Jak wybrać kanał social media dla Twojej firmy?
Facebook, Instagram, LinkedIn, a może YouTube? Co wybrać?
Na początku marketingowej drogi Ty i Twoja firma stajecie przed pytaniem: w jakich mediach społecznościowych powinienem być obecny? czy postawić na jeden portal, czy rozwijać kilka profili naraz? W tym artykule znajdziesz podpowiedzi, które pomogą Ci podjąć taką decyzję, która będzie najkorzystniejsza dla Twojego biznesu.
Social Media – gdzie jest Twoja grupa docelowa?
Pierwszy czynnik, którym powinieneś się kierować przy wyborze kanału social media dla Twojego biznesu, to grupa docelowa, do której kierujesz swoje działania. Czy Twoi potencjalni klienci są obecni w danym medium społecznościowym?
Żeby dobrze odpowiedzieć na to pytanie, powinieneś mieć przygotowaną strategię komunikacji w social media, a w niej opracowane na podstawie obserwacji i dostępnych Ci danych strategiczne grupy docelowe oraz persony. Mam nadzieję, że ten krok masz już za sobą 🙂
Być może opisując zwyczaje swojej persony, uwzględniłeś już z jakich mediów społecznościowych korzysta ona najczęściej. Jeśli tak – gratulacje! – już wiesz, od którego kanału social media powinieneś zacząć swoją komunikację. W innym wypadku wybór kanału zacznij właśnie od ustalenia gdzie (w którym medium) spędzają czas członkowie Twojej grupy docelowej.
Na początek weź pod uwagę podstawowe dane demograficzne, takie jak wiek czy płeć. Dla przykładu Facebook będzie świetnym wyborem, gdy chcesz trafić do grupy wiekowej 50+, gdyż właśnie tam przedstawicieli tej grupy jest najwięcej i są oni bardzo aktywni.
Z kolei osoby między 18 a 24 rokiem życia, choć obecne na Facebooku, spędzają tam często mniej czasu niż w innych mediach społecznościowych lub pozostają nieaktywne, co wiąże się między innymi z “przejęciem” Facebooka przez ich rodziców. Do tej grupy wiekowej lepiej dotrzesz chociażby przez Instagram. Zobacz sam, jak wyglądają statystyki dla tych dwóch mediów społecznościowych.
Po danych demograficznych weź pod lupę takie czynniki jak zawód, sposób spędzania wolnego czasu, zainteresowania i zwyczaje Twojej persony. Przykładowo, jeśli przedstawiciele Twojej grupy docelowej pracują w korporacjach, warto rozważyć obecność na LinkedInie.
Więcej wskazówek odnośnie poszczególnych kanałów social media znajdziesz w dalszej części artykułu. Zapamiętaj jednak, że podejmując decyzję o wyborze danego medium, grupa docelowa jest tym, co powinieneś wziąć pod uwagę w pierwszej kolejności.
Idealny kanał social media dla Twojej branży
Drugi czynnik, jaki powinieneś uwzględnić w swoim wyborze to charakterystyka poszczególnych kanałów social media. Jakie treści tam dominują? Czego szukają tam użytkownicy?
Gdy już znajdziesz odpowiedzi (w czym pomoże Ci dalsza lektura tego poradnika), zadaj sobie jeszcze jedno pytanie: czy jestem w stanie tworzyć treści adekwatne do tego medium społecznościowego? czy mam do tego odpowiednie zasoby?
Jeśli dopiero zaczynasz swoją marketingową drogę, warto byś posłużył się również intuicją: jeśli zupełnie “nie czujesz” Instagrama, to lepiej z niego zrezygnować, nawet jeśli wydaje się idealnym kanałem dla Twojej branży. Treści tworzone “na siłę” mają niewielkie szanse, by się obronić w morzu postów, które zalewają codziennie media społecznościowe.
Dla kogo Facebook?
Jeśli postawisz na wartościowy, angażujący content, możesz odnieść sukces na Facebooku. Użytkownicy Facebooka stanowią przekrój niemalże wszystkich grup wiekowych i społecznych. Między innymi z tych dwóch powodów wskazanie jedynie kilku branż, dla których Facebook będzie dobrym miejscem promocji i reklamy jest niemożliwe.
