Jak prowadzić social media w branży turystycznej? Praktyczne wskazówki
Media społecznościowe są dziś niezbędne niemal w każdym biznesie, także tym działającym w branży turystycznej. Dowiedz się, jakie korzyści przyniosą Ci dobrze prowadzone social media, jakie kanały wybrać i o czym pisać, by zaangażować klientów w branży turystycznej. Mnóstwo praktycznych wskazówek do wdrożenia od zaraz znajdziesz w naszym artykule – sprawdź!
Myli się ten, kto sądzi, że prowadzenie dla swojego biznesu profilu na Facebooku czy Instagramie jest stratą czasu i pieniędzy. To właśnie media społecznościowe są często pierwszym i najważniejszym punktem styku klienta z marką i usługą, dlatego warto zadbać o to, by były prowadzone w profesjonalny sposób. Jak się za to zabrać? Podpowiadamy!
Jakie korzyści dają social media branży turystycznej?
Zacznijmy od przedstawienia korzyści, jakie uzyskasz dzięki prowadzeniu profili hotelu, biura podróży czy agroturystyki. Lista jest naprawdę imponująca!
1. Wzrost sprzedaży dzięki mediom społecznościowym
Twoja strona internetowa może być najbardziej dopieszczona na świecie, ale by ją zobaczyć, trzeba intencjonalnie wpisać jej adres – a w social media wystarczy scrollować treści, które podsuwają poszczególne aplikacje, by co jakiś czas wpaść na treść Twojej marki. Przyznasz chyba, że to w tym drugim przypadku pojawia się więcej szans na sprzedaż?
Media społecznościowe w turystyce sprzedają – nie tylko produkt, ale i wizję. Pokaż, jak wspaniały czas można spędzić podczas pobytu w prowadzonym przez Ciebie miejscu. Zademonstruj, jak niezwykłe zdjęcia z urlopu można stamtąd przywieźć, z jakich atrakcji skorzystać, jak bardzo się zrelaksować.
Goście szukają doświadczeń, dlatego jeśli będziesz mówić do nich językiem korzyści i pokazywać się w ich newsfeedach, masz dużą szansę stać się pierwszym wyborem, gdy będą szykować się do urlopu.
2. Pozytywny wizerunek obiektu w branży turystycznej
Dzięki social mediom Twoja marka może stać się rozpoznawalna i dobrze kojarzona. Kreujcie pozytywny przekaz i pokazujcie dobre emocje, a goście chętnie będą obserwować Was przez cały rok i z Wami planować swoje wakacje, gdy przyjdzie na nie pora.
3. Budowanie relacji z gośćmi i klientami
Strona internetowa to medium jednokierunkowe, a media społecznościowe są stworzone do interakcji. Pytajcie o wrażenia z pobytu, o wymarzone atrakcje, o czas, w którym ludzie zaczynają planować urlopy. Dzięki tej wiedzy nie tylko pokażecie jako marka, że fani są ważni, ale również zdobędziecie informacje istotne przy tworzeniu nowych ofert.
4. Zdobywanie opinii dla obiektów noclegowych i atrakcji turystycznych
W mediach społecznościowych łatwo zgromadzić opinie na temat swojej działalności – możecie poprosić o nie fanów, a także podzielić się z nimi tymi, które uzyskaliście innymi drogami. Będą one potwierdzeniem dla kolejnych osób, że obiekt, czy atrakcja turystyczna istnieje, a wizyta nie będzie rozczarowaniem.
5. Zwiększenie liczby odwiedzin strony www i bezpośrednich rezerwacji
Social media w branży turystycznej pozwolą Ci dostarczyć na stronę internetową wartościowy ruch i zwiększyć liczbę bezpośrednich rezerwacji. Pomoże Ci to w zgromadzeniu niestandardowych grup odbiorców, które są bezcenne podczas tworzenia kampanii reklamowych.
