CEO na LinkedIn - jak prowadzić profil?

CEO na LinkedInie – Jak prowadzić profile osobiste i budować markę najważniejszych osób w firmie?

Prezes, dyrektor czy CEO to twarze marki – dla jej dobra powinni się pokazywać nie tylko w tradycyjnych mediach, ale przede wszystkim w społecznościowych, zwłaszcza na LinkedInie. Przeczytaj nasz artykuł, a dowiesz się, dlaczego i jak CEO Waszej firmy powinien działać na LinkedInie, a także co może publikować i… jak mu to ułatwić, by przekonać go, że to strzał w dziesiątkę!

Wyobraź sobie, że Twoja firma ma szansę na darmową reklamę na portalu, który gromadzi pracowników i właścicieli biznesów z całego świata. By do nich dotrzeć, potrzebujecie jedynie wiarygodnej osoby kontaktowej – takiej, która sama przeszła już w biznesie wiele i zna go od podszewki. Jeśli tej osobie się nie chce, nie ma czasu albo uważa to za nieistotne, Wasze szanse na zatrudnienie nowych osób i rozwinięcie firmy znacznie maleją… Kiepski scenariusz, prawda?

Dokładnie tak kończy się nieobecność CEO na LinkedInie. Dlaczego powinien być w tym medium? Co powinien publikować i jak? Czy da się go do tego jakoś przekonać? Na te pytania odpowiadamy w naszym tekście.

Czy CEO powinien być na LinkedInie?

„Powinien” to może złe słowo – social media to wciąż wybór, nie konieczność, ale… w Korzyści jest w tym przypadku więcej niż zagrożeń. Jako lider organizacji, CEO i tak często jest jej twarzą: jest zapraszany do mediów, widnieje na samej górze strony internetowej firmy i nawiązuje kluczowe kontakty biznesowe. Social media to tylko kolejny kanał umożliwiający kontakt z tymi, którzy są zainteresowani jego działalnością i informacjami na jego temat.

Im większa firma, tym większe znaczenie ma obecność jej prezesa na LinkedInie. To od niego powinny pochodzić informacje o sukcesach i komentarze do kryzysów lub porażek. To CEO jest w stanie realnie wspomóc działy EB i PR w firmie, docierając ze swoim przekazem do potencjalnych i obecnych pracowników oraz mediów za pośrednictwem własnego kanału komunikacji. To CEO na LinkedInie może nawiązywać kontakty biznesowe i otwierać drzwi zamknięte nawet przed najlepszymi sprzedawcami. To profil CEO na LinkedInie jest wreszcie najlepszą darmową reklamą firmy, jaką można sobie wymarzyć.

Jego nieobecność w tym kanale social media to niewykorzystany potencjał i zaprzepaszczona szansa na rozwój firmy. Co zrobić, by to zmienić i jednak ją wykorzystać?

Profil osobisty CEO na LinkedIn – czy to medium jest najlepszym wyborem?

Biznes na świecie komunikuje się przede wszystkim w dwóch kanałach: na LinkedInie i na Twitterze. Twitter w Polsce wciąż jest traktowany raczej jako medium dla polityków i dziennikarzy, dlatego jeśli wybór ma paść na tylko jeden profil, zdecydowanie powinien to być profil osobisty prezesa na LinkedInie. CEO powinien tam działać we własnej osobie, profil firmowy zaś należy prowadzić osobno, jako Company Page.

Jakie korzyści przynosi prowadzenie profilu osobistego CEO na LinkedInie, nawet jeśli firma ma tam już Company Page?

1. Profile osobiste mają na LinkedInie lepsze zasięgi – ludzie chętniej wchodzą z nimi w interakcje, dyskutują, komentują i udostępniają ich wpisy. Profil CEO szybko może prześcignąć zasięgami stronę firmową.

2. CEO tworzy wokół siebie siatkę kontaktów, na którą mogą się składać potencjalni pracownicy, inwestorzy czy specjaliści z danej branży. Udostępnienie przez niego np. ogłoszenia o pracę zwiększy zaufanie do organizacji i pomoże dotrzeć szybciej do poszukiwanych osób.

