Digitalowe newsy – gorące wieści ze świata marketingu

Digitalowe newsy – gorące wieści ze świata marketingu

Platformy social media nieustannie walczą o uwagę użytkowników, wprowadzając nowe udogodnienia, które mają podtrzymać ich zainteresowanie i pozytywne doświadczenia. Jak można to wykorzystać, planując działania marketingowe? Oprócz korzystania z usług takich gigantów jak Meta czy Google coraz większe możliwości dają nam nowatorskie rozwiązania jak np. sztuczna inteligencja. Przeczytaj poniższe zestawienie i dowiedz się więcej na temat digitalowych nowości oraz możliwości ich wykorzystania przy budowaniu wizerunku marki.  

Creator Portfolio na Instagramie 

Instagram się nie zatrzymuje i ciągle wprowadza coraz to nowsze usprawnienia, które pomogą w zatrzymaniu użytkowników. Creator Portfolio ma pomóc influencerom w przedstawianiu własnej marki z jak najlepszej strony. W portfolio twórcy będą mogli zaprezentować swoje dotychczasowe osiągnięcia na Instagramie, statystyki, mocne strony ich marki oraz wyróżniki. Creator Portfolio na pewno będzie także ogromnym usprawnieniem dla firm, poszukujących ambasadorów dla ich marek. Narzędzie przyspieszy i usprawni selekcję, dzięki czemu firmy będą mogły lepiej dopasowywać influencerów do danych kampanii reklamowych.


Creator Portfolio na Instagramie.
business.instagram.com

Focused Inbox na LinkedInie

LinkedIn chce usprawnić zawieranie biznesowych znajomości i kontakt pomiędzy rekruterami a potencjalnymi kandydatami do pracy. Z tego też powodu ogłoszono wdrożenie nowej opcji dla wiadomości InMail. Format Focused Inbox będzie zawierać dwie oddzielne zakładki – Focused i Other. Funkcja ta ma na celu przefiltrowywanie wiadomości. Te mniej wartościowe mają trafiać do zakładki Inne, tak aby ułatwić użytkownikom docieranie do ważniejszych wiadomości i uporządkować tym samym ich skrzynki odbiorcze.


Instagram Notes 

Kolejna nowość od Instagrama! Tym razem platforma chce wprowadzić funkcję, którą już dobrze znamy, dzięki innej platformie. Legendarne opisy na Gadu-Gadu robiły furorę w latach świetności tego komunikatora, dlatego Instagram zainspirowany tym sukcesem, pracuje nad wdrożeniem podobnej opcji. Notes to krótkie opisy (do maksymalnie 60 znaków), zawierające tekst i emotikony, które mają być wyświetlane na naszym profilu przez 24 godziny. Aby udostępnić notatkę, wystarczy przejść do swojej skrzynki odbiorczej i wybrać komu chcemy wyświetlać nasz opis.

Instagram Notes.
about.fb.com 

„Czarna” przyszłość Facebooka?

W 2022 roku Facebook pierwszy raz w historii odnotował straty, jeśli chodzi o liczbę użytkowników. Na niekorzyść firmy działały także masowe zwolnienia – rozwiązano współpracę z aż 13% wszystkich zatrudnionych, co jest największym wynikiem zarówno w historii firmy Meta, jak i całej branży. Instagram należący do firmy Meta także nie miał łatwego roku, a to wszystko za sprawą nowego konkurenta, aplikacji BeReal, która pojawiła się znienacka i zatrząsnęła rynkiem. W 2022 roku Facebook musiał mierzyć się także z zarzutami dotyczącymi nowych metod śledzenia. Nie wiadomo, co dokładnie przyniesie przyszłość, ale 2023 rok dla firmy Meta na pewno będzie intensywnym czasem przepełnionym próbami zatrzymania masowego odchodzenia użytkowników z platformy. Pytanie, jakie kolejne rozwiązania wdroży Mark Zuckerberg, aby przerwać złą passę? 


ChatGPT w reklamie

Wiele wskazuje na to, że w 2023 roku AI będzie dominować w reklamie! ChatGPT to narzędzie stworzone przez OpenAI, którego zadaniem jest przetwarzanie języka naturalnego i generowanie rozmowy w języku podobnym do ludzkiego. AI coraz częściej wykorzystywana jest w marketingu. Jedną z głośnych kampanii przygotował popularny sklep z elektroniką X-kom. Marka poprosiła ChatGPT o stworzenie scenariusza reklamy, a wśród wytycznych zawarto informacje dotyczące m.in. miejsca akcji, osób występujących w reklamie oraz humorystycznego zabarwienia spotu. Na podstawie tego ChatGPT wygenerował dokładny scenariusz dla nieco ponad minutowej kampanii. 

