Restauracja na Facebooku – odkryj, jak tworzyć content, który przyciągnie gości
Wiele biznesów potrzebuje mediów społecznościowych, żeby dobrze prosperować – branża gastronomiczna nie jest wyjątkiem od tej zasady. Jak prowadzić Facebooka restauracji, by zbudować wokół marki zaangażowaną społeczność, która przełoży się na rosnącą liczbę gości? Podpowiadamy!
Możesz mieć najlepszych kucharzy i najwspanialsze składniki na świecie, a mimo wszystko nie odnieść sukcesu w branży gastronomicznej i mieć lokal świecący pustkami. Powód? Kiepski marketing lub w ogóle brak działań marketingowych.
Zapobiegnij temu. Dowiedz się, jak za pomocą Facebooka restauracji komunikować się z gościem, promować swoją ofertę i zapełniać system rezerwacji na wiele dni do przodu. Oto porady naszych specjalistów.
Dlaczego warto prowadzić fanpage restauracji na Facebooku?
Zacznijmy od tego, po co w ogóle to robić i czy faktycznie warto inwestować w media społecznościowe. Oto cztery główne powody, dla których Twoja restauracja powinna aktywnie działać na Facebooku.
1. Zbudowanie zaangażowanej społeczności wokół marki
Prowadzenie profilu restauracji na Facebooku przynosi zwykle dużą satysfakcję i jej właścicielom, i specjalistom obsługującym markę marketingowo. Ludzie kochają dobre jedzenie i lubią dawać temu wyraz przez komentarze, lajki i oznaczenia. Bardzo szybko można zbudować wokół lokalu społeczność, która pomoże w dotarciu z ofertą do kolejnych osób.
Szkopuł w tym, że trzeba to zrobić umiejętnie, by faktycznie osiągnąć taki rezultat – ale to temat na dalszą część wpisu.
2. Podawanie gościom bieżących informacji
Awaria wody lub prądu? Choroba sporej części personelu? Brak dostawy? To wszystko mogą być powody do nieprzewidzianego, natychmiastowego zamknięcia lokalu. Kartka na drzwiach nie rozwiąże sprawy – gość będzie musiał przecież zadać sobie najpierw trud dotarcia na miejsce, by przekonać się, że odejdzie głodny, a to może go zniechęcić już na zawsze.
Ten problem może rozwiązać prowadzenie fanpage’a na Facebooku – restauracja może wrzucić w tym dniu posta i story, w których poinformuje o zaistniałej sytuacji i powie, kiedy będzie mogła się otworzyć. Wielu gości uniknie dzięki temu rozczarowania.
3. Możliwość przypominania o sobie i aktywizowania gości
Czasem jest tak, że nawet jeśli lubimy markę, w natłoku codziennych spraw zapominamy o jej istnieniu. Facebook restauracji pozwoli na stałe przypominanie gościom o tym, jak działacie, jakie dania macie w menu i przede wszystkim… pomoże w narobieniu im apetytu dzięki smacznie wyglądającym na zdjęciach potrawom.
Na Facebooku możesz też organizować konkursy, pytać fanów o różne kwestie (np. o to, czy skorzystaliby z jakiejś specjalnej oferty) czy tworzyć tematyczne wydarzenia.
4. Sposób na zaoszczędzenie na stronie www
Otwarcie biznesu wymaga sporych nakładów finansowych, dlatego stworzenie strony www często odkłada się na później. Jej substytutem może być fanpage restauracji na Facebooku, który przedstawi gościom informacje na jej temat oraz pozwoli na zapoznanie się z menu. Ma on też tę przewagę nad www, że treści wyświetlą się w feedzie użytkownika samoistnie dzięki algorytmowi (wejście na stronę www musi wynikać z jego intencji).
Strategia działań na Facebooku dla restauracji – co powinna zawierać?
Działania restauracji na Facebooku warto zacząć od opracowania strategii, która będzie składać się z części analitycznej i kreatywnej.
W części analitycznej zawierają się:
- analiza obecnej sytuacji marki (jeśli prowadziła jakieś działania marketingowe),
- analiza konkurencji (od 3 do 5 konkurentów wskazanych przez Ciebie lub wytypowanych przez agencję),
- analiza grupy docelowej.
Wieńczą ją wnioski dotyczące m.in. tego, na jakie komunikaty jest podatna dana grupa docelowa, jakie treści konkurencji cieszą się zainteresowaniem, a które wydają się nietrafione.
W efekcie powstaje pomysł kreatywny, czyli unikalna kombinacja sposobów na komunikację restauracji na Facebooku. Zawsze jest on szyty na miarę, bo nie ma dwóch takich samych biznesów. Jego wdrożenie ma zapewnić sukces nie tylko na Facebooku, ale przede wszystkim – poza nim, mierzony w faktycznych rezerwacjach i zamówieniach.
Co powinno się znaleźć na fanpage’u restauracji na Facebooku?
