Profil firmowy i osobisty na Twitterze

Twitter bez tajemnic. Jak prowadzić konto firmy i marki osobistej, by odnieść sukces w tym medium?

Twitter to nie tylko polityka i sport – to dobra przestrzeń dla marek firmowych i osobistych, o ile potrafią one oczywiście umiejętnie to narzędzie wykorzystać. Jak prowadzić konto firmy lub marki osobistej na Twitterze? Podpowiadamy!

Na Twitterze codziennie pojawia się niemal 200 milionów użytkowników, którzy wysyłają łącznie około 500 milionów tweetów dziennie. Tam, gdzie są odbiorcy, tam powinny być i marki, dlatego jeśli zastanawiasz się, czy Twitter jest dla Twojej firmy lub dla Ciebie, czytaj dalej – w tym artykule rozwiejemy wątpliwości i podpowiemy, jak działać, by odnieść sukces!

Dlaczego warto działać na Twitterze?

Twitter to najszybsze medium społecznościowe na świecie – odnajdzie się tu każdy, kto chce trzymać rękę na pulsie i być na bieżąco z aktualnymi wydarzeniami. Kiedyś 140, a dziś 280 znaków pozwala na błyskawiczne podzielenie się newsem albo wejście w interakcję z dowolną osobą czy marką, mającą konto w tym serwisie. 

Potrzebujesz szybkiego feedbacku od klientów marki? Zapytaj na Twitterze, a odpowiedź przyjdzie błyskawicznie, bo tutaj liczy się właściwe tempo i konkret.

Dla marek to szansa na zdobycie uwagi tych odbiorców, którzy nie działają na Facebooku czy Instagramie, a jeśli będą wypowiadać się na popularne tematy – także na dużo szybsze zamienienie ich w wierną grupę fanów. By to osiągnąć, trzeba jednak zrozumieć specyfikę działań na Twitterze.

Profil firmowy na Twitterze 

Na Twitterze mogą działać zarówno marki firmowe, jak i osobiste. 

Firma na Twitterze ma szansę pokazać się odbiorcom jako nowoczesna, gotowa na dialog instytucja obecna tam, gdzie się o niej mówi i gdzie ona sama chce zabierać głos. Prowadzisz software house? Branża technologiczna na Twitterze ma się doskonale. Robisz social media dla spółki obecnej na giełdzie? Inwestorzy z pewnością działają na Twitterze, śledząc najnowsze doniesienia i analizując ich wpływ na swoje interesy – ułatw im znalezienie informacji o Was.

Marki osobiste mogą dzięki Twitterowi wyrosnąć na liderów opinii w swoich dziedzinach. Mogą tutaj dzielić się swoją wiedzą, czytanymi i tworzonymi treściami, a także udzielać się w dyskusjach i je kreować. Twitter dla marki osobistej, w przeciwieństwie do Facebooka czy LinkedIna, doskonale zniesie nawet kontrowersyjne czy bardzo bezpośrednio wyrażone opinie i… niekoniecznie będzie przepełniony głównie znajomymi z życia prywatnego czy zawodowego. Świetnie odnajdą się tutaj politycy czy dziennikarze.

Swoją profesjonalną przygodę z prowadzeniem Twittera dla marki osobistej lub firmy warto zacząć od dedykowanego szkolenia – zapytaj o ofertę.

Profil na Twitterze – jak poprawnie go wypełnić?

Najważniejsze na Twitterze firmy czy marki osobistej jest oczywiście to, co jest naszą wizytówką, czyli nasz profil. Składa się z czterech kluczowych, stałych elementów:

– nazwy, 

– zdjęcia profilowego, 

– zdjęcia w tle, 

– opisu. 

Nazwa na Twitterze może być nazwą marki albo składać się z naszego imienia i nazwiska czy pseudonimu, pod jakim działamy w sieci. Trzeba pamiętać, że inni użytkownicy będą wywoływać nas po niej lub po nicku do tablicy i oznaczać w swoich wpisach, dlatego warto zadbać o to, by część po @ (nick, username) była łatwa do zapamiętania i nie stanowiła np. ciągu przypadkowych znaków. Nick może mieć maksymalnie 15 znaków, nazwa – 50. 

Zdjęcie profilowe na Twitterze powinno zawierać twarz (w przypadku marki osobistej) lub logo (w przypadku firmy). Należy zadbać o to, by było czytelne i odpowiednio przygotowane – powinno mieć 400×400 px i dobrze wyświetlać się w okręgu.

Kolejnym ważnym elementem konta na Twitterze jest zdjęcie w tle. W przypadku marek warto poinformować za jego pomocą, czym się zajmujemy, podzielić się sloganem marki albo najnowszą promocją. Można też poinformować odbiorców, czego mogą się spodziewać po naszym koncie. Zdjęcie w tle na Twitterze ma wymiar 1500×500 px.