Jednak czy to oznacza, że na Facebooku powinien być każdy? Pewnie słyszałeś, że gdy nie ma Cię na Facebooku — nie istniejesz!
Faktycznie, Facebook stał się kluczową platformą komunikacji dla wielu firm. Klienci oczekują, że uzyskają przez Facebooka podstawowe informacje o Twojej firmie, będą mogli poznać ofertę i uzyskają odpowiedź na nurtujące ich pytania w wiadomości prywatnej. Nie oznacza to jednak, że wybranie innego medium społecznościowego zamiast (a nie oprócz) Facebooka będzie błędem. Zachęcam Cię, żebyś przed wyborem Facebooka dla Twojej firmy, dał szansę również innym portalom 🙂
Dla kogo Instagram?
Instagram to królestwo treści wizualnych.
Oczywiście obraz jest ważny we wszystkich mediach społecznościowych, jednak to Instagram ma swoją własną, charakterystyczną estetykę. Z tego powodu będzie on idealnym miejscem dla każdej branży, której produkty lub usługi można łatwo przedstawić na estetycznych zdjęciach.
Krótka piłka na początek. Jeśli działasz w branży wymienionej na grafice poniżej, nie zastanawiaj się i od razu załóż profil na Instagramie!
Dla jakich branż sprawdza się Instagram?
- fotograficzna
- odzieżowa
- beauty
- sportowa/fitness
- rękodzielnictwo
- gastronomia
- spożywcza
- papiernicza
- zoologiczna
- turystyczna
- architektura i dekoracja wnętrz
- sektor kreatywny
- artykuły dla dzieci
Piękne stylizacje, makijaż, jedzenie, inspiracje wnętrzarskie, dzieci i zwierzęta – oto czym żyje Instagram. Owszem, konkurencja w tych branżach jest duża, jednak gdy znajdziesz swój własny, kreatywny sposób prezentowania swoich produktów lub usług, szanse na sukces są równie duże. Powyższe tematy są po prostu bardzo Instagramowe!
Pozostaje więc zadać pytanie: czy na Instagramie jest też miejsce na innych branż? Oczywiście, że tak! Możliwości jest mnóstwo, trzeba jedynie wykazać się odrobiną kreatywności, by pokazać potencjalnie mało instagramowe treści w bardzo instagramowy sposób 🙂 Możesz wykorzystywać tylko niektóre funkcje platformy (np. skupić się wyłącznie na Instagram Stories), tworzyć infografiki i graficzne karuzele zamiast zdjęć lub podejść do swojego profilu w szalony, nietuzinkowy sposób. Im bardziej kreatywnie, tym lepiej. Pamiętaj jedynie o dobrym doborze hashtagów i estetyce tworzonych przez Ciebie treści.
Poniżej zamieszczam dwa przykłady ciekawych kont na Instagramie. Pierwsze z nich @dallmayr_coffee_polska ma typowo Instagramową tematykę — w końcu nic nie wygląda na zdjęciach tak dobrze, jak kawa! Natomiast drugi profil @pracuj.pl to świetny przykład, jak na Instagramie mogą się rozwijać marki, których produkty czy usługi trudno pokazać na zdjęciach: memy, grafiki i wartościowe porady również świetnie sprawdzą się w tym medium społecznościowym!
I jeszcze jedno: wybierz Facebooka i/lub Instagram jeśli planujesz od razu rozpocząć działania reklamowe, szczególnie gdy chcesz je prowadzić bez pomocy freelancera lub agencji (zapraszamy do kontaktu z Coconut Agency). W internecie znajdziesz znacznie więcej pomocnych i wartościowych informacji na temat systemu reklamowego, w jakim działają te dwa media społecznościowe, niż odnośnie wszystkich innych razem wziętych. Ponadto reklamy na Facebooku i Instagramie są tańsze niż te na LinkedInie czy Twitterze.
Dla kogo LinkedIn?
LinkedIn jako profesjonalny portal networkingowy mocno wyróżnia się na tle innych omawianych mediów społecznościowych. Początkowo traktowany głównie jako portal, na którym można oferować i dostać pracę, dziś wspiera kontakty biznesowe, jest źródłem wiedzy oraz rekomendacji.
