Pixel Facebooka – Co to jest i jak go dodać?
Prawdopodobnie niejednokrotnie zdarzyło Ci się odnieść wrażenie, że “Facebook Cię śledzi” i zarówno tam, jak i w pozostałych czeluściach Internetu wyświetlają Ci się podejrzanie znajome reklamy stron, które niedawno odwiedziłeś. Co za tym stoi?
Aby internetowe reklamy były jak najlepiej dostosowane do ich odbiorców, większość stron jest “uzbrojona” w tzw. kody śledzące, czyli krótkie skrypty, które mają za zadanie rejestrować nasz ruch i zachowania w sieci. Jednym z takich kodów jest Pixel Facebooka, który śledzi działania odbiorców, identyfikując ich za pomocą facebookowego profilu.
Co ciekawe, nazwa “Pixel” wcale nie jest przypadkowa. Skrypt uruchamia ukryty obrazek o rozdzielczości 1x1px o niepowtarzalnym identyfikatorze, co pomaga zliczyć ilość jego wyświetleń (załadowań na stronie).

Pixel Facebooka to faktycznie niewidoczny pixel
Pixel Facebooka – czy jest mi potrzebny?
Jeśli Twoja firma posiada stronę internetową, a Ty planujesz rozpocząć reklamowanie jej poprzez Facebook Ads, to jedną z pierwszych rzeczy, które powinieneś wykonać jest Instalacja Pixela w Twojej witrynie. Nawet jeśli na samym początku nie będziesz korzystać w pełni z jego funkcjonalności, już teraz rozpocznie on zbieranie danych o ruchu na Twojej stronie.
W skład Pixela Facebooka wchodzi przedstawiony na poprzedniej grafice kod podstawowy – zawierający unikalny identyfikator powiązany z Twoim kontem firmowym na Facebooku i pozwalający rejestrować wyświetlenia strony – oraz kody zdarzeń, umożliwiające monitorowanie konkretnych działań wykonywanych na Twojej stronie.
Oprócz monitorowania ruchu na Twojej stronie Pixel pozwala na dokładniejsze selekcjonowanie ruchu na niej poprzez tworzenie tzw. grup niestandardowych odbiorców. Dzięki nim możesz wyświetlać reklamy osobom, które wykonały na Twojej stronie konkretną akcję, np. w ciągu ostatnich 7 dni wypełniły formularz kontaktowy, czy dokonały zakupu. Pixel umożliwia także optymalizację reklam pod kątem konkretnych, oczekiwanych przez nas działań, tzw. konwersji. Mogą nimi być np. zakupy konkretnych produktów, wyświetlenia artykułów na blogu czy chociażby założenie konta na stronie.
Pixel Facebooka – podstawowa konfiguracja
W tym rozdziale skupimy się przede wszystkim na podstawowej konfiguracji Pixela, do której nie będzie konieczne posiadanie zaawansowanej wiedzy z zakresu programowania. Takie wykorzystanie Pixela może być przydatne np. przy tworzeniu Kampanii Leadowych.
Zanim będziesz mógł zainstalować Pixel na Twojej stronie internetowej, musisz najpierw go stworzyć. Nie jest to możliwe bez posiadania konta firmowego Business Facebook. Tutaj zobaczysz jak je założyć.
Jeśli posiadasz już konto firmowe, to stworzenie Pixela Facebooka zajmie Ci kilka minut:
- Otwórz Ustawienia firmowe w Business Facebook
- Wybierz zakładkę “Źródła Danych”, a następnie “Piksele” i kliknij niebieski przycisk “Dodaj”.
- Nazwij swój piksel i opcjonalnie wpisz adres strony, na której planujesz go używać.

Kiedy Pixel jest już gotowy, należy zainstalować go na stronie. Otwórz Menedżer zdarzeń (możesz go otworzyć z poziomu zakładki “Piksele” w Ustawieniach firmowych), wybierz z rozwijanej listy stworzony przez Ciebie Pixel, a następnie kliknij kolejno przycisk “Skonfiguruj” oraz “Zainstaluj Pixel”.
Instalacji Pixela można dokonać na kilka sposobów:

Dodanie kodu Pixela przy użyciu integracja partnera
Jeśli Twoja strona lub sklep internetowy korzystają z otwartych systemów takich jak m.in. WordPress (WooCommerce), Magento, Presta Shop, OpenCart czy Shopify, możesz dokonać integracji automatycznie. Wybierz opcję “Dodaj kod przy użyciu integracji partnera” i wybierz z listy system, którego używasz. Następnie będziesz prowadzony przez kolejne kroki prostej instrukcji zawartej w Menedżerze zdarzeń. Przeważnie wymaga ona zainstalowania na Twojej stronie odpowiedniej wtyczki i wpisaniu numeru Pixela. Jest to najprostsza i najszybsza metoda instalacji zarówno kodu podstawowego Pixela, jak i kodów zdarzeń, którą polecamy zwłaszcza osobom nie czującym się pewnie w „grzebaniu” w kodzie strony.