Ostatnią składową dobrego profilu na Twitterze jest opis. W 160 znakach musimy zachęcić odbiorcę do tego, by zechciał nas obserwować, dlatego warto:

– napisać, czym się dzielimy na Twitterze i jaką wartość da to użytkownikom, 

– wykorzystać tematyczne hashtagi, 

– posłużyć się emoji zamiast niektórych słów, by móc przekazać jeszcze więcej treści.

W opisie profilu na Twitterze znajduje się też miejsce na to, by podzielić się linkiem do swojej strony www i oznaczenie lokalizacji – koniecznie to wykorzystajcie.

Profil firmowy na Twitterze

Rodzaje wpisów na Twitterze

Na Twitterze możemy wyróżnić kilka rodzajów wpisów: 

  1. zwykły wpis tekstowy na Twitterze
Marka na Twitterze

  1. wpis tekstowy ze zdjęciem lub wideo na Twitterze
Wideo w postach na Twitterze

  1. retweet
Retweety na Twitterze

  1. retweet z komentarzem
Twitter - post z retweetem

  1. tweet z linkiem
Linki w postach na Twitterze

  1. ankietę
Angażujące ankiety na Twitterze - konto firmowe

  1. tweet z gifem
Gify w postach na Twitterze

Które z postów na Twitterze performują najlepiej? W przypadku każdej marki będzie inaczej, dlatego warto to testować i wykorzystywać wszystkie typy tweetów na Twitterze. Dobrą praktyką będzie jak najczęstsze wyrażanie własnego zdania, a nie tylko stałe powielanie treści innych, bo to właśnie najbardziej angażuje innych użytkowników i zachęca ich do interakcji.

Jak często publikować na Twitterze?

Na Twitterze firmy lub marki osobistej można publikować częściej niż w innych social media – nawet kilka razy dziennie, warto jednak zachować umiar. Codzienne zamieszczenie 4–5 tweetów i poświęcenie czasu na wchodzenie w dyskusje przyniosą lepszy skutek niż jednokierunkowe bombardowanie użytkowników wyłącznie swoimi treściami. 

Tweetami powinny być zarówno treści własne firmy czy marki osobistej, jak i udostępnienia treści innych użytkowników – uzupełnione oczywiście o nasz komentarz, który może być przyczynkiem do dyskusji. 

Marki osobiste i firmy na Twitterze – narzędzia i dobre praktyki

Pora na podzielenie się z Tobą narzędziami i dobrymi praktykami, dzięki którym Twoje działania na Twitterze dla marki osobistej albo firmy staną się skuteczniejsze. Oto 8 najważniejszych z nich!

1. Używaj # w swoich tweetach

Hashtagi na Twitterze działają bardzo dobrze, dlatego nie wahaj się ich używać w swoich wpisach. Zwiększysz dzięki temu zasięg swoich treści i dotrzesz do osób aktualnie zainteresowanych poruszanym przez Ciebie tematem. Dzięki użyciu hashtagów możesz włączyć się w nurt większej dyskusji albo wziąć udział w wyzwaniu czy akcji – lub samodzielnie je stworzyć. 

Być może kojarzysz współpracę MasterCard i Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. MasterCard w zamian za publikację tweetu wykorzystującego określony hashtag w dniu finału WOŚP przekazuje pewną kwotę na ten szczytny cel i… znacznie zwiększa swoje zasięgi, pokazując się przy okazji z najlepszej strony jako marka zaangażowana społecznie. Skuteczności akcji dowodzi fakt, że jest powtarzana już od kilku lat.

Zwiększanie zasięgów na Twitterze

2. Stosuj @ (mention), by włączać użytkowników do dyskusji na Twitterze

Na Twitterze z równą łatwością możesz wejść w dialog z przypadkową osobą, jak i z Elonem Muskiem czy prezydentem Polski – w tym medium wszystko jest możliwe. 

Jako marka na Twitterze zaczepiaj użytkowników, do których chcesz dotrzeć albo na których zdaniu Ci zależy. By to zrobić, oznaczaj ich w postach i pisz, czego od nich oczekujesz (np. wyrażenia opinii, odniesienia się do jakiejś kwestii etc.). Otrzymają dzięki temu powiadomienie, a to może być pierwszy krok do sukcesu i uzyskania odpowiedzi albo retweeta. 

Dialogi na Twitterze - retweety

3. Retweetuj treści innych użytkowników na Twitterze

Uważasz cudzy wpis za cenny? Retweetuj go, czyli udostępnij u siebie. Możesz to zrobić na dwa sposoby: albo zwyczajnie podać go dalej, albo udostępnić go ze swoim komentarzem. Stosuj obie te metody, pamiętając jednak, że jeśli jako firma lub marka osobista chcesz zaistnieć na Twitterze, musisz być jakiś, a więc nie możesz unikać wyrażania swojego zdania. Kilka słów osobistego komentarza może zainspirować innych do wejścia z Tobą w dyskusję i zwiększenia popularności wpisu na Twitterze.

4. Wykorzystuj formaty wideo i live na Twitterze

W tym medium możesz dzielić się filmami, wrzucając je bezpośrednio do swojego wpisu – jeśli nie są dłuższe niż 2 minuty i 20 sekund (140 sekund). Masz do przekazania coś dłuższego? Alternatywą może być live na Twitterze. 

Pamiętaj, by Twoje video było angażujące już od pierwszych sekund, bo to one są decydujące dla pozyskania uwagi użytkownika. 

5. Twórz listy na Twitterze

Załóżmy, że interesuje Cię kilka różnych tematów: sport, manicure i ekonomia. Są tak od siebie różne, że pomieszanie ich wszystkich w jednym feedzie może być nie tylko męczące, ale i nieefektywne. Twitter to rozumie i znalazł na to sposób!

Rozwiązaniem są listy, czyli swego rodzaju zbiory tematyczne różnych kont postujących w obrębie pokrewnego tematu. Listy na Twitterze można obserwować, można też podglądać, na jakich listach umieszczono Ciebie lub innych użytkowników. 

Lista może być dobrym pomysłem na zaistnienie w świadomości osób czy marek – znalezienie się na niej jest dla nich w pewien sposób nobilitujące. Wiele z nich chętnie poda taką listę dalej, a zatem… zwiększy Twoje zasięgi i nawiąże z Tobą relację.

Tworzenie list na Twitterze

6. Publikowanie unikalnych materiałów

Nie traktuj Twittera jako dodatkowego kanału do publikowania tych samych treści, co w każdym innym swoim medium, bo użytkownicy nie będą mieli motywacji do obserwowania Cię właśnie tutaj. Twitter marki osobistej czy firmowej powinien być wyjątkowy i zawierać treści niedostępne w tej samej formie nigdzie indziej.

Oczywiście możesz tu poruszać te same tematy, ale zadbaj o to, by robić to w unikatowy sposób. 

Możesz odnosić się tutaj do aktualnych wydarzeń i na bieżąco je komentować. W innych mediach społecznościowych pisanie kilkunastu postów na ten sam temat mogłoby być odebrane jako spam, na Twitterze zaś może stanowić dużą wartość.

Bieżące wydarzenia na Twitterze

7. Dostosowanie się do zwyczajów użytkowników Twittera

Zanim wejdziesz do tego medium, poznaj jego język. Oto przykładowe terminy, które znajdziesz na Twitterze:

  • mention – wzmianka; oznaczenie konta w tweecie przez @, dzięki czemu wspomniany użytkownik jest powiadomiony o tym, że kierujesz swoją treść właśnie do niego,
  • trend – aktualnie popularny temat, o którym pisze najwięcej użytkowników; to Twoja szansa na to, by wejść do ożywionej dyskusji,
  • #FF – Follow Friday to twitterowy zwyczaj polegający na tym, że poleca się innym konta, które sami uważamy za wartościowe, 
  • RT – retweet,
  • DM – direct message, czyli prywatna wiadomość.

Używanie języka twitterowiczów sprawi, że szybko uznają Cię za „swojego”.

Przy okazji przypominamy, że o poście na Twitterze piszemy „tweet”, a nie „twitt” – to częsty błąd początkujących! 

Posty na Twitterze - Follow Friday

8. Udostępnianie wartościowych treści

Jesteś świeżo po lekturze ciekawego artykułu albo obejrzeniu interesującego video? Podziel się nimi ze społecznością w social mediach! Twitter dla firmy lub marki osobistej to nie tylko tworzenie contentu, ale także wchodzenie w interakcje. Nie musisz wymyślać koła od nowa i bazować jedynie na własnych treściach. 

Tempo, jakie ma to medium, sprawia, że często łatwiej będzie zacząć od podania dalej cudzego materiału opatrzonego pochlebnym albo krytycznym komentarzem. Wzbudzisz tym samym dyskusję… i o wiele mniej się napracujesz. 

Czy warto współpracować z agencją reklamową przy prowadzeniu Twittera?

Twitter to nie tylko tworzenie treści, ale także wchodzenie w interakcje z użytkownikami, śledzenie trendów i stałe trzymanie ręki na pulsie. Trudno to połączyć z prowadzeniem biznesu, dlatego jeśli brakuje Ci czasu lub kompetencji, zdecyduj się na powierzenie firmowego Twittera naszej agencji social media albo zamów dedykowane szkolenie, podczas którego udzielimy Ci wskazówek, jak robić to samodzielnie, ale profesjonalnie i przede wszystkim skutecznie. 

Porozmawiajmy o tym podczas bezpłatnej konsultacji

Twitter dla firmy lub marki osobistej kluczem do biznesowego sukcesu

Twitter, podobnie jak inne media społecznościowe, może być dla Twojej marki efektywnym kanałem sprzedaży i nawiązywania kontaktu z odbiorcami. Pamiętaj, by publikować tutaj unikalne treści i korzystać z różnych typów postów. Zadbaj o uzupełnienie danych na swoim profilu i o poznanie twitterowego języka i zwyczajów, jeszcze zanim zaczniesz samodzielne publikacje.

Aby być na bieżąco, śledź naszego bloga i nasze profile w social media – dzięki temu żadna aktualizacja na Twitterze istotna dla firm lub marek osobistych Cię nie ominie!

Podobne wpisy