3. CEO na LinkedInie jest ambasadorem własnej marki, jej ludzkim głosem, rzecznikiem i promotorem. Dziś niemal 60% młodych pracowników sprawdza firmę w mediach społecznościowych, zanim do niej zaaplikuje. Prawie 44% szuka informacji o liderach i pracownikach firmy – także w social media (źródło statystyk: raport PwC „Młodzi Polacy na rynku pracy w nowej normalności”, czerwiec 2020). Dobrze prowadzone, wiarygodne i regularnie aktualizowane konto CEO na LinkedInie pomoże stworzyć pożądany wizerunek całej marki.

LinkedIn - profil osobisty CEO.

Strategia prowadzenia profilu osobistego na LinkedInie – od czego zacząć?

Najskuteczniejsze są działania planowane, a jeśli CEO dotychczas unikał pokazywania się w mediach społecznościowych, planowanie może okazać się wręcz niezbędne dla utrzymania regularności publikowania. 

Warto zacząć od strategii i odpowiedzenia sobie na kilka pytań:

– jaki jest cel obecności CEO na LinkedInie, 

– jakie umiejętności ma, a jakich mu brakuje w zakresie obsługi mediów społecznościowych,

– czy będzie sam w stanie prowadzić swój profil, czy trzeba będzie wyznaczyć osobę, która mu w tym pomoże?

Strategia powinna określać, do kogo CEO chce dotrzeć (grupę docelową), środki wykorzystane do celu (typy i tematy publikacji) czy wskaźniki efektywności. 

Jeśli profil osobisty na LinkedIn nie jest dla CEO Waszej firmy środowiskiem naturalnym, warto ustalić, ile treści miesięcznie powinno się ukazywać i kto pomoże je stworzyć. Marki osobiste nierzadko tylko nadzorują to, co tworzy dla nich ktoś inny, dając do tych treści inspiracje, materiały czy pomysły, a później je korygując i akceptując. Inna osoba w organizacji (np. ktoś z działu marketingu) może dostarczać CEO treści, które rekomendujecie do publikacji, tak by przynajmniej podczas etapu selekcji trochę go odciążyć.

10 pomysłów na publikacje osobiste na LinkedInie – o czym piszą inni CEO i o czym może pisać prezes firmy?

Chęci do działania są, ale brakuje Wam pomysłów na to, o czym i jak pisać? Przygotowaliśmy dla Was listę pomysłów wraz z przykładami – będzie świetną inspiracją na czas kreatywnego zastoju. 

1. Udostępnianie treści z profilu firmy na LinkedIn

Banalne? Nic bardziej mylnego. Wielu CEO tego nie robi albo robi to kiepsko. Dobre udostępnienie:

– zawiera osobisty komentarz CEO, 

– dodaje jakieś nowe informacje lub prezentuje świeże spojrzenie,

– zachęca do dyskusji,

– jest tylko jednym z typów treści, jakie pojawiają się na profilu CEO na LinkedInie.

Tak jak pisaliśmy, konta osobiste na LinkedIn mają lepsze zasięgi, dlatego zarówno przedstawiciele firmowego C-level, jak i pozostali pracownicy powinni dzielić się treściami firmy na swoich profilach, by umożliwić treści dotarcie do szerokiego grona odbiorców. Udostępnienie na LinkedIn każdorazowo powinno zawierać choć kilka słów komentarza, które uzasadnią, czemu tę treść uznaliście za godną podania dalej. 

Choć oczywiście lepsze jest udostępnienie bez komentarza niż żadne, warto zachęcać pracowników do dodania swojej perspektywy i… korzystania z LinkedIna w czasie pracy. Tylko w ten sposób poczują, że faktycznie zależy Wam na tym, by byli tam Waszymi ambasadorami.

LinkedIn - CEO i zasięgi firmowe.

2. Udostępnianie na LinkedIn postów pracowników

Czasem to sami pracownicy stworzą na swoim profilu post, w którym opowiedzą na LinkedInie o zawodowym sukcesie odniesionym w firmie. Czasem to będzie post pochwalny, czasem pożegnalny – żaden nie powinien pozostać bez komentarza CEO. To okazja, by pokazać, że pracownicy są ważni, ich głos i zaangażowanie są doceniane, a praca wartościowa. Niewiele będzie Was to jako firmę kosztowało, a pomoże zbudować pozytywny wizerunek marki i dobrze wpłynie na jej odbiór.

