Audyt profilu na Facebooku – instrukcja krok po kroku
Audyt profili social media to element, od którego w Coconut Agency często zaczynamy współpracę z Klientem. Dobrych momentów na zrobienie audytu jest jednak o wiele więcej. Co ważne, taki przegląd prowadzonych mediów społecznościowych możesz także zrobić sam! W poniższym artykule, na przykładzie profilu na Facebooku, przedstawiamy jak to zrobić, by niczego nie pominąć, wyciągnąć wartościowe wnioski, a w efekcie osiągnąć sukces w social mediach. Zapraszamy do lektury.
Audyt Social Media – co to jest?
Audyt Social Media to analiza wszystkich kanałów w mediach społecznościowych danej marki, pod kątem optymalnego dopasowania profilu do algorytmu konkretnej platformy, wykorzystania potencjału content marketingowego, obsługi klienta, a także pod względem estetycznym i z uwzględnieniem ogólnych zasad marketingowych. Oczywiście można wykonać również audyt tylko jednego profilu, np. na Facebooku czy Instagramie.
Jak już wspomnieliśmy we wstępie, audyty social media najczęściej wykonują agencje specjalizujące się w marketingu mediów społecznościowych jako odrębną usługę lub na początku współpracy z firmą (np. przed stworzeniem strategii marketingowej). Posiadając odpowiednie informacje i narzędzia, możesz także wykonać taką analizę samodzielnie, do czego Cię zachęcamy.
Audyt social media – korzyści
Audyt social media pomoże Ci dostrzec ewentualne brakujące informacje o Twojej firmie na danej platformie, a także wyłapać nowości w social mediach, które mogłeś przeoczyć. Co ważniejsze, taka analiza podpowie także, co warto poprawić w sposobie prowadzenia Twoich profili, by były lepiej pozycjonowane, przyciągały wciąż nowych obserwujących i angażowały ich.
Audyt jest także często okazją do uporządkowania profilu (np. zapisania starych relacji na Instagramie do wyróżnionych czy zmiany zdjęcia w tle profilu na Facebooku na bardziej aktualne), jeśli nie ma możliwości, by robić to na bieżąco.
Audyt Social Media – kiedy warto zrobić?
Jest wiele momentów, w których przeprowadzenie analizy prowadzonych przez firmę mediów społecznościowych będzie korzystne i ważne jest, abyś dopasował planowane audyty do rytmu funkcjonowania Twojej firmy.
Warto przeprowadzić audyt social media przed planowaną zmianą strategii komunikacji. W takiej sytuacji audyt pozwoli zauważyć niedociągnięcia, które trzeba poprawić, czy mocne strony, które dobrze będzie utrzymać.
Dobrym pomysłem jest także przeprowadzanie okresowych audytów, np. na koniec roku, półrocza lub kwartału. W takich momentach warto upewnić się, czy nie zmieniły się sugerowane wymiary publikowanych zdjęć oraz sposoby wyświetlania informacji o firmie na profilu. To ważne aspekty wpływające na odbiór firmy przez obserwujących, których można nie dostrzec na co dzień. Ważne jest także sprawdzenie, czy na danym kanale nie pojawiły się nowe opcje, których wykorzystanie może zwiększyć zasięgi profilu.
Jeszcze innym dobrym momentem na audyt jest zmiana pracownika odpowiedzialnego za media społecznościowe firmy (a także zmiana managera działu marketingowego itd.). Taka analiza nie tylko przyniesie opisane wcześniej korzyści, ale także zmniejszy prawdopodobieństwo powielania ewentualnych błędów poprzedników i będzie dodatkowym impulsem do wprowadzenia dobrych zmian.
Audyt strony firmowej na Facebooku – na co zwrócić uwagę?
