Branża gastronomiczna w social mediach

Social media dla restauracji. Co trzeba zrobić, by się w nich wypromować?

Nic tak nie jednoczy ludzi jak dobre jedzenie. Jako marka możesz ich gromadzić nie tylko przy wspólnym stole, ale przede wszystkim w swoich mediach społecznościowych. Jak prowadzić social media restauracji? Podpowiadamy!

Media społecznościowe odgrywają dziś ogromną rolę nie tylko jako źródło rozrywki, ale także informacji i inspiracji. To tutaj można często znaleźć bardziej aktualne informacje niż w Google, a działająca na Facebooku czy Instagramie restauracja nie potrzebuje nawet strony internetowej, by wypełnić kuchnię zamówieniami. 

Dowiedz się, jak skutecznie działać w mediach społecznościowych i przekonaj się, dlaczego powinny być najważniejszym internetowym miejscem dla Twojego restauracyjnego biznesu!

Restauracja w social media – dlaczego warto tam działać?

Otwierający nowe miejsce często inwestują w świetną lokalizację, ładny wystrój czy wysokiej jakości produkty. Zapominają o tym, że by lokal się zapełnił, potrzebna jest też reklama – a tę można zrobić na Facebooku, Instagramie czy TikToku. Po co restauracji social media? Oto kilka powodów:

  1. możliwość bieżącego komunikowania zmian – awaria pieca, opóźnienia w dostawie towaru, a może uniemożliwiający pracę upał? To wszystko sprawia, że godziny otwarcia mogą zmienić się nagle. Dzięki social media restauracja może błyskawicznie powiedzieć o tym gościom i… uchronić ich przed pocałowaniem klamki.
  2. budowanie społeczności – restauracja to nie tylko jedzenie, to także atmosfera i spotkania z bliskimi. To doświadczenie, którym chcemy się dzielić (np. tworząc własne treści) i o nim pamiętać (by przy kolejnej okazji wrócić do swojego ulubionego miejsca, mając pewność, że ono działa). Restauracja powinna być tam, gdzie są jej klienci, rozmawiać z nimi i o sobie przypominać.
  3. odbieranie pochwał i skarg – o świetnym i fatalnym doświadczeniu ludzie chętnie napiszą w social media. Restauracja, która nie ma Facebooka czy Instagrama, nigdy się o tym nie dowie i nie poprawi tego, co było źle ani nie podziękuje za miłe słowa.
  4. docieranie do nowych klientów – dynamika zmian w gastronomii jest bardzo duża i Google może za nią nie nadążać, dlatego warto postawić na posty i reklamy w mediach społecznościowych. Dla restauracji to może być bardziej efektywne niż długotrwałe i żmudne pozycjonowanie się w wyszukiwarce.

Wiesz już, dlaczego warto – teraz pora wybrać kanały, które pomogą Ci osiągnąć zamierzone cele i wypełnić kalendarz rezerwacji.

Jakie kanały social media dla restauracji wybrać? Rekomendacje

Wybór kanałów w mediach społecznościowych dla restauracji ma niebagatelne znaczenie dla zdobycia nowych klientów i popularności. Oto najlepsze, sprawdzone opcje!

Facebook dla restauracji

Facebook dla restauracji jest nie tylko wyborem klasycznym, ale przede wszystkim obowiązkowym. W samym narzędziu znajdziemy opcje idealnie odpowiadające na potrzeby biznesu gastronomicznego – możemy wgrać na fanpage menu czy dodać zakładkę Recenzje, w której klienci będą zostawiać swoje opinie. 

Na Facebooku restauracji można pokazywać nowe dania, konsultować wprowadzanie kolejnych pozycji do karty, kusić atrakcyjnymi ofertami czy nawet szybko informować o nagłych zmianach dotyczących jej funkcjonowania.

Profil restauracji na Facebooku

Dla restauracji Facebook może być ważniejszym kanałem rezerwacji niż strona www. Jeśli zastanawiasz się nad tym, w co zainwestować najpierw, wybierz Facebooka – wiele biznesów gastronomicznych w ogóle nie ma strony internetowej na początkowym etapie działania, a dzięki social media klientów nie brakuje. 

Instagram dla restauracji

Pokazywanie jedzenia na Instagramie jest tak popularne, że istnieje nawet hashtag #foodporn służący do dzielenia się najbardziej smakowitymi fotografiami posiłków. Instagram dla restauracji to szansa na udowodnienie klientom, że gdy przyjdą do Was zjeść, nie tylko napełnią brzuchy, ale przede wszystkim zapewnią sobie i (później obserwatorom) ucztę dla oczu. 

