Branża budowlana w social media - Facebook, Instagram, LinkedIn.

Social media w branży budowlanej – jak obalić mity, pozyskać klientów i zdobyć pracowników?

Branża budowlana w social media to trudny temat, dlatego wielu Twoich konkurentów mogło nie podjąć rękawicy i zrezygnować z ich prowadzenia. Wykorzystaj to i stwórz profile, dzięki którym pozyskasz nowych klientów, zdobędziesz pracowników i zbudujesz pozytywne skojarzenia związane z marką. Jak to zrobić? Sprawdź w naszym artykule!

Kiepskie warunki pracy, kurz i brud, nadużywanie alkoholu, nieterminowość i fuszerka – tak wielu osobom stereotypowo kojarzy się branża budowlana. Wykorzystaj social media, by odczarować ten mit i sprawić, że wizerunek Twojej firmy budowlanej w mediach społecznościowych będzie przyciągał kolejnych klientów i nowych pracowników. Podpowiedzi i inspiracje znajdziesz poniżej. 

Dlaczego warto prowadzić social media w branży budowlanej?

Zacznijmy od tego, po co w ogóle firmie budowlanej są potrzebne media społecznościowe. Przydadzą się do: 

  1. pozyskania nowych klientów – możesz w nich stworzyć portfolio ze swoimi realizacjami, pokazać produkty, czy podzielić się opiniami tych, którzy już mieli okazję korzystać z usług marki;
  2. pozyskania rekomendacji i zbudowania portfolio – dzięki nim nie tylko zgromadzisz opinie od zadowolonych klientów, ale także zbudujesz portfolio dla przyszłych;
  3. pozyskania pracowników – wyspecjalizowani pracownicy w każdej branży są na wagę złota, dlatego wykorzystaj media społecznościowe do pokazania im, że powinni wybrać właśnie Twoją firmę; 
  4. pokazania się kontrahentom i inwestorom – regularnie prowadzone profile firmy budowlanej w social media są jednym z dowodów na to, że znacie się na swoim fachu, jesteście faktycznie działającym przedsiębiorstwem i nie boicie się opinii na swój temat wyrażanych przez klientów.

Social media w branży budowlanej nie zastąpią strony internetowej czy poleceń z ust do ust, ale będą ich doskonałym dopełnieniem i dowodem na to, że warto podjąć z Wami współpracę.

Branża budowlana – cele i wyzwania w mediach społecznościowych

Zanim zaczniesz prowadzić media społecznościowe dla firmy z branży budowlanej, zastanów się nad tym, jakie cele chcesz dzięki nim zrealizować. Może to być na przykład zwiększenie sprzedaży, pozyskanie leadów (nowych klientów), zwiększenie zaangażowania na profilu albo employer branding i rekrutacja. 

Każdy z tych celów powinien być:

– sprecyzowany, 

– mierzalny, 

– osiągalny, 

– istotny, 

– określony w czasie.

Jeśli Twoim celem biznesowym jest pozyskanie większej liczby klientów, określ: jakich (z jakimi budżetami, na jakie usługi), ilu, do kiedy, w jaki sposób chcesz to zrobić i jakie narzędzia do tego posłużą. Przyznasz, że łatwiej zmierzysz, czy udało Ci się pozyskać 30 nowych klientów na wykończenie mieszkania w III kwartale roku, niż czy liczba klientów „dostatecznie wzrosła”. 

Będziesz też na bieżąco śledzić stopień realizacji celu i skuteczność prowadzonych działań, a w razie potrzeby szybko zmodyfikujesz przygotowaną strategię social media dzięki zdobytej w praktyce wiedzy. 

Dobrze też na początku przygotować strategię działań – samodzielnie lub przy pomocy doświadczonych specjalistów. Więcej o strategii w social media przeczytasz tutaj: Strategia social media – z czego się składa i komu jest potrzebna?

Kanały social media w branży budowlanej – jakie wybrać? 

