Hashtagi na Instagramie – wszystko co musisz wiedzieć

Zdjęcie na Instagramie należy podpisać #hashtagiem. Każdy użytkownik Instagramu o tym wie, ale mało który wie dlaczego

O co w ogóle chodzi z hashtagami na Instagramie? Do czego służą? Jakie hashtagi wybierać? Odpowiedzi znajdziesz w tym artykule!

Hashtag – co to?

Zacznijmy słownikowo. Hashtag to znacznik (z angielskiego tag), poprzedzony znakiem # (hash). W praktyce znaczniki te służą do kategoryzacji treści, a w przypadku Instagrama – kategoryzacji zdjęć.

Hashtagi działają jak kategorie na blogach czy stronach internetowych – pozwalają znaleźć wszystko, co danym hashtagiem (kategorią) zostało oznaczone. Właśnie dlatego dobór hashtagów pod Twoimi zdjęciami nie powinien być przypadkowy. Chyba nie chcesz, by Twoje zdjęcie trafiło do niewłaściwej kategorii?

Działa to tak:

Robisz piękne zdjęcie swoim roślinom doniczkowym. Wyszło naprawdę świetne, więc chcesz się nim pochwalić! 

Wrzucasz zdjęcie na Instagram, podpisując je (między innymi) hashtagiem #kwiatywdomu. Lepiej dobrze to sobie wyobraź, będziemy się posługiwać tym przykładem już do końca 😉

W tym samym czasie ktoś na drugim końcu Polski postanawia, że chce, by w jego nowym salonie było więcej kwiatów. Ponieważ lubi szukać inspiracji na Instagramie, wpisuje w wyszukiwarkę #kwiatywdomu, a następnie wybiera Najnowsze. Pierwsze co widzi to Twoje zdjęcie! Zrobiło na nim naprawdę spore wrażenie, zostawia polubienie, zapisuje post na później, a w komentarzu pyta co to za roślina, ta pierwsza od lewej. Twoje zasięgi rosną a algorytm Instagrama lubi Cię trochę bardziej 🙂

Jeśli zrobiłeś naprawdę dobre zdjęcie i dobrałeś naprawdę dobre hashtagi, takich ktosiów na drugim końcu Polski lubiących Twoje zdjęcie może być bardzo dużo. Liczby na Twoim koncie będą rosnąć.

Poza wyszukiwaniem zdjęć oznaczonych danym hashtagiem przez lupkę, hashtagi można także obserwować. Jeśli Twój post wzbudzi duże zaangażowanie, jest spora szansa, że wyświetli się on osobom, które obserwują hashtag #kwiatywdomu! Dzięki temu będą miały szansę odkryć Twój profil i zostać z Tobą na dłużej.

I właśnie w te dwa sposoby dobór hashtagów wpływa bezpośrednio na Twoje zasięgi na Instagramie!

W takim razie podstawy mamy za sobą. Teraz czas na Instagramową wiedzę tajemną…

Jak dobierać hashtagi? – najważniejsze zasady

Już wiesz, by nie dobierać hashtagów przypadkowo. Ale co to w ogóle znaczy? Na co zwrócić uwagę?

10 000 000 czy 10 000 użyć?

Wpisując hashtag w treść swojego posta, widzisz od razu ile razy występuje w postach publicznych (czyli w postach kont, które nie są prywatne). Nasze #kwiatywdomu mają 48 380 użyć. Dobrze? Źle? Przekonajmy się.

Często „odruchowo” szukamy NAJPOPULARNIEJSZYCH hashtagów z danej kategorii i używamy np. hashtagu #flower (84 miliony użyć!). 

Niestety to nie najlepszy pomysł, nawet jeśli nasze zdjęcie faktycznie pasuje do tej kategorii. Wyobraź to sobie: 84 000 000 flowerów na całym Instagramie! Jakie są szanse, że Twoje zdjęcie zostanie dostrzeżone w tym gąszczu? No właśnie…

Dlatego po pierwsze – nie używaj zbyt dużych hashtagów.

Spójrzmy na to z drugiej strony. W Twojej domowej dżungli znalazła się paproć, więc dodałeś do zdjęcia hashtag #paproćwdoniczce. W chwili pisania tego artykułu, hashtag ma 3 użycia. Super, można się wyróżnić! 

Tylko jaka jest szansa, że społeczność Instagrama będzie szukać paproci w doniczce? Ilość zdjęć opatrzonych tym znacznikiem sugeruje, że szanse na bycie dostrzeżonym są raczej marne. 

I dlatego po drugie – nie używaj zbyt małych hashtagów.

Jak dużych hashtagów zatem używać?

Po pierwsze: dobieraj wielkość znaczników do wielkości Twojego konta. Jeśli jest małe, nie przekraczaj 250 tys. użyć. Eksperymentuj ze znacznikami, które mają 100 tys. lub 50 tys. użyć i zobacz, co sprawdza się dla Ciebie najlepiej (monitoruj statystyki). Natomiast na pewno zrezygnuj ze schodzenia poniżej 10 tys. użyć. Chyba że…

Po drugie: używaj hashtagów zyskujących na popularności. Znacznik #lato2020 ma 1 000 użyć w połowie marca, ale w połowie lipca będzie już całkiem popularny. Jest to hashtag bieżący i ilość postów pod nim będzie się stale zwiększać, aż zacznie ustępować znacznikowi #jesień2020.

