Branża obuwnicza w mediach społecznościowych. Jak promować obuwie, by zwiększyć sprzedaż?
Wydawałoby się, że skoro wszyscy potrzebują butów, to sprzedaż powinna się robić sama – niestety dziś nie jest to takie proste. Jak zawalczyć o uwagę fanów, prowadząc social media w branży obuwniczej? Jak zwiększyć sprzedaż butów na Facebooku, Instagramie lub TikToku? Podpowiadamy!
Klienci sklepów obuwniczych są przyzwyczajeni do licznych akcji promocyjnych i rabatów. W obecnym momencie rozwoju branży e-commerce zniżka nie wystarczy – trzeba zawalczyć o nich także na inne sposoby. Co zrobić, by wybrali właśnie Ciebie i Twój sklep? Jak wyróżnić się na tle konkurencji w social media? W artykule znajdziesz wskazówki naszych ekspertów!
Branża obuwnicza – dlaczego warto prowadzić media społecznościowe?
Zastanawiasz się, czy social media w branży obuwniczej w ogóle mają sens? Oto cztery argumenty, które potwierdzają, że zdecydowanie warto w nich być!
1. Wzrost sprzedaży
Dzięki Instagramowi czy Facebookowi sklep obuwniczy może realnie zwiększyć sprzedaż przynajmniej na kilka sposobów:
- przez przypominanie klientom o tym, że nadchodzi nowy sezon i pora zweryfikować zawartość szafki z butami,
- przez pokazywanie swojej oferty i aktualnych promocji, które mogą inspirować do zakupu,
- przez tworzenie dynamicznych reklam remarketingowych – przypomną klientowi scrollującemu Facebooka o produktach, które zainteresowały go w sklepie,
- przez komunikowanie wyróżników marki, które usytuują ją w świadomości klienta wyżej niż marki konkurencyjne.
Twoi klienci są w social media – musisz tylko wymyślić, jak do nich dotrzeć.
2. Zbudowanie przewagi konkurencyjnej nawet przez małą firmę
Nawet mały producent obuwia w social media jest w stanie wygrać z sieciówkami, jeśli jego komunikacja będzie prowadzona strategicznie. Warto w niej postawić na opowiadanie o swoich wyróżnikach (np. ręcznym szyciu na miarę) i informować potencjalnego klienta, z czego wynikają wyższe ceny. Oczywiście nie każdego będzie na tę usługę stać, ale media społecznościowe to idealne miejsce do tego, żeby zaprezentować się jako marka z segmentu premium.
3. Zbudowanie społeczności wokół marki
Dbaj o obecnych klientów, bo sprzedawanie osobom znającym markę i jej produkty jest łatwiejsze. Wciąż wahającym się pokazuj recenzje tych, którzy już kupili i są zadowoleni. Angażuj fanów w wybrane decyzje strategiczne (np. dotyczące tego, jaki kolor czy fason podoba im się bardziej), by pokazać, że ich głos się liczy. Dbaj o to, by dowiadywali się o promocjach wcześniej niż inni i mogli się do nich przygotować.
Słowem – pokaż, że social media Twojego sklepu obuwniczego służą do dialogu, a nie monologu.
4. Docieranie do nowych odbiorców
Przez media społecznościowe możesz dotrzeć do nowych odbiorców skuteczniej niż przez jednorazową reklamę. Kliknięcie „Lubię to” czy „Obserwuj” oznacza, że Twoje komunikaty mogą wyświetlić im się za darmo w ich sekcji z Aktualnościami za tydzień, miesiąc czy rok – tego nie da Ci najskuteczniejsza płatna kampania. Na Facebooku, Instagramie czy Pintereście liczba użytkowników wciąż rośnie, dlatego nie strać szansy na to, by to Twoja marka tam do nich mówiła.
Od czego zacząć działania w social media w branży obuwniczej?
Teraz musimy ostudzić trochę entuzjazm – choć oczywiście za pomocą mediów społecznościowych da się osiągnąć powyższe cele, to na pewno nie od razu i nie działając przypadkowo.
By skutecznie zaprezentować sklep obuwniczy na Facebooku, Instagramie czy Pintereście, potrzebujesz strategii social media. Powinna zawierać:
- analizę dotychczasowych działań marketingowych marki,
- analizę grupy docelowej firmy w mediach społecznościowych,
- analizę działań konkurencji w social media,
- stworzony na podstawie zdobytych informacji i analiz pomysł kreatywny wraz ze sposobami jego egzekucji.
Przeczytaj więcej o strategii: Strategia social media – z czego się składa i komu jest potrzebna?
Cele prowadzenia social media dla sklepu obuwniczego
Warto też na tym etapie postawić sobie cele, najlepiej zgodnie z metodą SMART – powinny być określone, mierzalne, osiągalne, istotne i określone w czasie. Przykład?
