Freelancer czy agencja marketingowa

Freelancer czy agencja – kogo wybrać do marketingu firmy w Internecie?

Chcesz zlecić na zewnątrz promocję swoich produktów lub usług w internecie, ale nie wiesz do kogo się z tym zwrócić? To normalne, że się wahasz, w końcu to poważna decyzja strategiczna dla Twojego biznesu. 

Ten artykuł ma za zadanie ułatwić Ci decyzję. Znajdziesz w nim porównanie usług świadczonych przez freelancera i agencji marketingu internetowego oraz wskazówki, kto powinien zdecydować się na współpracę z agencją, a kto z freelancerem. Zawarte tu podpowiedzi pomogą Ci podjąć najkorzystniejszą decyzję dla Twojej firmy.

Freelancer vs agencja marketingu internetowego — co bardziej się opłaca?

Wiele osób decyduje się na współpracę z freelancerem ze względu na niższą cenę usług. Rzeczywiście, freelancer jest najczęściej znacznie tańszy niż agencja marketingowa. Czy jednak jest to jednoznaczne z tym, że freelancer będzie lepszym i bardziej opłacalnym wyborem? Zdecydowanie nie!

Wyższa cena obsługi marketingowej Twojej firmy w internecie przez agencję nie bierze się z powietrza. Za tą ceną stoi: wykwalifikowany zespół specjalistów z różnych dziedzin marketingu, wieloletnie doświadczenie w obsłudze małych i większych klientów, za którym idą starannie dopracowane i sprawne procedury, globalne spojrzenie na projekty, dostęp do nowoczesnych aplikacji i narzędzi marketingowych czy wysokie standardy obsługi klienta. 

Między innymi te czynniki sprawiają, że chociaż współpraca z agencją będzie Cię kosztowała więcej, to będzie to lepsza i bardziej opłacalna inwestycja, która długofalowo przyniesie większe zyski, niż — w teorii tańsza — współpraca z freelancerem. 

W dalszej części tego artykułu wyjaśnimy szczegółowo jakie aspekty sprawiają, że w globalnej ocenie współpraca marketingowa z agencją jest lepsza od współpracy z freelancerem. Jednocześnie zaznaczamy też, że są od tej zasady małe wyjątki. Aby podejść do sprawy obiektywnie, zaczniemy od przedstawienia sytuacji, w których współpraca z freelancerem może się okazać korzystniejszym wyborem, niż agencja.

Agencja marketingowa czy freelancer - co bardziej się opłaca

Dla kogo freelancer? – Zalety współpracy

Freelancer to osoba, która ma pewną wiedzę z różnych dziedzin marketingu i współpracuje z (najczęściej) niewielkimi firmami, oferując swoje wsparcie w zakresie promocji produktów czy usług. Może tworzyć teksty, grafiki czy konfigurować reklamy, jednak najczęściej jego usługi obejmują ograniczony zakres: w końcu jedna osoba fizycznie nie jest w stanie zająć się wszystkim. 

Współpraca z takim freelancerem to dobre rozwiązanie dla firm, które dopiero wchodzą na rynek i nie mają dużego budżetu na działania marketingowe. Gdy brakuje pieniędzy do zainwestowania we współpracę z agencją, z pewnością lepsze będzie skorzystanie z usług freelancera, niż zaniedbanie działań marketingowych, które napędzają przecież sprzedaż, a co za tym idzie rozwój firmy!

Jednak freelancer może być także osobą specjalizującą się jedynie w wąskim obszarze marketingu, np. tworzeniu identyfikacji wizualnej. Współpraca z takim freelancerem-specjalistą może wcale nie być tańsza niż współpraca z agencją! W końcu dobry specjalista ma swoją cenę 🙂 

Nie zmienia to faktu, że jeżeli potrzebujesz dla swojej firmy wsparcia jedynie w jednej wąskiej dziedzinie, takiej jak wspomniana identyfikacja wizualna lub np. stworzenie strony internetowej, współpraca z freelancerem może być właśnie tym, czego potrzebujesz!

