User generated content

7 sposobów na zachęcenie fanów do tworzenia User Generated Content

Jednym z najbardziej wartościowych typów treści, na jakich powinno zależeć firmie, jest User Generated Content. Co to jest i jak pozyskać go dla swojej marki dzięki social media? Wyjaśniamy!Nie każdy typ treści w social media ma jednakową wartość. Są jednak takie, które trzeba cenić szczególnie, a jednym z nich jest User Generated Content (UGC). Dowiedz się, co zrobić, by Twoja marka mogła korzystać z dobrodziejstw, jakie daje ta opcja!

User Generated Content – co to jest?

User Generated Content (w skrócie UGC) to treści, które na temat Twojej marki tworzą jej klienci lub użytkownicy. Ten termin dotyczy ogółu materiałów publikowanych w Internecie, ale my skupimy się na UGC w social media. Dlaczego? Dzięki mediom społecznościowym komunikacja jest dwukierunkowa, co oznacza, że marka może zmotywować użytkowników do tworzenia User Generated Contentu oraz wykorzystać go do swoich celów.

Co ważne, UGC ma w sobie jakiś pierwiastek twórczy (nie jest to zatem na przykład udostępnienie treści bez żadnego komentarza) i powstaje bez dodatkowego finansowego wynagrodzenia dla użytkownika. To klient chce opowiedzieć innym o Twojej marce, dlatego tak ważne są umiejętne zachęcenie go do działania i pewna gratyfikacja, choćby w postaci zwyczajnego podziękowania.

Przykłady User Generated Content w social media

Przykładem UGC na Facebooku może być recenzja Twojej marki (lub jej produktów) – słowna lub opatrzona zdjęciem. Użytkownik pod swoim nazwiskiem publikuje kilka słów, w których wyraża swoje zdanie na temat firmy, a Ty możesz na nie zareagować, dziękując lub… przyjmując krytykę, jeśli to taka intencja pojawiła się w wypowiedzi.

Na Instagramie User Generated Content to na przykład post z informacją o Twoim produkcie – może się on pojawić na zdjęciu lub w opisie. Dowiesz się o nim, jeśli użytkownik Cię oznaczy lub użyje Twojego hashtaga. Możesz też samodzielnie wyśledzić nieoznaczoną wzmiankę, wykorzystując narzędzia do monitoringu Internetu.

User Generated Content w social media to także między innymi:

  • komentarze pod Twoimi treściami,
  • posty i stories o marce publikowane przez strony oraz konta osobiste i biznesowe,
  • memy z wykorzystaniem produktów marki czy wizerunku osób z nią powiązanych,
  • filmy wideo z recenzjami, np. na Youtubie,
  • kolaże i inne typy pinów na Pintereście.

Dlaczego pozyskiwanie i wykorzystywanie User Generated Content jest ważne?

User Generated Content może przynieść wiele korzyści Twojej marce. Oto najważniejsze z nich!

1. Lojalizacja fanów 

Użytkownicy publikujący treść na temat marki zazwyczaj robią to w nadziei na to, że otrzymają informację zwrotną – niezależnie od tego, czy markę chwalą, czy ganią. Jeśli internauci piszą o Twojej firmie, zadbaj o to, by odpowiedzieć choćby jednym słowem. To pokaże, że zaangażowanie nie poszło na marne, a także zachęci do powtórzenia takiego działania w przyszłości oraz… większej lojalności konsumenckiej.

2. Wzrost autentyczności i wiarygodności marki dzięki UGC

Dopieszczone zdjęcia produktów z sesji to jedno, a świadectwa realnych użytkowników – drugie. To właśnie te niesesyjne, amatorskie zdjęcia są dużą wartością zwłaszcza w przypadku marek, które sprzedają przez Internet produkty premium lub dobra luksusowe. Zdjęcia stanu faktycznego wrzucone przez niezwiązanych z marką użytkowników będą najlepszym potwierdzeniem tego, że warto zapłacić, bo produkt jest wart swojej ceny.

3. Wzrost zaangażowania fanów

Klienci, którzy widzą, że marka korzysta z User Generated Content w social media, chętnie sami tworzą takie treści, by zwiększyć swoje szanse na repost lub udostępnienie – a więc i własne zasięgi. Widząc, że inni zostali docenieni, mają większą motywację do wykonania podobnych działań i stworzenia czegoś, co firma z dumą udostępni. Wykorzystaj ten mechanizm, by przekonać klientów do mówienia głośno o Twojej firmie.

4. Pozyskanie dodatkowych treści

Udało Ci się pozyskać UGC na Instagramie? Zapytaj użytkownika, który stworzył treść, czy możesz ją zrepostować, a więc udostępnić z oznaczeniem w swoim gridzie. Wiele marek wpisuje User Generated Content do swojej strategii działań na Instagramie i decyduje się udostępniać treści fanów regularnie, co 3, co 6 lub co 9 post, by wyróżnić najciekawsze związane ze sobą publikacje i zwiększyć ich zasięg. 

Dużą zaletą tego rozwiązania jest też fakt, że… to o jedna treść mniej do samodzielnego stworzenia. 