Fanpage restauracji na Facebooku ma kilka obowiązkowych elementów oprócz zwykłych postów:
- menu,
- lokalizację i dane kontaktowe,
- zdjęcie w tle,
- przypięty post.
Poniżej wyjaśniamy, jak je ustawić i co tam umieścić.
Jak dodać menu na Facebooka restauracji?
By dodać menu na fanpage restauracji, wejdź w Ustawienia, a następnie w sekcji Szablony wybierz „Restauracje i kawiarnie” – to pozwoli Ci na dodanie zakładki z menu, przycisku „Jak dojechać” czy ofert.
Zdarza się, że ta funkcja zawodzi (karta nie wyświetla się poprawnie w aplikacji Facebooka), dlatego dobrze jest dodać menu także jako zdjęcie w albumie i zamieścić je na stronie www. Wszystko to ułatwi gościom dotarcie do kluczowych informacji.
Informacje o restauracji na Facebooku
W Ustawieniach koniecznie dodaj też informacje o tym, jak się z Wami skontaktować – mailowo i telefonicznie. Uzupełnij także adres, by goście mogli z łatwością trafić na miejsce.
Zdjęcie w tle dla restauracji na Facebooku
Na zdjęciu w tle warto umieścić zdjęcie pokazujące Was z najlepszej strony – pełną salę, wyróżniające Was danie lub korzystne zdjęcie lokalu z zewnątrz. Dobrze jest tam również napisać, gdzie się znajdujecie oraz dodać CTA, czyli wezwanie do działania. Może to być na przykład informacja, że jesteście już otwarci, jeśli to nowy lokal.
Jak zrobić przypięty post na Facebooku restauracji?
Przypięty post powinien być zbiorem najważniejszych informacji o tym:
- co podaje restauracja,
- gdzie się znajduje,
- w jakich godzinach działa,
- jakie są zasady rezerwacji,
- czy miejsce jest przyjazne dla osób z niepełnosprawnościami i dziećmi oraz dla zwierząt,
- gdzie można znaleźć menu,
- jak zamówić jedzenie na dowóz.
Jak go stworzyć? Opublikuj go tak jak wszystkie inne posty, kliknij w trzy kropki w prawym górnym rogu i wybierz opcję „Przypnij”. Gotowe!
Zdjęcia na Facebooku restauracji – dlaczego warto zainwestować w profesjonalną sesję?
Jeśli prowadzisz restaurację, to wiesz, że ludzie jedzą oczami – dlatego podawane dania muszą nie tylko dobrze smakować, ale i ładnie się prezentować. To sprawia, że chcą pochwalić się nimi np. w swoich mediach społecznościowych.
Zadbaj o to, żeby nie tylko faktyczni goście widzieli, jakie piękne talerze umiecie wyczarować, ale by każda osoba zainteresowana restauracją mogła zobaczyć je na zdjęciach i na tej podstawie podjąć decyzję o wizycie u Ciebie. Najlepiej będzie, jeśli zlecisz przygotowanie sesji fotografowi kulinarnemu, który we współpracy ze specjalistą ds. social media stworzy treści przydatne na Facebooka restauracji.
Zdjęcia na Facebooka restauracji:
- powinny mieć wysoką jakość i nasycone kolory,
- prezentować potrawy zarówno z góry, jak i z innych perspektyw, zwłaszcza z zastawą w tle,
- pokazywać ludzi (ręce, twarze, sylwetki), ale powinni oni być na drugim planie – pierwsze skrzypce niech gra jedzenie,
- powinny odzwierciedlać sposób podania, jakiego może spodziewać się gość – nie podrasowuj ich tylko na potrzeby Facebooka restauracji, bo rozczarujesz konsumentów,
- nie powinny pokazywać pustego lokalu – pusta restauracja to zły znak i sugestia, że nikt nie chce tu przychodzić.
Warto przygotować po kilka kadrów dla każdego z dań, zrobić zdjęcia z kucharzami i przy stole z ludźmi. Nie zapomnij też o sfotografowaniu flagowych napojów i drinków, które przecież także są częścią oferty.
Zły przykład:
Dobry przykład:
Jak tworzyć content, który przyciągnie gości do restauracji?
Nasi specjaliści mają doświadczenie w prowadzeniu Facebooka dla restauracji, dlatego zapytaliśmy ich, co ich zdaniem sprawdza się najlepiej. Oto, jakie porady pojawiały się najczęściej!
1. Opisuj smaki, faktury, składniki
Dobre zdjęcie to połowa sukcesu, ale nie możesz też zaniedbywać opisów. Zawrzyj tam informacje o smaku, fakturze i strukturze – napisz, czy danie rozpływa się w ustach, czy przyjemnie chrupie, czy zawiera jakiś subtelny posmak. Pozwól fanom niemal poczuć ten smak i zaproś ich do restauracji, by faktycznie spełnili to pragnienie.
