Jak przygotować dobre wideo na Facebooka? Poradnik
Wideo w social media kochają zarówno użytkownicy, jak i algorytmy – i choć jego zrobienie jest często trudniejsze niż stworzenie posta ze zdjęciem, warto podjąć rękawicę. Sprawdź, jak przygotować dobre wideo na Facebooka, dzięki któremu dotrzesz z komunikacją swojej marki do nowych klientów i znacznie zwiększysz swoje zasięgi!
Marketingowcy od kilku dobrych lat przewidują pod koniec ubiegającego roku, że kolejny będzie rokiem mobile i rokiem wideo. Wielu z nim umknęło wśród tych intensywnych wypatrywań to, że… to już się dzieje. Użytkownicy lubią i chcą oglądać filmy w social media, dlatego dostarcz je im, nim zrobi to konkurencja. Przeczytaj ten artykuł i dowiedz się, jak przygotować dobre wideo na Facebooka, które pomoże w promocji Twojej marki!
Dlaczego warto postawić na wideo na Facebooku? 3 powody
Jako że stworzenie nawet krótkiego wideo wymaga zwykle więcej wysiłku niż zrobienie zdjęcia czy grafiki opartej na szablonie, zacznijmy od tego, jakie korzyści przyniesie Ci publikowanie filmów o marce na Facebooku. Oto one!
1. Wypromowanie się niskim kosztem
Koszt reklamy posta wideo na Facebooku oscyluje zwykle wokół 0,01 zł za wynik, czyli pojedyncze wyświetlenie. Dla porównania – promocja postów statycznych to zwykle około kilkanaście groszy za jednostkową aktywność. Prosta matematyka mówi więc: jeśli chcesz dotrzeć ze swoim komunikatem do większej liczby osób, wykorzystując nawet niewielki budżet, postaw na kreację wideo.
Sam Facebook nie ukrywa, że wideo jest bardzo angażującą użytkowników formą treści i zależy mu na tym, by oglądali go jak najwięcej. Kto dostarcza contentu? Influencerzy i twórcy, w tym firmy. By ich do tego zachęcić, medium daje wideo przeciętnie większe organiczne zasięgi niż treściom statycznym – nawet bez płatnej promocji możesz więc dzięki niemu trafić do sporego grona nowych odbiorców.
Oprócz tego na Facebooku znajduje się również sekcja Facebook Watch, w której można oglądać, udostępniać i komentować przesłane przez użytkowników filmy, a także dodawać do nich reakcje – nawet jeśli nie jesteśmy fanami ani obserwatorami danej strony.
2. Użytkownicy Facebooka kochają wideo…
Codziennie 500 milionów użytkowników Facebooka na całym świecie poświęca w sumie milion godzin na oglądanie wideo zamieszczonych na tej platformie. To ogromna szansa na zaistnienie dla Twojej marki! Globalnie widzimy wzrost popularności krótkich (w porównaniu z produkcjami kinowymi czy telewizyjnymi) filmów i ta tendencja od kilku lat się utrzymuje.
3. … a wiele marek wciąż go nie robi
Tworzenie wideo na Facebooka może być dla Twojej marki sposobem na wyróżnienie się na tle konkurencji. Wiele firm uważa, że robienie filmów jest zbyt drogie, zbyt czasochłonne lub potencjalnie zbyt mało opłacalne i odpuszczają. Dzięki temu ci, którzy je tworzą, mają już na starcie ułatwione zadanie – nawet jeśli muszą walczyć o uwagę z innymi treściami, to przynajmniej w swojej branży są liderem.
Jeśli Twoja konkurencja nie robi wideo, to doskonały moment na to, by ją wyprzedzić, zanim to ona postawi na filmy na Facebooku.
Typy wideo na Facebooku – rodzaje i charakterystyka
Wideo wideo nierówne – możemy wyróżnić przynajmniej kilka różnych typów tego sposobu prezentowania treści na Facebooku. Jakie typy wideo można oglądać na Facebooku?
Gify na Facebooku
Gif to krótkie wideo, które może składać się z obrazów połączonych w całość, nagrania albo animacji. Na tle innych filmów na Facebooku wyróżnia się tym, że gifów nie musisz robić – są już gotowe, a Ty możesz je np. wybierać za pomocą przycisku „gif” w odpowiedzi na komentarz. Możesz też stworzyć swoje gify i wgrać je bezpośrednio do Facebooka, publikując je jako post wideo.
Transmisja live – nietypowe wideo na Facebooku
Live to o tyle nietypowa forma wideo na Facebooku, że dzieje się na żywo – wszystkie pozostałe możesz przygotować wcześniej. Jest to jednocześnie dzięki temu forma bardzo angażująca i wymagająca, ale przynosząca markom wymierne rezultaty np. w postaci wzrostu sprzedaży konkretnych usług czy produktów. Czy sprawdzi się w przypadku Twojej firmy? Sprawdź!
