Branża fashion w social mediach – jak prowadzić skuteczne działania?
Media społecznościowe już od dawna nie są jedynie dodatkiem do sklepu internetowego. Wręcz przeciwnie – to one napędzają ruch i pozwalają zdobywać nowych klientów. Jak prowadzić social media w branży fashion, by skutecznie przyciągnąć uwagę odbiorców i przekonać ich do zakupów? Odpowiedź czeka na Ciebie w artykule!
Facebook, Instagram czy TikTok odgrywają w naszych życiach większą rolę, niż chcemy się do tego przyznać. To za pośrednictwem mediów społecznościowych kontaktujemy się ze znajomymi i rodziną, to dzięki nim jesteśmy na bieżąco z wydarzeniami na świecie i to one przekonują nas do zakupu produktów, które podsuwają nam w reklamach.
Sama reklama to za mało – trzeba do niej dodać atrakcyjne wizualnie i treściowo profile w mediach społecznościowych. Stwórz je, a pomogą Ci zmienić przypadkowych kupujących w lojalnych klientów i ambasadorów marki. Podpowiadamy, jak tego dokonać!
Social media w branży fashion. Cel determinuje środki
Nim przejdziemy do tego, w jaki sposób i co mówić do odbiorców, musimy ustalić, po co i gdzie będziemy to robić. W social media, podobnie jak w klasycznym lejku zakupowym, musimy najpierw przyciągnąć uwagę odbiorcy, zdobyć jego zainteresowanie, wzbudzić pożądanie dotyczące oferowanego przez nas produktu i dopiero na koniec przekonać go do zakupów.
Najważniejszym celem jest oczywiście wzrost sprzedaży produktów. Trzeba jednak pamiętać, że by odbiorca coś kupił, najpierw musi nas poznać, a zatem przejść drogę od początku do końca lejka zakupowego. W tym pomoże mu dobrze prowadzony fanpage.
Nie mniej ważne od sprzedaży jest zbudowanie zaangażowanej grupy fanów. W mediach społecznościowych działa coraz więcej marek, przez co możliwości docierania do wszystkich osób, które lubią naszą stronę, maleją. Algorytm chętnie zwiększy zasięgi organiczne (czyli bezpłatne) postów, jeśli zobaczy, że ci, którzy widzieli post, zareagowali – skomentowali, udostępnili, polubili czy kliknęli. Brak tych aktywności sugeruje, że treść była nieciekawa, a więc nie warto jej pokazywać kolejnym osobom.
Istotnym celem jest również budowanie zasięgów organicznych i rozpoznawalności. Umożliwia to docieranie do osób, które jeszcze marki nie znają, ale z dużym prawdopodobieństwem mogą być zainteresowane produktami, które ona oferuje. Jak to zrobić? Trzeba tworzyć atrakcyjne i ciekawe dla odbiorców treści, które chętnie pokażą swoim znajomym i bliskim. Im częściej będą to robić, tym większa jest szansa na to, że dokonają zakupu.
Gdy znamy już swoje cele, łatwiej będzie nam dobrać środki oraz kanały, w których będziemy ich używać. Jak wybrać je dobrze? Cele powinny być stworzone według metody SMART, o której pisaliśmy w tym artykule.
Kanały social media w branży fashion. Które z nich sprawdzą się najlepiej?
Wybór kanału social media uzależniony jest od dwóch zasadniczych kwestii: tego, gdzie są Twoi odbiorcy oraz tego, jakie masz zasoby (osobowe, finansowe, czasowe) na to, by tworzyć treści. Brak konta w danym medium jest często lepszy niż konto porzucone, bo przynajmniej nie sugeruje, że marka już nie funkcjonuje.
Nim zdecydujesz się na działania w każdym możliwym kanale, zastanów się nad tym, ile pracy będzie to wymagało i zweryfikuj, czy jesteś w stanie tak dużo jej w to włożyć. Zawsze jest szansa na to, że miło się zaskoczysz niewielką ilością poświęcanego czasu i bez problemu stworzysz kolejne dwa czy trzy profile. Możesz również rozważyć współpracę z agencją social media, która się w tym specjalizuje – na przykład Coconut Agency.