2. Otwórz się na kontakt z gościem
Facebook restauracji to medium z założenia dwukierunkowe – Ty zwracasz się do gości, a oni do Ciebie. Odpisuj na wiadomości i komentarze, by pokazać, że potraficie obsługiwać konsumentów jeszcze przed przekroczeniem przez nich progu restauracji.
Odnoś się do krytyki w sposób merytoryczny i wyważony, nie unosząc się dumą. Ustaw też automatyczną wiadomość zwrotną, w której poinformujesz np. o tym, czy rezerwacje są przyjmowane przez Facebooka lub odpowiesz na inne często zadawane pytania.
3. Twórz różne typy treści
Pojedyncze zdjęcia mogą sprawdzać się dobrze, ale przecież Facebook to nie tylko one. Twórz też albumy, gify, krótkie i dłuższe wideo, stories, ciekawe zdjęcia w tle, a może nawet live’y i wydarzenia? Wykorzystaj możliwości tego medium do cna! Dzięki temu klientom Twoje treści się nie znudzą, a Ty znajdziesz sposoby na wygranie z algorytmem.
4. Masz codziennie nowości? Pisz o nich
Serwujecie codziennie inny lunch albo w tzw. witrynce pojawiają się inne ciasta dnia? Pisz o tym w mediach społecznościowych! W relacji na Facebooku restauracji możesz robić codzienną aktualizację na temat tego, co w danym dniu polecacie szczególnie. Raz w tygodniu dobrze też opublikować post z lunchami na wszystkie dni, by goście mogli zaplanować swoją wizytę z wyprzedzeniem.
5. Pokazuj recenzje gości w postach
Wykorzystaj efekt psychologiczny zwany społecznym dowodem słuszności i cytuj w postach recenzje zadowolonych gości – zwłaszcza w przypadku nowej restauracji, która nie jest jeszcze znana na rynku. Przy okazji możesz też prosić innych o wystawienie własnej opinii np. w zakładce Recenzje lub w wizytówce w Google.
6. Zaprezentuj ekipę
Ciekawym pomysłem na treści są zdjęcia ekipy w trakcie pracy – może ona serwować posiłki, zabierać je z wydawki czy w skupieniu je przygotowywać. To zbliży gości do restauracji i pokaże osoby często niewidoczne, które odpowiadają za smak i obsługę. Opowiedz o umiejętnościach, kursach oraz certyfikatach kelnerów i kucharzy, by dać kolejny powód do odwiedzin.
7. Opowiadaj o produktach
Sprowadzasz najlepszą szynkę z Włoch albo mule z Nowej Zelandii, bo tylko te produkty odpowiadają Ci na tyle, by je serwować? Napisz o tym na Facebooku restauracji – skąd inaczej gość ma wiedzieć, że tak jest. Uzasadni to też być może wyższą niż u konkurentów cenę w racjonalny sposób.
8. Pisz o miejscu, które prowadzicie
Na Facebooku możesz opowiedzieć historię tworzenia restauracji, ciekawostki o zespole i budynku, przekazać informacje o imprezach grupowych czy o wyjątkowych ofertach. Gość musi poczuć, że stoi za tym coś więcej, by chcieć wybierać właśnie to miejsce i mieć poczucie, że jest w nim dobra atmosfera.
9. Postaw na bezpośredni język
Jeśli nie prowadzisz restauracji niezwykle eleganckiej i wytwornej, postaw raczej na dostępność i bezpośredniość na poziomie języka swoich treści. Dzięki temu łatwiej dotrzesz do gości, którzy na Facebooku szukają rozrywki, a w restauracji – relaksu i wytchnienia. W tym przypadku skrócenie dystansu naprawdę się opłaca.
Reklamy restauracji na Facebooku – kilka przydatnych porad
Działania reklamowe pomogą Ci w dotarciu do nowych gości. Warto:
- prowadzić kampanie na zasięg w początkowym etapie działalności,
- publikować reklamy w określonych godzinach, np. w czasie lunchu i godzin otwarcia,
- prowadzić kampanie na aktywność pod postami,
- reklamować wideo, bo koszt za wynik jest w jego przypadku niski, co zwiększa szanse na efektywne wydanie budżetu,
- kierować reklamy do osób znajdujących się w tym samym mieście lub w promieniu kilku kilometrów od lokalu, by szanse na wizytę były spore.
Zleć prowadzenie Facebooka restauracji specjalistom z Coconut Agency
Szukasz rzetelnego partnera, który poprowadzi dla Twojej restauracji fanpage na Facebooku? Chętnie przedstawimy Ci naszą ofertę. Jeśli wolisz robić to samodzielnie i chcesz nauczyć się obsługi social media, także możesz na nas liczyć – przygotujemy dla Ciebie dedykowane szkolenie z Facebooka dla restauracji.
Nie zwlekaj – umów się na bezpłatną konsultację, by porozmawiać z nami o rekomendacjach dla Twojego biznesu!