Strategia social media - z czego sie składa i komu jest potrzebna?

Strategia social media – z czego się składa i komu jest potrzebna?

Strategia social media jest jak mapa, dzięki której dużo łatwiej będzie Ci dotrzeć do obranego celu biznesowego – dzięki niej nie zabłądzisz ani nie stracisz motywacji. Przygotuj ją porządnie, a posłuży Ci przez kilka lat i pozwoli rozwinąć biznes do poziomu, o jakim marzysz. Jak się za to zabrać? W artykule znajdziesz odpowiedź!

Z poniższego artykułu dowiesz się, jak przygotować strategię social media dla siebie lub swoich klientów, co powinna ona zawierać i dlaczego bez niej Twoje działania mogą spełznąć na niczym. Strategia może być mniej lub bardziej rozbudowana – jej długość i forma zależy od Ciebie i Twoich potrzeb. Ważne jednak, by pojawiło się w niej kilka obowiązkowych punktów, dzięki którym będzie przydatna i skuteczna. Omawiamy je wszystkie w naszym wpisie!

Dlaczego warto stworzyć strategię social media?

Miałam mnóstwo dobrych pomysłów i nie mniej zapału. Przecież prowadzenie profilu firmowego na Facebooku nie może być takie trudne! Napisać parę ciekawych postów, opublikować je i czekać na reakcje… Nic prostszego, prawda? Bułka z masłem. Praktyka nie okazała się równie kolorowa – od pierwszego kroku napotykałam na kolejne, coraz trudniejsze do pokonania schody. 

Niestety dobre chęci, zapał, legendarne już lekkie pióro, a nawet wysokie kwoty do rozdysponowania na reklamy to może być… za mało. Jeżeli chcesz otworzyć firmę – potrzebujesz biznesplanu. Jeżeli chcesz przebiec maraton – potrzebujesz planu systematycznych treningów. Jeżeli chcesz profesjonalnie prowadzić kanały w mediach społecznościowych – potrzebujesz strategii.
To strategia określa cel, kierunek i sposób Twoich działań. Jest swojego rodzaju planem, który pozwoli Ci osiągnąć oczekiwane (albo jeszcze lepsze) efekty, zmotywuje Cię do systematycznej pracy i pozwoli na obserwowanie stałego wzrostu wyników. Strategia będzie dla Ciebie inspiracją, gdy wyczerpią Ci się pomysły na nowe treści i punktem odniesienia w analizach statystyk. Im bardziej przyłożysz się do jej przygotowania, tym większe korzyści zauważysz na etapie jej realizacji.

Strategia social media – od czego zacząć? O celu działań w mediach społecznościowych

Na początku odpowiedz sobie na kluczowe i podstawowe pytanie – jaki jest Twój cel w prowadzeniu działań w social media? To od obranego celu zależy to, jakie środki przydadzą się do jego realizacji, dlatego nie pomijaj tego kroku i dobrze się zastanów, co chcesz uzyskać dzięki obecności marki w mediach społecznościowych.

Kiedy prowadzisz sklep stacjonarny, Twoim celem jest zachęcenie klientów do zakupu oferowanych przez Ciebie produktów.  To dlatego umieszczasz widoczny szyld nad wejściem, zapewniasz konkurencyjne ceny, dbasz miłą obsługę i dobrze wyeksponowane produkty najwyższej jakości. 

A teraz wyobraź sobie, że chcesz przenieść firmę do przestronnego i dostępnego dla milionów klientów świata Internetu… Masz już witrynę internetową i sklep? Świetnie, pierwszy krok za Tobą! Jednak w XXI wieku, jeśli chcesz zaistnieć i przebić się do świadomości klientów, po prostu musisz pojawić się na Facebooku, Instagramie czy LinkedInie. 

Z tego względu podobnych celów potrzebujesz zarówno w świecie realnym, jak i wirtualnym. Jeśli prowadzisz sklep, a Twoja marka jest już rozpoznawalna, to zapewne będziesz chciał zareklamować i sprzedać swój produkt. Jeśli jesteś nowy na rynku, to będzie zależało Ci również na zbudowaniu relacji z fanami i klientami. Do czego jeszcze można dążyć?

