Instagram Reels dla biznesu

Instagram Reels – czym są i jak wykorzystać je biznesowo?

Instagram stawia na stały rozwój i dodawanie funkcji po to, by utrzymać obecnych i pozyskać nowych odbiorców. Jedną z najważniejszych nowości, które zmieniły w ostatnim czasie oblicze aplikacji, są Reels. Co to jest? Jak robić rolki na Instagramie? Jak wykorzystać Reels w biznesie? Wyjaśniamy!

Instagram zdradził swoje priorytety na rok 2022. Stawia na transparentność i bezpieczeństwo użytkowników, pomoc twórcom w zarabianiu przez aplikację, a także na rozwój funkcji związanych z video – zwłaszcza Reels, które w Polsce działają dopiero od kilku miesięcy. Co to Reels i dlaczego powinien je robić Twój biznes na Instagramie? Wyjaśniamy!

Instagram Reels – co to jest?

Instagram Reels to krótkie, często zabawne filmy tworzone i publikowane za pomocą aplikacji Instagram. W języku polskim Reels są nazywane Rolkami. Brzmi znajomo? I słusznie! Ten format możesz kojarzyć z TikToka, bo to właśnie tam pojawiały się pierwsze tego typu klipy. Ich rosnąca popularność sprawiła, że także Instagram postanowił wprowadzić podobne rozwiązanie u siebie.

Reels to maksymalnie 60-sekundowe filmiki z podkładem muzycznym lub lektorem. Przy ich montażu wykorzystuje się różne efekty – przejścia, cięcia, filtry i nakładki – które sprawiają, że stają się bardziej atrakcyjne dla odbiorców. Twórcy mają dostęp do bazy muzyki zawierającej zarówno najnowsze hity, jak i stare przeboje, dzięki czemu Instagram Reels mogą przypominać miniteledyski.

Instagram Reels a inne formaty treści dostępnych na Instagramie – różnice

Być może zastanawiasz się, czym Reels na Instagramie różnią się od postów, Stories czy live’ów – a w związku z tym, czy warto je w ogóle robić.

Rolki to format stanowiący coś pomiędzy Stories i postem. Reels wykorzystują podobne opcje co Instagram Stories, ale nie znikają po 24 godzinach – zostają w gridzie, tak jak posty. Mogą, ale nie muszą, stać się elementem siatki postów na profilu. W momencie publikacji decydujesz, czy powinno się pojawić w Aktualnościach (feedzie) i na profilu, czy ma trafić tylko do zakładki Rolki. 

Dzięki temu, że są dynamiczne, Reels przyciągają uwagę zwłaszcza odbiorców z generacji Z, czyli osób urodzonych po roku 1995, które uwielbiają formaty wideo. Każda Rolka zajmuje cały ekran urządzenia, na którym jest wyświetlana, a dodatkowo odpala się automatycznie, dlatego naprawdę trudno ją przeoczyć. Można ją też przesłać do Stories i udostępnić za ich pośrednictwem. Dzięki temu ten sam content może trafić do odbiorców o różnych preferencjach dotyczących formy konsumowania Instagrama.

Reels na Instagramie – zalety

Oto cztery główne korzyści, które odniesie Twój biznes dzięki Rolkom na Instagramie.

Po pierwsze, zwiększy się widoczność firmy na Instagramie – dzięki temu, że format jest nowy, angażujący i ciekawy, a przede wszystkim także dobrze wyeksponowany w aplikacji, fani łatwiej mogą dotrzeć do treści Twojej marki. Instagram Reels dają Ci szansę na dotarcie do tych, którzy rzadko scrollują swój feed i rzadziej niż wcześniej przeglądają Stories. 

Po drugie, Reels – a więc video – to bardziej wymagający format niż posty, dlatego Wasi konkurenci mogli jeszcze nie zacząć działań. Za pomocą Reels firma może zbudować przewagę konkurencyjną o wiele łatwiej niż przy wykorzystaniu postów i Stories. Atrakcyjne video przyciąga uwagę na długo, a co za tym idzie – sprawia, że marka lepiej zapada w pamięć.

Po trzecie, Reels mają duże zasięgi organiczne, ponieważ Instagramowi zależy na wypromowaniu tego formatu. Rolki firm nie są w tym przypadku wyjątkiem. Jeśli zależy Ci na przyciągnięciu uwagi fanów, powinniście choćby spróbować tego formatu, zwłaszcza teraz, gdy dopiero zdobywa popularność. 

Po czwarte, Reels pozwalają na dotarcie do nowych odbiorców, bo Instagram wie, że tylko wtedy twórcy uznają nierzadko czasochłonne tworzenie filmików za grę wartą świeczki. Reels mają osobny feed, pojawiają się też w głównym między postami, ale można je również znaleźć w karcie Eksploruj i na Stories – źródeł styku z marką jest dzięki temu bardzo wiele.

Rolki na Instagramie – podstawowe funkcje w aplikacji

Instagram Reels można nie tylko nagrać, ale także zmontować wewnątrz aplikacji. Jakie funkcje mają Reels? 

