Employer branding w social mediach - przykłady.

Employer branding w mediach społecznościowych – ekspercki poradnik

Zasoby ludzkie to kluczowy element w funkcjonowaniu wielu – jeśli nie wszystkich – przedsiębiorstw. Zarówno o obecnych, jak i o potencjalnych pracowników warto dbać dzięki odpowiedniej aktywności w mediach społecznościowych. Jak zabrać się za employer branding w social media? Podpowiadamy!

Z tekstu dowiesz się:

– jakie formy ma employer branding, 

– jakie kanały social media wykorzystać do employer brandingu, 

– jakie sprawdzone działania employer brandingowe możesz podjąć w mediach społecznościowych.

Wizerunek firmy to coś, na co długo się pracuje i co łatwo stracić. Troska o employer branding i relacje z pracownikami powinna być na stałe wpisana w strategię firmy, ponieważ wynikające z tego korzyści są nie do przecenienia. Jak komunikować działania skierowane do obecnych i potencjalnych pracowników za pomocą mediów społecznościowych, by było to najkorzystniejsze dla Twojej marki? Oto zbiór eksperckich wskazówek o employer brandingu w mediach społecznościowych!

Czym w ogóle jest employer branding? 

Employer branding (EB) to wszelkie działania, które pokazują firmę z dobrej strony i budują jej wizerunek jako pracodawcy z wyboru, nie z konieczności. Korzyści nie trzeba chyba wyjaśniać – rekrutacja jest o wiele łatwiejsza, rotacja jest mniejsza niż w innych przedsiębiorstwach, a dobre opinie o marce trafiają do coraz szerszego grona odbiorców.

Employer branding – podział

Employer branding może być skierowany zarówno na zewnątrz, jak i do wewnątrz organizacji. Na czym polega różnica?

Employer branding wewnętrzny skupia się na działaniach skierowanych do pracowników. Jego celem jest stworzenie atrakcyjnego miejsca pracy, w którym można się rozwijać, oraz dobrej atmosfery w zespole. Przykładami działań w ramach wewnętrznego employer brandingu są m.in. wewnętrzne konkursy i akcje kierowane do pracowników, imprezy firmowe, szkolenia czy zaangażowanie w działalność charytatywną. 

Employer branding zewnętrzny to działania, które są kierowane przede wszystkim do potencjalnych pracowników, ale nie tylko. Mogą się nimi zainteresować także klienci firmy, jej partnerzy czy interesariusze. Przez zewnętrzny employer branding marka może zbudować wizerunek atrakcyjnego pracodawcy. Najpopularniejsze działania w ramach zewnętrznego EB to m.in. wystawianie się na targach pracy czy tworzenie ogłoszeń rekrutacyjnych.

Żeby te aktywności firmy były skuteczne i przyniosły pożądany efekt, muszą być w odpowiedni sposób komunikowane – a najskuteczniej można to zrobić dzięki wykorzystaniu mediów społecznościowych. 

Przeczytaj również: Strategia social media – z czego się składa i komu jest potrzebna?

Czy social media są przydatne w employer brandingu?

Odpowiedź, jak to zwykle bywa w marketingu, brzmi: to zależy. Social media mogą być niezwykle użyteczne w budowaniu marki pracodawcy, o ile im na to pozwolicie i… rzeczywiście macie taką potrzebę.

Jeśli jako marka działacie w sektorze B2B, w komunikacji w social media możecie stawiać właśnie na employer branding i pozyskiwanie tą drogą zarówno pracowników (bezpośrednio), jak i klientów (pośrednio). W tej branży prawdopodobnie łatwiej będzie Wam też znaleźć właściwe proporcje między różnymi typami treści niż w B2C i zachować komunikacyjną spójność.

Jeśli jesteście małą firmą z sektora B2C, małe potrzeby rekrutacyjne lub dobry kontakt z lokalną społecznością mogą sprawić, że employer branding zewnętrzny w social media nie będzie Wam niezbędny. To od Was zależy, czy zdecydujecie się opowiadać o sobie jako pracodawcy. Z wielu względów warto to mimo wszystko robić – to sposób na pokazanie ludzkiej twarzy marki i zdobycie sympatii.

Generalnie jednak social media są dla employer brandingu jednym z kluczowych narzędzi i warto je do tego celu wykorzystywać.

Kanały social media, które w employer brandingu sprawdzą się najlepiej

Do employer brandingu w mediach społecznościowych wykorzystuje się najczęściej dwa kanały: LinkedIna i Facebooka. Czasem dołącza do nich Instagram. Dlaczego?

Employer branding na LinkedInie

LinkedIn to medium biznesowe dla pracowników i pracodawców, rekruterów i osób poszukujących pracy. Można na nim stworzyć wirtualne CV i nawiązać relacje z headhunterami, a także zaprezentować siebie jako atrakcyjnego potencjalnego kandydata (a tym samym zająć się swoim personal brandingiem). 