- Chcę, by liczba fanów mojej firmy obuwniczej na Facebooku do końca III kwartału 2022 roku wzrosła o 35% w stosunku do stanu obecnego [liczba], a ich zaangażowanie wzrosło o X% w stosunku do stanu obecnego [liczba].
Źle postawiony cel brzmiałby: „chcę, żeby wzrosła liczba fanów”. W tym przypadku nie wiadomo właściwie nic: ani jak to mierzyć, ani do kiedy chcemy to osiągnąć, ani przede wszystkim skąd będziemy wiedzieć, czy to już.
Jakie kanały komunikacji w social media sprawdzą się w przypadku sklepu obuwniczego?
Z naszych wieloletnich doświadczeń wynika, że niektóre kanały social media w branży obuwniczej sprawdzają się lepiej niż inne. W jakich mediach społecznościowych warto prowadzić konta sklepu obuwniczego?
Facebook dla branży obuwniczej
Na Facebooku mają konto ponad 22 miliony Polaków. To najpopularniejsze medium społecznościowe w naszym kraju, dlatego warto na niego postawić, jeśli możesz sobie pozwolić na prowadzenie tylko jednego profilu marki.
Firma obuwnicza na Facebooku powinna:
- korzystać z wyróżniających ją szablonów graficznych postów,
- komunikować się z fanami przynajmniej 2–3 razy w tygodniu,
- stosować różne formaty postów, np. z pojedynczym zdjęciem, z wideo, albumy, karuzele czy gify,
- dbać o odpowiadanie na komentarze i wiadomości – to taki sam kanał komunikacji z marką jak infolinia czy firmowa skrzynka e-mailowa.
O czym warto pisać? Informujcie o nowościach w sklepie, o bestsellerach, specjalnych ofertach czy opcjach dostawy. Niech treści będą różnorodne, ale spójne z marką i tym, co chcecie osiągnąć dzięki pokazywaniu sklepu obuwniczego w mediach społecznościowych.
Instagram dla sklepu z obuwiem lub producenta obuwia
Miejscem w sieci, które kocha estetyczne modowe kadry, jest Instagram. Producent obuwia lub jego dystrybutor może tym medium pokazywać buty w ciekawych stylizacjach, których dopełni nieszablonowe tło. Posty powinny być do siebie podobne pod względem obróbki, tak by grid (siatka zdjęć na profilu) był spójny i zachęcał do obserwacji.
Na Instagramie firmy obuwniczej warto korzystać także z InstaStories, które przybliżą np. tajniki produkcji i pielęgnacji butów, oraz Reels – krótkie, kreatywne filmiki prezentujące produkty w zapadający w pamięć sposób.
Pinterest dla sklepu z butami
Trzecim medium rekomendowanym dla branży obuwniczej jest Pinterest – skarbnica inspiracji i wiedzy o trendach. Pinterest dla sklepu obuwniczego może być świetnym źródłem ruchu na www i zakupów – użytkownicy często wchodzą tutaj po to, by znaleźć produkty, które chcą kupić.
Co na nim publikować? Twórz tablice tematyczne ze swoimi butami posegregowane np. według sezonów lub określonych typów obuwia (takich jak choćby botki czy szpilki). Pokazuj przykładowe połączenia butów i innych elementów stylizacji, a także rób infografiki np. o pielęgnacji różnych tworzyw. Opisuj każdy wrzucany na swoje konto pin słowami kluczowymi i dodawaj do niego link kierujący wprost do produktu, nie na stronę główną sklepu.
Jak pokazywać obuwie w social media, by zwiększyć sprzedaż i zaangażowanie fanów?
Pora na kilka uniwersalnych porad, które sprawdzą się w social media marki z branży obuwniczej. Poznaj je!
1. Zainwestuj w dobrej jakości zdjęcia na profilach w social media
Dobrej jakości zdjęcia to na obecnym etapie rozwoju social media podstawa. Zaproś do współpracy fotografa i stylistę, którzy stworzą piękne wizualne kompozycje, od których trudno oderwać wzrok.
Potrzebujesz zarówno packshotów, czyli zdjęć produktów na neutralnym tle, z którego łatwo je wyciąć, jak i fotografii przedstawiających buty w akcji, na stopach, z ludźmi. Z tych pierwszych stworzysz infografiki na Pinterest, a te drugie utworzą piękny grid na Instagramie i feed na Facebooku.
2. Twórz trendbooki oraz zestawienia stylizacji i bestsellerów w social media
Sprzedajesz i zachowawcze, i bardziej awangardowe obuwie? W social media pokazuj je w stylizacjach, by przekonać potencjalnych klientów, że jest to rzecz, którą można dopasować do zawartości swojej szafy.
