz na rozwój tych obszarów, które nie obejdą się bez Twojej kontroli.
Nasz przewodnik pozwoli Ci na zapoznanie się z możliwościami reklamowymi LinkedIna. Po lekturze z łatwością ocenisz, czy reklama w tym medium pomoże Ci osiągnąć Twoje cele biznesowe. Przekonaj się o tym!
Reklama na LinkedInie – od czego zacząć?
Zanim zaczniesz rozważać tworzenie reklam na LinkedInie, odpowiedz sobie na pytanie o to, czy jest tu Twoja grupa odbiorców i czy właśnie tutaj chcesz powalczyć o ich uwagę.
Załóżmy, że sprzedajesz meble. Inne meble zainteresują Magdę, która urządza właśnie swoje pierwsze mieszkanie, a inne Kazimierza, który przenosi swoją firmę do większego biura i musi je doposażyć. Bezpośrednio przekłada się to na sposób formułowania komunikatu i… dobór medium, w którym go wygłosisz.
LinkedIn sprawdzi się, jeśli Twoim głównym celem jest docieranie do firm przez ich pracowników. Z łatwością stworzysz tu reklamę do prezesów znanych spółek, mając niemal całkowitą pewność, że są tymi, za których się podają. Targetowanie reklam to temat na osobny tekst, pamiętaj jednak, że to od niego zależy skuteczność działań i że to nie zawsze prezes jest tym, kogo szukasz ;).
Wiesz na pewno, że Twoja grupa docelowa jest na LinkedInie? To znak, że warto przynajmniej spróbować skierowania do niej reklam.
Jak założyć lub znaleźć konto reklamowe na LinkedInie?
Zacznijmy od założenia lub odnalezienia założonego kiedyś konta reklamowego na LinkedInie.
Nie mam konta reklamowego – LinkedIn
Aby przejść do Menedżera kampanii, kliknij widoczny na górnym pasku przycisk Praca i wybierz z menu, które rozwinie się po prawej stronie, opcję Reklama:

Osoby, które nie tworzyły jeszcze reklam na LinkedInie, na początku muszą podjąć kilka kluczowych decyzji, to jest:
– wybrać walutę,
– wybrać nazwę konta,
– zdecydować, z jaką stroną je powiązać (opcjonalnie).
Najważniejszą kwestią jest wybór waluty, bo to w niej będziesz się rozliczać. Dobrym wyborem jest zawsze waluta, w której zarabiasz i wydajesz (czyli w naszym przypadku polski złoty), ponieważ wahania kursu euro czy dolara mogą niekorzystnie wpłynąć na cenę za wynik w przeliczeniu na złotówki.

Po wyrażeniu zgody trafisz od razu na swoje konto, gdzie możesz natychmiast zacząć tworzyć reklamę:

Kliknij strzałkę w lewo, aby przejść do widoku całego Menedżera kampanii:

Mam konto reklamowe, ale nie mogę go znaleźć
Jeśli masz już konto reklamowe, kliknij „Reklamuj” w prawym górnym rogu – zobaczysz ten sam widok, który w ostatnim kroku uzyskały osoby zakładające konto od zera.

Reklama na LinkedIn – Cele reklamowe
Każda droga zaczyna się od pierwszego kroku, a każda kampania od określenia celu, jakiemu ma służyć. Dostępne grupy celów reklamowych na LinkedInie to:
– świadomość,
– zainteresowanie,
– konwersje.