Najpopularniejsze cele marek w social media to:

  • zdobycie rozpoznawalności i zwiększenie zasięgów treści, 
  • zbudowanie wokół marki zaangażowanego grona fanów oraz potencjalnych i realnych klientów, 
  • zwiększenie sprzedaży produktów.

Nie musisz oczywiście wybierać jednego z nich – strategia powinna być tak skonstruowana, by pomóc Ci osiągnąć je wszystkie.

Strategia Social Media - Jaki ma Cel?

Pora na przykład – Coconut Agency to agencja marketingu internetowego, która oferuje klientom konkretne usługi, m.in. obsługę profili w mediach społecznościowych. Prowadzimy również szkolenia. Jaki jest nasz cel? Dotrzeć do jak największej liczby klientów, którym możemy zaproponować naszą ofertę, a następnie podjąć z nimi współpracę. Korzystamy z wielu kanałów (Facebook, Instagram, LinkedIn), dzięki czemu nawiązujemy i budujemy z naszymi fanami i potencjalnymi klientami relacje. Brzmi dość ogólnikowo, ale po wdrożeniu w życie ta „oczywistość” przynosi… kokosy ?.

Ważne, by stawiać przed sobą realne cele – Facebook czy Instagram to platformy o szerokim zakresie możliwości, ale mają przy tym swoje ograniczenia. Tak samo ma je Twoja firma. Pamiętaj – nie od razu Rzym zbudowano. Jeśli dopiero założyłeś fanpage i po miesiącu oczekujesz ogromnych wyników i 20 000 fanów, to możesz się przeliczyć. Uzbrój się cierpliwość. Postawienie przed sobą zbyt dużych, nierealnych do osiągnięcia celów kończy się często zniechęceniem i utratą motywacji do dalszego działania.

Mocne i słabe strony, szanse i zagrożenia – wewnętrzna analiza wstępna

Załóżmy, że cel, który chcesz osiągnąć, mamy już ustalony. To mały wielki krok w przód, ale w tej chwili musimy się jeszcze na moment cofnąć. To cofanie się absolutnie nie ma wydźwięku negatywnego! Czasem trzeba zrobić krok w tył, by potem móc zrobić dwa do przodu.

Jak zebrać informacje potrzebne do określenia słabych i mocnych stron?

Na tym etapie przyjrzyj się bliżej swojej działalności. Przeanalizuj wszystkie posiadane informacje, w tym dotychczasowe działania marketingowe i biznesowe, a także wypytaj swoich pracowników (szczególnie tych stykających się na co dzień z osobami, które dla marki nie pracują, ale korzystają z jej usług), co im się podoba w działaniach marki w social media i nie tylko, a co nie. Jeśli masz taką możliwość, możesz też odezwać się do swoich klientów, by dowiedzieć się, jakie mocne i słabe strony marki widzą – o ile oczywiście macie wystarczająco dobrą relację i wzajemne zaufanie. 

Zastanów się, czy w kontekście uzyskanych danych spełniłeś cele, które przed sobą postawiłeś. Jeśli nie udało Ci się to w świecie realnym, to w tym wirtualnym również możesz mieć z tym problem.

Zbierz wszystkie uzyskane informacje, podsumuj je i ustal na ich podstawie mocne oraz słabe strony swojej działalności. Jeśli prowadzisz już pewne działania, np. na Facebooku, to dzięki analizie wstępnej będziesz mógł je ulepszyć i zmienić. Przeanalizuj, jakie treści były udostępniane, które zebrały najwięcej reakcji, jakie były typy publikowanych postów, czego mogło brakować, a co się sprawdzało. Musisz wiedzieć WSZYSTKO! Zastanów się nad tym, z jakimi grupami docelowymi chcieliście się komunikować i z jakimi Wam się to udało, a z jakimi nie.  

