TikTok dla biznesu – Jak prowadzić profil firmowy?

TikTok był najczęściej pobieraną aplikacją w 2020 roku i nie zwalnia tempa. Jakich odbiorców możesz tam spotkać i czy na TikToku jest miejsce dla „poważnego” biznesu? W artykule znajdziesz odpowiedzi!  

TikTok to medium, które – w przeciwieństwie do Facebooka czy Instagrama – wciąż jest w fazie dynamicznego wzrostu. Jak możesz to wykorzystać, by zrealizować swoje cele biznesowe? Czy inwestowanie w TikToka ma sens? Jak rozpocząć tam działania i co warto robić, a czego unikać? Wyjaśniamy!

„Poważny” biznes na TikToku. Czy to w ogóle ma sens?

Na początek rozwiejmy wątpliwości – czy marki powinny działać na TikToku? Biznes w końcu robi się z osobami, które mają pieniądze, a tu, zgodnie ze stereotypem (który za moment obalimy), są tylko dzieci. 

Otóż tak: marki mogą – i powinny – działać na TikToku. Dlaczego?

1. Spotkanie na TikToku z młodym odbiorcą znudzonym Facebookiem i Instagramem

Dla biznesu TikTok jest szansą na dotarcie do tej części audytorium, której nie znajdziecie nigdzie indziej.

Facebook się starzeje. Młodzi nie chcą być tam, gdzie są ich rodzice – ich zachowanie w tym medium określają często jako „cringe” (żenadę). Skoro nie Facebook, to może Instagram? Też nie. Instagram ich rozczarował – trzeba być idealnym i bogatym, by zdobyć popularność. 

Wybrali TikToka, bo na TikToku ceni się autentyczność, kreatywność, pomysłowość i… ludzie po czterdziestce tu nie zaglądają. 

2. Konkurencja Twojej firmy jeszcze nie dotarła na TikToka

Stworzenie filmu jest bardziej angażujące niż przygotowanie posta ze zdjęciem w innych social media, dlatego o wiele mniej marek decyduje się na działania na tej platformie. TikTok dla biznesu jest wciąż stosunkowo nowym medium, a marki dość rzadko decydują się na spróbowanie tutaj działań. To szansa, jakiej nie dostaniesz obecnie w żadnym z popularnych mediów społecznościowych.

3. TikTok to dla biznesu okazja do organicznej promocji firmy

Chcesz osiągać kosmiczne zasięgi za darmo? Wypróbuj TikToka. Konta firmowe, podobnie jak konta prywatnych osób, mogą robić virale, brać udział w wyzwaniach czy udostępniać treści do tworzenia duetów. Wystarczy dobry pomysł, a treść się poniesie. W dobie walki o zasięgi organiczne na Facebooku czy Instagramie to naprawdę wielka szansa na pokazanie się szerokiej publice przy minimalnym koszcie (związanym z samym tworzeniem video, nie z płatną reklamą). 

4. Tiktok umożliwia biznesowi dotarcie do przyszłych klientów

To, że ktoś dziś nie jest Twoim klientem, nie oznacza, że się nim nie stanie. Stań się marką, która w jego świadomości będzie synonimem całego sektora usług. 

Poważne firmy na TikToku? Obecne! Znajdziesz tam np. gazety i adwokatów – dość wymienić konto @tokadwokat Przemysława Plewińskiego, który ma obecnie prawie 70 tysięcy obserwujących czy gazetę „Washington Post”, którą obserwuje 1,1 miliona użytkowników TikToka. Nawet jeśli dziś nie płacą za usługę, zrobią to, gdy będą nią zainteresowani w przyszłości, bo to właśnie TA marka pozyska ich zaufanie teraz. 

Profil Washington Post na TikToku

Polecamy również: Strategia social media – z czego się składa i komu jest potrzebna?

Statystyki odbiorców na TikToku – Czy obecność firm na TikToku ma sens?

Z TikToka co miesiąc korzysta na całym świecie około miliard użytkowników. W Polsce według raportu Digital 2021: Poland TikToka używa 28,6% osób korzystających z Internetu, w wieku między 16. a 64. rokiem życia.

Jaki jest wiek użytkowników TikToka w Polsce? Być może Cię zaskoczymy:

  • 34% osób ma od 13 do 17 lat, 
  • 40% osób ma od 18 do 24 lat, 
  • 20% osób ma od 25 do 34 lat, 
  • 6% to użytkownicy mający ponad 35 lat. 

