Konkursy w Social Mediach – jak organizować i promować konkursy na Facebooku lub Instagramie?
Organizacja konkursu w social media może przynieść Twojej marce wiele korzyści – pod warunkiem, że zrobisz go z głową. Jak przeprowadzić konkurs na Facebooku czy Instagramie, by wzbudził duże zainteresowanie i przyniósł marce korzyści? Podpowiedzi znajdziesz w artykule!
Być może zainteresowało Cię to, że wiele marek organizuje tego typu konkursy w social mediach dla swoich fanów i również chcesz spróbować. Z naszego wpisu dowiesz się, jak przeprowadzić legalny w świetle polskiego prawa konkurs na Facebooku lub Instagramie, jakie zadanie konkursowe będzie najlepiej realizowało cel Twojej marki i jak promować konkurs, by dotrzeć do jak największego grona potencjalnych uczestników. Sprawdź!
Czy warto organizować konkursy w social media? Oto korzyści, które odniesie Twoja marka
Warto przede wszystkim zacząć od tego, jakie korzyści może przynieść Twojej marce organizacja konkursu w mediach społecznościowych. Są to przede wszystkim:
- większy zasięg treści – konkursy są chętnie lajkowane, udostępniane i komentowane, dzięki czemu docierają do szerokiego grona odbiorców;
- wypromowanie konkretnego produktu – jeśli wprowadzasz na rynek nowość lub zależy Ci na tym, by o jakimś obecnym już w ofercie produkcie było głośno, dobrym pomysłem jest zorganizowanie konkursu, w którym będzie on nagrodą lub jego zakup będzie jednym z warunków uczestnictwa (o czym szerzej za moment);
- zwiększenie zaangażowania – w social mediach konkursy są tym typem treści, który generuje najwięcej reakcji odbiorców, dlatego możesz je organizować, by pobudzić fanów do wzmożonej aktywności;
- zwiększenie motywacji fanów do uważnego obserwowania strony – jeśli Twoje konkursy na Facebooku czy Instagramie będą pojawiać się regularnie, odbiorcy będą bardziej zmotywowani do częstszych interakcji ze stroną i bycia na bieżąco z jej publikacjami;
- uzyskanie UGC, czyli User Generated Content – w konkursach możesz poprosić o wykonanie i opublikowanie zdjęć, które później mogą zostać wykorzystane przez markę np. w formie reposta na Instagramie.
To także szansa na udostępnienie produktu do testów tym osobom, które być może jeszcze go nie znają – jeśli im się spodoba, kolejną sztukę mogą kupić już samodzielnie.
Organizacja konkursu w social media – zacznij od określenia celu swojej marki
Marki organizują konkursy w mediach społecznościowych po to, by uzyskać korzyści dla siebie samych. Zastanów się nad tym, co jest najistotniejsze dla Twojej: zasięg, zaangażowanie fanów, pokazanie marki z dobrej strony, wypromowanie wybranego produktu, a może powiększenie liczby fanów, uzyskanie leadów, zgromadzenie listy chętnych do skorzystania z usługi lub sprzedaż?
Każdy z wyżej wymienionych celów jest dobry i każdy możesz osiągnąć dzięki organizacji konkursu na Facebooku lub Instagramie.
Gdy już wybierzesz cel, tak ułóż zadanie, by wykonanie go równało się ze zrealizowaniem Twoich założeń. Często przy okazji uda Ci się zrealizować również poboczne cele, ale zadbaj o to, by to główny był najważniejszy i pod jego kątem była przygotowana mechanika zabawy.
Konkurs w social mediach – jak wymyślić i dobrać zadanie konkursowe?
Gdy znasz już cel, pora na wymyślenie zadania, które pomoże go zrealizować. Konkursy w mediach społecznościowych możemy podzielić na dwa główne rodzaje:
– konkurs z niskim progiem wejścia,
– konkurs z wysokim progiem wejścia.
Konkurs z niskim progiem wejścia to taki, w którym wymagasz od użytkownika niewielkiego zaangażowania – np. dokończenia zdania czy odpowiedzi na proste pytanie konkursowe. Charakteryzuje się dużą liczbą komentarzy i udostępnień, bo udział w nim zajmuje maksymalnie kilka minut.