Cel – Świadomość
Świadomość marki to cel, który pozwoli na dotarcie do szerokiej grupy odbiorców z naszym przekazem – dzięki temu zwiększy się ich wiedza na temat firmy i jej produktów. Ten cel sprawdzi się w pierwszym etapie kampanii, kiedy zależy nam na tym, by potencjalni zainteresowani poznali lepiej nas i nasze usługi. Przesuną się w ten sposób w głąb lejka sprzedażowego i z większym prawdopodobieństwem skonwertują.
Cel – Zainteresowanie
W ramach tego celu mamy do wyboru 3 opcje.
Odwiedziny witryny sprawdzą się, jeśli zależy nam na tym, by odbiorca po wyświetleniu reklamy przeszedł na stronę internetową. Algorytm tak zoptymalizuje kampanię, by konkretne kreacje wyświetlały się tym osobom, które z dużym prawdopodobieństwem wykonają tę akcję.
Interakcje to cel, dzięki któremu zbudujesz zaangażowanie pod swoimi postami. LinkedIn wyświetli reklamy osobom, które prawdopodobnie polecą lub udostępnią Twoją treść albo zostaną obserwatorami Twojej strony.
Wyświetlenia wideo to kampania, przy pomocy której znacznie zwiększysz liczbę wyświetleń swoich filmów. Jeśli jako firma tworzycie (lub chcecie tworzyć) filmy o swojej działalności, koniecznie go wypróbuj.
Cel -Konwersje
Tu również mamy do wyboru 3 opcje.
Generowanie potencjalnych klientów pozwoli na dotarcie do osób, które z największym prawdopodobieństwem wypełnią pokazywane im przez platformę formularze wypełnione danymi kontaktowymi.
Konwersje witryny to wybór dla tych, którym zależy na zwiększeniu konwersji: liczby zakupów w sklepie, rejestracji lub pobrań udostępnionych plików.
Kandydaci na ofertę pracy pozwoli na dotarcie do osób, które LinkedIn ocenia jako prawdopodobnie zainteresowane ofertą pracy w Twojej firmie.
Który cel reklamowy na LinkedIn wybrać?
Pamiętaj, że celów nie można określać w kategorii lepszy/gorszy – każdy z nich dostarczy Ci odmiennych wyników. Inny wybieraj, jeśli chcesz sprzedawać, a inny, jeśli zależy Ci na interakcjach. Reklama kierująca do witryny nie będzie (i nie powinna) gromadzić poleceń, bo nie takie jest jej zadanie. Skuteczność reklamy oceniaj zawsze przez pryzmat tego, co chcesz nią osiągać.
Formaty reklam na LinkedInie
Cel kampanii wybrany? Pora na kolejny, równie istotny krok – wybranie formatu reklamy.
W zależności od tego, jaki cel ma reklama, możesz wybierać spośród:
– reklamy z pojedynczym zdjęciem,
– reklamy karuzelowej,
– reklamy wideo,
– reklamy dla pozyskania obserwujących,
– reklamy konwersacyjnej,
– reklamy w formie wydarzenia,
– reklamy tekstowej,
– reklamy spotlight,
– ogłoszenia o pracę.

Nazwy formatów wprost wskazują na to, jakie możliwości oferuje Ci każdy z nich. Warto zawsze stworzyć kilka różnych kreacji w ramach konkretnej kampanii, tak by przekonać się, która dowozi najlepsze wyniki przy najniższym koszcie.
Zwróć też uwagę na to, że nie zawsze to najtańsza reklama jest najlepsza – być może np. wyświetlenia wideo będą tanie, ale to z dużo droższej kampanii leadowej możesz mieć większy zysk.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o konkretnych formatach reklamowych i zobaczyć przykład każdego z nich, zajrzyj do poradnika LinkedIna.

Reklama na LinkedInie krok po kroku
Z poprzedniej części tekstu wiesz już, jak utworzyć konto i wybrać cel reklamowy. Jakie są kolejne etapy tworzenia kampanii?
Określ grupę odbiorców reklam na LinkedIn
LinkedIn daje Ci możliwość bardzo precyzyjnego określenia grupy odbiorców – możesz skierować swoją reklamę np. do pracowników konkretnej firmy.
Pozwala na:
– wskazanie lub wykluczenie lokalizacji odbiorców reklamy,
– wybranie języka profilu odbiorców,
– dostarczenie swoich danych na temat odbiorców lub wybór spośród kryteriów (atrybutów) dostępnych dla wszystkich twórców reklam.