Zalety współpracy z freelancerem

Dla kogo agencja? – zalety współpracy z agencją marketingu internetowego

Agencja agencji nierówna: niektóre zajmują się jedynie mediami społecznościowymi, a inne przygotują dla Ciebie wszystko, począwszy od spotu reklamowego do telewizji, na reklamie na Facebooku kończąc. My skupimy się na tym, co może Ci zaoferować agencja marketingu internetowego taka jak Coconut Agency.

Postaw na współpracę z agencją, jeśli:

  • potrzebujesz kogoś, kto zajmie się marketingiem Twojej firmy wieloaspektowo, na kilku kanałach komunikacji, 
  • chcesz zainwestować w działania, które długofalowo przyniosą wymierne zyski
  • nie jesteś pewien czego dokładnie potrzebujesz, lecz zależy Ci, by Twój biznes prężnie się rozwijał i chcesz, by działania marketingowe ten rozwój wspierały.

Dlaczego warto współpracować z agencją marketingu internetowego? Co ma ona do zaoferowania? Przeczytaj artykuł do końca, żeby poznać 7 kluczowych różnic między współpracą z freelancerem a agencją, które wypadają na korzyść agencji marketingowej.

1. Człowiek od wszystkiego vs zespół specjalistów

Jeśli freelancer wspiera swoich klientów w więcej niż jednym obszarze marketingu — przykładowo pisze posty na bloga i do mediów społecznościowych, tworzy grafiki i konfiguruje reklamy — staje się on „człowiekiem od wszystkiego”. Ma pewną wiedzę i umiejętności w wielu obszarach, jednak prawdopodobnie w żadnym z nich nie jest mocno wyspecjalizowany, gdyż fizycznie nie jest w stanie być specjalistą w tak wielu dziedzinach. 

Zupełnie inaczej wygląda to w agencji marketingu internetowego. Agencja to zespół ludzi, którego wykwalifikowani członkowie specjalizują się w danej dziedzinie, co pozwala im na rozwinięcie bardziej zaawansowanych umiejętności. Tacy specjaliści nie muszą się „rozdrabniać”, co pozwala im na lepsze zgłębienie tematu, którym się zajmują. Co za tym idzie, w agencji nad Twoim projektem nie będzie pracował jeden człowiek od wszystkiego, ale kilku specjalistów, którzy doskonale znają się na swojej pracy. 

Rozumiemy, że może to rodzić pewne obawy: jeśli nad projektem pracuje tyle osób, to czy nie będzie on realizowany wolniej? Czy główna myśl nie rozmyje się gdzieś w komunikacji między grafikiem, copywriterem a specjalistą od reklam? Śmiało możemy Cię zapewnić, że nic takiego się nie wydarzy! 

Nie bez powodu nazywamy pracujących nad projektem specjalistów zespołem: współpracują oni ze sobą codziennie, przy wielu projektach i na wielu polach, co sprawia, że mają już dobrze wypracowane i sprawdzone metody współpracy i zarządzania takim projektem. Nad każdym projektem czuwa również koordynator-opiekun, który dopilnuje, by wszystkie elementy kampanii zostały dopięte na ostatni guzik!

2. Sytuacje losowe vs niezawodność w każdej sytuacji

Warto pamiętać, że freelancer też człowiek i może się rozchorować lub zwyczajnie pójść na urlop. Niestety nikt nie jest w stanie zapanować nad sytuacjami losowymi. W takim wypadku zostajesz sam ze swoimi działaniami marketingowymi! Natomiast nigdy nie spotka Cię to przy współpracy z agencją, w której jest wielu specjalistów pozostających do Twojej dyspozycji. W sytuacji urlopu jednego pracownika czy w nagłych wypadkach przejmą oni opiekę nad Twoim projektem i doprowadzą wszystkie działania do końca na czas!