Gdy określisz już swoje cele, pora wybrać narzędzia, dzięki którym uda Ci się je osiągnąć. Które z kanałów social media będą najlepsze dla firmy z branży budowlanej?

Facebook w branży budowlanej

Swoją stronę na Facebooku powinna prowadzić właściwie każda marka, nie tylko ta z branży budowlanej. Facebook ma w Polsce ponad 22 miliony użytkowników i wciąż pojawiają się nowi, dlatego to bezpieczny i sprawdzony wybór. 

Jest też o tyle praktyczny, że możesz tu publikować właściwie wszystko. Na Facebooku firmy budowlanej możesz umieścić zarówno zdjęcia realizacji, jak i post rekrutacyjny – albo opinię, post edukacyjny czy film instruktażowy. Ogranicza Cię tylko Twoja kreatywność.

Pamiętaj jednak, że to, o czym pisać i co się sprawdzi, powinno wynikać z analizy grupy docelowej. Jeśli wiesz, że na profilu masz przede wszystkim klientów, zadbaj o to, by posty nie dotyczyły wyłącznie rekrutacji, a jeśli zależy Ci przede wszystkim na zatrudnieniu, nie skupiaj się na edukowaniu o tym, jak dobrze przygotować remont.

Instagram w branży budowlanej

Branża budowlana to nie tylko mało estetyczne ciężkie prace. Pamiętaj, że klient zamawia usługi, bo chce mieszkać w ładnym miejscu, dlatego pokazuj inspiracje, edukuj i wspieraj. Na Instagramie firma budowlana może dzielić się remontowymi trikami i poradami, instruować, jak przygotować się do zmiany aranżacji mieszkania czy pokazywać, jak wykryć błędy w sztuce budowlanej.

By zaistnieć w tym medium, potrzebujesz oczywiście ładnych zdjęć, ale to nie wszystko – dopiero w połączeniu z rzetelną, fachową wiedzą pozwolą Ci się wyróżnić i szybko zdobyć szerokie grono odbiorców. 

Branża budowlana w social media

LinkedIn w branży budowlanej

Na LinkedInie również są Twoi klienci – często ci, którzy mają najbardziej zasobne portfele i ogromne inwestycje w planach. Warto tam prowadzić nie tylko stronę firmową, ale i konta osobiste najważniejszych osób odpowiadających za sprzedaż: prezesa, dyrektorów czy handlowców, bo to one służą do nawiązywania relacji i prowadzenia rozmów. 

LinkedIn umożliwia pozyskanie pracowników wyższego szczebla. Dzięki działaniom reklamowym w tym medium możesz dotrzeć do osób mających wymaganą przez Ciebie liczbę lat doświadczenia, niezbędne kwalifikacje i mieszkających w interesującej Cię lokalizacji – tych danych nie da Ci żadne inne medium społecznościowe. 

Więcej o reklamach na LinkedInie przeczytasz tu: Reklama na LinkedIn – Jak stworzyć krok po kroku płatne kampanie? Poradnik

Twoja firma w social media - rozwiń swój profil na Instagramie!

Youtube w branży budowlanej

Wiesz, że Youtube to druga na świecie największa wyszukiwarka po Google’u? Użytkownicy pytają tam o to, jak pomalować pokój, zamontować gniazdko czy położyć płytki, dlatego możesz pokazać im, jak to zrobić przy użyciu Twoich produktów lub maszyn. Udowodnisz dzięki temu, że są najwyższej jakości, a przy okazji wypozycjonujesz swoją markę w ich świadomości. 

Filmy możesz kierować nie tylko do domowych majsterkowiczów i potencjalnych klientów, ale także do pracowników branży budowlanej – przydadzą im się różnego rodzaju testy i porównania nowych rozwiązań ułatwiających pracę:

Branża budowlana na YouTube.

Możesz też wykorzystać go do mniej standardowych działań, tak jak zrobiła to marka Atlas. Opowiedziała o tym, jak trudna jest praca fachowców, czym zyskała sobie ogromną sympatię pracowników budowlanych. Mimo że kampania była raczej wizerunkowa, to być może dzięki niej w sklepie budowlanym wybiorą właśnie produkty Atlas. 