Konkurs z wysokim progiem wejścia wymaga większego zaangażowania uczestnika – musi poświęcić na wzięcie w nim udziału więcej czasu, np. kupić produkt lub wykonać zdjęcie w określonych okolicznościach. W tego typu konkursie zgłoszeń jest przeważnie mniej, zwłaszcza jeśli nagroda nie jest dostatecznie atrakcyjna.
Zasada tworzenia zadania jest prosta: im wyższy próg wejścia, tym bardziej wartościowa powinna być nagroda i tym mniejsze może być zaangażowanie. Jeśli chcesz nagrodzić użytkowników pakietem zwykłych gadżetów firmowych w zamian za wykonanie pracy plastycznej, możesz się spodziewać porażki. Nagroda musi być na tyle atrakcyjna, by opłacało się zaangażować i o nią zagrać (zwłaszcza że wygrana nie jest gwarantowana).
Dobre i kiepskie pomysły na zadanie w konkursie w social media
Oto przykładowe pomysły na zadania:
- wymyślenie kreatywnego hasła reklamowego dla produktu lub firmy,
- stworzenie autorskiego mema,
- udzielenie kreatywnej odpowiedzi na pytanie,
- opowiedzenie historii związanej z marką lub jej produktem,
- kreatywne uzupełnienie zdania, np. Gdybym nie musiał(a) pracować, to…
Słowo kreatywne pojawia się w zadaniach nie bez powodu – często jest to kryterium, według którego ocenia się odpowiedzi uczestników i na jego podstawie wybiera się zwycięzców konkursu w social media. Jest to na tyle płynne i pojemne pojęcie, że niemal do zera niweluje ryzyko zgłoszenia nieprawidłowości dotyczących wyboru laureatów przez osoby biorące udział w konkursie.
Jakie zadania sprawdzą się kiepsko? Wszelkiego rodzaju quizy, rebusy i zagadki mające jedną poprawną odpowiedź – w ich przypadku albo konkurs rozwiąże się błyskawicznie (czyli nie uzyska dużych zasięgów i zaangażowania), albo zwycięzcę trzeba będzie losować, co jest nielegalną praktyką w większości konkursów organizowanych na Facebooku czy Instagramie. Losowanie to loteria i podlega przepisom ustawy o grach hazardowych – chęć zorganizowania takiej formy zabawy dla fanów należy zgłosić w odpowiednim urzędzie.
Przykład nielegalnego konkursu na Facebooku
Regulamin konkursu na Facebooku lub Instagramie – o czym należy pamiętać?
Organizowany w mediach społecznościowych konkurs powinien być przede wszystkim zgodny z regulaminem Facebooka. Oznacza to, że nie może być loterią ani rozdaniem, nie może też wymuszać na użytkowniku wykorzystania swojej osi czasu ani oznaczania znajomych. Uczestnicy muszą zostać poinformowani, że konkurs nie jest organizowany, popierany, sponsorowany ani w żaden inny sposób związany z Facebookiem. Musi być też zgodny z prawem obowiązującym w danym kraju.
Konkurs w mediach społecznościowych powinien mieć swój własny regulamin, w którym zawrzesz następujące dane:
– informację o organizatorze i fundatorze nagród,
– datę rozpoczęcia i zakończenia konkursu,
– zasady wzięcia udziału w konkursie,
– informacje o nagrodach (ich rodzaju, liczbie oraz sposobie przekazania),
– kryteria wyłonienia zwycięzcy,
– zasady reklamacji,
– politykę prywatności.
Przygotowanie regulaminu konkursu w social media warto zlecić prawnikowi. Możesz to zrobić raz i przez dłuższy czas korzystać z opracowanego przez niego szablonu, aktualizowanego oczywiście o zasady konkretnego konkursu.
Gdzie opublikować regulamin konkursu na Facebooku lub Instagramie?
