Jak stworzyć skuteczną strategię marketingową?
Strategia marketingowa marki online – czy jest potrzebna?
Zbudowanie skutecznej strategii marketingowej to pierwszy krok do osiągnięcia sukcesu swojej firmy. Dobrze zbudowana strategia promocji marki daje nam ogrom możliwości: jest to między innymi zwiększenie rozpoznawalności firmy online, dotarcie zasięgowo do nowych odbiorców czy nawet zwiększenie konwersji na stronie internetowej. Jako agencja marketingowa, podkreślamy, że pomijanie etapu tworzenia strategii jest błędem, jeśli chcemy budować świadomy marketing przedsiębiorstwa. Jakie etapy składają się na strategię marketingową marki online?
Jak stworzyć skuteczną strategię marketingową?
Strategia marketingowa marki online składa się z kilku elementów. Poniżej omówimy pokrótce każdy z nich, aby całość była środkiem do osiągnięcia wyznaczonych celów biznesowych.
Krok 1 – analiza marketingowa obecnej sytuacji oraz analiza konkurencji
Przed rozpoczęciem budowania strategii marketingowej musisz rozeznać się, jak wygląda obecna sytuacja i środowisko, w którym działasz. Jako agencja marketingowa zawsze zaczynamy od przeprowadzenia audytu. Ważne jest, aby odpowiedzieć na pytania, które stanowią analizę SWOT (mocne strony, słabe strony, szanse, zagrożenia):
- Jakie są mocne strony mojej firmy?
- Jakie są słabe strony mojej firmy?
- Jakie okoliczności są dla mnie szansą, aby osiągnąć dobre wyniki w mojej firmie?
- Jakie czyhają na mnie zagrożenia, które mogą wpłynąć negatywnie na rozwój firmy?
Dodatkowo, jeśli nasza strategia ma obejmować działania online, warto przyjrzeć się także temu, co w sieci robi nasza konkurencja. W jakich miejscach promują się firmy o tym samym profilu działania? Jaką formę reklamy stosują? Co robią, co wyróżnia ich na tle innych z tej branży? Te pytania z pewnością pomogą Ci się bliżej przyjrzeć temu, jak wygląda środowisko, w którym funkcjonujesz.
Krok 2 – wyznaczenie celów działania w marketingu
Cele ujęte w strategii marketingowej muszą być spójne z ogólnymi celami biznesowymi firmy. Powinny także być SMART. Co to oznacza? Każda litera w tym słowie odpowiada innemu znaczeniu:
S – ang. specific, czyli konkretny. Każda osoba czytając taki cel wie, czego on dotyczy. Przykład: Chcę zdobyć więcej polubień strony firmowej na Facebooku.
M – ang. measurable, czyli mierzalny. Cel mierzalny jest możliwy do weryfikacji, najczęściej jest to wyrażone za pomocą liczby. Przykład: Chcę zdobyć 1000 nowych polubień strony firmowej na Facebooku.
A – ang. achievable, czyli możliwe do osiągnięcia. Wyznaczanie celów, których nie będziemy mogli osiągnąć nie jest dobrym pomysłem. Przykład: Posiadam budżet mediowy do promocji płatnej w META Ads, regularnie dbam o publikacje organiczne, więc istnieje szansa, że uda mi się pozyskać 1000 nowych polubień strony firmowej na Facebooku w przeciągu miesiąca.
R – ang. relevant, czyli istotny. Co da mi osiągnięcie tego celu? Czy ma on dla mnie jakąś wartość? Przykład: Pozyskanie 1000 nowych polubień strony firmowej na Facebooku zwiększy wiarygodność mojej marki i pozwoli zwiększyć jej zasięg wśród odbiorców.
T – ang. timely, czyli określony w czasie. Wyznaczając cel musimy zakotwiczyć go w ramach czasowych, czyli oszacować datę startu i zakończenia. Przykład: Przykład: Chcę zdobyć 1000 nowych polubień strony firmowej na Facebooku od 1 stycznia do 31 stycznia bieżącego roku.
To od Ciebie zależy, czy w swojej strategii wyznaczysz jeden główny, czy może kilka różnych celów dla swojej marki. Wszystko jest uzależnione od Twoich możliwości czasowych i budżetu, jaki posiadasz na takie aktywności.
Krok 3 – wyznaczenie grupy docelowej
Czas na analizę tego, kim są odbiorcy Twojej marki! Jako agencja marketingowa podkreślamy, jak ważne jest sprecyzowanie, do kogo mają być kierowane działania. Dokładne sprecyzowanie tego, do kogo mają być kierowane działania marketingowe to zdecydowanie kolejny krok milowy na drodze do zbudowania efektywnej strategii marketingowej marki online. Aby było to dla Ciebie łatwiejsze, w pierwszym kroku postaraj się podzielić swoich odbiorców na segmenty. Pamiętaj, że Twój produkt nie jest dla wszystkich! Nawet jeśli myślimy o rumiankowym papierze toaletowym, czy białym, kultowym kremie NIVEA – te produkty również mają swoje określone audytorium. Tuż po dokonaniu segmentacji, postaraj się na jej podstawie stworzyć 2-3 persony, czyli szablony idealnych klientów. Persona to nic innego jak stworzenie sylwetki odbiorcy, który ma części wspólne z innymi klientami z danego segmentu. Tworząc takie persony w szczególności weź pod uwagę poniższe elementy:
Kim są odbiorcy mojej marki?