Influencer marketing w branży budowlanej

Myślisz, że branża budowlana nie ma lub nie potrzebuje influencerów? Jesteś w błędzie – wielu z nich działa naprawdę prężnie i współpraca z nimi może być dla Twojego przedsiębiorstwa niezwykle korzystna. Ich grupa docelowa może pokrywać się z Twoją, dlatego wspólna kampania przyniesie wymierne korzyści obu stronom.

Oto dwa ciekawe przykłady influencer marketingu w branży budowlanej: 

  1. Marka Wagner zaprosiła do współpracy Maria Budowlańca, który ma na Youtubie 436 tysięcy subskrybentów. Przetestował on działanie jednej z ich maszyn: pokazał, jak ją obsługiwać, jakie ma możliwości, do jakich działań jest przeznaczona. Dzięki temu potencjalni klienci dowiedzieli się, czy to coś dla nich:

YouTube - branża budowlana
  1. Leroy Merlin nawiązał współpracę z Mają Popielarską (Maja w ogrodzie), która pokazuje klientom, jak urządzić ogród z wykorzystaniem produktów oferowanych przez firmę. Odpowiada też na ich pytania, dzięki czemu mają oni dodatkową motywację do aktywnego komentowania i obserwowania strony.

Influencer marketing w branży budowlanej.

8 wskazówek, które pomogą Ci w prowadzeniu social media w branży budowlanej

Cel postawiony, kanały wybrane – pora poznać dobre praktyki dotyczące prowadzenia  mediów społecznościowych w branży budowlanej i dopiero z takim przygotowaniem zabrać się do tworzenia kont swojej firmy.

1. Pokazuj produkty i to, jak z nich korzystać

Ta porada może Ci się wydawać banalna, ale wiele firm o tym zapomina albo tego nie robi. Jeśli w ofercie sklepu lub wypożyczalni pojawi się nowy produkt, zwłaszcza drogi albo nieznany na rynku, możesz przygotować film, na którym Wasi specjaliści opowiedzą o nim więcej i przedstawią, jak działa i jak go używać.

Social media w branży budowlanej są kanałem, dzięki któremu pracownicy budowlani dowiadują się o nowościach, dlatego zadbaj o to, by Wasz fanpage im ich dostarczał. W tego typu postach opisuj korzyści, jakie odniesie osoba decydująca się na skorzystanie z oferty oraz podawaj linki do strony produktu, na której znajdzie się więcej szczegółów.

Branża budowlana na Facebooku.

2. Zbuduj swoje portfolio

Firmy remontowo-budowlane na Facebooku lub Instagramie mogą z powodzeniem stworzyć swoje portfolio. Pokazuj metamorfozy: to, jak wnętrze wyglądało przed Waszymi działaniami i to, jak wygląda po nich. Zadbaj o to, by realizacje były różnorodne, a opis informował, co dokładnie zrobiliście – w ten sposób klienci dowiedzą się, czego mogą oczekiwać.

Zdjęcia powinny być dobrej jakości i możliwie dobrze pokazywać wykonaną pracę – mniej liczy się tu estetyka kadru. Pamiętaj jednak, że są takie pomieszczenia (np. łazienki), które efekt wow uzyskują dopiero po wstawieniu pełnego wyposażenia, w tym mebli i luster. Możesz poprosić klientów o to, by pozwolili Ci wykonać zdjęcia Twojej pracy w pełnej aranżacji – ci zadowoleni z usługi raczej chętnie się na to  zgodzą.

Branża budowlana w social media - portfolio

3. Proś o opinie i je pokazuj

Za pośrednictwem social media firma budowlana może pozyskiwać rekomendacje od zadowolonych klientów. W tym celu nie tylko włącz zakładkę Recenzje na Facebooku, ale także poproś fanów o to, by napisali kilka słów o tym, dlaczego są zadowoleni z Waszych usług. Później (za ich zgodą) możesz stworzyć post z takimi opiniami, który stanie się dla innych dowodem na to, że jesteście solidni i terminowi.