ChatGPT w marketingu – kampania reklamowa firmy X-kom.
android.com.pl

Z wykorzystywaniem sztucznej inteligencji w marketingu będziemy spotykać się prawdopodobnie coraz częściej. ChatGPT z powodzeniem można wykorzystać do promocji w najróżniejszych dziedzinach i branżach. 


ING Bank Śląski prezentuje wizje polskich miast za pomocą… sztucznej inteligencji! 

Popularny bank udowodnił, że branża bankowości, która w teorii uchodzi za trudną pod względem ciekawego prowadzenia działań wizerunkowych, także może angażować odbiorców i stosować nowatorskie, kreatywne rozwiązania marketingowe. 

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w marketingu – ING Bank Śląski.
marketingprzykawie.pl

Jak najlepiej zwrócić uwagę odbiorców na temat zabezpieczenia finansowego i emerytury? Za pomocą sztucznej inteligencji! „Ja w przyszłości. Powered by AI & ING”  to specjalna akcja, w której bank za pomocą algorytmów generuje obraz przyszłości. Wystarczy dokończyć zdanie: „W przyszłości będę…” oraz opcjonalnie wgrać zdjęcie. Następnie autorzy najciekawszych 21 opisów otrzymają swój własny, wygenerowany przez AI obraz przyszłości.

To kolejny z przykładów skutecznego zastosowania AI przez znaną na rynku markę. Zapewne z miesiąca na miesiąc będzie pojawiać się coraz więcej takich kampanii, co oznacza, że już niedługo będziemy obserwować ciekawy wyścig kreatywności i walki o zaintrygowanie i zaskoczenie odbiorcy poprzez coraz to lepsze zastosowania sztucznej inteligencji w marketingu. 


Helpful Content Update – co zmienia aktualizacja algorytmu Google? 

Zadaniem nowego czynnika rankingowego jest premiowanie oryginalnych i użytecznych treści, które zapewniają odbiorcom „satysfakcjonujące” doświadczenia. Strony internetowe z tzw. tekstami zapychaczami Google może sklasyfikować jako źródło nieprzydatnych informacji. To z kolei spowoduje, że treści będą mieć niższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Algorytm automatycznie rozpoznaje content o gorszej jakości, dlatego, jeśli na dany temat zostały opublikowane już lepsze treści, to właśnie one będą promowane. Warto zapoznać się z Helpful Content Update, gdzie zawarto kontrolną listę pytań, które mogą pomóc w zweryfikowaniu, czy publikowany content jest odpowiedni. Jeśli odpowiesz twierdząco na poniższe pytania, oznacza to, że prawdopodobnie Twoje treści odpowiadają na potrzeby odbiorców.

  • Czy Twoja firma lub witryna ma dotychczasowych, lub potencjalnych odbiorców, którzy uznaliby treść za przydatną, gdyby sami trafili do Ciebie?
  • Czy Twoje treści jasno pokazują fachową i dogłębną wiedzę (np. wynikającą z używania produktu lub usługi albo zwiedzania miejsca)?
  • Czy Twoja witryna posiada główny przedmiot zainteresowania lub zakres tematyczny?
  • Czy po przeczytaniu Twoich treści ktoś stwierdzi, że zdobył wystarczającą wiedzę na dany temat, aby mógł osiągnąć swój cel?
  • Czy ktoś, kto przeczyta Twoje treści, będzie miał poczucie, że warto było poświęcić na to czas?
  • Czy przestrzegasz naszych wskazówek dotyczących podstawowych aktualizacji i opinii o produktach?


Tworząc treści na swoją stronę internetową, musisz także pamiętać o odpowiedniej i przemyślanej optymalizacji pod kątem SEO. Bardzo ważne jest, aby unikać publikacji tekstów głównie z myślą o ruchu w wyszukiwarce – takie treści nie przyniosą Ci żadnych korzyści. Najważniejsza jest racjonalne i odpowiednie podejście zarówno pod kątem merytorycznym, jak i w kwestii optymalizacji tekstów.

Jak zatem sprawdzić, czy Twoje treści nie skupiają się za bardzo na celu, jakim jest pozycjonowanie w wyszukiwarce, odchodząc tym samym od nakierowania na odbiorcę? Ponownie pomocny będzie spis pytań kontrolnych z Helpful Content Update. 

  • Czy treść została stworzona głównie po to, aby przyciągnąć użytkowników z wyszukiwarki, a nie po to, aby była dla nich przydatna?
  • Czy tworzysz dużo treści na różne tematy i masz nadzieję, że niektóre z nich będą dobrze widoczne w wynikach wyszukiwania?
  • Czy korzystasz z rozbudowanej automatyzacji do tworzenia treści na wiele tematów?
  • Czy podsumowujesz głównie to, co inni mają do powiedzenia, i nie wnosisz większej wartości?
  • Czy piszesz o czymś tylko dlatego, że jest to popularne, a nie dlatego, że mogłoby to zainteresować Twoich dotychczasowych odbiorców?
  • Czy po zapoznaniu się z Twoimi treściami czytelnicy muszą ponownie wyszukiwać informacje, aby dowiedzieć się więcej z innych źródeł?
  • Czy starasz się, aby Twoje treści miały określoną długość, bo obiło Ci się o uszy, że Google preferuje jakąś konkretną liczbę słów? (Nie ma takich wymagań).
  • Piszesz o czymś niszowym, mimo że nie masz na dany temat żadnej specjalistycznej wiedzy, ale spodziewasz się wygenerowania ruchu z wyszukiwarki?
  • Czy sugerujesz, że Twoje treści odpowiadają na pytania, na które nie ma odpowiedzi? 