Profil restauracji na Instagramie

Restauracja na Instagramie powinna publikować nie tylko posty prezentujące dania czy wnętrza, ale także korzystać z opcji Stories, Rolek i Wyróżnionych stories. W Wyróżnionych stories warto przypiąć kafelki o tym, jak zrobić rezerwację, jakie jest aktualne menu, jak wygląda wnętrze czy jak do Was trafić. Można też zbierać tam Stories udostępniane przez gości – to będzie dla nich motywacja, by Was oznaczać i tworzyć dla Was darmowy content.

TripAdvisor dla restauracji

TripAdvisor dla restauracji będzie użyteczny przede wszystkim dla obcokrajowców przybywających do Polski w celach turystycznych. To tutaj będą szukać najlepiej ocenianych restauracji, dlatego warto zadbać o to, by Wasza marka znalazła się w ich gronie. 

Na TripAdvisorze można zostawiać recenzje, dlatego zatroszczcie się o to, by w Waszych szeregach znalazła się osoba, która będzie na nie regularnie odpowiadać i poświęci czas nie tylko niezadowolonym, ale i zadowolonym klientom. Stale aktualizujcie też zdjęcia, godziny otwarcia czy menu, by na pewno nie trafili na przestarzałe informacje.

Restauracja w social mediach - TripAdvisor

TikTok i Twitter dla restauracji

Restauracja może też działać na TikToku i Twitterze, ale musicie zdawać sobie sprawę z tego, że niekoniecznie przełoży się to bezpośrednio na wizyty na miejscu. Pomoże za to zbudować silny brand w mediach społecznościowych i dzięki dużym zasięgom dotrzeć do użytkowników, którzy nie korzystają z wcześniej wymienionych mediów.

Wiele osób na Twitterze pisze o tym, co jadło lub zamierza zjeść. Marka może podpinać się pod te dyskusje i w nienachalny sposób zachęcać do skonsumowania czegoś u siebie lub nawiązywać do swojej oferty. Na TikToku można pokazywać kulisy produkcji dań, przepisy czy brać udział w gastronomicznych challenge’ach.

Restauracja w social mediach - Twitter

Restauracja w social media. Najczęściej popełniane błędy

Mnóstwo restauracji działa w social media intuicyjnie, co często prowadzi do popełniania podstawowych błędów. Jakie są najczęstsze z nich?

  1. nieaktualne informacje o godzinach otwarcia
  2. brak menu
  3. nieprzyjmowanie krytyki, kłócenie się w komentarzach z klientami
  4. brak moderacji, nieodpisywanie na komentarze, recenzje i wiadomości
  5. nieestetyczne zdjęcia
  6. tworzenie reklam na całą Polskę zamiast lokalnych
  7. brak strategii działań

Wszystkie powyższe informacje mogą na tym etapie wydać Ci się banalne i oczywiste, ale takie nie są. Te błędy kosztują – zniechęceni brakiem informacji goście wybiorą inne miejsce zamiast Twojej restauracji, co bezpośrednio może zaważyć na tym, czy jej utrzymanie będzie rentowne. Nie warto ryzykować, zgodzisz się?

Dobre praktyki. Co powinna robić restauracja w social media, by mieć gości w lokalu?

Pora podzielić się z Tobą naszym know-how dotyczącym tego, jak prowadzić profil restauracji w social media. 

Publikacja wysokiej jakości zdjęć w social media

W restauracji jemy także oczami, dlatego dania powinny być nie tylko smaczne, ale i atrakcyjne. Co jednak, jeśli kuchnia staje na wysokości zadania, ale zdjęcia dań są robione na szybko, w kiepskim oświetleniu i niskiej jakości?

Restauracja w social media musi publikować dopracowane, dobrze oświetlone i wykadrowane zdjęcia, bo to przepustka do sukcesu. Każde danie z menu powinno być sfotografowane na 2–3 sposoby; przy okazji dobrze jest zrobić także zdjęcia wnętrza restauracji, najpopularniejszych pozycji z listy alkoholi i napoi oraz obsługi przy pracy, by móc potem różnicować publikowany content. 

Sesje menu warto co jakiś czas powtarzać, by odbiorcom nie znudziły się wciąż te same zdjęcia.

Potrzebujesz zdjęć menu dla restauracji? Napisz do nas!

Restauracja w social mediach - wysoka jakość zdjęć

Przypięty post z najważniejszymi informacjami na Facebooku

Jak zarezerwować stolik? Czy można przyjść z psem? Do której są przyjmowane zamówienia? – to tylko niektóre pytania, jakie klienci zadają restauracji w social media. Warto przedstawić odpowiedzi na nie w formie jednego zbiorczego posta i przypiąć go na samej górze strony na stałe, tak by łatwo można było do niego dotrzeć i od razu uzyskać najważniejsze odpowiedzi. 