Chcesz osiągnąć te wszystkie korzyści dla swojej marki? Czytaj dalej… albo już teraz zgłoś się do naszych specjalistów po ofertę, dzięki której wszystkie powyższe kryteria będą zrealizowane! 🙂
Social media w turystyce – jakie cele można dzięki nim osiągnąć?
Wzrost rozpoznawalności marki, większa sprzedaż, zwiększenie aktywności pod postami i zaangażowania fanów – to niektóre cele, które pomogą Ci osiągnąć social media w branży turystycznej. Niezbędne będzie jednak podejście strategiczne.
Przede wszystkim musisz nauczyć się dobrze definiować swoje cele. „Wzrost sprzedaży” nie jest dobrym celem, bo nie wiesz, jak wysoki powinien być, do kiedy chcesz go osiągnąć ani… kiedy jest już zrealizowany.
Cele powinny być SMART, czyli konkretne, mierzalne, osiągalne, istotne i umiejscowione w czasie. „Wzrost sprzedaży” zamień na „uzyskanie wyników lepszych o X zł niż w Q4 2020 do końca Q2 2021”. Łatwiej będzie Ci monitorować, jak idzie realizacja i ustalić, jakie kroki należy wykonać, by się powiodło.
Wdrożenie działań powinno być poprzedzone opracowaniem strategii. Pisaliśmy o niej na naszym blogu tutaj: Strategia social media – z czego się składa i komu jest potrzebna?
Kanały social media w branży turystycznej – jakie wybrać?
Gdy wiesz już, jakie cele chcesz osiągnąć, zastanów się nad tym, jakie media społecznościowe mogą Ci w tym pomóc. Najbezpieczniejszym, sprawdzonym wyborem będą Facebook i Instagram, warto także działać na Tripadvisorze.
Prowadzenie Facebooka w branży turystycznej
Facebook to medium, w którym znajdziesz przedstawicieli wszystkich pokoleń – w sierpniu 2021 roku konto miało tutaj 22 040 000 Polaków, czyli 58,2% całej populacji (dane za NapoleonCat). Największą grupę stanowią osoby między 25. a 34. rokiem życia, czyli te, które podejmują samodzielne decyzje zakupowe i chętnie szukają nowych doznań.
Facebook to w turystyce obowiązkowy składnik budowania relacji z klientami i gośćmi. Fanpage’e marek dostarczają im informacji o tym, czy dane miejsce jest otwarte, jakie usługi oferuje i… jakich znajomych, którzy je polubili, mogą ewentualnie zapytać o opinie na ten temat.
Prowadzenie Instagrama w branży turystycznej
Ciebie może na Instagramie nie być, ale Twoi odbiorcy tam są – content z wakacji jest jednym z najpopularniejszych typów publikacji. Udowodnij, że Twoje miejsce jest instagramowe i świetnie wygląda na zdjęciach, daj możliwość oznaczania swojej marki i nawiąż relacje z osobami, które zdecydowały się na stworzenie o niej stories lub postów. Dziel się ich contentem ze swoimi odbiorcami.
Możesz to medium wykorzystać również do współprac z influencerami – i to niezależnie od tego, czy reprezentujesz pojedynczy obiekt, czy kraj lub region. Spójrz, jak szwedzkie miasto Malmö promowało się na koncie Szafy Sztywniary, blogerki:
Prowadzenie profilu na Tripadvisor w turystyce
Tripadvisor to portal, na którym warto mieć konto zwłaszcza po to, by odpowiadać na recenzje osób korzystających z usług i móc nimi zarządzać. Jeśli o marce gdzieś się mówi, zdecydowanie powinna tam być i zabierać głos w dyskusjach, a także kreować swój wizerunek w sposób, który ma pod kontrolą.
Turystyka w social mediach – 9 wskazówek jak prowadzić profile
Jeśli stoi przed Tobą zadanie samodzielnego poprowadzenia Facebooka dla hotelu czy Instagrama dla biura podróży, koniecznie zacznij od lektury poniższych wskazówek. Dzięki nim nie popełnisz podstawowych błędów i ustrzeżesz się wpadek.
