Ewolucja identyfikacji wizualnej: Kiedy i dlaczego warto rebrandingować markę – Analiza przypadków, kiedy rebranding był konieczny i przyniósł pozytywne efekty.
Rebranding to proces podczas którego zmieniana jest tożsamość wizualna i strategiczna marki. Może obejmować zmianę nazwy, logo, kolorystyki, komunikacji i innych elementów identyfikacji wizualnej. Rebranding chodź może wydawać się ryzykownym krokiem to w wielu przypadkach okazuje się niezbędny, aby firma mogła przetrwać lub po prostu się rozwinąć w otaczającym ją zatłoczonym rynku.
Kiedy warto rebrandingować markę?
Odświeżenie wizerunku
Jeśli marka się przestarzała i jest nieadekwatna do współczesnych trendów warto wziąć pod uwagę rebranding. Świat zmienia się w zawrotnym tempie, a my musimy razem z nim, jeśli nie chcemy w nim zginąć. Rebranding może odświeżyć wizerunek i przyciągnąć nowych klientów. Dobrym przykładem jest Burberry, który zmodyfikował swoje kolekcje i kampanie marketingowe, by przyciągnąć nową grupę luksusowych klientów.
Zmiana misji firmy
Zmiana celów, wartości lub strategii biznesowych to odpowiedni moment na rebranding. Pomoże to lepiej skomunikować te zmiany klientom i interesariuszom. Idealnym przykładem jest Nokia, która z producenta wyrobów gumowych i kabli, przekształciła się w lidera branży telekomunikacyjnej. Firma potrzebowała pełnego rebrandingu, aby przekazać nową misję marki i kierunek jej rozwoju.
Rozszerzenie oferty
Firmy przechodzą rebranding z powodu wprowadzenia nowych produktów i usług, które znacząco różnią się od dotychczasowych. Rebranding w tym przypadku pomaga w stworzeniu spójnego wizerunku, który obejmuje całą ofertę – nową i już istniejącą. Przykładem może być Starbucks, który z lokalnej sieci kawiarni przekształcił się w globalną markę, oferując nie tylko kawę, ale także produkty spożywcze i napoje.
Zmiana rynku docelowego
Rebranding w trakcie zmiany grupy docelowej może pomóc lepiej dotrzeć do nowej grupy klientów poprzez dostosowanie przekazu i estetyki marki. Dobrym przykładem będzie Lego, o którym jeszcze wspomnę, zmieniło swoją strategię, by przyciągnąć zarówno dzieci, jak i dorosłych wprowadzając w obieg licencjonowane zestawy.
Negatywna reputacja
Kiedy marka zmaga się z negatywnym wizerunkiem i napływającym hejtem, rebranding może być sposobem na odcięcie się od przeszłości i zbudowanie nowej, pozytywnej tożsamości. Poddajmy tutaj pod lupę Ubera, który po serii skandali i problemów prawnych zmienił swoje logo i strategię komunikacji, aby poprawić swój wizerunek i odzyskać zaufanie klientów.
Fuzje i przejęcia
Połączenie dwóch firmy lub przejęcia to idealny moment na rebranding, który pomoże stworzyć jednolitą markę, reprezentując zjednoczoną organizację. Przykładem może być Meta, dawniej Facebook zmienił nazwę po przejęciach licznych firm technologicznych, w lecu skupienia się na budowie “metaverse”. Rebranding pomógł odzwierciedlić nową misję i wizję firmy.
Przypadki pozytywnych rebrandingów
Apple
Firma, którą każdy z nas zna. Jednak nie wszyscy wiedzą, że Apple przeszło duży rebranding w latach 90. Firma zmagała się z problemami finansowymi, a ich popularność drastycznie malała. Powrót Steve’a Jobsa do Apple przyniósł falę zmian i całkowity rebranding. Wprowadzono nowe produkty, minimalistyczne logo oraz nowoczesny design produktów, takich jak iMac, dzięki temu marka się odbudowała jako innowacyjna i luksusowa. Skupili się w pełni na użytkowniku i wdrożyli agresywne kampanie marketingowe.