(źródło: Statista)

Tak, 74% osób ma mniej niż 25 lat, ale jednocześnie osób w wieku „produkcyjnym” jest aż 66% – to ⅔ wszystkich użytkowników TikToka w Polsce. To nie dzieci, tylko osoby, które najczęściej są już na rynku pracy i dysponują własnymi pieniędzmi. A więc – Twoi potencjalni klienci. To twardy dowód na to, że prowadzenie konta firmy na TikToku ma sens.

Profil firmowy na TikToku – Najważniejsze elementy konta dla biznesu

Załóżmy, że już Cię przekonaliśmy i chcesz, by Twoja firma działała na TikToku. Które elementy konta są kluczowe i na co zwrócić uwagę?

1. Nazwa konta na TikToku – Jaką wybrać dla swojej firmy?

Nazwy na TikToku są tak naprawdę dwie. 

Pierwsza nazwa na TikToku to nazwa konta, którą wywołuje się za pomocą znaku małpy: @. Ta nazwa powinna być taka, jak analogiczne nazwy na innych platformach – jeśli na Instagramie nazywacie się @naszafirma, to warto taką samą końcówkę wybrać również na TikToku, by ułatwić zapamiętanie i odszukanie Was. 

Co jeśli ta opcja jest zajęta? Możecie na przykład, tak jak zrobił w obliczu podobnego dylematu prezydent Andrzej Duda, dodać do nazwy konta słowa „na TikToku” (wtedy nazwa firmy na TikToku będzie brzmieć: @naszafirmanatiktoku).

Profil prezydenta Andrzeja Dudy na TikToku

Druga nazwa na TikToku może być albo Waszym imieniem i nazwiskiem, albo informacją, czym się zajmujecie. Wówczas oprócz tego, że tematyka konta będzie od razu znana odbiorcy, będzie on mógł także wyszukać Was po słowie kluczowym, co ma ogromne znaczenie dla promocji profilu. Przykładem jest konto @imkavy, które w drugiej nazwie ma informację, że to TikTok „fitness freaka”. 

Druga nazwa na TikToku związana z tematyką profilu

2. Bio firmy na TikToku

Bio to tylko 80 znaków, dlatego wykorzystajcie je dobrze. Warto zawrzeć tutaj powód, dla którego odbiorca ma Was obserwować. Może nim być informacja, jakiego typu treści przygotowujecie, np. treści edukacyjne w branży beauty albo kulinarne tip&tricks w branży spożywczej.

W biogramie na TikToku możecie dodać także odnośniki do firmowego konta na Instagramie czy YouTubie albo do strony www. Warto to wykorzystać, bo to właśnie tu tkwi potencjał sprzedażowy konta na TikToku firmy oraz szansa na przetransferowanie użytkowników do innego istotnego dla Was kanału social media.

Bio na TikToku prezentujące tematykę publikowanych treści

3. Zdjęcie profilowe dla firmy na TikToku

W przypadku firmy zdjęciem profilowym może być logo. Pamiętajcie, że musi dobrze wpisywać się w okrąg i nie może zawierać zbyt wielu szczegółów – zwłaszcza małych, nieczytelnych liter. 

Dobrze jest zadbać o jasne tło, dzięki któremu zdjęcie profilowe będzie dobrze widoczne na wszystkich Waszych tiktokach, które pojawią się odbiorcom w feedzie. Pod nim znajduje się wówczas maleńki czerwony plus umożliwiający dodanie konta do obserwowanych.

Odpowiednie zdjęcie profilowe na TikToku z logo firmy

Konto pro na TikToku dla firmy. Co to jest i jakie możliwości daje?

Każdy użytkownik TikToka – firmy także – może zmienić zwyczajne konto na konto pro. Co ono daje? Konto pro to konto dla profesjonalistów, co oznacza, że uzyskujemy np. wgląd w dokładne statystyki wszystkich filmów, jakie publikujemy. Pozwala nam też lepiej poznać naszych odbiorców. Możemy sprawdzać:

  • liczbę obserwujących, liczbę wyświetleń konta i liczbę wyświetleń filmów, co pozwoli nam np. dowiedzieć się, o której godzinie najlepiej publikować,
  • statystyki dla pojedynczych materiałów, co pozwoli przeanalizować, skąd duży sukces danego filmu lub z czego może wynikać niepowodzenie innego.