Jeśli dopiero zaczynasz, to właśnie w tej analizie znajdziesz odpowiedź, w którą stronę Facebook powinien zmierzać, a w którą lepiej się… nie kierować. 

Jak określić swoje mocne strony i co z tym zrobić?

Z przeprowadzonych analiz wynika, że masz w swoim sklepie najlepsze produkty w konkurencyjnych cenach? A może Twój zespół jest uwielbiany przez klientów? To Twoje mocne strony, wykorzystaj je! W jaki sposób? Stwórz na przykład linie postów, które zaprezentują Twoich pracowników lub Twoje produkty. To świetny sposób na uzyskanie przychylnych komentarzy od zadowolonych klientów. Poproś ich, by w komentarzach opowiedzieli o swoich doświadczeniach z daną osobą czy o tym, jak u nich sprawdził się produkt.

Jak określić słabe strony i jak nad nimi pracować?

Każda firma ma swoje słabe strony, nawet jeśli nie widzisz ich na pierwszy rzut oka. Mogą się wiązać na przykład z niedostatecznie poukładaną logistyką, nieresponsywnym biurem obsługi klienta czy brakiem komunikacji w social media. Nie udawaj, że ich nie ma. Przeciwnie, skorzystaj z tego, że masz ich świadomość i pomyśl, co zrobić, by to poprawić. 

Najlepiej prowadzone media społecznościowe na nic się zdadzą, jeśli jako sklep internetowy wysyłasz paczki dopiero po dwóch tygodniach od zamówienia, choć na stronie informujesz, że potrwa to maksymalnie dwa dni. Niekiedy wystarczą doraźne rozwiązania – jak na przykład w powyższym przypadku informowanie klientów, że czas dostawy wynosi nawet dwa tygodnie, ale bardzo się staracie, by go skrócić. Dzięki temu będziesz mógł się spokojnie zastanowić nad tym, jak na stałe przyspieszyć proces, a klienci nie będą dobijać się całymi dniami do biura obsługi.

Masz problem z zagospodarowaniem czasu i o wielu rzeczach zapominasz? To na pewno może utrudniać pracę. Stwórz tygodniowy lub miesięczny harmonogram, dzięki któremu będziesz czuwał nad swoimi działaniami i będziesz mógł zaplanować je z odpowiednim wyprzedzeniem.

Przeczytaj również: Reklama na LinkedIn – Jak stworzyć krok po kroku płatne kampanie? Poradnik

Przeanalizuj szanse i zagrożenia na swojej drodze

W strategii social media nie można zapomnieć również o szansach i zagrożeniach. Pozostańmy w temacie wydarzeń z ostatnich miesięcy. Koronawirus zaskoczył wszystkich, nie da się ukryć. Mimo tego od jakiegoś czasu Twój sklep prężnie działa również w Internecie, a klienci coraz chętniej z niego zamawiają? Dla Ciebie ostatni czas mógł być szansą. Gorzej, gdybyś nie zdążył uruchomić sklepu internetowego przed pandemią lub ceny konkurencji byłyby dużo niższe – to na pewno byłoby spore zagrożenie. 

W każdym biznesie dobrze jest wiedzieć, na czym się stoi. Znając mocne i słabe strony oraz szanse i zagrożenia, dowiesz się, co jest Twoim atutem i jak należy to wykorzystać, a czego powinieneś unikać lub co poprawić, by w efekcie wygrać z konkurentami.

Strategia Marketingowa - Analiza Social Media

Analiza konkurencji w strategii social media

Teraz warto pochylić się nad konkurencją i jej działaniami w mediach społecznościowych. Wybierz od 2 do 5 firm konkurencyjnych (optymalna liczba to 3), najlepiej o zróżnicowanym stopniu rozwoju. Może śledzisz je od dawna? Jeśli nie, to czas najwyższy czas „wytropić rywali”. Jak to zrobić i kto faktycznie ma tę samą grupę docelową?