5. Zwiększenie sprzedaży dzięki społecznemu dowodowi słuszności

Ze zjawiskiem społecznego dowodu słuszności mamy do czynienia, gdy widzimy potwierdzenia pewnego faktu płynące z kilku – jak nam się zdaje – niezależnych źródeł. Jeśli na przykład coś poleci nam dwójka naszych znajomych, to uwierzymy im bardziej niż samej marce, a do tego będziemy mniej krytycznie patrzeć na zakup, bo przecież wiemy, że ktoś już jest zadowolony. 

Co istotne, ten dowód nie musi pochodzić od osób nam znanych, dlatego jako konsumenci dobrze reagujemy na cudze recenzje, pochlebne komentarze i opinie, wierząc, że zawsze są one pisane przez prawdziwych klientów. Wykorzystując UGC w komunikacji marki w social media, możesz przekonać kolejne osoby do zakupów właśnie u Ciebie.

7 najlepszych sposobów na pozyskanie User Generated Content

Nasi specjaliści od wielu lat pozyskują UGC dla naszych klientów, a teraz postanowili podzielić się z Tobą najlepszymi i najskuteczniejszymi sposobami. Co szczególnie rekomendujemy firmom, które chcą pozyskać User Generated Content w social media?

1. Organizacja konkursu

Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na pozyskanie User Generated Content w social media jest organizacja konkursu, zwłaszcza jeśli zależy Ci na fotografiach. Zachęć użytkowników do wykonania zdjęcia Twojego produktu w użyciu – jeśli produkujesz np. proszek do pieczenia, to może to być ciasto wykonane z jego wykorzystaniem (oczywiście na zdjęciu wypieku powinno się pojawić opakowanie produktu).

Co ważne, nagroda powinna być adekwatna do wysiłku, jaki trzeba włożyć w jej uzyskanie. Jeśli oczekujesz od użytkownika opracowania swojego przepisu na ciasto z Twoim proszkiem do pieczenia, nagroda w postaci pudełka produktów firmy może nie być adekwatna. Wystarczy jednak, że dołożysz do niej np. mikser albo robot planetarny, by gra stała się warta świeczki.

Chcesz później wykorzystywać w komunikacji zdjęcia od fanów? Zadbaj o to, by taki punkt znalazł się w regulaminie i zabezpiecz się przed ewentualnymi roszczeniami.

X-kom - konkurs z wykorzystaniem user generated content

Więcej o konkursach w social media piszemy tutaj: Konkursy w Social Mediach – jak organizować i promować konkursy na Facebooku lub Instagramie?

2. # marki na Instagramie i wrzucanie informacji o tym do paczek

Tworzysz piękne paczki, które użytkownicy chętnie pokazują na Instagramie? Stwórz swój # i wrzuć do przesyłki ulotkę, w której zawrzesz kluczowe informacje o tym, jak go używać, a także jak oznaczyć markę w poście. W ten sposób na pewno dowiesz się o większej liczbie publikacji, a dodatkowo zmotywujesz klientów do stworzenia treści na Twój temat.

Pamiętaj, by każdy uzyskany w ten sposób User Generated Content repostować przynajmniej w Stories i podziękować za niego w komentarzu lub wiadomości. To bardzo ważny element budowania lojalności wobec Twojej firmy.

3. Challenge na TikToku – nietypowy sposób na UGC

Branded Hashtag Challenge na TikToku to forma reklamy, która pozwala Ci na stworzenie własnego wyzwania dla użytkowników tego medium. 

Przykładem może być działanie marki Hortex, która weszła we współpracę z dwójką influencerów w ramach kampanii #zdecydujwduecie. Stworzyli oni swoje filmy, a zadaniem followersów było nagranie duetów i ich publikacja (połączono to z konkursem, w którym nagrodą był nowy iPhone). W ciągu sześciu dni kampanii marce udało się uzyskać prawie 31 milionów wyświetleń oraz około 2500 filmów od użytkowników – takiego wyniku kampanii UGC i zaangażowania trudno oczekiwać w innych mediach społecznościowych.

Hortex - challenge na TikToku - user generated content

4. Comiesięczne nagrody dla najbardziej aktywnych fanów

W social media możesz wygenerować raporty pokazujące najbardziej zaangażowanych fanów i raz w miesiącu przesyłać im niewielkie nagrody w ramach podziękowania. To mogą być Twoje produkty, a paczka nie musi mieć dużej wartości – w tym przypadku chodzi o gest i wyróżnienie fana spośród innych, by stał się naturalnym ambasadorem marki.

Tę rywalizację możesz też komunikować, by uświadomić obserwatorom, jak dużo mogą zyskać dzięki wchodzeniu z Tobą w interakcje i generowaniu UGC. Zmotywuje ich to do aktywnego działania w kanałach marki.

5. Rabaty na kolejne zamówienie za podzielenie się opinią

Przekonaj fanów do tego, że warto tworzyć User Generated Content i dzielić się opinią. Informuj, że w zamian post czy story na Instagramie lub Facebooku chętnie przekażesz im indywidualną zniżkę do wykorzystania przy kolejnym zamówieniu. Najlepiej sprawdzi się to u marki, która robi obniżki cen bardzo rzadko, bo wtedy rabat faktycznie może mieć znaczenie. 