Może być też tak, że z jakiegoś powodu będziesz potrzebował szybkich działań marketingowych (np. w związku z krótką akcją promocyjną, kryzysem w mediach społecznościowych). W agencji marketingu internetowego pracuje wielu specjalistów i jeśli pojawia się potrzeba taka szybkiego działania, do projektu mogą być zaangażowane dodatkowe osoby, co nie jest możliwe w przypadku współpracy z freelancerem, który niestety nie rozdwoi się, choćby chciał. 

Nie życzymy Ci oczywiście takich nagłych sytuacji czy kryzysów, jednak jak wiadomo, mogą się one przydarzyć każdemu. A wtedy z pewnością docenisz niezawodność, jaką daje Ci współpraca z agencją marketingu internetowego.

3. Współpraca z kilkoma freelancerami vs wszystkie usługi w jednym miejscu

Jeśli podejmowane przez Ciebie działania marketingowe będą przynosić efekty (za co mocno trzymamy kciuki), Twoja firma będzie się rozrastać i prawdopodobnie będziesz poszukiwać coraz to nowych rozwiązań: oprócz profilu na Facebooku dojdzie ten na Instagramie, oprócz strony internetowej sklep online, oprócz reklam na Facebooku Google Ads itd. 

Gdybyś w takiej sytuacji chciał współpracować z freelancerem, dość szybko okaże się, że jedna osoba nie jest w stanie prowadzić działań marketingowych na tak wielu polach. Możesz oczywiście współpracować z kilkoma osobami, ale to rodzi wiele trudności: różni freelancerzy musieliby komunikować się ze sobą, by zachować spójność, a dodatkowo Ty musiałbyś poświęcać czas na komunikację z każdym z nich z osobna… Przyznasz, że nie jest to najlepsze rozwiązanie. 

Po raz kolejny widać tu przewagę agencji marketingowej, która zajmie się Twoją marką kompleksowo, na wszystkich polach, pozwalając Ci zaoszczędzić cenny czas i jednocześnie dbając o spójność komunikacji na wszystkich kanałach. Współpracując z agencją marketingu internetowego, wszystkie usługi możesz realizować w jednym miejscu, a dodatkowo możesz liczyć na wsparcie w podjęciu decyzji, które działania będą optymalne dla Twojego biznesu na danym etapie jego rozwoju.

4. Zadaniowość vs szersza perspektywa

Jak już było wspomniane wcześniej, współpraca z freelancerem jest dobrym rozwiązaniem, jeśli potrzebujesz realizacji jednej konkretnej usługi, np. tylko konfiguracji Google Ads lub samej obsługi strony na Facebooku. Z doświadczenia jednak wiemy, że Klienci rzadko chcą tego jednego, konkretnego rozwiązania znacznie częściej spotykamy się z sytuacją, gdy potrzebna jest analiza obecnej sytuacji marki i dopiero na jej podstawie podjęcie dalszych działań. A w takim wypadku znacznie lepiej sprawdzi się agencja marketingu internetowego niż freelancer 🙂

Freelancer zrealizuje dla Ciebie to, co mu zlecisz. Specjaliści z agencji marketingu internetowego natomiast zwykle szerzej podejdą do projektu: przygotują z Tobą strategię działań marketingowych, przeanalizują dotychczasowe działania. Nawet jeśli masz pomysł na swoje działania marketingowe, specjaliści przedstawią Ci ewentualne inne opcje, pokażą plusy i minusy różnych działań, a także możliwości rozszerzenia działań w przyszłości, gdy będziesz zadowolony z dotychczas osiągniętych wyników. 

Takie strategiczne podejście do marketingu Twojej marki jest kluczowe dla jej rozwoju. Jednocześnie takiego szerokiego, przyszłościowego spojrzenia raczej nie spotkasz u freelancerów, m.in. ze względu na ich ograniczone moce przerobowe i wąską specjalizację.