Jeśli prowadzisz mały sklepik z lokalnymi produktami, to nie szukaj konkurentów tylko wśród dużych marek, takich jak Tesco, Lidl czy Carrefour. Większym zagrożeniem może być dla Ciebie inny mały sklep działający na tym samym osiedlu, ale lepiej komunikujący się z klientami przez Facebooka czy Instagram.

Konkurent robi coś dobrze? To może być pozytywną inspiracją – i tylko inspiracją. Nigdy jednak nie kopiuj strategii czy konkretnych działań. To nie tylko nieetyczne, ale przede wszystkim w przypadku Twojej marki może być znacznie mniej skuteczne niż u konkurenta. Zobacz, jak on działa, ale na siebie znajdź oryginalny pomysł.

Dzięki analizie konkurencji możesz dowiedzieć się, czego brakuje jej klientom i wskoczyć w tę niszę. Twój największy konkurent nie ma ciekawych linii postów na Facebooku? Wykorzystaj się i przygotuj takie, które zaangażują fanów i zamienią ich w Twoich klientów.

Pamiętaj, by przy analizie konkurencji zwracać uwagę tylko na te marki, które działają w mediach społecznościowych. Jeśli Twój konkurent nie ma strony na Facebooku czy Instagramie, nie będzie dobrym punktem odniesienia podczas tworzenia strategii social media. Możesz za to zastanowić się, w jaki inny sposób pozyskuje klientów i pomyśleć nad działaniami w tym obszarze.

Grupa docelowa – kim jest mój potencjalny klient?

Kim tak naprawdę jest odbiorca Twoich treści i działań w social media?

Grupa docelowa w mediach społecznościowych

Musisz zebrać jak najwięcej informacji o potencjalnym kliencie czy fanie. Podstawą są dane demograficzne i zainteresowania, ale w tym wypadku warto wyznawać zasadę „im więcej, tym lepiej”. 

Analizuj Facebookowe statystyki i dostępne w tym medium dane. Sprawdź, kto odwiedza Twoją stronę internetową w Google Analytics. Poszukaj raportów na temat klientów w swojej branży. Zapytaj handlowców o to, kim są osoby, które się do nich zgłaszają oraz jacy klienci wspominali coś o Waszych mediach społecznościowych. Dane, które pozyskasz wewnątrz firmy i na podstawie własnych narzędzi, będą najbardziej wartościowe.

Zrobione? Teraz stwórz persony, czyli przykładowych klientów, do których będziesz zwracał się w swoich postach. Powinno być ich kilka – niech każda reprezentuje inny typ osoby zainteresowanej usługami marki. Postaw się na ich miejscu i zastanów się, jakie mają aspiracje, potrzeby i oczekiwania. To ułatwi Ci wymyślenie sposobu komunikacji, który będzie dla nich wartościowy i przekonujący.

Twoja firma w social media - rozwiń swój profil na Instagramie!

Big idea a strategia komunikacji marki w social media

Szybka piłka. W krótki i jasny sposób, najlepiej w jednym zdaniu postaraj się wyrazić, jaki masz pomysł na kampanię marketingową na Facebooku, co chcesz osiągnąć i dlaczego. Jeśli będzie Ci łatwiej, to ustal, że będzie to Twoje główne hasło reklamowe, które łączy się z Twoim pomysłem na biznes i wyznawanymi przez Ciebie zasadami.

W Coconut Agency nasza big idea jest prosta:

Big Idea - Strategia Social Mediaa

Paradoksalnie im prostsza z pozoru jest big idea, tym trudniej na nią wpaść. Staraj się nie pozostawać przy pierwszym pomyśle, jaki wpadnie Ci do głowy. Trochę bardziej podrąż temat i pogłówkuj, by możliwie prosto wyrazić to, co stanowi esencję działań Twojej marki. Zadbaj też o to, by klientowi łatwo było to zapamiętać.

Polecamy także: Instagram Stories dla marki – jak i o czym mówić, by zaciekawić odbiorców?

Harmonogram i budżet to także ważne elementy strategii social media

Harmonogram i budżet stwórz po to, by wiedzieć jak, kiedy i za ile. Jak się za to zabrać? 

