Instagram Stories dla marki – jak i o czym mówić, by zaciekawić odbiorców?
W relacjach na Instagramie drzemie ogromny potencjał – każdego dnia przegląda je miliony użytkowników. Dowiedz się, co i jak pokazywać, by odbiorcy z zapartym tchem oglądali także Stories Twojej marki!
Instagram Stories przegląda dziennie ponad 500 milionów użytkowników aplikacji Instagram. 58% z nich deklaruje, że bardziej interesuje się marką, jeśli widzi ją w Stories. Kolejne 50% mówi, że po obejrzeniu relacji zdarzyło im się przejść na stronę internetową firmy, by kupić reklamowany produkt lub usługę. 45% użytkowników za pośrednictwem Stories odkrywa nowe trendy. Jeśli nie tworzysz relacji, marnujesz potencjał, który w nich tkwi.
Dlaczego warto i trzeba tworzyć Instagram Stories?
Wielu biznesom trudno zrozumieć, że tworzenie treści, która znika po 24 godzinach, jest opłacalne. To jeden z podstawowych błędów popełnianych przez firmy – uznawanie, że tylko posty mają sens i ignorowanie efemerycznych w swojej naturze relacji. To zła strategia, bo Stories:
- są ze swojej natury bardziej spontaniczne, a więc budują wokół firmy atmosferę autentyczności i szczerości,
- pozwalają na miszmasz pod względem tematyki i formy, a jednocześnie zachowanie spójności feedu,
- umożliwiają korzystanie z wielu opcji niedostępnych w postach, takich jak choćby linkowanie przez swipe up, gdy osiągniemy próg 10 tysięcy obserwujących.
Relacje są jak osobny kanał komunikacji wewnątrz tej samej aplikacji – i nierzadko dotrzesz dzięki nim do innych użytkowników.
Co w nich pokazywać? Oto nasze rekomendacje!
O czym mówić w Instagram Stories, by zaciekawić odbiorców? Inspiracje
W Stories możesz pokazać właściwie wszystko, o ile zrobisz to umiejętnie. Czasem jednak w głowie pojawia się pustka, a zastanawianie się nad tym, o czym opowiedzieć, pochłania więcej czasu niż samo stworzenie kreacji. Poniżej znajdziesz listę inspiracji wraz z przykładami ich realizacji – z pewnością wiele z nich da się zastosować też do Twojego biznesu. Sprawdź, o czym i jakie Instagram Stories możesz stworzyć!
Prezentacja produktów na Instagram Stories
Banał, ale przyznaj – czasem najprostsze rozwiązania są najlepsze. Jako pracownicy firmy często mamy przekonanie, że „przecież każdy to wie”. To klasyczny przykład klątwy wiedzy i osoby związane z marketingiem muszą na nią bardzo uważać.
Jak pokazać swoje produkty? Możesz to zrobić zarówno za pomocą zdjęć, jak i wideo. Mów o nich, zwracając uwagę przede wszystkim na korzyści, jakie niosą dla użytkownika. Lepiej napisać, że krem X zawiera składnik, który delikatnie rozświetla cerę, niż skupiać się wyłącznie na tym, że ten składnik po prostu tam jest.
Pokaż opakowanie i opisz sposób działania produktu, jego właściwości i zalety. Przedstaw użytkownikom bestsellery, by nabrali ochoty na zakup tego, czego jeszcze nie znają. Skup się na detalach, które podczas przeglądania karty produktu w sklepie mogą im umknąć i zadbaj o to, by dowiedzieli się czegoś przydatnego.
Tak robi to Skład Prosty, sklep internetowy z kosmetykami:
Zainspirować Cię może także Rossmann Polska:
Pokazanie sposobu użycia produktu na Instagram Stories
Jeśli na Twój produkt kosztuje więcej niż kilkanaście złotych lub służy do jedzenia, dobrym pomysłem będzie zaprezentowanie go w użyciu. Otwórz opakowanie kremu i pokaż jego konsystencję, zaprezentuj bluzkę na innej osobie niż model lub podziel się przepisem, w którym wykorzystujesz swój produkt. Przekonaj użytkownika, że warto kupić to właśnie od Ciebie, bo w użyciu jest jeszcze lepsze niż na zdjęciach.
Inspiracją może być Bezmięsny Mięsny, producent wędlin dla wegetarian i wegan, który dzieli się przepisami wykorzystującymi ich produkty i pokazuje zdjęcia dań:
Udostępnianie opinii klientów na Insta Story
Społeczny dowód słuszności to znana psychologiczna zasada – jeśli nie wiemy, czy warto coś zrobić, kierujemy się tym, co zrobiła w tej sytuacji grupa innych ludzi. Możesz to wykorzystać w celu promocji swojej marki. Wystarczy, że pokażesz potencjalnym kupującym, że ci, którzy już nabyli produkt, są zadowoleni.