Pokaz slajdów na Facebooku
Jeśli chcesz zaprezentować coś, co odbywa się w kilku krokach (np. proces personalizacji zamówienia), możesz wykorzystać pokaz slajdów – czyli zestaw kilku zmieniających się automatycznie plansz ze zdjęciem lub tekstem. To Ty wybierasz, w jakim tempie będą się zmieniać, dlatego z jednej strony zadbaj o to, by użytkownik miał czas na zapoznanie się z każdą planszą w całości, a z drugiej o to, by przejście nie było zbyt późne i przez to zniechęcające do oglądania.
Film na Facebooku
Film na Facebooku może mieć też formę nagrania wykonanego uprzednio kamerą lub telefonem, obrobionego i dopiero udostępnionego na platformie. Może on mieć nawet 240 minut długości, ale pamiętaj, że Facebook to nie Netflix i użytkownicy niekoniecznie chcą poświęcić aż tyle czasu na oglądanie treści na temat Twojej marki. Kilkunastosekundowe wideo może odnieść lepszy efekt niż trzygodzinne, dlatego dbaj o to, by w jak najkrótszym czasie przekazać esencję swojej wypowiedzi.
Cinemagraphy na Facebooku
Ciekawą formą filmu na Facebooka jest cinemagraph – czyli ruchome zdjęcie. Można go stworzyć przy pomocy specjalnej aplikacji, która wprawia w ruch to, co na zdjęciu zostało zatrzymane w miejscu, np. chmury czy parę wodną. Odpowiedni dobór fotografii sprawi, że efekt będzie naprawdę ciekawy!
Stories w formie wideo na Facebooku
Facebook Stories również mogą mieć formę wideo. Wystarczy, że zamiast zwykłych plansz grafik przygotuje animację albo specjalista social media w Twojej marce stanie za kamerą i krótko opowie o tym, co chce przekazać. Jest to jednocześnie forma luźna i najmniej zobowiązująca, bo stories znikają po 24 godzinach i użytkownicy lubią, kiedy są one bardzo naturalne i niewymuskane.
Animacja na Facebooku
Filmem na Facebooku może być też animacja stworzona na bazie ilustracji czy wektorów. Wymaga to zwykle sporo pracy, ale tu również efekt może być bardzo ciekawy i stanowić namiastkę tego, co produkują profesjonalne studia animacji. Za pomocą takiego filmu można na przykład wyjaśnić użytkownikowi, jak używać konkretnego produktu lub jak skorzystać z określonej usługi.
Formaty wideo na Facebooku, czyli garść wskazówek technicznych
Dobre wideo to takie, które spełnia wytyczne medium, w którym będzie publikowane. Najważniejsze w przypadku Facebooka jest to, by wideo miało:
- format MP4 – może mieć inny, ale wówczas trzeba liczyć się z tym, że mogą pojawić się jakieś trudności techniczne; sama Meta rekomenduje właśnie MP4,
- rozdzielczość maksymalnie 1080 px,
- wagę do 10 GB,
- długość nieprzekraczającą 240 minut,
- kompresję dźwięku stereo AAC z szybkością powyżej 128 kb/s,
- napisy.
Te warunki są niezbędne do tego, by plik prawidłowo załadował się do systemu – nie są jednak jedyne. Jak jeszcze możesz zwiększyć swoje szanse na stworzenie chętnie oglądanego wideo na Facebooka?
Jak dodać wideo na Facebooka? Instrukcja krok po kroku
Dodawanie wideo na Facebooka jest nieco bardziej skomplikowane niż wstawienie typowego posta ze statyczną grafiką. O czym musisz pamiętać?
1. Dodaj tytuł filmu, w którym zawrzesz słowa kluczowe opisujące zawartość – dzięki temu użytkownicy będą mogli go łatwo wyszukać.
2. Stwórz opis filmu na Facebooka – będzie się wyświetlał jako treść posta, dlatego zadbaj o to, by przekazać w nim najważniejsze informacje zachęcające do oglądania.
3. Zdecyduj, czy chcesz wyświetlać film w Aktualnościach (trafi do wszystkich), czy do ograniczonej grupy odbiorców. My zdecydowanie rekomendujemy tę pierwszą opcję, jeśli zależy Ci na szerokim dotarciu do nowych osób. Jeśli chcesz skierować się tylko do fanów np. z obszaru konkretnego kraju, skorzystaj z drugiej wspomnianej przez nas opcji.