5. Jeden pomysł vs zespołowa burza mózgów 

W działaniach marketingowych w internecie kluczową rolę odgrywa oryginalność pomysłu na komunikację marki. Wierzymy, że w przypadku działań kreatywnych prawdziwa jest zasada co dwie głowy, to nie jedna”

W trakcie zespołowej pracy nad projektem w agencji marketingowej pada wiele pomysłów od osób o różnym wieku, zainteresowaniach czy podejściu do życia — dzięki temu finalne propozycje na działania marketingowe są nieszablonowe, ciekawe i odkrywcze, co często staje się gwarantem późniejszego sukcesu. Freelancer działający w pojedynkę, choć z pewnością pomysłowy, nie przeprowadzi sam ze sobą burzy mózgów obfitującej w tak różnorodne pomysły.

6. Ograniczone zasoby vs ciągły rozwój

Kolejną kwestią różniącą agencję marketingu od freelancera są dostępne zasoby i możliwości rozwoju. Kilkunastoosobowa firma ma więcej możliwości zapewnienia swoim pracownikom rozwoju i dostępu do szkoleń. Oczywiście nie każdy musi z tych możliwości korzystać, natomiast my w Coconut Agency ciągle się uczymy i chłoniemy wiedzę, bo wiemy, że ma to wpływ na jakość naszych usług. Ciągłe podwyższanie kwalifikacji pozwala nam na bieżąco wdrażać nowinki ze świata digital do naszych działań, dzięki czemu nasi Klienci są o krok przed innymi.

Warto pamiętać, że większe zasoby to także dostęp do nowoczesnych płatnych aplikacji branżowych, które usprawniają pracę, dają dostęp do zaawansowanych statystyk czy analiz i  po prostu pozytywnie wpływają na jakość usług agencji.

Zalety współpracy z agencją marketingową

7. Ryzyko chaosu vs wystandaryzowane procedury

Większość Klientów we współpracy z podwykonawcami ceni sobie transparentność przy wdrażaniu kolejnych etapów projektów i sprawną komunikację. 

Doświadczenie gromadzone przy licznych realizowanych projektach sprawia, że agencja marketingu ma możliwość nie tylko tworzenia niezawodnych procedur usprawniających kontakt z Klientem, ale też ich ciągłego udoskonalania. Takie procedury sprawiają, że na każdym etapie projektu Klient wie, co się dzieje, komunikacja przebiega szybciej i — po prostu — współpraca staje się przyjemniejsza 🙂

Wiele agencji posiada też odrębne procedury dotyczące kontroli jakości oraz kontaktu z Klientem, co dodatkowo podnosi komfort współpracy, a na co niestety freelancer najczęściej nie może sobie pozwolić, chociażby ze względu na ograniczony czas.

Współpraca z agencją jest również bardziej przejrzysta w sprawach formalnych, takich jak umowy czy rozliczanie i fakturowanie, które mogą rodzić problemy przy współpracy z freelancerem nieposiadającym działalności gospodarczej.

Jak wygląda współpraca z agencją marketingu internetowego

Agencja marketingu vs freelancer – podsumowanie 

Na zakończenie należy podkreślić, że chociaż różne agencje działają w zbliżony sposób, a wielu Klientów poszukuje podobnych usług, nie ma dwóch takich samych projektów. Dla Ciebie jako Klienta najlepsze będą rozwiązania szyte na miarę i przed podjęciem decyzji o współpracy marketingowej warto w rozmowie z przedstawicielem agencji sprawdzić, czy są one możliwe. Zadaj też wszystkie inne ważne dla Ciebie pytania, a potem… podejmij współpracę, która da Ci kokosy 🙂

Mamy nadzieję, że ten artykuł okazał się dla Ciebie pomocny w podjęciu decyzji odnośnie do współpracy marketingowej z agencją (bądź freelancerem). Jeśli uważasz, że współpraca z agencją ma duży sens dla rozwoju Twojej firmy – zapraszamy do kontaktu z naszym zespołem. Trzymamy kciuki za prężny rozwój Twojego biznesu i chętnie weźmiemy w nim udział! 

Podobne wpisy