Firmy wykorzystują LinkedIna do budowania swojego wizerunku jako pracodawcy, szukania pracowników na stanowiska specjalistyczne i komunikowania się z partnerami biznesowymi oraz klientami. Profesjonalny charakter medium sprawia, że toczone tu dyskusje mają zwykle wysoki poziom merytoryczny, a ich uczestnicy dbają o właściwy język komunikacji. To doskonałe miejsce do budowania marki pracodawcy dla wszystkich, którzy mają duże lub specyficzne potrzeby rekrutacyjne. 

Employer branding na Facebooku

Facebook pod względem employer brandingowym dobrze uzupełnia LinkedIna. Tutaj łatwiej będzie znaleźć pracowników na stanowiska niespecjalistyczne i fizyczne, a także zbudować swój wizerunek dobrego pracodawcy w oczach końcowych klientów czy odbiorców. 

Pamiętaj, że na Facebooku większość osób działa prywatnie, tj. nie zależy im na kreowaniu profesjonalnego wizerunku. Determinuje to często poziom dyskusji i potoczny język nierzadko nasycony wulgaryzmami. Nim zaczniesz publikować tutaj treści na tematy employer brandingowe, zastanów się, czy ich odbiorcy rzeczywiście znajdują się w grupie zgromadzonych na profilu fanów.

Twoja firma w social media - rozwiń swój profil na Instagramie!

Employer branding na Instagramie

Na Instagramie również możesz promować się jako atrakcyjny pracodawca – zastanów się jednak nad sposobem na to, jak to zrobić. Jeśli nie masz zdjęć pracowników ani czasu na prowadzenie odrębnego konta, może lepiej będzie przemycić takie treści w relacjach? Dzięki swojej efemeryczności dają Ci duże możliwości pokazywania tego, co w feedzie niekoniecznie będzie atrakcyjne.

W Coconut Agency sami postanowiliśmy przedstawić nasz zespół ekspertów poprzez posty na Instagramie, ukazujące się regularnie, dwa razy w tygodniu. 

Employer branding na Instagramie.

Nowy profil czy istniejący – gdzie poruszać kwestie employer brandingowe?

Gdy wybierzesz już kanał, pozostaje kolejne wyzwanie – wpleść treści employer brandingowe w obecną komunikację, czy stworzyć zupełnie nowy profil poświęcony wyłącznie budowaniu marki pracodawcy? 

Praktyka pokazuje, że można z powodzeniem zrobić i tak, i tak. Duże marki wybierają niekiedy prowadzenie osobnych profili skierowanych wyłącznie do potencjalnych i obecnych pracowników – zdecydowała się na to m.in. Biedronka. Jej potrzeby rekrutacyjne są znacznie większe niż w innych przedsiębiorstwach, przede wszystkim ze względu na formę i skalę biznesu, dlatego łatwiej jej docierać do osób zainteresowanych pracą przez osobny profil.

Employer Branding na Facebooku

Jeśli potrzeby HR-owe Twojej marki są mniejsze, możesz employer branding włączyć w dotychczasową komunikację, dbając o to, by jej nie zdominował. Tak robi większość firm – z łatwością znajdziesz więc przykłady działań, które mogą Cię zainspirować.

Employer branding w mediach społecznościowych. 7 pomysłów na posty

O czym pisać w mediach społecznościowych, by zrealizować cele związane z employer brandingiem? Oto wybrane tematy i inspiracje.

1. Sukcesy firmy, a pozytywny wizerunek pracodawcy

Weszliście na giełdę, pobiliście rekord sprzedaży albo wygraliście prestiżową nagrodę? Warto pochwalić się tym w mediach społecznościowych. To potwierdzenie dla pracowników, że dobrze wykonują swoją pracę, a dla kandydatów sygnał, że w tej firmie pracuje się z prawdziwymi liderami w swojej dziedzinie.

Możecie to zakomunikować przez post, zdjęcie w tle czy film – w zależności od tego, na ile ważne jest to wydarzenie.

Employer Branding na Facebooku - przykłady

2. Benefity a employer branding

Atrakcyjne benefity dla pracowników to podstawa. Zwłaszcza podczas szukania nowych osób do zespołu warto podkreślać, jakie korzyści pozapłacowe się z tym wiążą. Stwórz post, w którym wymienisz najważniejsze benefity oferowane przez firmę – ich listę możesz zaczerpnąć z Waszych ogłoszeń rekrutacyjnych, w których zwykle są one zamieszczane. Pamiętaj, że to, co dla Ciebie jest oczywiste, dla osób spoza organizacji zdecydowanie takie nie jest lub nie musi być – dotyczy to także takich kwestii.

3. Awanse i zatrudnienia, a employer branding

Employer branding w mediach społecznościowych to także pokazywanie pracowników i ich sukcesów. Pisanie o awansach jest dowodem na to, że rozwój kariery w tej organizacji jest możliwy – to istotne dla wielu kandydatów, którzy często opuszczają poprzednią firmę właśnie ze względu na kiepskie perspektywy dotyczące awansu. Pokazanie całej wieloletniej ścieżki danej osoby w organizacji jest z kolei potwierdzeniem tego, że pracuje się tu dobrze.