Załóżmy, że wiesz już, jakimi zasobami dysponujesz i pora na wybór medium. Które kanały sprawdzą się najlepiej w branży fashion?
Facebook w branży fashion
Nie słuchaj tych, którzy mówią, że Facebook umiera, bo nie wiedzą, co czynią :). To wciąż bardzo ważne medium dla polskich odbiorców, zwłaszcza tych, którzy są już dorośli. Na Facebooku możesz skupić się wyłącznie na prowadzeniu swojej strony (fanpage’a) lub zdecydować się także na działania w grupach – własnej lub już istniejących.
Istnieją grupy, w których polskie marki modowe mogą bez przeszkód się reklamować – np. POLSKIE MARKI MODOWE – dyskusje / networking / sprzedaż / wymiana. Zadbaj o to, by pokazać tam raz na jakiś czas swój asortyment, opowiedzieć o produkcie czy polecić swoje ubrania tym, którzy poszukują konkretnych rzeczy.
O czym pisać na fanpage’u marki z branży fashion? Pokazuj swoje produkty, materiały, proces produkcji, sposób pakowania i pielęgnacji czy osoby, które stoją za marką. Dbaj o to, by content był zróżnicowany – przeplataj pojedyncze zdjęcia albumami, karuzelami, gifami czy filmami. Pytaj też swoich odbiorców o opinie i o to, co ich interesuje. Zdziwisz się, jak wielu z nich może podzielić się trafnymi, wartościowymi spostrzeżeniami!
Instagram w branży fashion
Aspekty wizualne są ważne zarówno w modzie, jak i na Instagramie, dlatego to idealne miejsce do zdobycia grona wiernych fanów. Podstawą powinny być dla Ciebie posty zawierające angażującą treść i estetyczne zdjęcie oraz ciekawe dla odbiorców Stories. Instagram uwielbia spójność, dlatego zadbaj o to, by feed był harmonijny kolorystycznie, a wyróżnione Stories miały specjalnie zaprojektowane okładki.
Nie zapomnij o podaniu najważniejszych informacji w bio. Napisz tam, gdzie można znaleźć produkty i co wyróżnia markę. Koniecznie wymyśl też i umieść w bio unikalny hashtag, którego fani mogą użyć do oznaczenia swojego zdjęcia. Tak robi to Monika Kamińska:
Sporo uniwersalnych wskazówek na temat działań w tym medium znajdziesz w dwóch naszych tekstach poświęconych wyłącznie Instagramowi:
Instagram Stories dla marki – jak i o czym mówić, by zaciekawić odbiorców?
Instagram dla biznesu. Oto 11 marek, którymi możesz się zainspirować
Pinterest w branży fashion
Pinterest jest w Polsce znacznie mniej popularny niż Instagram czy Facebook, ale to świetne miejsce do podzielenia się:
– grafikami z proponowanymi stylizacjami,
– zdjęciami packshotowymi pojedynczych produktów,
– infografikami poruszającymi temat trendów, historii mody czy pielęgnacji ubrań.
Ludzie spędzający czas na Pintereście, szukają inspiracji, dlatego warto im ich dostarczyć i… zdobyć kolejne źródło ruchu na stronie internetowej marki.
TikTok w branży fashion
Twoja marka chce docierać do młodszej grupy docelowej? Warto rozważyć prowadzenie działań na TikToku. Odnajdą się tam zarówno marki sportowe i streetwearowe, jak i… ślubne.
To medium, które uwielbia trendy i lifehacki oraz kreatywność. Jeśli znajdziesz pomysł na siebie, szybko możecie jako marka osiągnąć milionowe organiczne zasięgi, o których na obecnym etapie rozwoju Facebooka i Instagrama można jedynie pomarzyć.