Czy w takim razie hashtag #kwiatywdomu jest odpowiednio duży? Ma prawie 50 tys. użyć, więc śmiało możemy powiedzieć, że jest w porządku, ale warto do niego dodać jeszcze inne, nieco większe hashtagi.

Nawiązuj do tematyki zdjęcia

Przypomnijmy, że hashtag to kategoria, którą chcesz przypisać Twojemu zdjęciu. 

Przypisanie zdjęcia do nie do końca pasującej, ale popularnej kategorii może być kuszące, ale zgubne. Jeśli użytkownik Instagramu zobaczy Twoje zdjęcie w kategorii, do której nie pasuje, może bardzo łatwo utrzeć Ci nosa, klikając Nie wyświetlaj dla tego hashtaga. Takich błędów Instagram nie zapomina i mogą się one odbić na Twoich późniejszych zasięgach. Dlatego pamiętaj, żeby Twoje hashtagi zawsze nawiązywały tematycznie do tego, co widać na zdjęciu lub ewentualnie do tego, co zawarte w opisie. Nie dodawaj hashtagu #koty, jeśli zdjęcie przedstawia #psy. Proste.

Przyjrzyj się wszystkim elementom zdjęcia i zastanów się, czy warto je oznaczyć hashtagiem. W przypadku naszej domowej dżungli, warto na przykład dodać znaczniki z nazwami roślin widocznych na zdjęciu, a także hashtagi nawiązujące do dekoracji wnętrz, np. #domoweinspiracje czy #wystrójwnętrz. Mniej zasadne będzie za to użycie hashtagu #zegar – chociaż występuje na zdjęciu to jest mało widoczny, nie jest głównym elementem i mało prawdopodobne, by zdjęcie okazało się przydatne dla osoby szukającej ciekawych zegarów. Mówiąc najprościej: wybierając znaczniki myśl o osobach, które dzięki nim trafią na Twoje zdjęcia – postaraj się, by znalazły to, czego szukają.

Po polsku czy po angielsku?

Wielu użytkowników Instagramu pisze opisy zdjęć wyłącznie po polsku, zwraca się do polskiej społeczności i… dodaje hashtagi wyłącznie po angielsku. Jak możesz się domyślić, nie jest do końca dobra strategia.

Zwracając się do polskojęzycznych odbiorców, warto dodawać do zdjęć hashtagi w języku polskim. Oczywiście będą one mniejsze, niż te anglojęzyczne, ale mogą pomóc Ci dotrzeć do nowych odbiorców.

Pamiętaj jednak, że także Polacy wyszukują na Instagramie znaczniki w języku angielskim! Nie rezygnuj z anglojęzycznych hashtagów całkowicie, a jedynie dodaj do nich te w języku polskim.

Ile hashtagów pod zdjęciem?

Maksymalnie pod zdjęciem na Instagramie możesz zamieścić 30 hashtagów. Czy warto dodawać ich aż tyle?

Każdy kolejny hashtag to szansa na dotarcie do większej liczby odbiorców. To taka jakby „darmowa reklama”. Z tego względu warto dodawać jak najwięcej hashtagów, nawet maksymalne 30. Z drugiej strony, czasem może Ci być trudno wymyślić 30 znaczników pasujących do zdjęcia i mających odpowiednią wielkość. W takiej sytuacji pamiętaj, że liczy się jakość, a nie ilość i lepiej dodać mniej hashtagów, ale za to takich, które będą lepiej dobrane. 

Instagram stawia na kreatywność i oryginalność. Z tego względu promuje profile, które używają różnorodnych hashtagów (sugeruje to bowiem, że publikują różnorodne treści). Jaki z tego wniosek? Lepiej dodać mniej hashtagów pod jednym zdjęciem i zadbać o ich zróżnicowanie w każdym kolejnym poście, niż publikować za każdym razem 30 hashtagów, które ciągle będą się powtarzać pod Twoimi zdjęciami.

Jakich hashtagów nie używać?

Jeśli publikujesz na Instagramie, być może zdarzyła Ci się kiedyś taka sytuacja: wybrałeś super zdjęcie i filtry, dopracowałeś opis z różnorodnymi hashtagami i opublikowałeś swoje dzieło. I chociaż byłeś pewny, że jest świetne, w ciągu kilkunastu minut nie zebrało ono żadnych polubień.

Znasz to? Jeśli tak, być może opatrzyłeś swoje zdjęcie jednym z zbanowanych (zablokowanych) hashtagów. 

Zablokowane hashtagi to najczęściej te, które wiążą się z ukazywaniem przemocy lub nagości, choć nie tylko. Lubisz styl boho? Uważaj, zanim oznaczysz tak swoje zdjęcie, ponieważ #boho jest także zbanowanym hashtagiem.

