Social Media dla branży IT i oprogramowania
Nie jest łatwo osiągnąć sukces wizerunkowy i sprzedażowy w mediach społecznościowych, a w branży IT jest to jeszcze trudniejsze ze względu na złożoność oferowanych rozwiązań, a także wysokie ceny usług i długi proces decyzyjny przed zakupem.
Nie oznacza to jednak, że social media nie mogą służyć firmom IT oraz oferującym oprogramowania do realizacji założonych celów biznesowych. Wręcz przeciwnie: Facebook, LinkedIn czy reklamy Google świetnie sprawdzą się, jako wsparcie sprzedaży i pomogą w budowaniu zaufania wśród potencjalnych klientów. W tym artykule znajdziesz wskazówki dla branży IT i oprogramowania dotyczące tego, jak wyróżnić się w mediach społecznościowych i wykorzystać je tak, by służyły rozwojowi Twojej firmy.
Social Media dla branży IT i oprogramowania – od czego zacząć?
Niezależnie od tego, czy Twoja firma już prowadzi komunikację w mediach społecznościowych, czy dopiero myślisz o założeniu profili, warto pochylić się nad trzema obszarami, które opisaliśmy w tym akapicie: cel obecności w social mediach, grupa docelowa oraz dobór odpowiedniego kanału social media dla Twojej firmy. Pozwoli Ci to odpowiednio ukierunkować działania tak, by przyniosły jak najlepsze efekty.
Cele komunikacji Social Media w branży IT i oprogramowania
Przed rozpoczęciem prowadzenia kanałów social media Twojej firmy, dobrze jest określić jak najbardziej konkretny cel, którego osiągnięcie będą wspierać te kanały.
Ze względu na specyfikę branży IT, prawdopodobnie nie będziesz w stanie zrealizować w mediach społecznościowych bezpośredniej sprzedaży, możesz jednak pozyskać potencjalnych nowych klientów, stawiając sobie za cel zdobywanie wartościowych leadów. Dzięki odpowiednio przygotowanym kampaniom reklamowym z pewnością zdobędziesz kontakty, które zaowocują długotrwałą, intratną współpracą.
Innym celem, który możesz realizować, jest umacnianie pozycji eksperta i budowanie zaufania wśród potencjalnych klientów. Możesz go urzeczywistniać, dzieląc się wiedzą, przedstawiając pracujących w Twojej firmie specjalistów czy informując o osiągnięciach firmy, o czym więcej piszemy w dalszej części artykułu. Duża wiarygodność w social mediach może stać się Twoją kartą przetargową, gdy klient nie będzie mógł wybrać pomiędzy Tobą a konkurentem, a także zwiększyć ilość zapytań ofertowych.
Trzeci z celów, którego obranie rekomendujemy dla firm IT, to wykorzystanie mediów społecznościowych do rekrutacji i employer brandingu. Na swoich kanałach możesz w ciekawy i wiarygodny sposób przedstawić wartości Twojej firmy, opowiedzieć o benefitach i ścieżkach rozwoju pracowników, a także przedstawić zespół od jak najlepszej (nie tylko profesjonalnej) strony – a to tylko kilka sposobów, które pomogą Ci przyciągnąć profesjonalistów, którzy zwiążą się z Twoją firmą na długo. Pamiętaj też, że takie działania trafiają nie tylko do przyszłych i obecnych pracowników, ale także potencjalnych klientów: dbanie o employer branding jest dla nich często oznaką dynamicznego rozwoju firmy i profesjonalnego podejścia do biznesu.
Grupa docelowa działań Social Media w branży IT i oprogramowania
Zbyt szerokie określenie grupy docelowej lub jego brak to jedne z najczęstszych błędów firm w Social Mediach. Nie popełniaj ich! Inaczej będzie wyglądać komunikacja skierowana do wielkich korporacji, inaczej do właścicieli małych i średnich firm. Podobnie przy działaniach rekrutacyjnych: co innego przyciągnie początkujących, studiujących programistów, a co innego „starych wyjadaczy” branży.
Określając grupę docelową, weź pod uwagę, co łączy Twoich klientów (lub pracowników). Weź pod uwagę nie tylko takie kwestie, jak branża czy wielkość firmy, ale też wartości, jakimi kierują się, podejmując decyzje. Postaraj się jak najdokładniej, ze szczegółami określić persony, do których będziesz się zwracać w mediach społecznościowych, a zobaczysz, jaka jest siła dobrze dopasowanego do odbiorcy komunikatu.