Influencer marketing w branży fashion
Jeśli Twoje kanały społecznościowe dopiero raczkują, pomyśl o współpracy z influencerami. Możecie rozliczyć się zarówno gotówkowo, jak i barterowo (wówczas zapłatą są produkty Twojej marki). Nim zdecydujesz się na współpracę, zwróć uwagę na poniższe aspekty:
- jak wiele współprac ma influencer – zerknij pod 12 ostatnich treści i policz, ile z nich jest sponsorowanych. Im więcej, tym mniejsza szansa na to, że jego odbiorcy dostrzegą Twoją markę;
- jak wygląda stosunek liczby obserwujących do liczby polubień i komentarzy. Jeśli influencer ma 100 tys. fanów, a pod zdjęciami pojawia się kilkanaście serduszek, społeczność nie jest zaangażowana – a więc nie kupi reklamowanego produktu.
- jaka jest jakość tworzonych przez niego treści (opisów i zdjęć) – jeśli już na tym etapie masz wątpliwości, czy będzie umiał korzystnie pokazać Twoją markę, odpuść.
Branża Fashion – o czym pisać, by było to ciekawe i wartościowe dla odbiorcy?
Nie tylko pozyskanie uwagi odbiorcy jest trudne – także jej utrzymanie wymaga sporo wysiłku. Jakie tematy warto poruszać? Być może te z poniższej listy wydadzą Ci się oczywiste lub niewarte zachodu, ale są takie tylko dla Ciebie jako osoby związanej z marką. Nie ulegaj klątwie wiedzy, czyli przekonaniu, że każdy zna firmę i produkty na tym samym poziomie co Ty i sprawdź, jak reagują na treści Twoi odbiorcy.
1. Przedstawianie produktów
Klienci branży fashion są coraz bardziej świadomi i zależy im na tym, by odzież była wykonana w etycznych warunkach, nie zawierała poliestru czy nie obciążała zanadto środowiska. Przed zakupem dokładnie sprawdzają, co kupują, dlatego zadbaj o to, by dostali tę wiedzę od marki. Omawiaj:
- rozmiary – pokaż na przykład, o ile rozmiar L jest większy od S,
- składy – opowiedz choćby o tym, jakich właściwości dodaje bawełnie domieszka elastanu, a jakich absolutnie jej nie zabiera,
- stylizacje i połączenia – komponuj zestawy z rzeczy oferowanych przez markę, tak by klient mógł kupić pełny, pasujący do siebie outfit,
- dopasowanie do sylwetki – zdradź triki, dzięki którym uda się wyeksponować atuty i zakryć mankamenty sylwetki.
Patrz na produkt oczami klienta i mów mu o korzyściach, jakie odniesie dzięki zakupom.
2. Pokazywanie marki modowej zza kulis
Pokaż, jak szyją się rzeczy, jak są pakowane, jak sprawdzana jest jakość czy jak wygląda proces ich projektowania. Dla konsumenta jest to dodatkowa wartość i nierzadko motywacja do zapłacenia więcej za końcowy produkt. Stanowi to także dowód na transparentność biznesową marki i potwierdza, że nie macie nic do ukrycia.
3. Opinie i recenzje o produktach
Klienci podzielili się swoimi opiniami i recenzjami? A może udostępnili nawet zdjęcia? Podziękuj im za to i zapytaj, czy możesz udostępnić je w swoich kanałach. Większość zgodzi się zapewne bez żadnego problemu, a Ty uzyskasz autentyczny, wartościowy content. Dlaczego warto to zrobić? Nic tak nie przekonuje do zakupów jak rekomendacja innego zadowolonego klienta – zrób z niej zatem dobry użytek.