Regulamin można opublikować na stronie www marki w formie pliku do pobrania – nie jest to jednak zbyt popularne rozwiązanie przede wszystkim ze względu na to, że osoby obsługujące media społecznościowe często nie mają dostępu administracyjnego do strony www. Zamiast tego można wrzucić plik w formie pliku PDF (lub dokumentu .doc) na dysk Google i udostępnić go użytkownikom tylko do odczytu.
Link do regulaminu koniecznie należy zamieścić w poście konkursowym na Facebooku, a w przypadku konkursu na Instagramie podlinkować go w bio lub w inny jasny sposób wyjaśnić użytkownikom, jak go znaleźć.
Jak promować konkurs w mediach społecznościowych?
Znasz już cele, w jakich organizuje się konkursy w social media, wiesz, jak sformułować zadanie i co zawrzeć w regulaminie. Pora porozmawiać o dystrybucji, czyli kolejnym ważnym czynniku, który ma niebagatelny wpływ na wyniki. Jak promować konkurs na Facebooku czy Instagramie, by dotarł do jak największej liczby potencjalnych uczestników?
1. Promocja konkursu z wykorzystaniem reklamy na Facebooku i Instagramie
Promocja posta konkursowego to najprostsza forma dotarcia z przekazem do wybranej przez Ciebie grupy docelowej. Dzięki niej skierujesz komunikat przede wszystkim do osób, które mogą być zainteresowane Twoją marką i jej produktami, dlatego warto z tej opcji skorzystać.
Jaki budżet przeznaczyć na promocję konkursu? Wszystko zależy od tego, jak trudne jest zadanie – im wyższy próg wejścia, tym trudniej będzie Facebookowi pozyskać aktywność użytkowników, co bezpośrednio przełoży się na koszt za wynik.
2. Informacja w mediach własnych marki
Poinformuj o konkursie we wszystkich dostępnych Ci mediach własnych, np. na blogu, w newsletterze, na stronie www czy w innych mediach społecznościowych niż to, w którym jest organizowany. W komunikacji podkreśl korzyści, jakie odnoszą uczestnicy i pokaż nagrody, a z pewnością odbiorcy treści nie pozostaną obojętni.
Jeśli macie sklep stacjonarny lub jesteście restauracją, przygotujcie plakaty lub ulotki informujące o tym, że trwa konkurs i gdzie można go znaleźć. Możecie na nich zamieścić kod QR, który po zeskanowaniu smartfonem przeniesie zainteresowaną osobę wprost na stronę z konkursem.
3. Grupy i strony poświęcone konkursom
Na Facebooku znajdziesz przynajmniej kilkanaście grup, w których możesz podzielić się informacją o przeprowadzanym przez siebie konkursie. Istnieją również specjalne strony poświęcone wyłącznie dystrybuowaniu konkursów i łączeniu ze sobą uczestników i organizatorów.
Brzmi to świetnie, pamiętaj jednak, że korzystają z nich przede wszystkim osoby, które biorą udział w kilkudziesięciu konkursach miesięcznie, tzw. konkursowicze. Jest niemal pewne, że nie zostaną później Twoimi klientami, bo jesteś dla nich jedną z wielu opcji na uzyskanie gratisów. Ich aktywność pomoże Ci oczywiście w zwiększeniu zasięgów i zaangażowania, ale zwycięzców najlepiej wybrać spośród tych osób, które już wcześniej udzielały się na stronie lub nie biorą udziału we wszystkich możliwych zabawach tego typu.
4. Współpraca z influencerem
Zależy Ci na tym, by konkurs miał naprawdę duże zasięgi i przyniósł Ci jeszcze więcej korzyści? Zorganizuj go we współpracy z influencerem, który pomoże Ci w przygotowaniu zabawy angażującej jego społeczność w działania związane z Twoją marką.
Przykładowy konkurs we współpracy z influencerem
Konkurs możesz przeprowadzić zarówno w mediach społecznościowych własnych, jak i tych należących do influencera. W przypadku takiej współpracy warto zadbać o naprawdę atrakcyjne i wartościowe nagrody, które jeszcze bardziej zmotywują uczestników do wzięcia udziału w zabawie.