Po pierwsze – ułóż harmonogram i stwórz przykładowe kreacje wpisujące się w linie komunikacyjne postów. Jeśli zamierzasz postować 12 razy w miesiącu (czyli około 3 razy w tygodniu), wystarczą Ci 3–4 główne linie komunikacyjne. Pamiętaj, że systematyczne postowanie jest bardzo ważne, ponieważ dzięki temu jesteś w stanie stale powiększać swoje zasięgi.

Po drugie – zastanów się, ile pieniędzy chcesz przeznaczyć na promocję i jaki masz pomysł na promowanie swoich działań w social media. Od razu mogę powiedzieć, że jeśli chcesz widzieć rzeczywiste efekty swojej strategii (gdy już wcielisz ją w życie), to będziesz musiał zainwestować. Im więcej oczekujesz, tym większego wkładu finansowego będziesz potrzebował. 

Strategia Social Media - Cele reklamowe

Zainwestować to jedno, ale mierzyć i sprawdzać, na co, dlaczego i z jakim skutkiem Twoje pieniądze są wydawane to drugie. Zastanów się, na czym najbardziej Ci zależy – na reakcjach pod publikowanymi treściami, a może na zbieraniu leadów? Gdy odpowiesz sobie na to pytanie i będziesz wiedział już, które efekty chcesz mierzyć, zacznij to robić. Pamiętaj również o wyciąganiu wniosków, dzięki którym będziesz stale się doskonalić i poprawiać wyniki. 

To już wszystkie elementy, które powinna zawierać strategia social media. Podsumowaliśmy je na infografice – niech będą Twoją to-do list na najbliższe tygodnie.

Strategia Social Media - spis treści co zawiera

Strategię social media możesz stworzyć samodzielnie lub zlecić to specjalistom

Jak widzisz, strategia social media składa się z bardzo wielu elementów. Jej samodzielne przygotowanie jest czasochłonne, a dla wielu marek dużą pokusę stanowi uznanie, że strategia jest już „w głowie” i że nie trzeba jej spisywać. To duży błąd, bo wówczas nie masz możliwości monitorowania, czy rzeczywiście spełniasz swoje cele.

Jeśli nie masz czasu na przygotowanie jej samodzielnie lub nie wiesz, czy zrobisz to dobrze, zleć to profesjonalistom. Specjaliści z Coconut Agency nie tylko dysponują wieloma nowoczesnymi narzędziami służącymi do zbierania i analizy danych na temat marki. Naszym największym atutem jest duże doświadczenie w tworzeniu i wdrażaniu skutecznych biznesowo strategii social media. Chcesz mieć pewność, że pojawią się efekty? Skorzystaj z naszych usług!

Komunikuj się strategicznie i wygrywaj ze swoimi konkurentami – nie tylko w social media

Strategia komunikacji marki w social media to Twój klucz do sukcesu. To dokument, który zmienia się dynamicznie, tak jak Twoje działania. Miej ją zawsze pod ręką i staraj się działać w zgodzie ze swoimi ustaleniami. Nie bój się ich jednak modyfikować – przecież zawsze możesz wpaść na genialny pomysł, który przypadnie do gustu Twoim fanom. Im szybciej zaczniesz, tym szybciej zobaczysz oczekiwane efekty – dlatego nie zwlekaj i już teraz stwórz strategię social media dla swojej marki!

Skorzystaj z bezpłatnych konsultacji z naszym specjalistą

Chcesz umówić się na bezpłatne konsultacje z naszym specjalistą? Oto korzyści, które dzięki temu odniesiesz:

  • sprawdzimy Twoje aktualne działania w social media,
  • zaproponujemy nowe pomysły i doradzimy, co można od razu poprawić,
  • dopasujemy dalsze działania do Twoich aktualnych potrzeb i przygotujemy bezpłatną wycenę.

>>>> Kliknij Teraz i Zapisz się na Bezpłatne Konsultacje

Podobne wpisy