Sprawdźmy czy LinkedIn to kanał social dla Ciebie, zaczynając od wieku jego użytkowników.
Użytkownicy LinkedIna to najczęściej osoby z wyższym wykształceniem lub w trakcie studiów, mieszkające w dużych miastach. To właściciele firm, menedżerowie różnych szczebli, pracownicy handlu i finansów, specjaliści i przedstawiciele wolnych zawodów. W odróżnieniu od innych mediów społecznościowych, użytkownicy spędzają czas na LinkedIn w celach rozwojowych i biznesowych, a nie dla rozrywki.
Te wszystkie czynniki sprawiają, że LinkedIn jest świetną platformą dla działań marketingowych B2B! Według danych udostępnianych przez tę platformę, 80% leadów B2B z mediów społecznościowych pochodzi właśnie z LinkedIna. Jeśli więc pozyskujesz dla swojej firmy klientów biznesowych, koniecznie załóż profil firmowy na LinkedIn.
Zwróć uwagę, że na LinkedInie możesz nie tylko rozwijać profil firmowy, ale także Twój profil osobisty jako przedsiębiorcy. Nawiązując relacje biznesowe i dzieląc się własnymi, wartościowymi rekomendacjami możesz świetnie budować zaufanie do Twojej firmy. W końcu jesteś jej wizytówką! Jeśli wśród użytkowników LinkedIna odnajdujesz swoją grupę docelową lub Twoja firma działa w sektorze B2B, poważnie rozważ rozwijanie swojego profilu osobistego.
Poniżej wymieniam branże, które mają szczególnie duży potencjał na osiągnięcie marketingowego sukcesu na LinkedInie. Mam nadzieję, że jeśli znajdziesz tam swoją „działkę”, już wiesz, co masz robić 🙂
Dla jakich branż sprawdza się Instagram?
- bankowość, finanse i księgowość
- technologiczna
- informatyczna
- marketingowa
- edukacyjna/szkoleniowa
- HR
- prawnicza
- nieruchomości
I na koniec ostatnia ważna myśl odnośnie LinkedIna. Choć w innych mediach społecznościowych posiadanie “martwych” profili mija się z celem, warto żebyś posiadał profil firmowy na LinkedIn, nawet jeśli nie planujesz początkowo inwestować czasu i energii w jego aktywne prowadzenie.
Zadbaj jedynie, by na profilu było dobrej jakości zdjęcie profilowe i zdjęcie w tle oraz opis obszaru działalności firmy. Kosztuje to bardzo niewiele wysiłku, a daje dobry efekt wizerunkowy na początek. Twoi pracownicy będą mogli wtedy ustawić Twoją firmę jako miejsce zatrudnienia, a obok nazwy przedsiębiorstwa zamiast domyślnego obrazka pojawi się Twoje logo. Ponadto osoba szukająca firm z Twojej branży na tym portalu będzie mogła znaleźć najważniejsze informacje, dzięki którym być może podejmie decyzję o szukaniu dalszego kontaktu z Tobą.
Dla kogo YouTube?
Wiele osób nie myśli o YouTubie jako o medium społecznościowym dla swojej firmy. Należy jednak zauważyć, że YouTube jest najczęściej używanym kanałem social media w Polsce! Zobacz sam:
W przypadku YouTuba trudno jednoznacznie określić, dla jakich branż będzie on szczególnie dobrą platformą. Dominujące kategorie filmów na YouTubie to muzyka, rozrywka, filmy i animacje, blogi i gaming. Należy jednak pamiętać, że YouTube jest często traktowany jak wyszukiwarka internetowa, co sprawia, że również każdy wartościowy materiał edukacyjny ma duże szanse na zdobycie w tym serwisie popularności.