Gdzie są Reels na Instagramie?

Jak wejść do Reels? Wystarczy kliknąć przycisk na dole ekranu (na obrazku oznaczony cyfrą 2). W tym miejscu znajdują się Rolki stworzone przez innych użytkowników, które mogą stanowić dla Ciebie źródło wiedzy i inspiracji. By stworzyć i opublikować swoją Rolkę na Instagramie, należy wejść w ikonkę plusa otoczonego kwadratem o zaokrąglonych brzegach (na obrazku oznaczoną cyfrą 1), a następnie odnaleźć odpowiednią opcję w menu przesuwanym.

Instagram Reels na Instagramie

Najważniejsze funkcje w Reels

Poznaj najważniejsze funkcje Reels (odpowiadające im ikonki znajdziesz na grafice).

  1. Nagrywaj – to najważniejsza ikonka dla tych, którzy chcą nagrywać Reels – kliknięcie w nią pozwoli Ci na stworzenie pierwszego Reelsa! Podobnie jak w Stories, tu także możesz obrócić kamerę telefonu i w zależności od potrzeb wykorzystać przednią lub tylną. Gwiazdki unoszące się nad „Nagrywaj” to efekty, które możesz wykorzystać podczas nagrywania. 
  2. Ustawienia – w tym menu możesz dostosować interfejs Reels i aparat do swoich preferencji.
  3. Dźwięk – pozwala na przejście do biblioteki muzyki dostępnej wewnątrz Instagram Reels, a także skorzystanie z tej, którą zapisaliśmy podczas oglądania Rolek innych użytkowników (ta funkcja jest bardzo przydatna, gdy chcemy wykorzystać obecne trendy).
  4. Czas – pozwala z góry określić, jak długo będzie trwała Twoja Rolka.
  5. Tempo – dzięki tej opcji możesz nadać swojemu video pożądaną dynamikę.
  6. Układ filmu – tu możesz wybrać dogodny dla siebie układ video i sposób podziału ekranu.
  7. Stoper – ta opcja uruchamia odliczanie do startu nagrywania. Dzięki temu możesz ustawić scenografię i zająć odpowiednie miejsce jeszcze przed rozpoczęciem nagrania, a już po jego zaplanowaniu. To znacznie przyspiesza postprodukcję, bo nie trzeba wycinać momentu, gdy odchodzisz od telefonu.
  8. Rolka aparatu – jeśli nie chcesz nagrywać bezpośrednio w aplikacji, możesz stworzyć Reels z innego materiału dostępnego w swoim telefonie.

Jak używać Instagram Reels?

Po nagraniu należy kliknąć przycisk „Podgląd”, by przejść do kolejnego menu podobnego do tego, które pojawia się w Stories. Na górnym pasku pojawią się kolejno: 

– możliwość skasowania treści, 

– opcja pobrania Reels,

– opcja dodania efektów dźwiękowych i wyboru głośności, 

– możliwość nagrania swojego dźwięku,

– dostępne efekty,

– naklejki (Stickers),

– pisak,

– opcja dodania tekstu.

Nowa funkcja na Instagramie - Instagram Reels

Reels na Instagramie – o czym nagrywać, by zaciekawić odbiorców?

Opowiedzieliśmy już, jak technicznie zrobić Reels, dlatego pora podzielić się wiedzą o tym, co nagrywać. Jak zrobić ciekawe Reels, które zainteresują odbiorcę? Jak wybierać tematy Rolek na Instagramie, by cieszyły się popularnością? 

O czym można nagrywać Reels?

Jest kilka uniwersalnych typów treści, po które warto sięgać, by pokazać swoją firmę w Reels. 

  1. Edukacja
    Podziel się wiedzą na temat swojej branży lub produktu. Opowiedz o tym, jak działa składnik aktywny w kosmetyku, jeśli działasz na Instagramie jako firma kosmetyczna albo pokaż, jak na X sposobów odmówić w języku obcym, którego uczysz.

    Pamiętaj, że film nie zawsze musi zawierać produkt. Czasem lepiej postawić na luźną formę i w ten sposób zdobyć sympatię użytkownika, niż bombardować go kolejną bezpośrednią reklamą.

Edukacja na Instagram Reels

  1. Rozrywka

Do Waszej apteki stale przychodzą klienci przekręcający nazwy leków? Kolega przyprowadza do biura psa, który uwielbia Wam towarzyszyć w spotkaniach? Osoby pracujące na produkcji w Waszym przedsiębiorstwie lubią robić sobie nawzajem żarty? Wszystko to może być materiałem na Reels.

Pomyśl, co Cię bawi w Twojej pracy, a potem spróbuj to pokazać w formie krótkiego filmu. Zyskasz sympatię potencjalnych klientów i zasięgi, jakich nie zrobią inne, nawet najbardziej dopracowane treści.

Rozrywka na Instagram Reels

  1. Lifestyle

Marki osobiste oraz wnętrzarskie, urodowe czy modowe mogą pokazywać to, co związane z lifestyle’em. Lifestyle’owe Reels to takie pokazujące codzienne stylizacje i przeglądy szaf, sposoby na wykonanie makijażu czy organizację domu. W nie także da się w atrakcyjny i nienachalny sposób wkomponować produkty marki.