Jak można się łatwo domyślić, stosowanie zbanowanych hashtagów, skutkuje obniżeniem zasięgu zdjęcia, pod którym zostały one umieszczone!

Jak sprawdzić, czy dany hashtag jest zablokowany? W internecie jest wiele list zablokowanych hashtagów, jednak nie warto z nich korzystać, bo często są nieaktualne (lista zbanowanych hashtagów często się zmienia). Na szczęście są 2 bardziej skuteczne sposoby na sprawdzenie, czy znacznik jest „bezpieczny”.

Po pierwsze, możesz to sprawdzić bezpośrednio na Instagramie, wyszukując dany hashtag za pomocą lupy. Gdy hashtag jest zbanowany, nie ma możliwości obserwowania go! Oprócz tego, po wyszukaniu zobaczysz informację: 

Po drugie, możesz skorzystać z aplikacji IQHashtags. Po prostu wpisz tam hashtagi, które chcesz sprawdzić, a aplikacja wykryje te, które są zablokowane.

Ta część IGHashtags jest zupełnie darmowa (o płatnej części będzie mowa za chwilę).

Skąd czerpać hashtagowe inspiracje?

Nawet znając powyższe zasady możesz nie wiedzieć, jak otagować dane zdjęcie. Na szczęście jest kilka sposobów na hashtagową niemoc twórczą.

Podpatruj influencerów

Brak Ci pomysłów na hashtagi? Znajdź influencera, który publikuje zdjęcia o podobnej tematyce i sprawdź, z jakich hashtagów korzysta. Możesz się nimi śmiało inspirować, ale pamiętaj, żeby zawsze dostosować hashtagi do wielkości Twojego konta.

Wykorzystaj IQHashtags

IQHashtags pomoże Ci nie tylko ze zbanowanymi znacznikami, ale też z doborem hashtagów w danej kategorii tematycznej. Jest to aplikacja płatna, jednak można wypróbować jej działanie za darmo, wyszukując 5 grup interesujących Cię hashtagów. 

Po wpisaniu w aplikację flower możesz wyszukać podobne lub powiązane hashtagi, jednocześnie zaznaczając, jak duże hashtagi chcesz znaleźć. To oznacza, że jeżeli wybierzesz zakres 10 – 500 tys. użyć, aplikacja nie pokaże Ci samego hashtagu #flower ani powiązanych #flower_perfection czy #flowermagic (są zbyt duże). Zamiast tego, IGHashtags zaproponuje Ci np. użycie znacznika #whiteflower (408 tys. użyć).

Oprócz listy znaczników, aplikacja poinformuje Cię także ile razy dany hashtag był użyty na Twoim profilu oraz kiedy oznaczyłeś nim zdjęcie po raz ostatni, co pomoże Ci uniknąć powtarzania wciąż tych samych znaczników.

Znajdź powiązane hashtagi na Instagramie

Po wyszukaniu danego hashtagu na Instagramie, zobaczysz na szarym tle listę powiązanych z nim hashtagów. Klikając w nie, zobaczysz wyniki wyszukiwania dla danego znacznika oraz… kolejną listę powiązanych hashtagów – i tak bez końca. 

Na pewno znajdziesz tam to, czego szukasz! Pamiętaj jednak, żeby sprawdzać rozmiary proponowanych hashtagów – często mogą być one zbyt duże.

Korzystaj z gotowych list hashtagów

Wielu twórców internetowych działających na Instagramie, udostępnia swoje listy hashtagów powiązanych z daną tematyką. Są one dostępne zarówno w formie bezpłatnych materiałów jak i płatnych podręczników. Jeśli nie masz głowy do hashtagów, to może być dobre rozwiązanie dla Ciebie 🙂

Listę hashtagów możesz też przygotować sam! Zamiast wymyślać nowe znaczniki za każdym razem, gdy chcesz opublikować zdjęcie, poświęć godzinę lub dwie na przeszukanie Instagrama i spisz hashtagi z różnych kategorii tematycznych, które mogą Ci się przydać w przyszłości. Takie rozwiązanie bardzo ułatwia pracę i często sami z niego korzystamy.

Na koniec mam dla Ciebie jeszcze jedną radę – nie twórz opisów zdjęć bezpośrednio na Twoim telefonie! Na małym ekranie nietrudno o błąd, problematyczne jest też zobaczenie stworzonego tekstu i hashtagów w całości. Opis możesz stworzyć w dowolnym edytorze tekstu na swoim komputerze, a następnie przesłać go sobie na telefon. Możesz też połączyć swoje konto z facebookowym Creator Studio, dzięki czemu dodasz post na Instagram z poziomu komputera! Dodatkowo w Creator Studio możesz na bieżąco podglądać, ile hashtagów z dopuszczalnych 30 już dodałeś.

Z pewnością drzemie w Tobie mistrz Instagrama. Uzbrojony w nową wiedzę spróbuj go obudzić!

Potrzebujesz wsparcia w tworzeniu marki na Instagramie lub działaniach reklamowych?

Sprawdź nasze szkolenia i skontaktuj się z nami!

Podobne wpisy