Employer Branding a rozwój kariery - Facebook

Chwal się nowymi osobami w zespole, by pokazać, że powiększacie swoje kompetencje i dążycie do wzmocnienia firmy o kolejnych ekspertów. Być może dzięki temu ktoś z ich znajomych również zechce do Was dołączyć?

4. Narzędzia i szkolenia w działaniach employer brandingowych

Employer branding możesz również budować dzięki pokazywaniu tego, jak pracownicy są przygotowywani do pełnienia obowiązków. Opisuj wykorzystywane w firmie narzędzia, pokazuj przeprowadzane szkolenia czy wdrażane technologie. W wielu branżach, takich jak IT czy marketing, te elementy są dla pracowników bardzo istotną częścią codziennej pracy, dlatego podczas szukania nowego pracodawcy zwracają na to szczególną uwagę.

Szkolenia dedykowane z social mediów - Facebook, Instagram, LinkedIn.

5. Publikacje, a EB – Artykuły i wypowiedzi w imieniu firmy

Jako firma zostaliście poproszeni o wypowiedź w branżowym raporcie albo prezes udzielił mediom wywiadu? To również treści, które będą istotną cegiełką w budowaniu employer brandingu w mediach społecznościowych. Podziel się nimi, by pokazać, że Wasza pozycja na rynku jest silna, a Wasze zdanie – istotne. Jeśli to zrobisz, jest też większa szansa, że podobne propozycje i prośby pojawią się w przyszłości. 

6. Opinie pracowników tworzą pozytywny employer branding

Pracownicy to najlepsi adwokaci Twojej marki. Poproś ich o opowiedzenie, jak się tutaj pracuje, dlaczego wybrali tę firmę czy co jest dla nich największą wartością. Wypowiedź – najlepiej ze zdjęciem jej autora – zamieść w formie posta w mediach społecznościowych marki (oczywiście najpierw uprzedzając o tym pracownika). Społeczny dowód słuszności jest dla wielu kandydatów istotnym czynnikiem decydującym o wyborze pracodawcy.

Employer Branding - przykłady na LinkedIn.

7. Oferty pracy i ich wpływ na wizerunek firmy

Rekrutujesz? Napisz o tym w mediach społecznościowych! Mało kto zagląda na strony internetowe firm do zakładki Kariera. O wiele większe szanse na znalezienie poszukiwanego specjalisty będziesz mieć dzięki napisaniu o tym na Facebooku czy LinkedInie.

Zachęć do udostępnienia oferty albo do oznaczenia w komentarzu znajomego czy kontaktu, który może być zainteresowany ogłoszeniem. Zadbaj o to, by odpowiadać na pojawiające się pod ogłoszeniem pytania czy rekomendacje. Pamiętaj również o tym, by po zakończeniu rekrutacji oznaczyć ogłoszenie jako nieaktywne lub je usunąć.

Jak wzmocnić employer branding dzięki employee brandingowi?

Employee branding to działania pracowników, które wpływają na postrzeganie zatrudniającej ich marki przez osoby z zewnątrz. Pracownicy stają się ambasadorami firmy i pokazują jej ludzką twarz, będąc żywym przykładem tego, jak się tutaj pracuje. Stworzone przez nich silne marki osobiste: 

– pomagają budować siłę marki firmowej,

– umożliwiają budowanie relacji między ludźmi (H2H),

– łatwiej angażują, 

– mają lepsze zasięgi, zwłaszcza na LinkedInie,

– są bardziej wiarygodne i godne zaufania.

Możesz im w tym pomóc! Przygotuj firmowe zdjęcie w tle na LinkedIna oraz instrukcję, jak je ustawić. Naucz pracowników z tego, jak prowadzić konto na LinkedInie i jak wspierać firmę swoimi działaniami w tym medium (w czasie pracy!). Nagradzaj za zaangażowanie i absolutnie nie każ za jego brak – tylko autentycznie zaangażowany pracownik będzie wartościowym ambasadorem firmy.

Polecamy także: Reklama na LinkedIn – Jak stworzyć krok po kroku płatne kampanie? Poradnik

Warto zainwestować w employer branding w mediach społecznościowych

Inwestycja w employer branding w mediach społecznościowych szybko się zwróci – zarówno w formie satysfakcji obecnych pracowników, jak i napływu CV od potencjalnych. Zadbaj o to, by informacje o Waszych działaniach jako pracodawcy miały szansę dotrzeć do obu z tych grup dzięki social media, bo dzięki temu osiągniesz sukces.
Chcesz powierzyć prowadzenie działań employer brandingowych w mediach społecznościowych profesjonalistom? Nasi specjaliści chętnie wesprą Cię w tym obszarze. Umów się na bezpłatną konsultację i porozmawiajmy o Twojej marce!

Podobne wpisy