Dodanie kodu Pixela ręcznie – kod podstawowy
Drugim sposobem jest dodanie Pixela ręcznie. Jeśli nie jesteś pewny swoich umiejętności, najlepiej skontaktuj się z osobą zarządzającą Twoją stroną internetową lub znajomym informatykiem. Wybierz opcję: “Dodaj ręcznie kod piksela do witryny”. Teraz należy skopiować kod podstawowy Pixela prosto z kreatora i wkleić go w nagłówku Twojej Strony, a więc między HTML-owymi znacznikami <head></head>. Aby Pixel został zainstalowany na wszystkich podstronach – należy dokonać implementacji w szablonie/motywie strony.

W przypadku popularnego WordPressa jego ustawienia znajdziesz w zakładce “Wygląd” → “Edytor motywu”. Z listy plików motywu musisz wybrać plik Nagłówek (header.php). Pixel powinieneś wkleić tuż przed znacznikiem </head>. W innych systemach wygląda to przeważnie bardzo podobnie. Często można też skorzystać z gotowych wtyczek, które wykonują większość pracy za nas. Zawsze jednak należy upewnić się, że jesteśmy świadomi, co robimy i czy posiadamy możliwość przywrócenia stanu sprzed edycji.

Ręczna instalacja kodu podstawowego Pixela w WordPressie
Po umieszczeniu kodu podstawowego Pixela w nagłówku możemy włączyć opcję zaawansowanego dopasowania, która pozwala Pixelowi pobierać i wykorzystywać dodatkowe dane użytkownika zawarte m.in. w formularzach na stronie. Tej opcji nie możemy wybrać kiedy planujemy tworzyć reklamy dotyczące branż takich jak: banki inwestycyjne i firmy maklerskie, ubezpieczenia, usługi finansowe, sprzedaż detaliczna, kasy pożyczkowe i banki komercyjne, kredyty, finanse, kredyty hipoteczne, farmaceutyka i ochrona zdrowia.
Następnym krokiem jest test kodu podstawowego. Wpisz adres strony, na której zainstalowałeś Pixela. Jeśli wszystko jest w porządku czerwona kropka zmieni się na zieloną z napisem “Aktywny”.

Dodanie kodu Pixela ręcznie – kody zdarzeń
Aby móc monitorować (śledzić) więcej działań niż tylko wyświetlenia konkretnych stron/podstron, musimy umieścić w witrynie tzw. kody zdarzeń. Tutaj także możemy skorzystać z narzędzia, które pozwoli nam dopisać kody bez zagłębiania się w kwestie informatyczne – jest to opcja bardzo przydatna przy monitorowaniu akcji związanych z klikaniem odpowiednich przycisków.

Aby wejść w narzędzie, po dodaniu kodu i przetestowaniu kodu podstawowego, klikamy przycisk “Kontynuuj”(lub wracamy do Menedżera zdarzeń i wybieramy kolejno opcje “Skonfiguruj”oraz “Skonfiguruj nowe zdarzenia”). Następnie klikamy przycisk “Narzędzia konfiguracji zdarzeń Facebooka”i wpisujemy adres, na którym chcemy dokonywać implementacji zdarzeń i klikamy “Przejdź do witryn”. Teraz możemy wybrać jedną z dwóch opcji – Monitorowanie adresu URL lub przycisku, by następnie przypisać do niej interesujące nas zdarzenie (np. “przejście do kasy”, “ukończenie rejestracji”czy “kontakt”). Oczywiście kod zdarzenia nie zostanie wpisany w kod strony, ale Facebook będzie sam przy każdym wykonaniu danej akcji uruchamiał dodany przez nas właśnie kod zdarzenia.

Narzędzie konfiguracji zdarzeń
Drugim sposobem dodania kodu zdarzenia jest umieszczenie go ręcznie w kodzie strony. Podczas konfiguracji zdarzenia klikamy niebieski przycisk “Dodaj ręcznie kod zdarzenia” (widoczny na wcześniejszej grafice). W tym miejscu możemy skopiować kod interesującego nas zdarzenia, by następnie wkleić go w kod konkretnej podstrony naszej strony internetowej lub podpiąć pod przycisk. Dodatkowo możemy wpisać parametry zdarzenia, takie jak np. wartość i waluta konwersji.

W przypadku gdy korzystamy z nietypowej platformy, której nie da się automatycznie zintegrować, najprostszym sposobem jest umieszczenie kodu zdarzenia na tzw. Thank-You-Page. Jest to strona, na którą zostają przekierowani użytkownicy, którzy wykonali konkretną akcję, np. wypełnili formularz kontaktowy, czy dokonali zakupu. Przebywanie na takiej stronie jest jednoznaczne z wykonaniem poprzedniej akcji. Pamiętajmy, że kod zdarzenia umieszczamy zawsze po kodzie podstawowym Pixela, w nagłówku lub w sekcji <body> strony.
Mimo wszystko zalecamy korzystanie z integratorów, wtyczek oraz Narzędzia konfiguracji zdarzeń Facebooka, ponieważ nie wymagają one ręcznej ingerencji w kod strony.
Po instalacji kodów zdarzeń Pixela należy je przetestować, czego możemy dokonać w Menedżerze Zdarzeń. Każde prawidłowo dodane przez nas zdarzenie wyświetli się na liście Menedżera wraz z konkretną datą.
Do testowania Pixela, a także sprawdzenia, czy jest on obecny na dowolnej stronie przydaje się prosta wtyczka do przeglądarki Google Chrome – Facebook Pixel Helper.