1. Estetyczne zdjęcia wysokiej jakości to podstawa w turystyce
Bez profesjonalnych zdjęć dobrej jakości nie stworzysz konta, które pokochają odbiorcy i które zatrzyma ich na dłużej. Zdjęcia to najważniejszy element Twojego wizerunku w social mediach i najlepsza reklama biznesu, dlatego nie ma co na nich oszczędzać. Traktuj je jak inwestycję i nie żałuj pieniędzy na regularną realizację sesji czy krótkich filmów wideo.
2. Stale przypominaj o ofercie
Informacje o Twojej ofercie powinny stanowić znaczną część treści na profilu – w końcu to dzięki nim sprzedajesz. Za pomocą języka korzyści opisuj zabiegi w SPA, posiłki czy fakultatywne wycieczki. Wykorzystuj do tego różne formy postów: pojedyncze zdjęcia, gify czy infografiki, by dowiedzieć się, które z nich najlepiej angażują Twoją grupę docelową. W opisach zamieszczaj linki do strony internetowej zawierającej szczegóły danej oferty i pozwalające na dokonanie rezerwacji.
Pamiętaj przy tym, że social media w branży turystycznej to nie tylko sprzedaż i warto tworzyć również treści informacyjne, rozrywkowe czy aktywizujące.
3. Wykorzystuj treści tworzone przez użytkowników – User Generated Content w turystyce
Goście chętnie dzielą się swoimi zdjęciami na Facebooku czy Instagramie. Zapytaj ich o to, czy możesz je udostępnić na swoim koncie (oczywiście z oznaczeniem autora!). Możesz to zrobić w poście lub relacji. Udowodnisz dzięki temu, że ich opinia jest dla Ciebie cenna i zyskasz atrakcyjny, autentyczny content.
4. Informuj o specjalnych ofertach i rabatach
Niech Twoi fani dowiedzą się jako pierwsi o nowej ofercie, ostatnich wolnych miejscach czy atrakcyjnym rabacie. Możesz również stworzyć coś specjalnie dla nich, by sprawdzić, jak konwertuje właśnie ta grupa klientów. Zadbaj o to, by z obserwowaniem Twoich profili wiązały się korzyści, których nie można uzyskać nigdzie indziej.
5. Dziel się opiniami gości i klientów
Social media w branży turystycznej są miejscem, w którym szukamy informacji i opinii o marce. Co jakiś czas publikuj post, w którym zacytujesz publiczną recenzję gości lub klientów. Dostarczysz kolejnym osobom dowodu na to, że inni są zadowoleni i zachęcisz do napisania czegoś o swoim doświadczeniu np. w komentarzu.
6. Odpowiadaj na recenzje i komentarze dotyczące obiektu
Nie ma nic gorszego niż nieodpowiadanie na recenzje i komentarze obiektu turystycznego – to bezcenne świadectwa tego, że fan chce się zaangażować i wejść na nowy poziom znajomości z marką. Stań na wysokości zadania i nie pozostawiaj ich bez słowa, sprawiając wrażenie, że całkiem Cię to nie interesuje.
Zadbaj o to, by jego doświadczenia w mediach społecznościowych były równie dobre jak te w podczas korzystania z usługi. Odpisuj na komentarze i wdawaj się w pogawędki. Dziękuj, pytaj, proś, doradzaj – właśnie dlatego to media „społecznościowe”, że tworzy się wokół nich grupa zaangażowanych odbiorców, a Ty musisz odpowiednio się z nimi obchodzić. Jeśli fani wykonali pierwszy krok, pora na Ciebie. W końcu po to te działania prowadzisz, prawda?