Poniżej opisujemy jak krok po kroku przeprowadzić dokładny audyt strony firmowej na Facebooku. Jeśli to Twój pierwszy audyt, pochyl się nad wszystkimi wymienionymi punktami, by zapewnić jak największą optymalizację Twojego fanpage’a. Jeśli wykonujesz audyt po raz kolejny, prawdopodobnie będziesz mógł pominąć niektóre punkty, np. nazwę profilu. Zachęcamy jednak, by zapoznać się ze wszystkimi informacjami, które tu zebraliśmy. Zatem do dzieła!
Nazwa strony firmowej na Facebooku
Nazwa strony firmowej na Facebooku rzadko jest elementem, któremu poświęcamy szczególną uwagę. W końcu jest po prostu nazwą firmy. Jest ona jednak absolutnie najważniejszym elementem naszego fanpage’a i ważne, by była przemyślana.
Często sama nazwa firmy nie mówi postronnej osobie, czym firma się zajmuje. Dlatego nazwa strony firmowej powinna składać się nie tylko z nazwy firmy, ale także jej rozwinięcia, sugerującego jakie produkty lub usługi oferuje właściciel strony. Takie rozwinięcie pozwoli większej liczbie osób znaleźć Twoją stronę w wyszukiwarce, a także pomoże osobom, które zobaczą Twoją reklamę zorientować się, czy są nią zainteresowane.
Spójrz na poniższy przykład fanpage’a drogerii internetowej. Sama nazwa Cocolita.pl nie wyjaśniałaby osobom nieznającym firmy, czego mogą się spodziewać na tej stronie. Dołączenie frazy „drogeria internetowa” nie tylko informuje, że to fanpage internetowego sklepu z kosmetykami, ale także korzystnie wpływa na pozycjonowanie strony w wyszukiwarce Facebooka.
Co więcej, jeśli limit znaków na to pozwoli, w nazwie strony mogą znaleźć się cechy charakterystyczne firmy wzbudzające zaufanie lub hasło, które mogą wpisywać w wyszukiwarkę przyszli klienci – oczywiście zgodne z profilem działalności firmy. Jeśli Twoje przedsiębiorstwo działa lokalnie, dobrym pomysłem jest także dodanie do nazwy obszaru, na którym można skorzystać z jego usług, np. „Nazwa Firmy – usługi budowlane Małopolska”.
Audyt zdjęcia profilowego i zdjęcia w tle na Facebooku
Zdjęcie profilowe to wizytówka Twojej firmy na Facebooku, która pojawia się obok każdej publikacji. Naturalnie, większość firm wybiera na zdjęcie profilowe logo firmy, jednak nawet nad tym pozornie oczywistym wyborem warto się pochylić.
Zdjęcie profilowe powinno być charakterystyczne, czytelne i łatwe do zapamiętania. Jeśli więc Twoje logo składa się z logotypu (nazwy firmy) i sygnetu (symbolu graficznego), umieszczenie całego logo w niewielkim zdjęciu profilowym prawdopodobnie sprawi, że będzie ono zupełnie nieczytelne. W takiej sytuacji lepiej zdecydować się na sam sygnet – nazwa firmy i tak jest w nazwie profilu, więc nie należy się obawiać, że obserwujący ją przeoczą. Ponadto, jeśli Twoja firma posługuje się logo w dwóch kolorach (np. czerwonym i czarnym), na zdjęcie profilowe ustaw logo w wyraźniejszym, bardziej charakterystycznym kolorze (w tym wypadku czerwone), gdyż będzie się ono bardziej rzucać w oczy.
Zwróć uwagę na poniższy przykład profilu Disneyland Paris. Gdyby do charakterystycznej figury zamku na zdjęciu profilowym dołożyć logotyp, to ani zamek, ani nazwa w logotypie nie byłyby dobrze widoczne. Do tej zasady warto się stosować nawet wtedy, gdy Twoje logo jest mniej rozpoznawalne niż zamek Disneya :).
Cover photo profilu jest rzadziej widziane przez fanów, ale nie mniej ważne.