Dzięki tej praktyce możecie skrócić czas odpowiadania na wciąż te same komentarze i wiadomości i udzielić informacji tym, którzy wstydzili się zapytać Was o coś bezpośrednio.

Opracowanie strategii działań w mediach społecznościowych

Dzięki strategii nie tylko dowiecie się, jak w social media wypada Wasza konkurencja, ale i lepiej poznacie swoją grupę odbiorców i sposoby na to, jak do niej dotrzeć. Strategia social media dla restauracji to dobry punkt wyjścia do działań marketingowych online, bo pozwoli w metodyczny sposób podejść do tworzenia, planowania i dystrybuowania treści, a w konsekwencji do szybszego osiągnięcia postawionych celów.

Przeczytaj także: Strategia social media – co to jest?

Regularne publikowanie treści w social mediach

Na Facebooku restauracja powinna publikować około 3–4 razy w tygodniu i na bieżąco zajmować się moderacją. Na Instagramie restauracji warto zacząć od postowania 2–3 razy tygodniowo i tworzenia nawet codziennych Stories, zwłaszcza jeśli macie w menu pozycje, które zmieniają się każdego dnia (np. desery czy lunche). Na recenzje na TripAdvisorze można odpowiadać zbiorczo co 2–3 dni. 

To wyjściowa częstotliwość publikacji, którą warto dopasować do potrzeb odbiorców – w przypadku niektórych biznesów lepiej może sprawdzić się częstsze postowanie. 

Publikowanie treści w dwóch językach w social mediach

Jeśli prowadzisz biznes w Krakowie, Warszawie czy innym dużym mieście, Instagram i Facebook dla Twojej restauracji powinien być dwujęzyczny. Ułatwi to zrozumienie treści nie tylko obcokrajowcom mieszkającym w Polsce i mogą być stałymi klientami, ale także turystom.

Restauracja w social mediach - dwujęzyczne posty

Pamiętaj, że restauracja w social media powinna posługiwać się przede wszystkim językiem dominującym w danym kraju, bo to w nim będzie się komunikować lwia część gości. Również menu warto opublikować w dwóch językach i prymat przyznać wersji polskiej.

Odpowiadanie na recenzje i komentarze na Facebooku i Instagramie

Czasem recenzje są pozytywne, a czasem nie – niezależnie od ich treści warto na nie odpowiadać i odnosić się do zarzutów czy pochwał. Najlepiej nie zostawiać tego w rękach kucharzy, którzy często mają emocjonalny stosunek do wytworów swojej pracy. Lepiej powierzyć to agencji social media, która w rzeczowy i stonowany sposób odpowie na zarzuty i zapobiegnie tym samym sytuacji kryzysowej.

Restauracja w social mediach - regularna moderacja kont

Dbanie o aktualność godzin i dni otwarcia

Facebook restauracji to pierwsze źródło informacji na temat godzin i dni jej otwarcia, dlatego należy dbać o to, by były one zawsze aktualne. Zmieniajcie je wedle potrzeb, tak by klienci nie odchodzili rozczarowani sprzed zamkniętych drzwi lokalu, który w teorii powinien być otwarty. Taka sytuacja może być pretekstem do wystawienia negatywnej opinii nawet bez zamówienia dań.

Reklama restauracji w social media – przykłady 

Restauracja powinna także korzystać z płatnych reklam na Facebooku czy Instagramie. Warto włączać kontekstowe reklamy w godzinach lunchowych, by każdy, kto mieszka i pracuje w okolicy, po zajrzeniu do mediów społecznościowych mógł nabrać ochoty na posiłek od Was.

Oprócz tego jeszcze przed otwarciem obiektu można postawić na reklamy zasięgowe lub świadomościowe, by już od pierwszego dnia w lokalu byli klienci.

Konieczne jest też sponsorowanie wybranych postów restauracji z zawężeniem lokalizacji do miasta, w którym działamy, lub pewnej liczby kilometrów w jego promieniu, tak by grono odbiorców stale rosło.

Restauracja w social mediach - reklamy

Prowadzenie social media restauracji powierz doświadczonej agencji 

Prowadzenie biznesu i social media jednocześnie może być trudne, dlatego warto oddelegować część zadań związanych z obsługą mediów społecznościowych. Coconut Agency chętnie podejmie się obsługi social media restauracji w Krakowie, ale nie tylko – z radością nawiążemy współpracę także z restauracjami z innych miast. Zadbamy o odpowiednie wykonanie zdjęć i przygotowanie atrakcyjnych postów, a także o zbudowanie wokół marki zaangażowanej społeczności.
Poznaj nasze możliwości – umów się na bezpłatną rozmowę konsultacyjną!

Podobne wpisy