Nie musisz dzielić się jedynie pozytywami – wręcz mile widziane jest napisanie, że pojawiają się mniej pochlebne opinie i bierzecie je sobie do serca, by móc udoskonalić produkt. Spójrz, jak zrobiła to The Travelling Onion sprzedająca e-book z przepisami:
Jeśli opinię wysłano Ci w prywatnej wiadomości, koniecznie zapytaj przed podzieleniem się nią ze światem, czy możesz udostępnić ją w Story. Zakryj też dane i zdjęcie profilowe nadawcy, chyba że zgodził się na oznaczenie.
Sposób działania marki – przedstawienie na Instagram Stories
Pokaż, jak działacie – zwłaszcza jeśli np. jeszcze nie macie sklepu internetowego lub zamówienie jest nieco bardziej skomplikowane niż przeciętnie (choćby ze względu na personalizację przedmiotu). Unikniesz dzięki temu frustracji i marnowania czasu, gdy kolejna osoba będzie pytać o to samo.
Taką relację obowiązkowo należy przypiąć w wyróżnionych Stories, by każdy potencjalny klient mógł się z nim zapoznać.
Podejrzyj, jak zrobili to Trzask Ceramics i Skorupki Vintage:
Crosspromocja na Instagram Stories
Chcesz wypromować aplikację mobilną, jakąś nową funkcję na stronie lub zachęcić do obserwowania Was w innym medium społecznościowym? Do realizacji tego zadania również możesz wykorzystać relacje, tak jak zrobiło to CCC. Marka w Stories pokazała 5 powodów, dla których warto mieć ich aplikację:
Dzielenie się Stories i postami, w których oznaczono markę
Udostępnienie Stories lub posta z oznaczeniem marki to kilka kliknięć, które jeszcze bardziej przywiążą do Ciebie klientów – poczują się docenieni i ważni. Nawet jeśli uważasz, że jako firma robicie ładniejsze treści, wrzucaj mniej dopracowane zdjęcia fanów, by okazać im, że cenisz ich zaangażowanie.
Robią to nawet najwięksi, jak IKEA czy The Odder Side, by pokazać swoje produkty w różnych okolicznościach:
Przypominanie o promocjach na Instagram Stories
Jak już pisaliśmy – to, że Tobie wydaje się, że informacja jest wszędzie, nie oznacza, że podobny poziom wiedzy mają klienci. Nie każdy ogląda Twoje Stories codziennie, dlatego o wyjątkowych ofertach warto przypominać często, nawet codziennie. Zmieniaj jedynie formę komunikatu, by nie zanudzić obserwatorów.
Tak robi to Drogeria Pigment:
Informowanie o nowościach
Wprowadzenie nowego produktu to zawsze spore ryzyko, więc zadbaj o to, by obserwujący dowiedzieli się o nim jak najwięcej – w ten sposób najłatwiej przekonać ich do zakupów. Tak zrobiła choćby marka Radical, która pokazała, dlaczego warto nabyć nowość i czym wyróżnia się ona spośród innych kosmetyków w portfolio firmy:
Odsłanianie kulisów pracy na Instagram Stories
Są takie części pracy, których klient nie widzi i których się nie pokazuje. Może i nie jest to często wystarczająco estetyczne do umieszczenia w poście, ale w Stories sprawdzi się idealnie.
Możesz pokazać:
- pakowanie produktów,
- poszczególne etapy produkcji,
- kompletowanie zamówień.
Przy okazji opowiedz o tym, jak te czynniki wpływają na cenę końcową, zwłaszcza jeśli prowadzisz mały sklepik lub manufakturę.
Tak robią to Frannys i Notebooks Design:
Edukacja dotycząca produktu
Wiesz o produkcie najwięcej, więc pokaż, jak dobrze go używać. Niedawno na TikToku i Instagramie „karierę” robił filmik, w którym pewien mężczyzna pokazał, jak produkt marki Farma Świętokrzyska eksplodował w jego kuchni:
Marka postanowiła się do tego odnieść i nagrała Stories o tym, jak poprawnie otworzyć zakwas (należało go uprzednio schłodzić) i zadeklarowała, że na swój koszt przywróci dom klienta do stanu sprzed eksplozji. Nie tylko wyedukowała w ten sposób klientów, ale i pokazała swoją ludzką twarz.
Akcje charytatywne i ekologia, jako dobre zachowania na Instagram Stories
Tworzycie w firmie prezent w ramach Szlachetnej Paczki albo wspieracie Dom Samotnej Matki? Opowiedzcie o tym fanom i zachęćcie ich do wspólnych działań. To może być Wasz sposób na wyróżnienie się wśród konkurencji. Pamiętajcie tylko, by robić to szczerze, nie dla zasięgów ?.
Wyróżnia Was ekologiczny sposób pakowania paczek lub dopiero chcecie go wprowadzić i liczycie na opinie? To również jest pomysł na Stories:
E-commerce w sklepie stacjonarnym
Wiele e-sklepów wystawia swoje produkty w punktach stacjonarnych. Pokaż klientom, gdzie mogą znaleźć, dotknąć, przymierzyć i kupić Twój produkt poza Twoją stroną internetową.
Tak robi to na przykład firma Mikroliście, która pojawiła się w Carrefourze:
Angażowanie fanów w Stories – quizy i Q&A
Daj fanom okazję do sprawdzenia wiedzy o marce bądź zapytania jej o to, co ich nurtuje. Wykorzystaj dostępne w aplikacji naklejki, by stworzyć ankietę lub dodać okienko do zadawania pytań.