Nie zapominajmy też o tym, że filmy z YouTube wyświetlają się też bezpośrednio w wyszukiwarce Google, co daje ogromny potencjał docierania do nowych odbiorców. W związku z tym powinieneś wybrać YouTuba dla swojej firmy, jeśli chcesz postawić na content marketing i edukowanie swoich odbiorców. Zobacz, jak robi to jeden z naszych Klientów:
To co wyróżnia YouTube spośród innych mediów społecznościowych to znacznie dłuższa żywotność treści: raz opublikowany w serwisie film często jest odtwarzany kilka tygodni, miesięcy czy nawet lat od daty publikacji, co praktycznie nie zdarza się na innych kanałach social media. Ponadto filmy Z YouTuba możesz z łatwością osadzić na swojej stronie internetowej lub w innych mediach społecznościowych. Nasuwa to wniosek, że jeśli chcesz, by Twoje działania marketingowe były inwestycją na lata, powinieneś wybrać YouTube jako kanał komunikacji ze swoimi klientami.
YouTube to również ogromny potencjał reklamowy: możesz prowadzić tam kampanie płatne za pomocą Google Ads, a jedyne czego potrzebujesz, by zacząć, to konto na YouTube oraz choćby krótki materiał wideo udostępniony publicznie. Choć nagrywanie i montowanie filmów może Ci się wydawać bardzo pracochłonne, to pamiętaj, że na początku nie potrzebujesz profesjonalnego sprzętu ani skomplikowanego montażu. Skup się na wartościowej treści, którą chcesz przekazać i… zakładaj konto na YouTubie!
Początki: jeden kanał social media czy kilka profili na raz?
Mam nadzieję, że wiesz już które kanały social media będą dobre dla firmy w Twojej branży. Być może odpowiada Ci więcej niż jedno medium społecznościowe. Co zrobić w takiej sytuacji? Postawić na jeden kanał i dać mu 100% swojej uwagi czy ciągnąć kilka profili w różnych mediach na raz?
Jeśli masz czas i kreatywny pomysł na prowadzenie kilku profili jednocześnie: śmiało! media społecznościowe czekają na takich jak Ty 🙂
Jeśli jednak wahasz się co w ogóle publikować, a Twoje zasoby są ograniczone, moja rada jest bardzo jednoznaczna: rozwijaj jeden profil, ale rób to dobrze! Poczytaj o wybranym przez Ciebie kanale, zwróć uwagę na jego specyfikę, ciekawe formaty jakie oferuje, obserwuj jak robią to inni, eksperymentuj. Bycie “wszędzie” po trochu nie zastąpi wartościowej treści przygotowanej pod konkretny kanał social media.
Może myślisz sobie: dobra, ale przecież mogę wrzucać to samo na wszystkie social media, nie tracę czasu, a będę obecny na kilku kanałach!
Możesz, ale warto zadać sobie pytanie czy to ma sens. Media społecznościowe różnią się od siebie. Gromadzą różnych użytkowników, dominują na nich inne rodzaje treści, różnią się też dominującym sposobem interakcji z użytkownikami czy działaniem algorytmu.
Czy wobec tego wrzucanie tych samych treści 1:1 do kilku mediów społecznościowych jest opłacalne? Niekoniecznie.
Żeby to miało sens, musiałbyś na wszystkie media społecznościowe tworzyć inne formaty zdjęć czy grafik, dopisywać lub usuwać hashtagi i tak dalej — to wszystko pochłania Twój cenny czas. Zamiast się rozpraszać, postaw na jeden kanał social media najlepiej dobrany do Twojej firmy i działaj! Na inne media przyjdzie pora wraz z rozwojem Twojej firmy.
Mam nadzieję, że ten artykuł okazał się dla Ciebie pomocny w wyborze kanału social media dla Twojej firmy. Pamiętaj, by rozwijając firmowy profil na jakimkolwiek kanale być systematycznym i cierpliwym, a jednocześnie stawiać na wartościowy i kreatywny przekaz. Dobra treść zawsze się obroni!
Trzymam mocno kciuki za rozwój Twojej firmy w mediach społecznościowych! Coś czuję, że niebawem będzie o Tobie głośno 🙂
Jeśli potrzebujesz szkolenia z zakresu Social Media lub szukasz agencji, która weźmie na siebie obsługę kanałów Twojej firmy – zapraszamy do kontaktu >> Kliknij tutaj i przejdź do zakładki kontaktowej 🙂