4. Publikuj oferty pracy

Szukasz nowych pracowników lub podwykonawców dla Twojej firmy budowlanej? Facebook i LinkedIn będą przy tym nieocenione. Umieść w tych mediach stosowne ogłoszenie i poproś swoich fanów o dystrybucję. Jeśli potrzebujesz nowej osoby szybko lub powinna mieć ona wysokie kwalifikacje, rozważ kampanię reklamową, dzięki której łatwiej będzie Ci dotrzeć do potencjalnych kandydatów. 

Branża budowlana - rekrutacje w social media.

Duże przedsiębiorstwa budowlane decydują się także często na prowadzenie osobnej strony poświęconej karierze i rekrutacjom. Jeśli Wasze HR-owe potrzeby są stale spore, warto rozważyć poprowadzenie takiego fanpage’a dla swojej marki.

Branża budowlana - rekrutacje w social media.

5. Edukuj 

Media społecznościowe w branży budowlanej mogą służyć nie tylko sprzedaży, ale także edukacji. Wykorzystaj je, by pokazywać klientom, jak samodzielnie wykonać drobne prace, na co zwrócić uwagę przy wyborze fachowca czy jak zaplanować remont krok po kroku. Dla Ciebie ta wiedza jest oczywista, ale Ty takie działania wykonujesz przecież na co dzień – dla nich będziesz nieocenionym źródłem sprawdzonych informacji.

Branża budowlana na Instagramie.

6. Chwal się!

Wykorzystaj Facebooka czy LinkedIna do pochwalenia się sukcesami – wygraniem dużego przetargu, zrealizowaniem ambitnej inwestycji o czasie czy wejściem na giełdę. W ten sposób otworzysz sobie drogę do dużych klientów i inwestorów, dla których będzie to obiektywne potwierdzenie Twojego profesjonalizmu.

Branża budowlana na LinkedIn.

7. Zadbaj o estetykę i kontakt z klientami

W social mediach w branży budowlanej ważne są też:

– estetyczne, spójne grafiki obrandowane logo Twojej marki (to pomoże w uzyskaniu rozpoznawalności),

– regularne publikowanie nowych treści – minimum raz w tygodniu, 

– linki dodawane do postów, prowadzące do strony www z pełną ofertą, 

– responsywność i komunikatywność – zadbaj o to, by komentarze i wiadomości nie pozostawały bez odpowiedzi, a one same były udzielane w możliwie krótkim czasie. 

Branża budowlana na Instagramie - estetyczny feed.

Social media w branży budowlanej prowadź samodzielnie lub z pomocą agencji

Prowadź social media w branży budowlanej, by pozyskiwać nowych klientów, rekrutować czy budować pozytywny wizerunek. Najpierw określ swój cel, a następnie dobierz kanały, dzięki którym uda Ci się go zrealizować. Pamiętaj o dobrych branżowych praktykach: korzystaj ze spójnych szablonów grafik, publikuj regularnie i dbaj o kontakt z klientami, a Facebook, LinkedIn czy Youtube pomogą Twojej firmie wyróżnić się na tle konkurencji.

Czujesz, że liczba zadań, która wiąże się z prowadzeniem social media w branży budowlanej, jest dla Ciebie zbyt duża? Zleć to profesjonalistom 🙂

Ty zyskasz czas na prowadzenie biznesu, a my chętnie zajmiemy się realizacją Twoich celów związanych z mediami społecznościowymi. 

Już dziś umów się na bezpłatną konsultację z jednym z naszych specjalistów!

Jeśli pracujesz w zespole, który prowadzi profile firmy i chcecie wejść na wyższy poziom, to zapraszamy także do zapoznania się z naszą ofertą szkoleń dedykowanych dla firm

Podobne wpisy