4. Porady pielęgnacyjne
Zakup nie jest ostatnim etapem styczności z marką – pozyskanego klienta warto lojalizować, by wracał po kolejne produkty. Okaż swoje zainteresowanie tymi, którzy już nabyli rzeczy. Podpowiedz im, jak je pielęgnować lub co zrobić w przypadku mechanicznego uszkodzenia. Z pewnością docenią Twoją proaktywność i troskę o wydłużenie cyklu życia produktu. Proś ich też o opinie i uwagi, dzięki którym będziecie mogli się rozwijać.
Które marki z branży fashion dobrze radzą sobie w mediach społecznościowych?
Pora na garść inspiracji. Oto przykłady marek z branży fashion, które mogą Cię zainspirować swoimi działaniami.
Nago – Nago girls i wizualna spójność
Marka Nago może Cię zainspirować wizualną spójnością profilu na Instagramie – choć zdjęcia są z pozoru różne, łączy je ten sam sposób obróbki i prezentowanie ubrań na modelkach. Dobrym i godnym naśladowania zabiegiem jest też korzystanie z treści od klientów: zarówno w Stories, jak i w postach.
Co możesz zrobić lepiej? Stwórz swój unikalny hashtag i umieść go w bio, by żadne oznaczenia marki w treściach innych Ci nie umknęły. Na Facebooku zadbaj o to, by odpowiadać na wszystkie recenzje pozostawiane przez klientów.
Suknie Boho – poradniki i wizerunkowe ciekawostki
Zapewne jesteś ekspertem w swojej dziedzinie. Pokaż to klientowi! Podziel się różnego rodzaju wskazówkami, tak jak robią to Suknie Boho. Możesz opowiedzieć o tym, na co zwrócić uwagę podczas zakupów, odpowiedzieć poprzez post na często zadawane pytania, czy pochwalić się akcją charytatywną, którą wspieracie.
Nie ma oczywistych tematów – niech przykładem będzie ten post:
Co możesz zrobić lepiej? Dodawaj napisy w każdym przypiętym Stories i stwórz spójne okładki. Różnicuj też content na Facebooku i Instagramie – nie dodawaj tam w tym samym czasie tych samych zdjęć.
Lancerto – oznaczanie produktów na zdjęciach i współprace z influencerami
Lancerto w swoich publikacjach w mediach społecznościowych oznacza produkty, które są dostępne w ich sklepie internetowym, a dodatkowo podaje do nich linki. W ten sposób stwarza klientom możliwie wiele okazji do kliknięcia i przejścia do strony produktowej na swojej www.
Ta marka wie też, jaką siłę ma influencer marketing. Od lat tworzy kolekcje wspólnie z Michałem Kędziorą działającym w sieci jako Mr.Vintage, a jej ubrania noszą gwiazdy mediów takie jak Olivier Janiak czy Jarosław Kuźniar. Marka współpracuje także ze sportowcami – niedawno do grona jej ambasadorów dołączyli Krzysztof Ignaczak i Adam Kszczot.
Co możesz zrobić lepiej? Stwórz spójne szablony postów, które wyróżnią Twoją markę w feedzie odbiorców i zawsze będą obrandowane (np. dzięki logo jak w przypadku Reserved).
Potrzebujesz szablonu? 762 Szablony Grafik Social Media możesz zakupić w naszym sklepie internetowym.
Dobry produkt nie broni się dzisiaj sam – promuj go w social media
Dobre produkty są oczywiście podstawą działania marki, ale Twoi klienci każdego dnia są bombardowani setkami komunikatów reklamowych. Jeśli chcesz, by nabywali swoje ubrania czy akcesoria u Ciebie, zadbaj o swoje social media. Regularnie publikuj angażujące i ciekawe treści, dziel się wiedzą i opowiadaj o jakości, a z pewnością uda Ci się zbudować grono wiernych kupujących.
Chcesz zlecić prowadzenie mediów społecznościowych swojej marki specjalistom? A może wolisz zdobyć niezbędne do tego umiejętności na szkoleniu? Chętnie porozmawiamy z Tobą o dowolnej formie współpracy – skontaktuj się z nami!