LinkedIn - udostępnianie postów pracowników przez CEO.

3. Komentarze do bieżących wydarzeń w firmie na LinkedIn

W firmie dzieje się coś wartego uwagi, coś nowego lub przełomowego? Niech CEO napisze o tym na LinkedInie, a dział marketingu poda to dalej jako udostępnienie na stronie firmowej. Udostępnienia mogą też działać w tę stronę – byle nie stanowiły większości contentu, bo wtedy prowadzenie Company Page na LinkedIn traci sens. Te profile powinny się uzupełniać i wspierać, nie kanibalizować.

4. Udostępnienia treści medialnych na LinkedIn

CEO został poproszony o wypowiedź medialną, a może o wywiad? Po publikacji warto opublikować link do tej treści na LinkedIn wraz z podziękowaniem dla konkretnego dziennikarza i oznaczeniem medium. To informacja podnosząca prestiż zarządzającego firmą w oczach członków jego sieci kontaktów, a także sygnał dla mediów, że i one mogą uzyskać dzięki zapraszaniu tej osoby lepsze zasięgi.

Link, tak jak inne udostępnienia, powinien być opatrzony komentarzem albo zajawką – może nią być np. zacytowanie słów, które padły w wypowiedzi. Jeśli użyjecie skracarki linków, np. bit.ly, będziecie mogli sprawdzić, jak wiele osób faktycznie przeszło do strony docelowej. To także może być argumentem za tym, by kontynuować współpracę z mediami.

LinkedIn CEO - udostępnianie artykułów.

5. Oświadczenia CEO na LinkedInie

Nie zawsze jest kolorowo, dlatego warto stworzyć sobie bezpieczne miejsce do informowania o kryzysach i porażkach. W sieci kontaktów będą przede wszystkim osoby życzliwe, co może zmienić odbiór całej sytuacji w oczach niezaangażowanych obserwatorów. Oświadczenia samej firmy są bardzo wartościowe, ale to na zajęcie stanowiska przez człowieka – nie anonimowego PR-owca, ale kogoś ze szczytu – może pomóc zażegnać kryzys. 

Nic nie stoi na przeszkodzie, by sformułowaniem treści i zarządzaniem kryzysem zajął się dział PR – to on powinien niezależnie od okoliczności panować nad sytuacją i koordynować wszystkie związane z nią działania. Ważne jest za to, by także CEO powiedział kilka słów od siebie. 

LinkedIn CEO - oświadczenia na profilu osobistym.

6. Inspiracje na LinkedIn – droga do sukcesu

Za każdym CEO stoi historia – Wasz także może opowiadać o swoich sukcesach i porażkach. Jeśli nie jest mistrzem w przelewaniu myśli na papier lub klawiaturę, pomóżcie mu w stworzeniu ciekawej, inspirującej opowieści w duchu storytellingu. Wzrost zaangażowania i… sympatii gwarantowany. 

LinkedIn CEO - posty inspiracyjne na profilu osobistym.

7. Komentowanie treści innych na LinkedIn

CEO powinien zwracać uwagę nie tylko na treści firmy i pracowników, ale także na posty osób niezwiązanych z firmą. Komentowanie ich i wchodzenie w dyskusje pozwoli mu na dotarcie do kolejnych kontaktów i będzie jednym z filarów silnej marki osobistej. 

LinkedIn pokazuje innym użytkownikom także te aktywności (tj. komentowanie cudzych postów), dlatego CEO może mieć pewność, że będą dostrzeżone i przez tych, którzy nie brali bezpośredniego udziału w rozmowie.

LinkedIn CEO - komentowanie postów

8. Perspektywa CEO – artykuły na LinkedIn

CEO nie musi się ograniczać do postów – raz na jakiś czas może się pokusić o artykuł, w którym holistycznie spojrzy na swoją organizację i podzieli się wnioskami. Dobrą porą i okazją jest podsumowanie roku, w którym można opisać sukcesy i porażki z ostatnich 12 miesięcy oraz opowiedzieć o tym, jak rozwinęły organizację.