W przewodnikach na Instagramie rób trendbooki na różne pory roku czy okazje. W albumach na Facebooku możesz zebrać różne stylizacje albo pokazywać bestsellery w swoich kategoriach. Słowem – zadbaj o to, by Twoja oferta była podana strawnie i atrakcyjnie.
3. Informuj o promocjach i rabatach w social media
Trwa akcja promocyjna? Pokaż ją w swoich social media! Sklep obuwniczy może to zrobić przez stworzenie:
- postów z informacją o promocji zawartą na grafice i w opisach,
- stories z informacją o obniżkach oraz przeglądem najciekawszych produktów,
- rolek lub krótkich wideo, np. filmów poklatkowych.
Pamiętaj, że fani producenta obuwia w mediach społecznościowych oczekują, że dowiedzą się o rabatach wcześniej niż inni, dlatego wyróżnij ich w ten sposób. Możesz np. zapowiedzieć promocję z kilkudniowym wyprzedzeniem, by się do niej przygotowali.
4. Pytaj fanów o ich zdanie
Warto dać fanom poczucie, że ich zdanie jest ważne. W postach lub ankietach tworzonych w stories za pomocą naklejek możesz pytać np. o to, jakie formy przesyłki wybierają najczęściej, czy zwracają uwagę na ekologiczne opakowanie albo jak bardzo im się coś podoba. Da im to poczucie, że nie tylko są klientami, ale i mają realny wpływ na współtworzenie lubianej przez siebie marki.
5. Proś o opinie i zdjęcia
Fani oznaczają Twoje obuwie na Instagramie? Zapytaj, czy możesz zrepostować ich zdjęcie i w ten sposób skorzystać z mocy User Generated Content. Udostępniaj także stories, w których Cię oznaczają, każdorazowo dziękując za wzmiankę.
Wykorzystaj psychologiczną moc zjawiska zwanego społecznym dowodem słuszności. Proś fanów o opinie, a następnie cytuj je w postach, by przekonać osoby, które wahają się nad zakupem.
6. Współpracuj z influencerami – Influencer Marketing
Wybierz do współpracy kilku influencerów, którzy będą ambasadorami marki. Każdy z nich może mieć indywidualny kod rabatowy, dzięki któremu sprawdzisz sprzedażową skuteczność twórcy i ocenisz, czy warto zainwestować w działania z nim więcej środków. Współpraca z influencerami to także dobry sposób na dotarcie do nowej grupy potencjalnych przyszłych klientów marki oraz zwiększenie zasięgów swoich profili.
7. Wskazuj w social mediach, co Cię wyróżnia
Wiele marek zakłada, że każdy wie o nich i ich produktach tyle samo, co pracownicy – a to nieprawda! Od czasu do czasu twórz posty o:
- możliwych sposobach dostawy,
- sposobie produkcji i wykorzystywanych surowcach,
- tworzeniu projektów i wprowadzaniu produktu do obiegu.
Zdradzanie w social media sklepu z obuwiem tego, co dzieje się za kulisami, pomoże Ci np. uzasadnić ceny wyższe niż u konkurencji.
8. Opowiadaj o pielęgnacji obuwia w social media
Nie zapominaj o tych, którzy już kupili Twoje produkty! W kierowanych do nich postach pisz o tym, jak dbać o obuwie, jak je konserwować, jak zabezpieczać czy z jakich akcesoriów i produktów pielęgnacyjnych korzystać. Pokaż fanom, że zależy Ci nie tylko na kolejnych zakupach, ale także na tym, by już zakupione produkty były z nimi naprawdę długo.
9. Prowadź działania reklamowe i korzystaj z funkcji Sklep
Branża obuwnicza w social media ma sporą konkurencję, dlatego jeśli chcesz, by Twoje działania były skuteczne, musisz korzystać także z płatnej promocji. Twórz zarówno reklamy pojedynczych postów, jak i bardziej zaawansowane kampanie z użyciem katalogu produktów.
Utwórz też sklep na Facebooku i Instagramie, by móc oznaczać konkretne produkty na zdjęciach i ułatwić w ten sposób ich zakup.
Potrzebujesz pomocy w prowadzeniu social media sklepu obuwniczego? Odezwij się do nas!
Choć prowadzenie działań w social media dla sklepu obuwniczego jest czasochłonne i wymaga sporej wiedzy, to rezultaty mogą być naprawdę wspaniałe. Nie czujesz się na siłach, by robić to samodzielnie już teraz? Skorzystaj z naszych szkoleń dedykowanych, na których nauczymy Cię, jak skutecznie prowadzić media społecznościowe dla marki z branży obuwniczej. Wolisz zlecić to profesjonalistom? Chętnie pomożemy – skontaktuj się z nami, by poznać naszą ofertę!