Jeśli chodzi o atrybuty odbiorców, to możesz targetować reklamy według:
– firm,
– danych demograficznych,
– wykształcenia,
– doświadczenia zawodowego,
– zainteresowań i cech.
Możesz także wykluczyć te z nich, które z całą pewnością Cię nie interesują.

Jaki i gdzie wybrać format reklamy na LinkedIn?
Kolejny krok to wybór formatu reklamy – te, które masz do dyspozycji, omówiłam już wcześniej. W tym miejscu warto jeszcze dodać, że jeśli nie do końca wiesz, co kryje się pod nazwą formatu, możesz najechać kursorem na przedstawiający ją kafelek, a LinkedIn w dymku przedstawi Ci jego sposób działania.

Określ miejsca wyświetlania reklam na LinkedIn
Pora na wybór miejsca wyświetlania reklamy. LinkedIn umożliwia dotarcie zarówno do odbiorców wewnątrz tego medium, jak i do tych korzystających z witryn i aplikacji partnerów. Jeśli nie wiesz, co będzie dla Ciebie lepsze, zdecyduj się na początek na reklamy pokazywane wyłącznie w obrębie LinkedIna – wówczas masz gwarancję, że wszystkie formaty wyświetlą się prawidłowo.

Budżet i harmonogram płatnej kampanii na LinkedIn
W następnym kroku podaj budżet, jaki chcesz przeznaczyć na reklamę (całkowity lub dzienny) oraz wskaż, w jakim okresie chcesz ją wyświetlać.

Możesz też określić maksymalną stawkę, jaką chcesz wydać za uzyskanie konkretnego wyniku. Z tą opcją warto postępować ostrożnie – jeśli podana przez Ciebie stawka będzie zbyt niska, reklama nie wygeneruje żadnych wyników, więc oszczędność będzie pozorna.
Śledzenie konwersji w reklamach na LinkedIn
Jeśli na Twojej stronie internetowej jest zainstalowany Insight Tag LinkedIna (kod śledzący, który pozwala rejestrować działania członków odwiedzających określony adres URL w Twojej witrynie), możesz także śledzić konwersje.
Konwersją jest działanie, którego oczekujesz od użytkownika po przejściu do witryny, np.
– pobranie materiału,
– zakup,
– wyświetlenie strony głównej.

Sprawdzaj szacowane wyniki
Podczas działań zerkaj na kolumnę w prawym górnym rogu – LinkedIn przedstawi Ci tam prognozowane wyniki. Sprawdzisz w tym miejscu wielkość grupy odbiorców i upewnisz się, czy nie jest ona zbyt mała.

Tekst i grafika – przygotuj kreację reklamową na LinkedIn
Przedostatnim krokiem jest stworzenie konkretnej kreacji reklamowej. Możesz skorzystać z istniejących treści (np. postów) albo stworzyć nową od zera.

W przypadku nowej reklamy warto podać jej nazwę (łatwiej odszukasz ją później w Menedżerze i szybciej odróżnisz od innych). O tym, jak wypełnić kolejne pola, informuje Cię kreator – dla każdego formatu pojawią się tutaj inne opcje.

Podsumowanie – Sprawdź i uruchom płatną kampanię
Ostatni krok to podsumowanie wszystkich wybranych ustawień. Możesz sprawdzić poprawność wprowadzonych danych i dokonać ewentualnych korekt. Zgadza się? Uruchom kampanię – i gotowe! Teraz pora na oczekiwanie na wyniki i stałą optymalizację, dzięki której wydasz budżet w najlepszy możliwy sposób.