Czy trzeba za to płacić? Nie. Konto pro na TikToku – i dla firm, i dla prywatnych użytkowników –  jest darmowe.

Przeczytaj także: Jak prowadzić social media w branży nieruchomości? Wartościowe wskazówki i przykłady

Dobre praktyki w prowadzeniu działań na TikToku dla biznesu

Przedstawiamy Ci najlepsze praktyki, dzięki którym biznesowe konto Twojej firmy na TikToku będzie mogło liczyć na szybki rozwój. 

  1. Rozkręć konto – dodaj kilka filmików jednocześnie

Dopiero zaczynasz działać na TikToku? Firmy, która ma pusty profil, nikt nie zaobserwuje. Wrzuć na nie minimum 3 filmy – a najlepiej nawet 6. Odbiorcy od razu będą mogli zdecydować, czy to treści, jakie ich interesują i czy chcą zostać z Tobą na dłużej.

  1. Odpowiadaj na komentarze fanów

Podstawowym błędem marek jest to, że nie odpisują na pojawiające się pod ich treściami komentarze. Komentarze to zaangażowanie, a zaangażowanie to sygnał dla algorytmu TikToka, że to ciekawa treść i warto ją pokazywać dalej. Dbaj o to, by konto firmowe na TikToku było moderowane.

Odpowiadanie na komentarze odbiorców i budowanie zaangażowania na profilu marki na TikToku
  1. Odkrywaj trendy i bierz w nich udział

TikTok słynie z różnych wyzwań i trendów. Zobaczysz je w sekcji „Odkrywaj”. Szukaj pomysłów na to, jak może wykorzystać je Twoja marka. Nie każdy z nich ma taki sam potencjał, ale nie poznasz go, jeśli nie spróbujesz. 

Dbaj o to, by wykorzystywać tę samą muzykę, co inni użytkownicy, i stosować hashtag challenge’u. A skoro o hashtagach mowa…

  1. Stosuj hashtagi

Hashtagi na TikToku działają tak dobrze, jak hashtagi na Instagramie. Używaj ich w każdym filmie. Hashtagi powinny nawiązywać do jego zawartości – jeśli będą niewłaściwe, użytkownicy rozczarują się i odejdą, a Twoje zasięgi spadną. 

Ilu hashtagów używać na TikToku? Kilka. 4–5 hashtagów i krótki opis wystarczą. Najważniejsze jest to, jaki jest filmik i czy zainteresuje odbiorcę. 

Warto także stworzyć hashtag firmy na TikToku i stosować go pod swoimi treściami, zachęcając do tego samego użytkowników.

Stosowanie hashtagów na TikToku
  1. Śledź interesujące Cię profile z konta prywatnego, nie konta firmowego na TikToku

Chcesz śledzić trendy i obserwować ciekawe konta, by się inspirować? Wykorzystaj do tego inny profil niż konto firmowe na TikToku. Inni użytkownicy nie muszą widzieć, co obserwujesz, zwłaszcza że często zupełnie może to nie pasować do profilu działalności firmy.

  1. Nagrywaj wertykalnie, nie horyzontalnie

TikTok to nie YouTube i nie telewizja – tu nagrywa się tylko wertykalnie, czyli pionowo. Użytkownicy nie będą obracać telefonu, tylko dlatego, że ich o to prosisz. 

Nagrywanie treści wertykalnie na TikToku
  1. Dodawaj angażujące opisy do filmów swojej firmy na TikToku

Zadbaj o to, by treść pod TikTokiem zachęcała do komentowania. Pokazujesz sukienki? Zapytaj, którą z nich użytkowniczki wybrałyby dla siebie. Pokazujesz X zastosowań swojego produktu? Zapytaj, do czego jeszcze stosują lub zastosowaliby go inni tiktokerzy. 

Zawsze odpowiadaj na pozostawione komentarze i próbuj rozwijać dyskusje, dopytując o różne kwestie. 

  1. Korzystaj z popularnej muzyki i zapisuj ją na później

Korzystanie z popularnej muzyki to nie błąd, tylko świetne posunięcie – użytkowników TikToka nie nudzi ten sam podkład w kółko, jeśli treść filmu się wyróżnia. To dobry sposób na podpięcie się pod trendy. 