Komentarze CEO na LinkedInie są traktowane jako niezwykle cenne źródło informacji – w końcu to osoba, która nadaje działaniom marki kierunek i za niego odpowiada. Im bardziej szczere (niekoniecznie szczegółowe!) będą, tym łatwiej będzie ludziom uwierzyć w prawdziwość historii i w samą firmę. 

LinkedIn CEO - artykuły.

9. Wspieranie rekrutacji na LinkedIn profilem osobistym 

Profil CEO na LInkedInie to doskonałe miejsce do dzielenia się najnowszymi ofertami pracy. W ten sposób można znacznie przyspieszyć rekrutację i dotrzeć do osób, które rzeczywiście w jakiś sposób interesują się marką (niekoniecznie obserwując Company Page). Najlepiej publikować tu tylko te oferty, w przypadku których trudno uzyskać zgłoszenia, tak by nie przytłoczyć użytkowników niezainteresowanych aplikowaniem tym tematem.

LinkedIn - CEO wspiera rekrutacje.

10. Czasem warto spuścić z tonu

Czy CEO może czasem spuścić z tonu? Jemu wolno to zrobić nawet na LinkedInie. Warto pokazać, że organizacja to nie tylko Excele, liczba zer na koncie i obowiązki, ale także dobra atmosfera i autentyczne relacje. 

LinkedIn CEO - real time marketing.

Profil osobisty prezesa na LinkedIn – dobre praktyki

LinkedIn, jak każde inne medium, ma trochę niespisanych zasad i dobrych praktyk, którymi warto się kierować.

Po pierwsze, CEO może (i powinien) dawać swoim pracownikom rekomendacje i potwierdzenia umiejętności. Działa to też w drugą stronę – dobrze, jeśli jego pracownicy robią to samo dla niego. Tu nie liczy się ilość, lecz jakość, dlatego nie róbcie nic na siłę i nie czyńcie z tego obowiązku. Postawcie na zachętę i informowanie pracowników o tej opcji.

LinkedIn CEO - rekomendacje w profilu osobistym i dla pracowników.

Po drugie, CEO, jak inni na LinkedInie, powinien mieć uzupełnione informacje o swojej zawodowej drodze i krótkie podsumowanie streszczające, kim jest i do czego dąży. 

LinkedIn - uzupełniony profil CEO.

Po trzecie, musi odpisywać na komentarze i wiadomości w sposób wyważony, pozbawiony emocji i… regularny. Nie ma nic gorszego dla marki niż CEO, który albo jest opryskliwy, albo zupełnie nieresponsywny.

Jak pomóc CEO w prowadzeniu profilu osobistego na LinkedInie?

CEO jest jedną z najbardziej zajętych osób w firmie – najczęściej ciągle biega ze spotkania na spotkanie. Pomóżcie mu w prowadzeniu LinkedIna:

– podsuwając treści firmowe, które może udostępnić, 

– sugerując, co może napisać – zarówno gdy chodzi o temat, jak i o zawartość, 

– dbając o to, by przypominać mu o odpisywaniu na wiadomości i komentarze – niech ma na to zabukowany czas w kalendarzu, 

– przygotowując szablony odpowiedzi na powtarzające się wiadomości i komentarze, dzięki którym część najczęstszych tematów będzie mogła być załatwiona szybciej lub bez jego udziału.

Zostawcie na jego koncie (np. w podsumowaniu) kontakt do osoby zajmującej się sprzedażą lub relacjami medialnymi, tak by potencjalni klienci lub media łatwiej mogli uzyskać informacje, których potrzebują.

CEO na LinkedInie to szansa na darmową reklamę – nie rezygnujcie z niej

Obecność CEO na LinkedInie to dla Waszej marki duża szansa, której nie można zmarnować. Jeśli on sam uważa, że nie ma na to czasu, pomóżcie mu się zorganizować – wiele wskazówek i sposobów na to zawarliśmy w tekście. Pamiętajcie, że to inwestycja, a nie strata czasu. 

Jeśli potrzebujecie szkolenia z LinkedIna dla CEO lub innych pracowników, zgłoście się do nas – chętnie przygotujemy Was do podboju tego medium. Zapraszamy do kontaktu jeszcze dziś!

Podobne wpisy