Szkolenie Social Media – otwarte czy zamknięte? Które wybrać?
Chcesz skorzystać ze szkolenia z mediów społecznościowych i zastanawiasz się nad tym, jaka forma będzie dla Ciebie lepsza – szkolenie otwarte czy szkolenie dedykowane? W tym artykule pomożemy Ci rozwiać wątpliwości i pokażemy, na co zwrócić uwagę, by dokonać dobrego wyboru!
Z artykułu dowiesz się:
– czym jest szkolenie otwarte/ogólne,
– czym jest szkolenie dedykowane,
– czym szkolenie otwarte różni się od dedykowanego,
– jak wybrać formę szkolenia idealną dla siebie.
Wybór rodzaju szkolenia ma niebagatelne znaczenie – to jeden z głównych czynników, które wpływają na późniejsze zadowolenie lub jego brak. Nim kupisz szkolenie z social media, dobrze przemyśl swoje potrzeby i oczekiwania.
Poniżej opisujemy najważniejsze czynniki, jakie trzeba wziąć pod uwagę, by dokonać dobrego wyboru dla siebie i swojej marki. Pokażemy Ci, jakie formy szkoleń z social media są dostępne, czym się charakteryzują i jakie zalety ma każda z nich. Odpowiemy także na pytania o to, jak sprawdzić organizatora i szkoleniowca przed dokonaniem transakcji.
Czym jest szkolenie otwarte z social media?
Szkolenie otwarte, nazywane inaczej szkoleniem ogólnym, charakteryzuje się tym, że jego termin, zakres i miejsce są z góry ustalone. Organizator decyduje o tym, gdzie i kiedy odbędzie się wydarzenie, jaki materiał zostanie omówiony oraz kto je poprowadzi, a następnie udostępnia te informacje potencjalnym zainteresowanym. Wykupienie miejsca jest równoznaczne z akceptacją tych warunków.
Tego rodzaju szkolenia są przeważnie organizowane przez wyspecjalizowane w tym zakresie firmy, które biorą na siebie ryzyko związane z tym, że liczba osób może być niewystarczająca do pokrycia kosztów. Zakres materiału jest w tym przypadku ogólny, tak by każdy znalazł coś dla siebie, a przykłady pochodzą z różnych branż.
Czym jest szkolenie dedykowane z social media?
Szkolenie dedykowane to po prostu szkolenie szyte na miarę – zarówno termin, miejsce, jak i zakres omawianego materiału są dostosowywane do potrzeb danej marki. Firma świadcząca szkolenia zwykle najpierw tworzy dla klienta brief, w którym pyta o jego oczekiwania, a następnie przygotowuje materiały z dostosowaniem ich do konkretnej branży czy poziomu wiedzy uczestników.
Szkolenia dedykowane z social media są przygotowywane dla konkretnej firmy, dlatego to z nią ustala się wszelkie warunki. Nie ma tu ryzyka, że szkolenie się nie odbędzie lub przedstawiony materiał okaże się zupełnie nietrafiony w danej branży.
Co wybrać – szkolenie otwarte czy dedykowane z social media? Podobieństwa i różnice
Pora na porównanie tego, jakie wady i zalety mają obie opcje szkoleń z social media – tj. otwarte i dedykowane. Oto kryteria, którymi warto się kierować!
Zakres materiału poruszany na szkoleniu
Zakres materiału poruszany na szkoleniu to kluczowa rzecz, jaką trzeba wziąć pod uwagę, gdy szukamy szkolenia z social media. Choćby dlatego, że jeśli jako marka chcecie działać tylko na Facebooku, moduł o Instagramie zajmujący połowę czasu przeznaczonego na naukę będzie dla Was kompletnie nieprzydatny.
W przypadku szkolenia dedykowanego macie stuprocentowy wpływ na to, jakie obszary tematyczne zostaną poruszone. Jeśli potrzebujecie szkolenia od zera, które obejmuje np. takie działania jak założenie strony firmowej w medium społecznościowym, powinniście zgłosić taką potrzebę osobie przygotowującej szkolenie. Jeśli ten etap każdy z uczestników ma za sobą i wie, jak go przeprowadzić, również poinformujcie szkoleniowca, że może skupić się na czymś bardziej zaawansowanym.
Szkolenie dedykowane jest szyte na miarę, dlatego podczas wstępnej rozmowy koniecznie opowiedzcie trenerowi o tym, jakie działania się według Was sprawdziły, a jakie nie, działania których konkurentów warto drobiazgowo przeanalizować i co uważacie za swoje największe wyzwania czy bolączki. Szkolenie będzie przygotowane specjalnie dla Waszej branży – pojawią się nawiązujące do niej przykłady czy analizy przypadku.