Wykorzystanie Pixela
Obecność Pixela na naszej stronie internetowej daje nam trzy najważniejsze (i zupełnie nowe) funkcje:
- Tworzenie grup niestandardowych odbiorców dla witryny
- Optymalizacja reklam pod kątem konwersji
- Analiza statystyk (Monitorowanie zdarzeń)
Grupy niestandardowych odbiorców
Dzięki zainstalowaniu Pixela możemy zacząć tworzyć grupy niestandardowych odbiorców oparte na ruchu na naszej stronie internetowej. Menedżer reklam daje nam możliwość:
- stworzenia grupy składającej się ze wszystkich osób, które były na stronach, gdzie zainstalowano nasz Pixel,
- zawężenia grupy o konkretne adresy URL,
- zawężenie grupy o konkretne zdarzenia (jeśli wcześniej umieściliśmy ich kody na stronie),
- zawężenie grupy o ilość wizyt,
- zawężenie grupy pod kątem urządzenia z jakiego była wyświetlana strona.

Do stworzenia grupy niestandardowych odbiorców potrzebujemy jeszcze określenia czasu przez jaki odbiorca ma przebywać w naszej grupie od wykonania danej akcji (maksymalnie 180 dni). Po nadaniu nazwie grupy, możemy ją zapisać i wykorzystać w naszej kampanii.
Grupy Niestandardowych Odbiorców dla witryny to funkcjonalność wspierająca tzw. remarketing, czyli ponowne docieranie do odbiorców, którzy niedawno odwiedzili naszą stronę. Dzięki temu możemy kierować do nich lepiej dostosowany przekaz.
Optymalizacja reklam pod kątem konwersji
Kolejną zaletą instalacji Pixela jest uzyskanie możliwości optymalizowania reklam pod kątem konkretnych zdarzeń (konwersji), a więc tworzenie tzw. „reklam na konwersję”. Wystarczy, że na stronie umieścimy odpowiedni kod zdarzenia uruchamiający się po wykonaniu danej akcji (np. “ukończenie rejestracji”) i ustawimy taką samą konwersję w naszej kampanii. Algorytmy Facebooka już same dostosują wyświetlanie reklamy osobom, które z największym prawdopodobieństwem przyniosą konwersję.
Oprócz lepszego dopasowania reklamy do grupy odbiorców, tak kreacja z celem „konwersja” optymalizowana pod kątem danego zdarzenia ułatwia codzienny przegląd wyników reklamy na liście kampanii w Menedżerze reklam.

Wyświetlanie statystyk (Monitorowanie zdarzeń)
Ostatnią wymienioną przez nas zaletą instalacji Pixela jest pełny przegląd statystyk, dzięki którym możemy lepiej optymalizować reklamy i monitorować ich skuteczność. Obecność Pixela daje nam dostęp do Facebook Analytics będącego narzędziem zbliżonym do znanej analityki od Google. Im dokładniej i bardziej zaawansowanie skonfigurowaliśmy Pixela, tym więcej statystyk otrzymamy.

Ciekawe dane możemy znaleźć także w znacznie prostszym MenedżerzezZdarzeń, który pozwala na monitorowanie wszystkich konwersji pochodzących z kodów zdarzeń zainstalowanych na stronie. Szybki rzut oka na skrócone statystyki bardzo ułatwia codzienny przegląd efektywności kampanii

Zacznij już Teraz!
W powyższym artykule skupiliśmy się tylko na podstawowych zaletach posiadania Pixela Facebooka na swojej stronie internetowej. Nawet jeśli nie planujesz w tej chwili przeznaczać pieniędzy na facebookowe reklamy, rekomendujemy zainstalowanie Pixela już teraz.
Obserwacja ruchu na stronie z wykorzystaniem Facebook Analytics czy Menedżera zdarzeń pozwoli Ci lepiej zrozumieć czego szukają Twoi odbiorcy i na pewno nie raz Cię zaskoczy. Grupy niestandardowych odbiorców zachowują dane odbiorców przez 180 dni. Oznacza to, że najwięcej danych o ruchu na Twojej stronie będziesz miał dopiero pół roku po instalacji Pixela.
Zadbaj o to przed rozpoczęciem płatnych działań marketingowych, a Twoje późniejsze reklamy będą znacznie skuteczniejsze.
Potrzebujesz wsparcia w konfiguracji i planowaniu reklam na Facebooku?
Sprawdź ofertę Coconut Agency na szkolenia dedykowane dla firm i skontaktuj się z nami!