Rekomendujemy, by w tej sekcji pozostać przy zdjęciu raczej niż filmie czy animacji. Zadbaj, by zdjęcie w tle było estetyczne. Dobrym pomysłem jest ustawienie w tle grafiki ze sloganem firmy lub liczbą zadowolonych klientów. W przypadku niewielkich firm sprawdzi się również zdjęcie zespołu.
Zadbaj, aby wybrane zdjęcie profilowe i zdjęcie w tle były wysokiej jakości i w zalecanej aktualnie rozdzielczości, pamiętając, że jakość i rozmiar publikowanych zdjęć wpływają na pozycjonowanie Twojej strony przez algorytm Facebooka.
Facebook – Dane kontaktowe na stronie firmowej
Twoja firma zmienia się i rozwija, więc ważne jest, by informacje o niej na Facebooku nadążały za tymi zmianami. Zacznij od sprawdzenia, czy e-mail, numer telefonu, strona internetowa, adres firmy i godziny otwarcia są poprawne. To podstawowe dane kontaktowe, bez których klienci nie będą mogli do Ciebie dotrzeć.
Upewnij się, że podałeś poprawne linki do innych social mediów firmy. Skoro Facebook daje nam taką możliwość zaproszenia użytkowników na inne platformy, warto z niej skorzystać.
Nazwa użytkownika i adres URL na Facebooku
Następnie weź pod lupę nazwę użytkownika. Ustawienie nazwy użytkownika sprawi, że adres URL Twojej strony firmowej zmieni się z ciągu cyfr i liter na wybraną przez Ciebie nazwę, stając się łatwiejszy do zapamiętania. Nazwa użytkownika wyświetla się również pod nazwą strony, po znaku @.
Kategoria i szablon strony firmowej na Facebooku
Zwróć uwagę na widoczną obok nazwy użytkownika i podsumowania ocen kategorię strony. Czy dobrze oddaje to, czym zajmuje się Twoja firma?
Możesz również wybrać szablon strony. Dostosuj go do potrzeb Twojej firmy i edytuj zakładki, dodając oferowane usługi lub przegląd produktów, co pozwoli użytkownikom lepiej poznać Twoją ofertę bez konieczności opuszczania Facebooka.
Informacje o firmie na Facebooku
W kolejnym kroku przyjrzyj się zakładkom informacje i więcej informacji. Dzięki wprowadzeniu nowego wyglądu Facebooka są one bardziej widoczne, więc upewnij się, że krótko opisałeś w nich profil działania przedsiębiorstwa i oferowane usługi. Możesz również napisać tam, dlaczego warto wybrać Twoją firmę oraz zachęcić do obserwowania strony.
Przycisk CTA – strona firmowa na Facebooku
Kolejne, na co możesz zwrócić uwagę to przycisk CTA (call to action) na górze strony. Wybierz stosowny przycisk w zależności od tego, czy chcesz zachęcić obserwujących do kontaktu przez Facebooka, odwiedzenia sklepu internetowego, rezerwacji miejsc czy zamówienia jedzenia przez internet itd.
Dlaczego uzupełnienie wszystkich wymienionych powyżej rubryk jest takie ważne? Te informacje nie tylko pomagają Twoim potencjalnym klientom zrozumieć, czym się zajmujesz, ale też są brane pod uwagę przez algorytm Facebooka w pozycjonowaniu Twojej strony, a ich brak może działać na Twoją niekorzyść.
Publikowane treści – audyt social media
Treści, które firmy umieszczają na Facebooku często „wymykają się” audytom. Bo jak je sprawdzić? Inaczej niż w przypadku innych aspektów profilu, trudno tu o twarde zasady, do których należy się dostosować czy narzędzia, które mogą nas wyręczyć. Co nie znaczy, że nie da się tego zrobić 🙂
Zwróć uwagę, czy treści publikowane na stronie firmowej są spójne z założoną wcześniej strategią, zarówno w zakresie poruszanych tematów, jak i wykorzystywanych formatów postów. Tak w przypadku Facebooka, jak i innych mediów społecznościowych, warto wykorzystywać jak najwięcej różnorodnych formatów, takich jak zdjęcia, grafiki, filmy, live’y, karuzele, relacje.