Tak robią Q&A Aleksandra Morawiak (LiquidMemoryCollages) i Balagan Studio:
Marka Radical testuje wiedzę obserwatorów w regularnie organizowanych quizach:
Jak zachować Instagram Stories na dłużej niż 24 godziny?
Instagram umożliwia zapisywanie wybranych relacji na dłużej – wystarczy dodać je do wyróżnionych Stories umieszczonych między bio a feedem z postami. Wyróżnione relacje warto podzielić na kategorie (np. U Was, Produkty, Jak zamawiać itp.), by ułatwić użytkownikom odnalezienie tego, co ich interesuje.
Pierwszą relacją może być story pt. Zacznij tutaj, w którym zamieścisz wszystkie najważniejsze informacje w skróconej formie.
By wyróżnione relacje wyglądały estetycznie i jednolicie, stwórz dla nich jednolite okładki, tak jak zrobiły to Krasne Nitki:
Sekret dobrych Instagram Stories – jak je tworzyć, by widzów przybywało?
Wiesz już, o czym można stworzyć ciekawe relacje, pora na trochę porad na temat tego, jak przygotować je pod względem technicznym.
Krótko i na temat
Relacje nie mogą być przegadane i trwać w nieskończoność. Większość tematów da się omówić w maksymalnie 10 planszach. Oczywiście czasem może być ich więcej, ale nie rób z tego zwyczaju – to, co sprawdzi się u influencera, niekoniecznie zadziała w przypadku marki.
Napisy i regulacja głośności
Dodawanie napisów do Stories, w których ktoś mówi, jest obowiązkowe. Korzystają z nich nie tylko głusi, ale także osoby oglądające relacje w obecności niemowlaka czy jadące komunikacją miejską. Przejrzenie napisów jest też szybsze niż wysłuchanie całego nagrania.
Wideo nie powinno być zbyt głośne. Jeśli pokazujesz coś, co jest głośniejsze niż rozmowa, ostrzeż przed tym obserwatorów na wcześniejszej klatce.
Oznaczanie produktów
Jeśli pokazujesz produkt w Stories, zadbaj o to, by użytkownik łatwo mógł znaleźć go potem w sklepie – pokaż jego nazwę lub numer. Takie działanie może też skłonić obserwatorów do zrobienia screenów i zachowania relacji na później.
Dobrej jakości zdjęcia
Choć relacje są z natury mniej dopracowane niż posty, nie warto rezygnować z wysokiej jakości zdjęć. Dbaj o to, by fotografie były wyraźne i wykonane w dobrym świetle. To wciąż Twoja wizytówka i reklama produktu – musi prezentować się na nich atrakcyjnie.
Angażujące Instagram Stories
Wezwij użytkowników do działania – zapytaj ich w ankiecie, czy kupią produkt, pozwól wybrać kolor dzianiny na nową sukienkę i daj im się wykazać w teście wiedzy. Każda dodatkowa aktywność sprawi, że Instagramowy algorytm częściej będzie wyświetlał im Twoje Stories. Stwórz ku niej okazję!
Szablon Instagram Stories
Jako marka możesz opracować szablon relacji i korzystać z niego przy wybranych lub przy wszystkich Stories. Dzięki tej formie wyróżnisz się i ułatwisz zapamiętanie identyfikacji wizualnej firmy.
Pionowe zdjęcia w sesjach
Wiele firm podczas sesji zdjęciowych przygotowuje tylko zdjęcia poziome, które trudno później odpowiednio wykadrować i wrzucić w Stories. Pamiętaj, że większość użytkowników social mediów korzysta podczas ich przeglądania z aplikacji w telefonach, a w związku z tym potrzebują wertykalnego contentu. Im więcej ekranu zajmiesz, tym większa szansa na to, że zwrócisz na siebie uwagę.
Hasztagi, oznaczenia i lokalizacje
Dodawaj hashtagi, oznaczaj innych użytkowników i wskazuj lokalizację, by docierać do nowych osób, które (jeszcze) Cię nie obserwują.
Influencer marketing w Instagram Stories
Chcesz współpracować z influencerem? Zdecyduj się na pakiet post+Stories zamiast samego posta. Poproś influencera, by oznaczył Twoją markę przez opcję @mention – w ten sposób będziecie mogli udostępnić treść na swoim Instagramie i pochwalić się przed własnymi obserwatorami ciekawą współpracą.
Instagram Stories – Próbuj różnych opcji, aż znajdziesz to, co Twoi odbiorcy lubią najbardziej
Z pewnością nie każdy z przedstawionych przez nas pomysłów na Stories spodoba się wszystkim obserwującym – dlatego tak ważne jest różnicowanie form i tematów, jakie poruszasz. Zadbaj o to, by Stories były kreatywne i niepowtarzalne, nawet jeśli dotyczą tego samego produktu. Najlepsze z nich zapisuj w profilu, by jak najdłużej powiększało się ich grono odbiorców.