Po rebrandingu znacząco wzrosła sprzedaż oraz popularność, ale co ważniejsze klienci stali się bardzo lojalni wobec marki przez poczucie ekskluzywności. Mocno zdominowali rynek urządzeń mobilnych. Dziś Apple to jeden z liderów technologicznych na świecie.
Old Spice
Nie znam osoby, która nie kojarzy mężczyzny jadącego na białym koniu reklamującego Old Spice. Idealny przykład pokazujący moc udanego rebrandingu. Na początku Old Spice był kojarzony tylko i wyłącznie z produktami dla starszych mężczyzn. Zdecydowali się na odważny rebranding skierowany do młodszej grupy odbiorców. Kampania reklamowa “The Man Your Man Could Smell Like” stała się viralem, a nowoczesny i zabawny sposób przekazu odświeżył całkowicie wizerunek marki. Nowe kreatywne kampanie marketingowe przepełnione humorystycznym podejściem były strzałem w dziesiątkę. Odświeżyli również swoje opakowania dodając im ekskluzywności.
Rezultatem rebrandingu był dynamiczny wzrost sprzedaży oraz zwiększenie rozpoznawalności marki wśród młodszej grupy docelowej. Sukces kampanii marketingowej.
McDonalds
McDonalds, który mocno skupia się na zadowoleniu klientów, odpowiedział na rosnącą świadomość zdrowotną konsumentów i przeszedł rebranding. Menu zostało mocno zmienione i zwiększono nacisk na zdrowe opcje żywnościowe. Stali się transparentni w kwestii składników znajdujących się w jedzeniu. W tym samym czasie przeprowadzili modernizację wnętrz swoich restauracji.
Rebranding spowodował, że ludzie zaczęli lepiej postrzegać markę i liczba klientów się znacząco zwiększyła, tak samo jak sprzedaż zdrowych produktów.
Lego
Może to wydawać się zaskoczeniem, jednak Lego przeżywało trudności finansowe na początku lat 2000 mimo ich rozpoznawalności. Przeprowadzone rebranding obejmował zmianę strategii produktowej, koncentrując się na licencjonowanych zestawach takich jak: Star Wars, Harry Potter czy DC. Skupili się także na rozwoju produktów cyfrowych i interaktywnych, takich jak gry komputerowe, aplikacje, a nawet filmy.
Był to przemyślany i bardzo dobry krok. Sprzedaż znacząco wzrosła, a marka stała się jeszcze bardziej rozpoznawalna. Lego szczyci się popularnością także wśród nowych pokoleń dzieci, a nawet dorosłych.
PZU
Czas na przykład Polskiej dobrze nam znanej marki. PZU to jedna z najstarszych firm ubezpieczeniowych i przez wiele lat była kojarzona z przestarzałym wizerunkiem, niską jakością obsługi i brakiem innowacyjności. Rebranding PZU miał na celu odświeżenie wizerunku marki, zwiększenie jej atrakcyjności dla młodszych klientów i podkreślenie nowoczesnego podejścia do usług ubezpieczeniowych. Rebranding okazał się dużym sukcesem. Zmienili swoje logo, identyfikację wizualną,a także sposób komunikacji z klientami. Pomogło im to wzmocnić pozycję na rynku i przyciągnąć nowych klientów. Poprawa jakości obsługi, wpłynęła na lojalność ludzi wobec marki.
Rebranding to bardzo czasochłonny, złożony i ciężki do podjęcia proces, ale może przyczynić się do sukcesu firmy, pod warunkiem, że jest przemyślany i przeprowadzony z rozwagą w odpowiednim momencie. Jak zostało wspomniane powyżej istnieją przypadki, którym rebranding przyniósł znaczące korzyści, jak poprawa wizerunku i przyciągnięcie nowych klientów, jednak musimy pamiętać, że niezawsze ten proces zakończy się pozytywnie. Kluczem jest zrozumienie, kiedy naprawdę jest potrzebny oraz umiejętne wprowadzenie zmian, które są spójne z nową tożsamością marki. Proces ten powinien być transparentny i na bieżąco komunikowany w jasny i zrozumiały sposób. Dobrze przeprowadzony rebranding może odświeżyć wizerunek marki, przykuć oko nowych potencjalnych klientów, ale także otworzyć nowe możliwości.