4. Dodaj miniaturę do wideo na Facebooku. Do wyboru masz trzy opcje:
a) miniaturę generowaną automatycznie i zaproponowaną przez Facebooka,
b) dowolny kadr z wgrywanego filmu,
c) możliwość wgrania własnej, specjalnie przygotowanej grafiki.
Pamiętaj, że to będzie okładka i wizytówka filmu, dlatego powinna przyciągać uwagę i zachęcać do obejrzenia całości.
5. Określ, jak treść będzie dystrybuowana. Zdecyduj, czy chcesz ją pokazać w Aktualnościach i zezwolić na osadzanie – obie te opcje rekomendujemy, bo umożliwią zapoznanie się z materiałem większej liczbie widzów oraz wspomogą jego organiczną dystrybucję.
6. Dodaj napisy – ręcznie lub w formie przygotowanego wcześniej pliku.
Gotowe! Możesz opublikować swój film lub zaplanować jego publikację na przyszłość.
Dobre wideo na Facebooka, czyli jakie? 10 wskazówek dla twórców
Na koniec mamy dla Ciebie 10 wskazówek, które pozwolą Ci na tworzenie lepszych filmów na Facebooka.
1. Twórz wideo na Facebooka o zróżnicowanej tematyce i formie
Filmy w social media dzielą się zwykle na trzy typy: rozrywkowe, edukacyjne i inspiracyjne, i to one są chętnie udostępniane. Zadbaj o to, by w swoich treściach zarówno uczyć, jak i bawić oraz inspirować, a z pewnością nie pozostaną niezauważone.
Wykorzystuj również formy wideo, o których pisaliśmy wcześniej, by zaskakiwać odbiorców i zdobywać ich uwagę.
2. Zwróć uwagę na okładkę
Zadbaj o to, by okładka była estetyczna, przyciągała wzrok i zachęcała do obejrzenia Twojego wideo na Facebooku. O tym, jak ustawić miniaturę w odpowiedni sposób, pisaliśmy powyżej.
3. Promuj filmy na Facebooku
Tworzysz film na Facebooka? Postaraj się o to, by nie zabrakło Ci środków na płatną promocję. W przypadku wideo niewielkim kosztem jesteś w stanie znacznie zwiększyć zasięgi swojej treści.
4. Mów krótko i na temat
Wideo dłuższe niż 15 sekund nie skupia uwagi użytkowników na długo i rośnie jego współczynnik odrzuceń, dlatego po pierwsze zadbaj o to, by początek był zachęcający i skłaniał do obejrzenia całości, a po drugie – by mówić krótko, rzeczowo i na temat, maksymalnie starając się skondensować swój przekaz.
5. Nagrywaj w pionie
65% użytkowników ogląda wideo na Facebooku w pionie. Najlepiej nagrywać je w związku z tym w tym formacie, ewentualnie w kwadracie; najsłabiej sprawdzi się tu wideo poziome.
6. Dodawaj napisy
Wiesz, że wideo na Facebooku aż 85% osób ogląda bez dźwięku? W związku z tym dodawanie napisów jest koniecznością – inaczej współczynnik odrzuceń może być naprawdę wysoki i cała Twoja praca pójdzie na marne.
7. Zadbaj o wysoką jakość nagrania
Postaraj się o to, by Twoje nagranie było technicznie dobre – obraz nie był zbyt rozchwiany i rozpikselowany, a dźwięk ledwo słyszalny lub niesamowicie głośny. Sama zawartość merytoryczna nie wystarczy!
8. Zachęć opisem
W opisie posta z wideo na Facebooku poinformuj swojego potencjalnego klienta, co zyska, oglądając film do końca. Nie musisz streszczać całego materiału – wystarczy ogólne opowiedzenie o tym, czego rzecz dotyczy.
9. Przygotuj osobę występującą i jej tło
Jeśli robisz wideo z człowiekiem, zadbaj o korzystny kadr, oświetlenie i udźwiękowienie, bo to połowa sukcesu. Najlepiej, jeśli wystąpi osoba czująca się przed kamerą swobodnie, bo dzięki temu masz większe szanse na dobry odbiór.
10. Wgrywaj wideo bezpośrednio do Facebooka
Nie udostępniaj treści z innych platform – wgrywaj plik bezpośrednio do Facebooka, bo tak osiągniesz najlepsze zasięgi.
Zleć tworzenie wideo na Facebooka specjalistom z Coconut Agency!
Nie masz czasu lub zasobów na samodzielne tworzenie wideo na Facebooka lub do innych social media? Zleć to naszym specjalistom! Przygotujemy dla Ciebie dowolny typ filmu – od gifa, przez cinemagraph, po dłuższe wideo promocyjne na temat marki. Umów się na bezpłatną konsultację z naszym ekspertem i dowiedz się, co rekomendujemy w Twoim przypadku!