Szkolenia otwarte mają sztywny zakres materiału, tj. obejmują ogólne informacje dotyczące działania social media, dobre praktyki czy często wykorzystywane funkcje. Sprawdzą się, jeśli chcecie poznać możliwości danego kanału komunikacji i lepiej go zrozumieć bez wchodzenia w specyfikę branży. Wyposażą Was z narzędzia, dzięki którymi sami będziecie w stanie odkryć najlepszy sposób komunikacji na swoich profilach.
Miejsce i data szkolenia
Jeśli zależy Wam na konkretnej dacie i określonym miejscu szkolenia, warto wybrać szkolenie dedykowane – terminy są tutaj ustalane indywidualnie, a miejsce jest dobierane wedle preferencji zamawiającego. Ta opcja pozwala zaoszczędzić czas i koszty podróży pracowników, bo to trener może przyjechać np. do Waszej siedziby.
Szkolenia otwarte odbywają się zazwyczaj we wcześniej ustalonym miejscu i czasie. Przeważnie są to duże miasta, bo w ten sposób najłatwiej zgromadzić grupę uczestników. Ani miejsce, ani termin nie podlegają negocjacji, chyba że pojawią się okoliczności losowe, które wymuszą przełożenie szkolenia.
Liczba uczestników
W szkoleniu ma uczestniczyć więcej niż jedna osoba? Być może Was zaskoczymy, ale koszt uczestnictwa w szkoleniu ogólnym i dedykowanym może być wtedy podobny. W przypadku szkolenia dedykowanego w formie warsztatów rekomendowana liczba uczestników to maksymalnie 10 osób – w takiej grupie każda szkolona osoba ma szansę na konsultację z trenerem i omówienie wykonanych przez siebie ćwiczeń. Niezależnie od tego, czy uczestniczy w nim 1, czy 10 osób, koszt będzie ten sam.
Szkolenia ogólne można kupić dla pojedynczych osób i wtedy cena może być atrakcyjniejsza niż w przypadku szkolenia dedykowanego (w przeliczeniu na koszt za udział jednego uczestnika). Jeśli jedna firma zakupi więcej biletów, czasem istnieje nawet możliwość negocjowania warunków finansowych i uzyskanie korzystnego rabatu.
Forma szkolenia – warsztat lub wykład, stacjonarnie lub online
Oba typy szkoleń mogą być wykładem, warsztatem lub łączyć ze sobą elementy wykładu i warsztatu. Warto dowiedzieć się, jak ma być w przypadku szkolenia, które nas interesuje. Naszym zdaniem tylko połączone z wykładem ćwiczenia wykonywane pod okiem trenerów są w stanie sprawić, że dana osoba wyjdzie z warsztatu z praktyczną wiedzą i poczuciem, że wie, jak przełożyć teorię na praktykę.
Szkolenia mogą odbywać się zarówno online, jak i stacjonarnie. Z naszych doświadczeń wynika, że uczestnicy lepiej oceniają swoją wiedzę i satysfakcję ze szkolenia, gdy biorą w nim udział na żywo – wówczas są skupieni wyłącznie na tym, co dzieje się w sali szkoleniowej, nie rozpraszają ich komunikatory i nie kusi odpisywanie na maile. Jeśli jest możliwość zorganizowania szkolenia na żywo, na pewno warto ją rozważyć.
Certyfikat uczestnictwa
Uzyskanie certyfikatu jest możliwe zarówno w przypadku szkoleń otwartych, jak i dedykowanych. Informacja o certyfikacji jest przeważnie podawana na stronie z opisem szkolenia, ale jeśli się nie pojawiła, warto dopytać u organizatora. Certyfikat jest nie tylko miłą pamiątką, ale przede wszystkim pisemnym potwierdzeniem zdobytych kompetencji.
Wsparcie poszkoleniowe
W przypadku szkoleń otwartych trenerzy umożliwiają skontaktowanie się ze sobą po szkoleniu i zadanie dodatkowych pytań. Uczestnicy szkoleń dedykowanych organizowanych przez Coconut Agency otrzymują gwarantowane dodatkowe kilka godzin wsparcia poszkoleniowego, które mogą wykorzystać np. na skonsultowanie pomysłów na posty czy linii komunikacyjnych. Uzyskują także dostęp do platformy szkoleniowej z treściami przydatnymi w dalszym pogłębianiu swojej wiedzy.
Jak wybrać organizatora szkolenia?
Szkolenie – zarówno otwarte, jak i dedykowane – to przeważnie spory koszt, dlatego warto dobrze przyjrzeć się firmie, która je organizuje.