Przy określaniu grupy docelowej zastanów się też, czy najkorzystniej będzie prowadzić komunikację w języku polskim, angielskim czy obu. Wiele firm z branży decyduje się na posty po angielsku, co jest dobrym pomysłem, jeśli wśród Twoich odbiorców dominują zagraniczni klienci. Jeśli natomiast wśród kontrahentów i pracowników są głównie osoby polskojęzyczne, postaw na komunikaty po polsku.
Wybór kanału social media w branży IT i oprogramowania
Nawet najlepiej określona grupa docelowa nic nie da, jeśli wybierzesz medium społecznościowe, na którym nie ma jej przedstawicieli.
Wybór kanałów social media dla firmy to rozbudowana kwestia: trzeba wziąć pod uwagę nie tylko branżę, w której działa firma, ale też zakładane cele, grupę docelową oraz predyspozycje osoby odpowiedzialnej za prowadzenie profili. Kieruj się zasadą, że liczy się jakość, a nie ilość posiadanych kanałów, a także, że treści w różnych social mediach nie powinny się powtarzać.
Choć na pytanie o to, jakie social media wybrać nie ma jednej wyłącznie poprawnej odpowiedzi, dla branży IT i oprogramowania rekomendujemy prowadzenie profili na LinkedInie oraz Facebooku.
Za pomocą platformy LinkedIn z łatwością dotrzesz do właścicieli firm i osób decyzyjnych w przedsiębiorstwach, które mogą być chętne do skorzystania z Twoich usług. Znajdziesz tam potencjalnych klientów, także zagranicznych. Branża IT obecnie jest bardzo aktywna w tym medium społecznościowym, więc nie pozwól, by Cię tam zabrakło! LinkedIn to także miejsce, na którym wielu specjalistów z branży poszukuje nowych możliwości zawodowych. Zadbaj, by na LinkedInie znalazły się informacje o najważniejszych wydarzeniach w Twojej firmie, studia przypadku i success stories, a także informacje o trwających procesach rekrutacyjnych.
Posiadanie konta na Facebooku to obecnie niemalże konieczność. Jak wykorzystać tę platformę tworząc angażujące treści, by nie powtarzać tego, co już pojawiło się na LinkedIn? Dobrym rozwiązaniem będzie np. wykorzystanie Facebooka jako platformy employer brandingowej, podczas gdy komunikacja na LinkedIn będzie nastawiona na przyszłych klientów. Możesz potraktować Facebooka jako miejsce na docenienie swoich pracowników, informowanie o ciekawych inicjatywach w firmie czy dzielenie się radami przydatnymi w trakcie procesu rekrutacji, tak jak zostało to przedstawione na przykładzie poniżej.
Oczywiście prowadzenie profili w innych Social Mediach nie będzie błędem. Możesz z powodzeniem wykorzystać YouTube’a, by edukować swoich klientów i wzmacniać wizerunek firmy jako eksperta lub Instagrama do rekrutacji. Ograniczają Cię tylko kreatywność i możliwości finansowe. 🙂 Natomiast na początku marketingowej drogi dla firm IT polecamy wyżej wspomniane kanały: Facebook oraz LinkedIn.
Social Media dla branży IT i oprogramowania – co publikować?
Co publikować w mediach społecznościowych, by było to zrozumiałe dla klientów, budziło zaangażowanie i jednocześnie wspierało założone cele marketingowe? Poniżej zamieszczamy kilka przykładowych tematów postów, które z pewnością się sprawdzą!
Dzielenie się wiedzą
Edukacja obserwatorów, w tym obecnych i przyszłych klientów, powinna stać się elementem Twojej strategii content marketingowej. Pamiętaj jednak, że działasz w branży, która dla wielu osób jest dość enigmatyczna i często niezrozumiała. W związku z tym trzeba dbać o to, by dzielić się wiedzą w sposób zrozumiały dla laika.