W kolejnym kroku weź pod lupę zdjęcia i grafiki. Czy są spójne ze sobą? Czy fragmenty grafik nie są ucięte, bo ostatnio zmienił się wyświetlany przez Facebooka rozmiar obrazów? Możesz też zastanowić się nad dopasowaniem identyfikacji wizualnej do aktualnych trendów. W tym roku królują żywe, wyraziste kolory – może Twoja firma może to wykorzystać?
Kontakt z odbiorcami i moderacja
Czasem zastanawiając się co publikować, by zwiększać sprzedaż i podążać za trendami, łatwo zapomnieć, że w social mediach to odbiorca powinien być dla nas najważniejszy. Właśnie dlatego podczas audytu warto zwrócić uwagę, jak przebiega obsługa klienta przez Facebooka.
Podstawowe aspekty, na które chcemy zwrócić wówczas uwagę to czas odpowiedzi na wiadomości oraz zachęcanie fanów do dyskusji w komentarzach. Czy w odpowiedziach firmy są zadawane pytania zachęcające do zostawienia kolejnego komentarza? Czy jest widoczne zainteresowanie odbiorcą?
Bardzo wartościowe i usprawniające bieżący kontakt z fanami będzie przeanalizowanie podczas audytu wiadomości z danego okresu, np. trzech miesięcy i znalezienie tematów, które pojawiają się z największą częstotliwością. Następnie możesz posegregować wątki wiadomości za pomocą etykiet, a także stworzyć scenariusze rozmów dotyczących zapytań ofertowych czy reklamacji. Warto także utworzyć szablony wiadomości z odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania, co znacznie przyspieszy pracę moderatorów, zwłaszcza jeśli Twój fanpage gromadzi wielu fanów.
Kampanie reklamowe – audyt
Audyt działań reklamowych prowadzonych za pomocą Facebook Ads to bardzo rozległy temat i nie można go pominąć, jeśli chcesz, by analiza Twoich działań w social mediach była kompletna.
Upewnij się, że wykorzystujesz niestandardowe grupy odbiorców, a także, że zdefiniowałeś je poprawnie. Czy pamiętałeś o osobach, które zareagowały na Twoje najbardziej popularne wideo? Sprawdź też, czy masz poprawnie skonfigurowany pixel Facebooka i ustawione standardowe i niestandardowe konwersje. Jeszcze inny aspekt, na który warto zwrócić uwagę to wykluczenia w grupach odbiorców.
Z pewnością analiza działań płatnych to ten aspekt audytu, któremu warto poświęcić więcej czasu, by upewnić się, że Twoje inwestycje w reklamę są jak najbardziej opłacalne. Jest to również ten element, którego analizę często warto powierzyć zewnętrznemu specjaliście w dziedzinie performance marketingu, który z łatwością dostrzeże, co w Twoich kampaniach można udoskonalić, by działały jak dobrze naoliwiona maszyna przynosząca wymierne zyski.
Czy warto skorzystać z pomocy agencji social media przy audycie mediów społecznościowych?
Jak wspomnieliśmy na początku, audyt social media możesz wykonać samodzielnie. Jeśli jednak potrzebujesz wsparcia przy szczegółowym audycie, zwróć się do Coconut Agency.
Możemy przeprowadzić dla Ciebie audyt pojedynczego kanału lub zbiorczą analizę wszystkich mediów społecznościowych z wykorzystaniem najnowszych narzędzi i aplikacji. W zależności od wielkości Twoich społeczności, wykorzystywanych budżetów i ilości kanałów taki audyt potrwa kilka godzin lub nawet kilka dni. Wyczulone oko naszych specjalistów z pewnością wyłapie nawet drobne niuanse, co pomoże Ci osiągnąć lepsze wyniki i przyciągnąć nowych odbiorców.
Nie trać czasu i już teraz zacznij samodzielny audyt lub skontaktuj się z nami, by uzyskać pomoc w tym zakresie.