Sprawdzając organizatora szkoleń social media, zwróć uwagę przede wszystkim na to, czy:
– to agencja o ugruntowanej pozycji na rynku lub kompetencjach, które gwarantują jej profesjonalizm, czy firma-krzak, o której nikt nie słyszał,
– podane ceny to kwoty netto czy brutto,
– firma pomoże Ci uzyskać dofinansowanie na szkolenie lub przynajmniej poinformuje Cię o takiej opcji,
– marka prowadzi swoje media społecznościowe regularnie i ma aktualną stronę internetową,
– kontakt z przedstawicielem firmy szkoleniowej jest bez zarzutu, otrzymujesz odpowiedzi na wszystkie swoje pytania, a komunikacja jest profesjonalna.
Zminimalizujesz w ten sposób szanse na to, że uczestnicy szkolenia będą niezadowoleni, a formalności nie będą dopięte na ostatni guzik.
Jak sprawdzić kompetencje trenera prowadzącego szkolenie?
Przed zakupem szkolenia warto również zwrócić uwagę na to, kto je poprowadzi. Warto zajrzeć na profil tej osoby na LinkedInie i sprawdzić, w jakich firmach zdobywała doświadczenie lub z jakimi markami miała okazję pracować. Jeśli dane na temat zatrudnienia są w tym medium nieaktualne, warto poprosić organizatora szkolenia o krótki biogram szkoleniowca opisujący jego kompetencje.
Pomocą służy też Google – wpisz nazwisko trenera w wyszukiwarkę i sprawdź, czy tworzył jakieś artykuły lub pisano o nim w mediach. W tym przypadku nawet brak informacji jest pewną wskazówką, bo dowodzi tego, że nie jest to osoba, która np. wywołała kiedyś internetowy kryzys.
Jeśli trener to osoba z agencji, której ufasz i której kompetencje są przez Ciebie cenione, możesz mieć pewność, że również szkolenie zostanie przygotowane z zachowaniem najwyższych standardów. Rekrutacja do agencji jest często wieloetapowa i trudna, dzięki czemu przechodzą ją tylko najlepsi, a szkoleniami zajmują się przeważnie wyłącznie doświadczeni pracownicy o wysokich kompetencjach i specjalistycznej wiedzy. Samo to jest gwarancją profesjonalizmu.
Prosty test, który warto zrobić przed wybraniem formy szkolenia
Nadal nie masz pewności, które ze szkoleń będzie lepsze dla Ciebie? Sprawdź, z którymi z poniższych twierdzeń się zgadzasz, a odpowiedź przyjdzie sama.
- Wolę zdobyć wiedzę na temat działań w mojej branży zamiast ogólnej wiedzy o social media.
- Zależy mi na tym, by szkolenie odbyło się w wybranym przeze mnie miejscu i czasie.
- Chcę mieć wpływ na zakres tematów poruszanych na szkoleniu.
- Oczekuję, że trener będzie mógł mi poświęcić kilka godzin po szkoleniu i przeanalizować wykonane przeze mnie działania.
- W szkoleniu będzie uczestniczyć więcej niż jedna osoba z mojej firmy.
Jeśli większość odpowiedzi brzmi „tak”, wybierz szkolenie dedykowane, bo to ono będzie dla Ciebie bardziej przydatne. Odpowiada na wszystkie wymienione wyżej potrzeby!
Pora na Twoją decyzję dotyczącą szkolenia z social media!
Warto podkreślić jeszcze raz, że zarówno szkolenia otwarte, jak i szkolenia dedykowane z social media są wartościową formą zdobywania wiedzy. Każde z nich pozwoli Ci zdobyć nowe informacje, które będziesz później wdrażać w praktyce. To od oczekiwanych efektów i zakresu materiału zależy to, która z nich sprawdzi się lepiej.
Wolisz najpierw poznać ogólne mechanizmy rządzące mediami społecznościowymi, a dopiero później samodzielnie uczyć się o tym, co działa w Twojej branży? Masz możliwość dostosowania się do daty i miejsca szkolenia oraz nie zależy Ci na szczegółowym omówieniu działań Twojej marki? Szkolenie otwarte z social media będzie strzałem w dziesiątkę.
Nie masz czasu na szukanie wiedzy o branży, tylko chcesz uzyskać ją od eksperta? Zależy Ci na tym, by miejsce i data były dostosowane do Ciebie, a zakres materiału był dopasowany do sprecyzowanych potrzeb Twojego zespołu? Sprawdź naszą ofertę na szkolenia dedykowane z social media.
Zapraszamy do skorzystania z oferty szkoleniowej Coconut Agency!
Współpracujemy tylko z najlepszymi trenerami, a wiedza zdobyta podczas praktycznej pracy z klientami pozwala nam na przygotowanie wysokiej jakości szkoleń dla marek z każdej branży. Chętnie porozmawiamy z Tobą również o Twoich potrzebach i doradzimy, jaką formę szkolenia z social mediów wybrać, by satysfakcja była jak największa.