- Demografia (płeć, wiek, wykształcenie, dochody).
- Geografia (miejsce zamieszkania: wieś, miasto).
- Psychografia (zainteresowania, styl życia, wartości).
- Zachowania zakupowe (jakie są ich cele zakupowe, czy mają jakieś oczekiwania lub problemy, co kupują, jak często i za pomocą jakiego kanału).
Dzięki dokładnemu opisowi będziemy mogli spersonalizować nasze komunikaty marketingowe oraz kanały dotarcia do klienta, co jeszcze bardziej zbliży nas do naszego odbiorcy.
Krok 4 – wybór narzędzi i kanałów marketingowych
Po dokonaniu audytu obecnego środowiska, wyznaczenia celów i określeniu grupy docelowej marki, kolejnym etapem budowania strategii marketingowej jest wybór narzędzi i kanałów marketingowych, które wykorzystamy do promocji naszej firmy. Jakie kanały możesz wykorzystać, jeśli planujesz działalność w Internecie? Zdecydowanie polecamy zainteresować się:
- Social Media Marketingiem – czyli budowaniem zasięgów i rozpoznawalności marki za pomocą mediów społecznościowych. Zaliczamy do nich m.in. Facebooka, Instagrama, LinkedIna, Pinteresta, Tik Toka, Google’a czy platformę X.
- Reklamami efektywnościowymi – czyli działaniami płatnymi, które oferują wyżej wymienione platformy. Wybierając tę formę promocji możemy szybciej i skuteczniej dotrzeć do potencjalnego klienta i osiągnąć wyznaczone wcześniej cele.
- Content Marketingiem – czyli marketingiem treści. Pod tym hasłem kryją się wszystkie te działania, które pozwalają nam budować autorytet wśród odbiorców i zatrzymywać ich na dłużej. Zaliczamy do nich np. artykuły na blogu, infografiki, e-booki czy webinary.
- E-mail Marketingiem – czy newslettery odchodzą do lamusa? Bynajmniej! To wciąż świetny kanał dotarcia do użytkowników, z którymi chcemy zbudować silniejszą więź lub na bieżąco informować ich o tym, co się u nas dzieje. Obecnie coraz częściej komunikacja z odbiorcami tym torem nadaje jej formę ekskluzywności, a to wszystko przez stosowane przez marki trików, do których zaliczymy chociażby dodatkowy rabat w przeddzień premiery – tylko dla osób z bazy, które są zapisane do newslettera.
- SEO – czyli z ang. Search Engine Optimization, co w tłumaczeniu na język polski oznacza optymalizację strony internetowej pod kątem wyszukiwarek. W gąszczu różnych działań zorientowanych na social media, marki często zapominają o tym, jak ważne jest dalej dbanie o słowa kluczowe na stronie www, a co za tym idzie pozycjonowanie strony internetowej jak najwyżej w Google.
Ile kanałów powinniśmy wybrać na tym etapie? Wszystko zależy od tego, jakie są Twoje zasoby. Jeśli posiadasz dedykowany zespół marketingowy w swojej firmie, to masz większe możliwości na to, aby rozwijać kilka kanałów w tym samym czasie. Przy ograniczonej liczbie pracowników w dziale marketingu, rekomendujemy stopniowe wdrażanie kanałów lub wsparcie się zewnętrzną agencją reklamową, która zaopiekuje się wybranymi obszarami. Przy samodzielnym działaniu zawsze stawiaj na jakość, a nie ilość.
Krok 5 – planowanie i tworzenie kreacji marketingowej
Po wybraniu odpowiednich kanałów dotarcia do swoich odbiorców czas na stworzenie propozycji działań. To także tutaj dokładnie rozpisujesz, ile publikacji miesięcznie pojawi się na Facebooku lub ile artykułów zostanie w tym czasie dodanych na blogu. Przy tworzeniu koncepcji kreatywnej nie zapomnij o tym, że Twój przekaz powinien być spójny, zrozumiały i skierowany wprost do wyznaczonego wcześniej audytorium.
Skąd brać pomysły na swoje publikacje online? Poniżej 5 podpowiedzi:
- Z bieżącego życia marki. Regularny kontakt z pracownikami marki pomoże być Ci na bieżąco z tym, co dzieje się w firmie i od razu reagować na te zmiany w postaci nowych publikacji.