Jeśli odpowiedziałeś twierdząco na niektóre (lub wszystkie) pytania, to znak, że… zdecydowanie powinieneś przemodelować sposób tworzenia treści na Twojej stronie internetowej. Im szybciej to zrobisz, tym lepiej! 


Jak komunikować się z różnymi pokoleniami konsumentów?

Baby Boomers to osoby urodzone w latach 1946-1960. Przez wielu uważane są za mało cyfrowe, ale aż prawie połowa z nich deklaruje korzystanie z Internetu. Jednak mimo tego najlepszymi metodami dotarcia do tej generacji są telewizja, radio i prasa. W komunikatach należy wystrzegać się zwracania do nich jak do seniorów – o wiele skuteczniejszy będzie  autentyczny storytelling, skupiony na pozytywnych przekazach.

Pokolenie X, czyli osoby urodzone w latach 1961-1979 są głównymi odbiorcami serwisów informacyjnych i dłuższego contentu, dlatego najlepiej trafią do nich kampanie banerowe oraz działania oparte na searchu. Ta generacja chętnie korzysta także z programów lojalnościowych i lubi komunikaty o charakterze mocno informacyjnym.

Milenialsami nazywane jest pokolenie Y z lat 1980-1999. Tę generację dzielimy na dwie grupy: starszą (1980-1989) oraz młodszą (1990-1999).  Takie osoby chętniej wybierają wiadomości SMS-owe oraz automatyzacje (np. chatboty) zamiast rozmowy telefonicznej. To właśnie ta generacja jest w głównej mierze odpowiedzialna za rozwój social mediów, dlatego tacy odbiorcy nie boją się nowych formatów, chętnie zapoznają się z nowinkami oraz wartościami, jakie mogą zyskać, dzięki danemu produktowi czy usłudze. 

Generacja Z, czyli urodzeni w latach 2000-2009 to najwięksi fani formatów wideo. YouTube, TikTok czy wideorozmowy to ich naturalne (i prawdopodobnie ulubione!) środowisko. Nie wyobrażają sobie życia bez smartfona, który towarzyszy im w każdej chwili. To pokolenie uwielbia interaktywne innowacje, nieszablonowość oraz krótkie komunikaty, dlatego właśnie te elementy warto wdrażać w kampaniach skierowanych do tej grupy. 


Sektor cyberbezpieczeństwa w 2023 r. 

Cyberbezpieczeństwo pozostanie kluczowym sektorem wzrostu dla partnerów – to ważna kwestia, ponieważ w ciągu ostatnich dwóch lat cyberprzestępcy przełamali zabezpieczenia w ponad 60% firm. Przewiduje się, że globalne wydatki na cyberbezpieczeństwo zwiększą się o nawet 13%. Kwestia bezpieczeństwa pozostanie na wysokim miejscu w hierarchii priorytetów inwestycyjnych organizacji, jednak w 2023 r. nie wszystkie planowane projekty zostaną wdrożone. Wynika to z presji, która nakładana jest na firmy w związku z kontrolą wydatków i koncentracją tylko na najpilniejszych potrzebach.  

UOKiK sprawdza, jak rynek dostosował się do przepisów wynikających z dyrektywy Omnibus

Nowe przepisy regulujące informowanie o obniżkach cen dały nadzieję na w końcu równą walkę z nieuczciwymi promocjami i sztucznym zawyżaniem wartości danych produktów. Mimo że ustawa weszła w życie dopiero w tym roku, UOKiK zapowiedział już liczne kontrole. UOKiK sprawdził ok. 40 stron internetowych przedsiębiorców działających w sektorze e-commerce w różnych branżach: odzież, kosmetyki, obuwie, sprzęt sportowy, sprzęt elektroniczny, platformy internetowe. Pod lupę wzięto nie tylko branżę e-commerce, ale także duże sieci handlowe, takie jak  Biedronka, Dino, Kaufland, Lidl, Netto i Żabka. Sklepy, których praktyki nadal budziły wątpliwości, wezwano do przedstawienia wyjaśnień i zmiany wątpliwych praktyk. Jeśli się nie dostosują, możliwe są dalsze działania, w tym postawienie zarzutów naruszania zbiorowych interesów konsumentów.

Podobne wpisy