Spodobała Ci się muzyka i chcesz jej użyć w swoim kolejnym filmie? Dodaj ją do ulubionych, by jej nie zgubić i o tym nie zapomnieć. Inspiracje do firmowych TikToków mogą być ulotne.

Wykorzystywanie popularnej muzyki na TikToku
  1. Zezwalaj na udostępnienia, komentarze i duety

W ustawieniach TikToka możesz wybrać, kto zobaczy i skomentuje Twoje treści, a także zgodzić się (lub nie) na robienie z nimi duetów. Wyraź na to zgodę, by tiktoki firmowe mogły się wyróżnić w sieci. Prywatna może być za to informacja o tym, jakie filmy na TikToku polubiło Twoje firmowe konto.

  1. Nie usuwaj treści

Usuwanie treści może być dla algorytmu sygnałem, że nie warto promować Twoich treści – w końcu co z tego, że podsunął je kolejnym osobom, skoro nikt więcej już ich nie obejrzy. Nawet te filmy, których liczba wyświetleń nie zachwyca, zostaw w profilu. Content na TikToku żyje naprawdę długo i jest szansa, że jeszcze trochę urosną.

  1. Angażuj od 1 sekundy filmu

Nie czekaj z rozwinięciem akcji w nieskończoność – niech Twoje filmy będą angażujące już od pierwszej sekundy. Dwie początkowe sekundy są kluczowe i często decydują o tym, czy użytkownik skończy oglądać Twoje video, dlatego skup się na tym, aby były wciągające.

  1. Dodawaj napisy do wideo

Zarówno użytkownicy TikToka, jak i Instagrama czasem oglądają treść bez dźwięku – na przykład wtedy, gdy są w szkole, komunikacji publicznej albo w pracy. Z tego względu warto dodawać napisy, które wyjaśnią, co dzieje się na filmie, zwłaszcza jeśli pojawia się tam lektor albo postaci coś mówią.

Dodawanie napisów do filmów na TikToku

Jak zarabiać na TikToku? Poradnik dla firm

W tym momencie TikToka wciąż trudniej spieniężyć niż Instagram czy Facebooka. Kilka działań możesz jednak podjąć. Oto one!

  • Od czasu do czasu pokazuj produkty i informuj, że znajdują się na Twojej stronie, do której link można znaleźć w bio. 
  • Współpracuj z influencerami na TikToku i dawaj im indywidualne kody rabatowe, by sprawdzić, czy ich działanie miało wpływ na zwiększenie liczby zakupów w sklepie. 
  • Twórz reklamy treści i produktów, by docierać do nowych odbiorców potencjalnie zainteresowanych zakupem.
  • Kieruj odbiorców także do swojego Instagrama czy YouTube’a, by zwiększyć liczbę punktów styku z Twoją marką.
  • Śledź nowinki na temat TikToka, bo opcja zakupów bezpośrednio w aplikacji jest w trybie testów.

Polecamy również: Social media dla restauracji. Co trzeba zrobić, by się w nich wypromować?

Dlaczego warto zlecić prowadzenie TikToka Coconut Agency?

Nie musisz uczyć się TikToka na własną rękę – możesz to zlecić naszym specjalistom. Chętnie zrobimy dla Twojej firmy reklamy na TikToku. Możemy także przygotować koncept kreatywny konta, który będzie dla Was przewodnikiem po tworzeniu treści odpowiednich dla marki i ciekawych dla użytkowników. Jesteśmy także gotowi do wsparcia firm w zakresie nagrywania filmów na TikToka. 

Szkolenie z TikToka

Chcesz prowadzić TikToka firmy samodzielnie, ale najpierw musisz nauczyć się tego, jak działa ta aplikacja? Specjaliści z Coconut Agency chętnie przygotują dla Ciebie szkolenie z TikToka, dzięki któremu lepiej poznasz to medium i jego odbiorców oraz dowiesz się, jak może tu działać Twoja marka. 

Już prowadzisz działania, ale wyniki stoją w miejscu? Zleć nam audyt konta na TikToku, dzięki któremu dowiesz się, co należy poprawić.

Skontaktuj się z naszym doradcą i podczas bezpłatnej konsultacji zapytaj o najlepszą opcję dla siebie!

Podobne wpisy