Będą Ci oczywiście niezbędne dwa dokumenty przygotowane przez prawnika: regulamin konkursu w social media i umowa o współpracy z influencerem precyzująca Wasze wzajemne zobowiązania.
5. Czytelna, jasna informacja na grafice w poście konkursowym
W zwiększeniu zainteresowania konkursem pomoże też… przygotowanie odpowiedniej grafiki. Oprócz ciekawego zdjęcia czy ilustracji w tle zamieść na niej dobrze widoczny i czytelny napis Konkurs. Możesz także wspomnieć o nagrodach lub je pokazać. Chodzi o to, by użytkownik, który podczas scrollowania trafi na zdjęcie konkursowe, od razu wiedział, o co chodzi i poświęcił tej treści dłuższą chwilę – a może nawet od razu wziął udział w zabawie.
Jak wybrać nagrody do konkursu w social media i jak przekazać je uczestnikom?
Wybór nagród w konkursie to także ważny element jego organizacji. Jak już wcześniej pisaliśmy, im wyższa wartość nagrody, tym trudniejsze może być zadanie konkursowe – choć oczywiście warto jednak pamiętać przy tym, że efektem może być mniej zgłoszeń (ale będą one wyższej jakości).
Nagrodą w konkursie może być:
– produkt Twojej marki (nowy lub już istniejący),
– bon do wykorzystania w Twoim sklepie lub innych sklepach umożliwiających zakupy za pomocą bonów podarunkowych,
– dostęp do kursu, szkolenia czy innych treści cyfrowych,
– zestaw akcesoriów firmowych (ale nie smyczy i długopisów, a np. obrandowanych kubków termicznych czy wielorazowych pojemników),
– bilet lub zaproszenie na wydarzenie,
– voucher do wykorzystania w restauracji, na warsztatach czy konsultacjach.
Konkurs w social mediach a podatek
Bardzo ważna jest wartość nagród – powyżej pewnej kwoty (ok. 2000 zł w przypadku osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz przedsiębiorców prowadzących działalność rolniczą) konieczne będzie odprowadzenie 10% podatku. Ten obowiązek ciąży na zwycięzcy konkursu, ale możesz wykazać się rycerskością i wziąć to na siebie, by nie psuć laureatowi radości ze zwycięstwa. I oczywiście poprawić swój wizerunek w jego oczach ;).
Nagrody możesz przesłać drogą elektroniczną lub pocztą – w tym ostatnim przypadku koniecznie poinformuj użytkowników w regulaminie, że by odebrać wygraną, będą musieli przekazać Ci swój adres.
W przypadku fizycznych nagród zadbaj o to, by już rozpakowanie paczki było przyjemnością – niech ona sama będzie warta pokazania w mediach społecznościowych. To także ważna część całego doświadczenia potencjalnego klienta, dzięki której na pewno zapamięta Was na dłużej.
Co z osobami, które nie wygrały nagrody?
Osoby, które nie wygrały w konkursie, nie muszą odchodzić z niczym – możesz skontaktować się z nimi i przekazać im specjalny kod rabatowy na zakupy w Twoim sklepie. Będzie to wartościowe zwłaszcza dla osób, które i tak chciały nabyć produkt lub gdy promocje są u Ciebie naprawdę rzadkie.
To również świetny sposób na pokazanie, że doceniasz zaangażowanie i poświęcony czas.
Organizacja konkursu w social media – podsumowanie
Konkurs w social media jest okazją do wypromowania swojej marki stosunkowo niskim kosztem. Dzięki niemu możesz dotrzeć do osób, które mogą stać się potencjalnymi klientami firmy, a przy okazji pokazać, że doceniacie bycie z Wami w mediach społecznościowych. Nim go zorganizujesz, zastanów się, jaki jest Twój cel. Postaw przed uczestnikami zadanie konkursowe, które ułatwi Ci jego osiągnięcie i zadbaj o to, by wszystko odbyło się w granicach prawa.
Jeśli chcesz zorganizować konkurs w social media z pomocą profesjonalistów, napisz do nas – nasi specjaliści chętnie Ci w tym pomogą!