Jasno komunikuj warunki skorzystania z kodu – możesz wymagać np. wykorzystania go w ciągu kolejnych kilkunastu dni, bo inaczej przepadnie, albo ustalić, że nie łączy się on z innymi promocjami. 

Finebite - rabat za podzielenie się opinią - UGC

6. Wyzwanie pod szyldem marki dla pozyskania UGC

Chcesz angażować użytkowników regularnie, na przykład co tydzień? Stwórz wyzwanie pod szyldem swojej marki – najlepiej na Instagramie, na którym ten format jest niezwykle popularny. 

Przykładem działań może być dla Ciebie Kobieca Foto Szkoła. Prowadząca ją Dominika Dzikowska co piątek wysyła maila, w którym informuje o temacie przewodnim swojego kontynuowanego od wielu miesięcy wyzwania znanego jako #fotowtorek_kfs, a instagramerzy mają kilka dni na opracowanie adekwatnego posta.

W dniu wyzwania biorący w nim udział użytkownicy są proszeni – oprócz opublikowania treści – o aktywność pod wpisami innych osób, które także się w nie zaangażowały. Część zdjęć udostępnia w swoim Stories sama Dominika, by powiększyć ich zasięgi i… zmotywować uczestników wyzwania do starań. Pod hashtagiem wyzwania jest już ponad 120 tysięcy zdjęć!

Hashtag tematyczny na Instagramie - UGC

W przypadku firmy, która preferuje publikowanie UGC z wykorzystaniem produktów marki, to wyzwanie warto przeprowadzać okresowo. Tak robi np. Haftowa Baba, która co jakiś czas tworzy nowy wzór haftu – udostępnia go za darmo w ramach wyzwania i co jakiś czas pokazuje sposób wykonania kolejnych elementów. Użytkownicy są zachęcani do regularnego pokazywania swoich postępów. By ułatwić sobie odnajdywanie ich prac, wymyśliła hashtagi, których powinni używać.

Haftowana baba - akcja na zaangażowanie - Haftober - UGC

7. Repostowanie najlepszych treści User Generated Content 

Paradoksalnie najlepszym sposobem na generowanie UGC jest… jego udostępnianie. Tak jak już wcześniej wspomnieliśmy, użytkownicy czują się dzięki temu docenieni i chętniej dzielą się własnymi treściami. Możesz wpisać to strategię swojej komunikacji social media. Jak?

  • Na Facebooku wykorzystuj cytaty z recenzji zostawionych w zakładce Recenzje na fanpage’u, w Google’u albo bezpośrednio w sklepie. Możesz też użyć przy tym zdjęć użytkownika, np. robiąc z nich kolaż.
  • Na Instagramie regularnie repostuj wpisy innych kont z ich oznaczeniem (albo nawet i cytatem z posta). Najlepiej robić to w cyklach odpowiadających układowi gridu, czyli co 3, 6 albo co 9 postów.
  • Na Twitterze podawaj posty dalej z komentarzem.
  • Na LinkedInie cytuj opinie i udostępniaj zdjęcia od użytkowników, jeśli wpisuje się to w strategię komunikacji marki w tym medium.
  • W swoich kanałach linkuj do recenzji, które ukazały się na YouTubie – najlepiej z Twittera, bloga i LinkedIna.

Pamiętaj, by przed udostępnieniem poprosić o zgodę na repost – samo oznaczenie marki na zdjęciu nie jest wystarczające!

Radical - repost na Instagramie zdjęcia od klienta - UGC

Jak wykorzystać User Generated Content w swojej komunikacji?

Co zrobić z pozyskanym User Generated Content w social media firmy?

  • Repostuj zdjęcia użytkowników z oznaczeniami autora.
  • Twórz albumy na Facebooku, w których np. raz w miesiącu pokażesz wszystkie zdjęcia od fanów, jakie w tym okresie udało Ci się pozyskać.
  • Udostępniaj relacje i posty, w których marka została oznaczona, w swoich Stories.
  • Twórz nowe materiały na podstawie UGC, np. pokazy slajdów czy filmiki.
  • Cytuj opinie w social media i na blogu – na przykład na grafikach.
  • Najlepsze przykłady działań z produktami, w których Was oznaczono, pokazuj w newsletterze, tak jak marka We Are Knitters: 

We are knitters - newsletter UGC

Skutecznie zdobędziemy dla Ciebie UGC – sprawdź Coconut Agency!

Chcesz zlecić działania aktywizujące odbiorców profesjonalistom? Odezwij się do nas! W swoich strategiach wielką wagę przywiązujemy do sposobów na pozyskiwanie User Generated Content i jego wykorzystanie w social media. Możemy też Cię tego nauczyć podczas szkolenia dedykowanego z prowadzenia Facebooka, Instagrama czy TikToka. Chętnie sprawimy, że użytkownicy będą z własnej inicjatywy pisać o Twojej firmie w social media.

Zamów bezpłatną konsultację, by dowiedzieć się więcej o możliwościach współpracy!

Podobne wpisy