Ile kosztuje płatna reklama na LinkedIn?
Reklama na LinkedInie jest na ogół droższa niż reklama na Facebooku. Warto przemnożyć koszt za wynik z Facebooka, z podobnej kampanii, 2, 3 lub nawet 4 razy, by uzyskać prawdopodobną kwotę za taki wynik na LinkedInie.
Nie oznacza to jednak, że warto z reklam na LinkedInie zrezygnować – jak już wcześniej pisałam, nie zawsze taniej znaczy lepiej. LinkedIn umożliwia Ci o precyzyjne dotarcie do pracowników konkretnych firm zajmujących interesujące Cię stanowiska, a to z kolei może się przełożyć na naprawdę gorące leady.
Jeśli to strach o stosunek kosztów reklamy do jej skuteczności powstrzymuje Cię przed tworzeniem reklam na LinkedInie, powierz ich robienie specjalistom z Coconut Agency. Ich wieloletnie doświadczenie w tworzeniu reklam sprawia, że potrafią tworzyć skuteczne kreacje, dzięki którym zmniejszysz koszty i zmaksymalizujesz zyski.
Remarketing – jak wykorzystać do tego LinkedIna?
Każdy, kto reklamowo działa na Facebooku, słyszał o Pikselu. Jego odpowiednikiem na LinkedInie jest wspomniany już wcześniej Insight Tag. To kod śledzący, który pozwala rejestrować działania członków odwiedzających określony adres URL w Twojej witrynie. Wykorzystaj go, by docierać z reklamami do odbiorców, którzy już weszli w interakcję z Twoją stroną – szansa na zaangażowanie ich jest dużo większa niż w przypadku osób, które jeszcze nie poznały Twojej firmy.
Czym reklama na LinkedInie różni się od reklamy na Facebooku?
Przede wszystkim – to dwa osobne media, nawet jeśli część odbiorców się pokrywa. Oto kilka najważniejszych różnic, które pokażą Ci, że by odnieść sukces, warto traktować LinkedIna i Facebooka indywidualnie i komplementarnie.
- Na Facebooku mamy znajomych, na LinkedInie – sieć kontaktów. Przekłada się to na różny sposób komunikacji i różne oczekiwania związane z przebywaniem w serwisie. Użytkownik Facebooka jest nastawiony na rozrywkę, LinkedIna – na budowanie swojej pozycji zawodowej i wizerunku profesjonalisty. W obu mediach interesują ich w związku z tym inne treści i inne reklamy.
- Facebook dysponuje mnóstwem wiarygodnych danych behawioralnych, ale nie zawsze prawdziwymi danymi dotyczącymi wykształcenia czy pracy. Na LinkedInie użytkownicy podają dane o swojej edukacji i ścieżce zawodowej chętniej, bo jedną z jego funkcji jest tworzenie wirtualnego CV.
- Dzięki reklamom na LinkedInie dotrzesz do osób na konkretnych stanowiskach, pracowników określonych firm czy specjalistów mających tyle lat doświadczenia, ilu oczekujesz. Oszczędzisz mnóstwo czasu na szukaniu odpowiedniego pracownika, zwłaszcza w branżach wysokospecjalistycznych. Pozyskasz także kontakty biznesowe, bo to właśnie na ich zdobycie są nastawieni inni użytkownicy tego medium.
Sprawdź, czy prowadzenie działań reklamowych na LinkedInie jest dla Ciebie!
Wiesz już, jakie możliwości reklamowe oferuje LinkedIn oraz jak stworzyć tam konto reklamowe i swoją pierwszą kampanię. Nic nie uczy jednak lepiej niż praktyka, dlatego koniecznie próbuj, popełniaj błędy, wyciągaj wnioski i nieustannie poprawiaj swoje wyniki.
Nadal masz obawy, czy sobie poradzisz? Możesz powierzyć swoje działania reklamowe osobom, które doświadczenie w tworzeniu reklam na LinkedInie zdobywały przez wiele lat dzięki pracy z klientami z różnych branż. Unikniesz tym samym wielu błędów i będziesz mieć pewność, że Twoje reklamy od samego początku działają, jak należy.
Szukasz agencji, która dowiezie wyniki, a nie obietnice? Wypełnij formularz kontaktowy, a my odezwiemy się do Ciebie, by porozmawiać o szkoleniu lub obsłudze marketingowej Twojej firmy. KLIKNIJ TUTAJ I SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI