Instagram dla biznesu. Oto 11 marek, którymi możesz się zainspirować
Chcesz prowadzić Instagram dla swojego biznesu, ale nie do końca wiesz, co w tym medium publikować i jakie są dobre praktyki? Zainspiruj się działaniami innych marek. Przeanalizowaliśmy, co wyjątkowego robią na swoich kontach, a wnioski zamieściliśmy poniżej. Sprawdź je!
Z artykułu dowiesz się:
– jakie działania na Instagramie są skuteczne i kto robi to dobrze,
– jak stworzyć spójny feed i co to oznacza,
– na co zwrócić uwagę przy współpracy z influencerami,
– jak wykorzystywać treści tworzone przez obserwatorów.
Wiele firm chce działać na Instagramie, bo są tam ich potencjalni klienci. Brzmi to jak pierwszy krok na drodze do sukcesu – pojawia się jednak jedno małe ale…
Okazuje się, że pozyskanie uwagi i zmotywowanie odbiorców do zakupów jest trudniejsze, niż się wydawało. Instagram to medium, które wymusza na markach dawanie rzeczy pięknych i kreatywnych. Trudno tu być jak inni – trzeba się wyróżnić i cały czas zabiegać o uwagę obserwujących.
Czy to oznacza, że musisz odkryć koło na nowo i zacząć od zera? Absolutnie nie. Zainspiruj się e-commerce’ami, które znalazły klucz do serc instagramowej społeczności i odnieś taki sukces, jak one!
Jak wykorzystać Instagram do promocji biznesu? Przykłady
E-commerce e-commerce’owi nierówny – każdy produkt wymaga nieco innego podejścia, dlatego zebraliśmy dla Ciebie przykłady z różnych branż, różnej wielkości sklepów i różnych grup docelowych. Przeanalizowaliśmy to, co robią dobrze, by pokazać Ci rozwiązania, które możesz (samodzielnie lub pomocą Coconut Agency) wdrożyć na Instagramie swojego biznesu.
1. Postaw na wyjątkowe zdjęcia prezentujące produkty jak Kosmetyki Anwen
Marka Kosmetyki Anwen doskonale wie, że Instagram to piękne zdjęcia produktów. Nie ma tu kompromisów – wysokiej jakości fotografie są elementem obowiązkowym. Im bardziej się do tego przyłożysz, tym szybciej odniesiesz sukces.
Jakie powinny być zdjęcia na Instagramie? Zadbaj o to, by wszystkie razem tworzyły spójną kompozycję. Uzyskasz to na przykład dzięki zastosowaniu jednego koloru będącego motywem przewodnim – u Kosmetyków Anwen jest to fiolet (wykorzystywany także w logo). Chcesz osiągnąć taki efekt przez obróbkę zdjęć? Pamiętaj, że marki nie powinny zbyt mocno modyfikować ich przy użyciu filtrów. Kolory produktów na fotografiach powinny być możliwie zbliżone do rzeczywistych, by klienci nie poczuli się wprowadzeni w błąd.
Oprócz tego zadbaj o atrakcyjne tła i ciekawe ujęcia, dzięki którym Twój produkt będzie wyglądał niemal jak dekoracja. Kupujemy oczami, dlatego odpowiednia aranżacja jest kluczowa.
2. Podpatrz u WildRocks pomysł na to, jak prezentować e-produkty i jak angażować w dyskusje
Masz e-produkty? Z nimi także możesz pojawić się na Instagramie i stworzyć zdjęcia, których nie powstydziłaby się marka sprzedająca produkty fizyczne. Spójrz, jak robi to WildRocks (Ola Foryś), która jest autorką e-booków o Instagramie właśnie.
E-produkt możesz zaprezentować na ekranie komputera, telefonu czy tabletu i w ten sposób uczynić go głównym elementem całej kompozycji. Tu także sprawdzą się atrakcyjne kompozycje w tle i dekoracje – w końcu to nadal Instagram.
Ciekawym pomysłem jest też wydrukowanie okładki (lub innej charakterystycznej strony) i zaprezentowanie jej na podkładce z klipsem.
Koniecznie zwróć też uwagę na angażujące opisy – nie bez powodu przy każdym poście pojawia się kilkadziesiąt komentarzy. Zadawaj pytania, poproś o dzielenie się doświadczeniami i wykorzystuj elementy storytellingu, by dać fanom powód do wypowiedzenia swojego zdania.
3. Podsuwaj pomysły na użycie swoich produktów jak Bezmięsny Mięsny
Znasz 1238 zastosowań swojego produktu i masz drugie tyle pomysłów na to, gdzie mógłby się sprawdzić? Pokaż to fanom – być może nie znają go aż tak dobrze i nie są równie kreatywni. Szyjesz ubrania? Wystylizuj każde z nich na kilka sposobów, by pokazać, jak są uniwersalne. Masz w ofercie buty? Pokaż je w różnych sceneriach i udowodnij, że można u Ciebie znaleźć obuwie idealne do każdej aktywności. Sprzedajesz produkt spożywczy? Pokaż, w jak wielu odsłonach można go zjeść.
Z tej ostatniej opcji korzysta Bezmięsny Mięsny, producent wegańskich wędlin. Dzieli się przepisami i zdjęciami potraw przygotowanych przy użyciu swoich produktów – zarówno kulinarni mistrzowie, jak i bardzo początkujący kucharze znajdą na tym profilu inspiracje dla siebie.
4. Neonail organizuje konkursy – Ty też możesz!
Jedną z bardziej angażujących form contentu w mediach społecznościowych są konkursy. Im niższy próg wejścia, tym lepiej – w końcu chodzi nie tylko o to, żeby dać komuś nagrodę, ale o to, by i marka odniosła korzyść w postaci zwiększenia zasięgu i zaangażowania.
Jest kilka warunków, dzięki którym zarówno organizator, jak i uczestnicy będą zadowoleni. W dobrze przygotowanym konkursie:
– nie przyznajesz nagrody w drodze rozdania lub losowania, tylko wybierasz zwycięzcę na podstawie jakiegoś kryterium,
– tworzysz regulamin, na który w razie sytuacji spornych będzie można się powołać,
– nagradzasz faktycznych uczestników (a nie znajomych czy pracowników firmy).
Na zdjęciu pokaż nagrodę i dodaj napis informujący o tym, że organizujesz konkurs – trudniej będzie to przeoczyć. W opisie przedstaw podstawowe warunki udziału w zabawie i poinformuj, kiedy pojawią się wyniki.
Link do regulaminu najlepiej umieścić w bio, by był aktywny (po kliknięciu przenosił na stronę z regulaminem). Jeśli jest to jedyny aktywny link w profilu, bo nie masz jeszcze 10 tysięcy obserwujących i opcji swipe up, skorzystaj z Linktree – narzędzia, które tworzy dla Ciebie minilanding page z listą kilku odsyłaczy.
5. Oznaczaj produkty na zdjęciach jak Coffeedesk
Coffeedesk ma w swoim asortymencie bardzo wiele produktów. Dobrze wie, że gdy pokazuje je w postach, klienci chcą często dostać dokładnie ten ze zdjęcia. Marka ułatwia im zadanie i oznacza produkty w taki sposób, by znacznie skrócić ścieżkę zakupową.
Jeśli masz sklep internetowy i katalog produktowy, również możesz skorzystać z funkcji Zakupy. Warto ją skonfigurować, bo produkty oznaczysz wówczas zarówno w postach, jak i w stories.
Instrukcję od samego Instagrama znajdziesz tutaj.
6. Zadbaj o spójny wizualnie feed jak Matcha Bros
Każdy post powinien być dopracowany, to jasne, ale na Instagramie – inaczej niż w pozostałych mediach społecznościowych – istotne jest też to, jak współgra z innymi publikowanymi treściami. Marka Kosmetyki Anwen osiągnęła spójność kolorami, ale nie jest to jedyna opcja.
Matcha Bros buduje wizualną harmonię przez stworzenie schematu publikowania postów i konsekwentne trzymanie się go. Najpierw publikuje dwa zdjęcia, a później unikalną grafikę nawiązującą zwykle do tego, co można przygotować z ich produktu.
Wszystkie zdjęcia mają jakiś zielony element – przeważnie, choć nie zawsze, jest nim matcha. Grafiki to rysunki przygotowane w tej samej estetyce, z wykorzystaniem tych samych fontów i tła.
Dlaczego dbanie o ładny feed jest tak istotne, skoro odbiorcy widzą zwykle tylko jedno Twoje zdjęcie, a nie całą kompozycję? Służy to temu, by skusić nowe osoby do zaobserwowania profilu. Jeśli jest estetyczny i konsekwentnie prowadzony, mogą się spodziewać, że kolejne treści będą równie dopracowane.
Jak możesz zbudować spójny feed dla swojej marki? Co trzecie zdjęcie możesz udostępnić na przykład:
– edukacyjne karuzele o produktach,
– reposty ze zdjęciami fanów,
– zdjęcia z osobami (jeśli pozostałe to same produkty w atrakcyjnej aranżacji).
7. Jak Apart podaj w bio najważniejsze informacje o swojej marce
Bio to Twoja instagramowa wizytówka – dzięki niemu odbiorca powinien się dowiedzieć, co oferujesz i co wyróżnia Cię na rynku. Dobrą praktyką jest również zamieszczenie w tym miejscu szczególnie istotnych informacji o zakupach czy dostawie. Za wzór może posłużyć Ci Apart. Na co warto zwrócić uwagę w bio tej marki?
- Podkreśla główne obszary działania (jubilerstwo, zegarmistrzostwo) i sytuuje się w nich na tle konkurencji (lider, ekspert).
- Informuje o tym, co uważa za swoje USP (Unique Selling Proposition) – dostarcza gratis aż do 21 tysięcy punktów odbioru lub do domu. Słowo gratis zostało podkreślone przez zastosowanie wersalików, by czytelnik na pewno go nie przeoczył.
Za drugi wielki atut uważa to, że zwrotu można dokonać w ciągu 100 dni od zakupu. To szczególnie istotne w przypadku sprzedaży produktów, które często są przeznaczane na prezenty. Potencjalny klient od razu dowiaduje się, że jeśli nie trafił w gust osoby obdarowanej, bez problemu będzie mógł zwrócić towar. - Marka stworzyła swój unikalny hashtag – po kliknięciu w niego zobaczysz jej posty nim oznaczone. Ten hashtag służy nie tylko do oznaczania treści marki. Powinni go używać (i używają) przede wszystkim zadowoleni klienci pokazujący biżuterię na swoich kontach na Instagramie. Dzięki hashtagowi marka może je łatwo odnaleźć, skomentować i udostępnić. Daje w ten sposób znać swoim klientom, że są dla niej ważni.
- Aktywny link w bio to link do strony głównej sklepu internetowego – po prostu. Duże marki mogą do konkretnych produktów linkować ze stories dzięki opcji swipe up, dlatego link w bio nie musi być rozgałęziany dzięki wspomnianemu już Linktree.
Całkiem sporo tych informacji jak na nieco ponad 150 znaków, prawda? 😉 Tu każdy znak ma ogromne znaczenie, więc wykorzystaj je mądrze.
8. Pokaż ludzką twarz swojej marki jak Roger Publishing
Roger Publishing to firma znanej influencerki, MamyGinekolog, ale to nie ona gra tutaj pierwsze skrzypce – na sukces pracuje cały zespół i marka dba o to, by było to dobrze widoczne.
Jeśli chcecie pokazać ludzką twarz marki, zadbajcie o to, by raz na jakiś czas zaprezentować tworzące ją osoby. Mogą pakować paczki, być na imprezie integracyjnej czy pilnie pracować z nosami w komputerach – to już zależy od Waszych chęci, możliwości i kreatywności. To nie tylko element employer brandingu, ale i dobry pomysł na zdobycie zaufania i zaangażowania fanów przez zabranie ich za kulisy biznesu.
9. Repostuj zdjęcia klientów jak Monika Kamińska
Najprostszy sposób na zdobycie zdjęć ładnych produktów na swój Instagram? Reposty! Wiele osób tworzy obecnie fotografie, których nie powstydziliby się profesjonaliści. Często oznaczają na nich marki w nadziei na to, że udostępnią one ich zdjęcia i pokażą je szerszemu gronu odbiorców. Dla klientów to także dodatkowa gratyfikacja – w końcu to ICH fotka została wybrana spośród setek innych.
Jedną z marek, które korzystają z UGC (User Generated Content) w swoim feedzie, jest Monika Kamińska. Jeśli także masz ochotę tego spróbować, pamiętaj, że za każdym razem musisz najpierw napisać do autora zdjęcia z prośbą o zgodę na zrepostowanie go na swoim profilu. Prawa autorskie należą do niego, nawet jeśli produkt był od Ciebie.
10. Skorzystaj z mocy influencer marketingu jak Pani Swojego Czasu
Chcesz wypromować swój produkt na Instagramie i:
- nie masz na tyle znanej marki i dużego konta, by szybko zauważyć efekty,
- musisz dotrzeć do nowych klientów, nie tylko tych, którzy już Cię znają?
Niezależnie od tego, która opcja Cię dotyczy, możesz w celu zwiększenia sprzedaży wykorzystać zasięgi innych osób – tym właśnie jest influencer marketing. Dobrze dobrani influencerzy i odpowiednio przygotowana kampania pomogą Ci w opróżnieniu magazynów.
Przy wyborze influencera zwróć uwagę na:
– liczbę i jakość obserwujących – sprawdź, czy to prawdziwe i polskie konta (jeśli sprzedajesz na polskim rynku); możesz też poprosić influencera o statystyki dotyczące grupy odbiorców;
– liczbę i jakość komentarzy pod zdjęciami – jeśli są wartościowe (inne niż „Super!” czy kilka emoji z rzędu), jest dużo większa szansa na to, że influencer ma zaufanie odbiorców i będą oni Twoimi potencjalnymi klientami;
– stosunek liczby obserwujących do liczby polubień i komentarzy – jeśli jest niepokojąco niski, sprzedaż może nie być satysfakcjonująca;
– grupę odbiorców – jeśli sprzedajesz krem przeciwzmarszczkowy dla kobiet 50+, nie zapraszaj do współpracy 20-letnich influencerek (chyba że testerkami mają być ich matki, a celem kampanii jest wypromowanie tego produktu jako idealnego pomysłu na prezent);
– liczbę współprac w ostatnim czasie – jeśli każdy z ostatnich kilku–kilkunastu postów jest efektem współpracy, możesz być pewien, że ten o Tobie przejdzie bez echa.
Pani Swojego Czasu przy promocji ostatniego produktu swojej marki, książki o prawidłowym odżywianiu się, wykorzystała m.in. zasięgi Ani Kęski (AniaMaluje). Ania jest we współpracach bardzo transparentna i wiarygodna, ma też na koncie liczne sukcesy związane ze sprzedażą swoich i cudzych produktów, a także – przede wszystkim – pasuje do produktu, który reklamuje.
Przy tworzeniu kampanii z influencerami możesz skorzystać z pomocy specjalistów z Coconut Agency – dzięki temu zaoszczędzisz mnóstwo czasu, unikniesz błędów i podniesiesz wyniki sprzedaży bez nadmiernego angażowania się we wszystkie etapy współpracy.
11. Twórz angażujące stories i przypinaj najlepsze z nich w profilu jak Radical
Codzienne docieranie do odbiorców zapewnią Ci coraz chętniej oglądane stories. Możesz w nich prezentować kulisy swojej pracy i produkty, edukować, robić quizy wiedzy czy w jeszcze inny sposób angażować obserwatorów.
Oto, jak robi to Radical, producent kosmetyków:
– edukuje przez przeprowadzanie quizów wiedzy o pielęgnacji skóry, włosów i paznokci,
– pokazuje produkty i podkreśla, jakie efekty można uzyskać dzięki ich zastosowaniu,
– zachęca fanów do aktywności przez ankiety (sporo się przy okazji na ich temat dowiadując),
– informuje o nowościach,
– gromadzi najważniejsze informacje o liniach kosmetyków (do włosów, do brwi i rzęs, do paznokci) w jednym miejscu – przypiętych stories,
– udostępnia stories, w których fani oznaczyli markę.
Najlepsze stories przypina w profilu w tzw. wyróżnionych – zostają tam na dużo dłużej niż 24 godziny.
Czy każdą markę da się pokazać na Instagramie? Niekoniecznie
Instagram nie jest dla każdego. Jeśli nie chcesz inwestować w sesje zdjęciowe, tworzyć efemerycznego contentu znikającego po 24 godzinach czy budować więzi z fanami przez oglądanie i udostępnianie ich treści na temat swojej marki, wybierz medium, które tego nie wymaga.
By działać na Instagramie i się wyróżnić, musisz sporo dać od siebie – mieć pomysł na profil, estetycznie pokazywać produkty i traktować konto nie jak piąte koło u wozu, ale równorzędny z pozostałymi kanał komunikacji i sprzedaży.
Pomysły na Instagram dla biznesu – jak promować swoją markę?
Inspiracja to nie kopia – marki, które Ci zaprezentowaliśmy, zdobywają fanów, bo czymś się wyróżniają. Oryginalność i odwaga w eksperymentowaniu to na Instagramie ogromna zaleta, dlatego nie bój się zaryzykować.
Jeśli chcesz zobaczyć efekty szybko, zastosuj wszystkie nasze porady – twórz piękne zdjęcia z ciekawymi opisami, zadbaj o spójność, oznaczaj produkty i repostuj zdjęcia fanów, korzystaj z UGC i budź zainteresowanie swoimi stories. Nie masz na to wewnętrznych zasobów? Z radością pomożemy Ci zbudować wokół marki zaangażowaną społeczność i udowodnimy, że Instagram sprzedaje. Napisz do nas!