7. W doborze tematów kieruj się sezonowością
Jeśli wiesz, że w wakacje przyjeżdżają do Was rodziny z dziećmi, już od kwietnia przypominaj o tym, jakie atrakcje będą na nie czekać. Wrzesień to czas dla singli i emerytów? Podkreślaj w komunikacji to, że wtedy w obiekcie jest spokojniej i to właśnie na nich czekają wyjątkowe chwile. Zależy Ci na tym, by mieć komplet rezerwacji na święta lub sylwestra? Od razu po otwarciu sprzedaży (czyli nawet już w sierpniu) poinformuj fanów, że pierwsi mogą poznać ofertę i zaplanować pobyt w tym czasie.
Social media w branży turystycznej są podstawowym miejscem, w którym szukamy aktualnych informacji o firmie, dlatego zadbaj o to, by zawsze były tu najświeższe wieści.
8. Troszcz się o regularność w social mediach – jest obowiązkowa w turystyce
Pilnuj tego, by publikować regularnie – najlepiej 3 lub 4 razy tygodniowo. Algorytmy mediów społecznościowych sprawiają, że starsze posty mogą docierać do nowych odbiorców właściwie jedynie dzięki reklamie, dlatego dbaj o to, by poszerzać swoje organiczne zasięgi za pomocą systematycznego tworzenia treści.
Jeśli nie chcesz tego robić na bieżąco, możesz przygotować większą liczbę postów naraz i zaplanować publikację za pomocą narzędzi. Na Facebooku i Instagramie zrobisz to np. za pomocą Creator Studio, do którego link znajdziesz na swoim fanpage’u.
9. Zadbaj o branding swojego obiektu / atrakcji turystycznej
Social media w branży turystycznej powinny się wyróżniać – pomogą Ci w tym unikalne, rozpoznawalne dla fanów szablony postów. Możesz przygotować własne lub kupić nasz pakiet 762 szablonów grafik do social media. Dobry szablon powinien zawierać logo marki i wykorzystywać używane przez nią kolory.
Szablony są popularne zwłaszcza na Facebooku i w Instagram Stories, dlatego jeśli jeszcze z nich nie korzystasz, najwyższa pora to naprawić.
Nie tylko hotele, czyli kto jeszcze może prowadzić social media w turystyce?
Social media w branży turystycznej to nie tylko hotele, pensjonaty czy biura podróży – to także miasta czy regiony. Poznaj dwa przykłady skutecznych działań tego typu.
Niezwykła kampania promocyjna województwa podlaskiego sprawiła, że Polacy lepiej poznali ten region i zaczęli kojarzyć go z atrakcyjnym miejscem na spędzenie urlopu. Hasła nawiązujące do kontaktu z naturą i tematyczne gry słowne od lat zachwycają użytkowników mediów społecznościowych, którzy chętnie podają je dalej i… wyjeżdżają na Podlasie.
Innym przykładem promocji nie konkretnej marki, a całego państwa, jest oficjalny profil Gruzji na Instagramie. To kraj, który z roku na rok staje się popularniejszy wśród turystów, a podtrzymanie zainteresowania jest możliwe dzięki umiejętnemu prowadzeniu Instagrama – obserwatorzy konta niemal codziennie podziwiają w swoim feedzie nowe zdjęcia z tego kraju i nabierają ochoty na podróż.
Jeśli działasz w branży turystycznej, social media są nieodzowne
Odkryj potęgę social media w turystyce – dzięki nim stworzysz w swoich odbiorcach potrzebę zakupową i odnotujesz wzrost sprzedaży. Pomogą Ci w tym atrakcyjne zdjęcia, częste aktualizacje treści, posty pisane językiem korzyści i wchodzenie w interakcje z fanami.
Jeśli chcesz powierzyć te zadania profesjonalistom, zgłoś się do Coconut Agency – nasi specjaliści mają wieloletnie doświadczenie zdobywane m.in. podczas współpracy z firmami w branży turystycznej. Social media nie mają przed nami tajemnic!