- Ze stron takich jak: answerthepublic.com, Google Trends, Ubersuggest czy Google Alerts. Strony są bazą informacji na temat tego, jakie frazy ludzie wpisują do wyszukiwarki Google lub jakie tematy są trendujące w Polsce i na świecie. Gorąco polecamy korzystanie z nich w codziennej pracy.
- Z obserwacji konkurencji i otoczenia. Podglądanie tego, co publikują nasi konkurenci pozwala sprawdzić, jakich tematów jeszcze nigdzie nie ma. Dzięki temu możemy pobudzić naszą kreatywność i stworzyć coś, co potencjalnie zaspokoi potrzeby odbiorców.
- Z kalendarza świąt “normalnych” lub nietypowych. Każdy powód jest dobry do świętowania, a szczególnie, gdy dane święto dotyczy naszej grupy docelowej. Obserwuj na bieżąco kalendarz i nawiązuj do takich dni w swoich publikacjach. Do obserwowania świąt nietypowych polecamy: www.kalbi.pl/kalendarz-swiat-nietypowych
- Z otoczenia, w którym przebywasz. Jakie ciekawostki skrywa miasto, w którym znajduje się siedziba Twojej firmy? Skąd pomysł na taką nazwę marki? Kto stoi za kulisami przedsiębiorstwa? Zaproś swoich odbiorców do środka, a z pewnością szybko zobaczysz większe zaangażowanie swoich użytkowników pod Twoimi publikacjami.
Pamiętaj, że każda kreacja wizualna, która znajduje się przy publikowanym tekście musi być spójna z założeniami, które znajdują się w Twoim brandbooku. Szczególnie chodzi tutaj o używane kolory, wykorzystywane na grafice czcionki, odległości, wielkości logotypu, itp.
Krok 6 – monitorowanie i analiza wyników
Regularne kontrolowanie osiąganych wyników jest niezbędnym procesem, jeśli chcemy prowadzić skuteczny marketing w perspektywie długofalowej. W celu dokładnego monitorowania efektów warto korzystać z dedykowanych do tego rozwiązań, takich jak panel statystyk w Business Managerze (w przypadku Facebooka i Instagrama) lub Google Analytics. Google Analytics pozwala spojrzeć na wyniki wieloaspektowo, bo dzięki niemu możesz zmierzyć ruch na stronie internetowej, wskaźniki konwersji, zaangażowanie w mediach społecznościowych czy inne kluczowe metryki.
Co więcej, Google umożliwia stworzenie spersonalizowanego raportu w Google Data Studio. W tym miejscu sam wybierasz, jakie parametry chcesz śledzić i co jaki czas raport ma się sam aktualizować. Dzięki temu dane będą zawsze aktualne, niezależnie o jakiej porze dnia otworzysz raport. Dostęp do dokumentu będą posiadać wszystkie osoby mające link do raportu.
To Ty decydujesz, jakie wskaźniki i jak często chcesz monitorować. Niektórzy porównują dane tydzień do tygodnia, inni miesiąc do miesiąca. Niezależnie od częstotliwości kontroli, analiza wyników pozwala zidentyfikować zarówno strefy wymagające poprawy, jak i te, które przynoszą najlepsze wyniki.
Krok 7 – optymalizacja prowadzonych działań
Ostatnim krokiem w budowaniu i ulepszaniu strategii marketingowej jest optymalizacja prowadzonych działań. Optymalizacja to nic innego, jak cykliczne wprowadzanie zmian w bieżących działaniach marketingowych, aby osiągały one jeszcze lepsze wyniki. Zmian dokonuje się po etapie monitorowania i analizy wyników, aby wiedzieć, które elementy kampanii są nieefektywne. Zmiany te mogą zachodzić w postaci edycji wielkości budżetu mediowego dedykowanego płatnej kampanii reklamowej, wprowadzeniu nowych opcji tekstowych i graficznych w kreacjach reklamowych lub nawet całkowitej zmiany kanałów komunikacji. Na tym etapie liczy się otwartość na ruchy rynkowe i elastyczność w podejściu do prowadzenia marketingu. Optymalizacja nie powinna być robiona zbyt często, aby prowadzone dotychczas działania mogły przejść proces “uczenia się” i zebrać wiarygodne wyniki.
Podsumowanie
Skuteczny marketing jest możliwy dzięki stworzeniu i wdrożeniu przemyślanej strategii marketingowej. Jej zbudowanie wymaga jednak sporo czasu i niezwykłej staranności ze strony zespołu marketingowego. Kluczem do sukcesu jest zrozumienie środowiska, w którym działa marka, określenie jej celów, grupy docelowej, wybór narzędzi i kanałów marketingowych, a także codzienne monitorowanie działań i systematyczna optymalizacja.
Jeśli czujesz, że chciałbyś skonsultować temat swojej strategii ze specjalistami pracującymi w agencji reklamowej lub zlecić im stworzenie takiego dokumentu to:
skontaktuj się z nami i zapytaj o ofertę na strategię marketingową! > >