Jak to zrobić? Możesz użyć Social Mediów do wyjaśniania różnic między oferowanymi przez Ciebie usługami, pochwalić się przygotowanymi raportami i analizami, a także udostępniać webinary lub fragmenty szkoleń przeprowadzonych przez Twoich pracowników. Takie działania z pewnością umocnią wizerunek Twojej firmy jako eksperta.
Case studies
Studia przypadku to świetny sposób na zdobycie zaufania potencjalnych klientów. Dzięki nim mogą oni nie tylko zobaczyć efekt działań Twojej firmy, ale często także poszczególne elementy procesu realizacji usługi.
Dobrym pomysłem na przedstawienie studium przypadku jest infografika, na której jasno widać najważniejsze liczby i kluczowe hasła dotyczące zakończonego projektu. Na potrzeby mediów społecznościowych case study nie musi być bardzo szczegółowe, choć polecamy przygotować także rozbudowaną wersję i umieścić ją np. na firmowym blogu.
Sukcesy
Jeśli Twoja firma osiągnęła jakiś sukces, dobrym pomysłem jest podzielenie się nim w mediach społecznościowych. Informacje o zdobytych nowych klientach i świetnych wynikach współpracy z obecnymi to tylko jeden z pomysłów na post typu success story. Nie zapomnij podzielić się również zdobytymi nagrodami, certyfikatami i wyróżnieniami zarówno firmy jako całości, jak i poszczególnych pracowników.
Przedstawienie zespołu
Im większa firma, tym łatwiej stracić z oczu jej ludzkie oblicze, a jednak nawet przedstawiciele największych przedsiębiorstw chcą wiedzieć, komu konkretnie powierzają pracę nad ważnymi dla nich zagadnieniami. Pamiętaj o tym i zadbaj, by w Twoich Social Mediach od czasu do czasu pojawiały się zdjęcia zespołu lub kilka zdań opisujących jego członków.
Treści employer brandingowe na LinkedInie i Facebooku
Mając na uwadze przyszłych i obecnych pracowników Twojej firmy, poświęć jakąś część komunikacji Social Media na działania employer brandingowe. Wspominaliśmy już wcześniej o takich tematach postów jak perspektywy rozwoju pracowników Twojej firmy i inicjatywy społeczne (np. akcje charytatywne) wspierane przez firmę i jej zespół.
Warto do tej listy dodać przedstawienie pracowników od bardziej prywatnej strony (np. dodanie informacji o ulubionej planszówce do opisu specjalisty) oraz wskazówki dla kandydatów starających się dopiero o pracę w firmie, np. informację o poszczególnych etapach rekrutacji czy szacowany czas oczekiwania na odpowiedź rekrutera. Dobrym pomysłem, który spodoba się nie tylko przyszłym kandydatom, jest także dzielenie się filozofią i wartościami, którymi kieruje się firma.
Reklama w Social Mediach dla branży IT i oprogramowania
Działania organiczne i dobry content zwykle nie są wystarczające, żeby firma mogła osiągnąć sukces w mediach społecznościowych. Zwłaszcza takie cele obecności w social media jak pozyskiwanie wartościowych leadów oraz rekrutacja doświadczonych pracowników często wymagają zainwestowania w płatną reklamę. Jeśli jednak działania reklamowe są oparte na odpowiedniej strategii i właściwie skonfigurowane, jest to bardzo opłacalna inwestycja, która procentuje przez lata.
Dobrym rozwiązaniem jest wykorzystanie Facebook Ads i Google Ads także zasięgowo, by dotrzeć do osób, które dopiero zaczynają poszukiwanie rozwiązań związanych z Twoją branżą i jak najwcześniej pojawić się w ich świadomości jako potencjalny dostawca usług.
Czy warto skorzystać z pomocy agencji social media przy prowadzeniu mediów społecznościowych dla branży IT i oprogramowania?
Obsługa Social Mediów wymaga dużych nakładów pracy, systematyczności, śledzenia trendów, a także znajomość branży.
Jeśli potrzebujesz wsparcia w działaniach content marketingowych lub reklamowych, doradztwa, strategii, by skutecznie działać w mediach społecznościowych, zwróć się do Coconut Agency. W zależności od potrzeb zajmujemy się kompleksową obsługą profilu od A do Z lub przeprowadzamy szkolenia dedykowane, które przygotowują wewnętrzne działy marketingu i PR Twojej firmy do prowadzenia skutecznych profili.