Tematyka lifestyle na Instagram Reels

  1. Inspiracje i wskazówki
    Klient nigdy nie ma takiej wiedzy jak Ty, dlatego podziel się z nim wszystkimi tipami, jakie masz w zanadrzu. Tworzysz żywność w słoikach? Pokaż w Reels 5 sposobów na ponowne wykorzystanie takiego opakowania. Sprzedajesz środki do czyszczenia dywanów? Pokaż, jak krok po kroku pozbyć się z wykładziny nawet największego brudu. Każda branża i każdy produkt mogą być pokazane kreatywnie za pośrednictwem Reels!

Instagram Reels na Instagramie - inspiracje i kreatywność

Najważniejsze cechy Reels, które zdobywają popularność

Jak stworzyć Rolkę, która poniesie się viralowo? Przede wszystkim weź pod uwagę to, kim są Twoi odbiorcy i twórz taki content, jaki będą chcieli oglądać, zachować i pokazać innym. Dbaj o to, by Instagram Reels firmy spełniały trzy podstawowe wytyczne, które właściwie gwarantują duże zasięgi:

  • Rolki na Instagramie powinny zawierać treść, którą chcemy udostępnić innym po to, by im zaimponować, rozśmieszyć ich albo przekazać im porcję wiedzy, która właśnie nas zainspirowała; w tej roli dobrze sprawdzają się wszelkiego rodzaju tutoriale.
  • Często zapisywane Reels są przydatne – stwórz treść, którą chce się zapisać i do niej wrócić; przykładem takiego contentu są przepisy kulinarne.
  • Użytkownicy chętnie podają dalej Reels, z którymi się utożsamiają i oglądając je, mówią: „też tak mam”, „to o mnie”; przykładem mogą być filmiki o „typowej mamie”.

Jak obsługiwać Reels - tutorial

Lista uniwersalnych pomysłów na Reels na Instagramie

  1. Mity kontra fakty
  2. X najczęstszych błędów popełnianych przez…
  3. X pomysłów na…
  4. X przydatnych rzeczy…
  5. Instagram kontra rzeczywistość
  6. Kulisy działania marki
  7. Metamorfoza
  8. Tak nie rób vs. tak rób
  9. Historia naszej marki
  10. Unboxing/pakowanie w formie filmu ze zdjęć poklatkowych

Aplikacje i konta, które pomogą w tworzeniu atrakcyjnych Rolek na Instagramie

Montowanie Reels bezpośrednio na Instagramie może być dla wielu albo za trudne, albo zbyt niewygodne. Czasem lepiej sięgnąć do innych aplikacji, które służą do montażu video, a także są proste w obsłudze i najczęściej bezpłatne. Oto te, które twórcy Reels wykorzystują najczęściej!

Aplikacje do Reels: InShot

Jedną z najpopularniejszych jest InShot, czyli aplikacja do obróbki video, która ma wiele przydatnych funkcji. Za jej pośrednictwem można zmontować kilka nagrań w jedno, dodać tekst, a także przygotować atrakcyjne przejścia lub animacje. 

Dla tych, którzy lubią korzystać z gotowych rozwiązań i inspiracji, InShot prowadzi swoje konto na Instagramie, na którym dzieli się tutorialami pokazującymi montaż i jego efekty krok po kroku. Dzięki temu nauka aplikacji jest szybka i intuicyjna.

Jak tworzyć reelsy na Instagramie?

Aplikacje do Reels: CapCut
CapCut wyróżnia się tym, że pozwala na wycinanie elementów video z tła. Udostępnia też swoją bibliotekę muzyki, pozwala na dodawanie tekstów i efektów oraz jest naprawdę prosty w obsłudze.

Aplikacje do Reels: VN

VN to ciekawa alternatywa dla aplikacji InShot. Można w niej zmontować kilka różnych ścieżek (audio, video, tekst) z osobna. 

By zobaczyć ciekawe przykłady Reels, warto udać się do źródła, a zatem konta prowadzonego przez Instagram. Na profilu @creators twórcy aplikacji dzielą się inspirującymi treściami tworzonymi przez różne osoby, dlatego zarówno tematyka, jak i jakość, są zróżnicowane i przez to atrakcyjne dla wielu branż.

Instagram Reels dla marki

Zleć tworzenie Instagram Reels agencji social media – sprawdź Coconut Agency!

Tworzenie Reels jest dla Ciebie zbyt skomplikowane, ale wiesz, że to przyszłość Instagrama i konieczność? Zleć przygotowanie Reels dla marki nam! Nasi doświadczeni specjaliści social media oraz graficy stworzą Rolki od zera – od pomysłu, przez scenariusz, po realizację, postprodukcję i dystrybucję. 

Dzięki współpracy z nami szybko wyprzedzisz swoją konkurencję przez dostarczanie odbiorcom jakościowych treści, jakich nie znajdą nigdzie indziej. 

Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, co możemy Ci zaproponować!

Podobne wpisy